Web Analytics Made Easy - Statcounter

"رویکرد ما در بکارگیری سوخو ۲۲ استفاده از تسلیحات هوشمند و نقطه زن است ضمن آنکه این جنگنده می‌تواند ۴ تن مهمات با خود حمل کند." ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸ سیاسی نظامی | دفاعی | امنیتی نظرات

گروه امنیتی دفاعی خبرگزاری تسنیم ؛ سید محمد طاهری - حسین دلیریان: نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اخیرا دستاوردهای بسیار خوبی در عرصه هوایی و به روزرسانی جنگنده‌ها و هواپیماهای این نیرو داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه توانسته است بدون اتکا به هرگونه کمک خارجی انواع هواگردهای در اختیار این نیرو را اورهال کرده و در مواردی نیز ارتقا دهد. یکی از مهمترین این دستاوردها، اورهال و ارتقا جنگنده های سوخو 22 و نصب سیستم اطفا حریق روی هواپیمای ایلوشین 76 است.

بیشتر بخوانید: مهار آتش‌سوزی هورالعظیم با کمک بالگردهای هوافضای سپاه10 فروند جنگنده بمب‌افکن سوخو 22 توسط سپاه ارتقا یافت

یکی از ماموریت های نیروی هوافضای سپاه علاوه بر پشتیبانی از یگان‌های رزمی و عملیاتی سایر نیروهای سپاه، پشتیبانی از ماموریت‌های مردم یاری و محرومیت زدایی سپاه است که در این عرصه هم فرماندهی عملیات هوایی این نیرو به خوبی توانسته است با تجهیز هواپیماها و بالگردهای در اختیار خود به سامانه های مورد نیاز مانند سامانه‌های اطفا حریق، از عهده این ماموریت برآید.

یکی از مهمترین اقدامات فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه استفاده اطفا حریق در هورالعظیم استان خوزستان بود. سپاه در این ماموریت با استفاده از هواپیماهای ایلوشین و بالگردهای میل-17 توانست به خوبی آتش هورالعظیم را خاموش کند.

در همین رابطه به گفت‌وگو با سردار شمس الدین فرزادی پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه پرداختیم که در ادامه مشروح این گفت‌وگو را می‌خوانید.

** تسنیم: به عنوان سوال اول بفرمایید که اصولا عملیات هوایی به چه معنا است و حیطه وظایف و ماموریت‌های فرماندهی عملیات هوایی چیست؟

-سردار فرزادی پور: وظیفه اصلی فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه پشتیبانی پروازی از سایر نیروهای سپاه است. یعنی بخش پروازی متمرکز در فرماندهی عملیات هوایی است که پروازهای پشتیبانی، ترابری و رزمی را انجام می‌دهد و دارای یک بخش محدود بالگردی برای پشتیبانی از ماموریت‌های خود نیروی هوافضا است.

 اطفاء حریق هوایی توسط نیروی هوافضای سپاه

** تسنیم: کار امداد و نجات هوایی هم در حیطه کاری شما تعریف می‌شود؟

-سردار فرزادی پور: یکی از ماموریت‌های عمده نیروی هوافضای سپاه عملیات مردم یاری است. در حوادث غیرمترقبه که نیازمند پشتیبانی هوایی است ما ورود جدی داریم. نقطه عطف کار ما زلزله بم و زلزله کرمانشاه بود که درصد بالایی از نقل و انتقال هوایی توسط فرماندهی عملیات هوایی انجام شد.

در حوزه‌های دیگری مانند آمبولانس هوایی، کمک به احداث مدارس در نقاط صعب العبور کشور، ارائه خدمات چتربازی برای جوانان و ....... نیز توسط فرماندهی عملیات هوایی صورت می‌گیرد. همچنین کار اطفاء حریق هوایی هم توسط ما صورت می‌گیرد و شاید بتوان گفت این حوزه، حوزه انحصاری نیروی هوافضای سپاه است که توسط بالگرد و هواپیما در فرماندهی عملیات هوایی انجام می‌شود.

** تسنیم: مقداری درباره فعالیت‌های فرماندهی عملیات هوایی در زلزله کرمانشاه بفرمایید؟

-سردار فرزادی پور: در حوزه مردم یاری یک تدبیری را فرمانده محترم نیرو دارند و آنهم این است که ما بدون فوت وقت و بر اساس ضرورت‌ها به محض اینکه از یک نیاز مطلع می‌شویم آماده اجرای ماموریت شده، ماموریت را انجام می‌دهم بعد اطلاع رسانی می‌کنیم. این کار هم به دلیل ضرورت اجرای عملیات صورت می‌گیرد.

در موضوع زلزله کرمانشاه بعد از این که اعلام شد زلزله بیش از 7.2 ریشتر بوده است ما تمام پایگاه‌های‌مان را آماده باش دادیم. صبح روز زلزله تقریبا حدود ساعت 11 صبح به اتفاق سردار حاجی زاده در کرمانشاه مستقر شدیم. بالغ بر 90 درصد انتقال مجروحین زلزله از کرمانشاه به تهران توسط پرنده‌های نیروی هوافضای سپاه و هواپیماهای آنتونوف و ایلوشین که به صورت آمبولانس هوایی آماده شده بودند، انجام شد.

همچنین تمام ظرفیت بالگردی نیروی هوافضای سپاه برای انتقال چادر به روستاها بکارگیری شد. ماموریت سپاه کمک رسانی به روستاهای زلزله زده بود. یکی از مشکلات ما انتقال این کمک‌ها در زمان مناسب بود و در این بین توزیع چادر که یکی از ملزومات اصلی و از موارد مهم بود. در روزهای اول این چادر به درستی توزیع نمی‌شد و در برخی موارد به دست نیازمندان نمی‌رسید  که ما برای حل این مشکل یک هفته از صبح تا غروب برای نقل و انتقال چادر اختصاص دادیم و توسط بالگردهای فرماندهی عملیات هوایی این نقل و انتقال صورت گرفت.

 

ما در زلزله کرمانشاه چیزی قریب به 150 ساعت پرواز عملیاتی داشتیم. این میزان ساعت پروازی در مدت زمان یک هفته برای یک مجموعه پروازی محدود یک رکورد به حساب می‌آید

 

یکی از مشکلاتی که در زمان زلزله داشتیم کمبود امکانات برای انتقال کمک‌های مردمی از تهران به کرمانشاه بود. ما نهایت تلاش‌مان را کردیم که حداکثر بهره وری را از پروازها ببریم. مثلا هواپیماهای آنتونوف و ایلوشین که برای انتقال مجروح به کرمانشاه می‌رفت، حتما در تهران مواد غذایی و ملزومات زندگی مردم را بارگیری کرده و به کرمانشاه می‌برد.

ما در زلزله کرمانشاه چیزی قریب به 150 ساعت پرواز عملیاتی داشتیم. این میزان ساعت پروازی در مدت زمان یک هفته برای یک مجموعه پروازی محدود یک رکورد به حساب می‌آید و به لطف علی رغم اینکه این پروازها در شرایط کاملا عملیاتی ارائه شد، با رعایت استانداردها کوچکترین مشکل ایمنی هم بوجود نیامد.

 اولین پل هوایی در زلزله کرمانشاه را بر قرار کردیم

** تسنیم: آیا می‌توان گفت که سپاه یک پل هوایی از تهران به کرمانشاه زده بود؟

-سردار فرزادی پور: بله. کاری که ما انجام دادیم موجب شد تا اولین و سریعترین پل هوایی از تهران به کرمانشاه برقرار شود و صبح روز زلزله ما اولین اکیپ پزشکان متخصص را به کرمانشاه منتقل کردیم و بلافاصله اولین سری از مصدومان زلزله نیز به تهران منتقل شدند. یکی دیگر از اقدامات مهمی که ما انجام دادیم فعال کردن ستاد تریاژ در پایگاه هوایی قدر نیروی هوافضا در تهران بود.

وقتی تعداد قابل توجهی مجروح به یک شهر منتقل می‌شود، نقل و انتقال آنها از فرودگاه به بیمارستان و توزیع مصدومان به تناسب وضعیت جسمی آنها، کار بسیار سختی است که باید در یک محیط استاندارد و ایمن انجام شود که به لطف خدا و تلاشی که نیروهای ما و سایر بخش‌ها مانند اورژانس انجام دادند این کار به خوبی انجام شد.

** تسنیم: تاکنون چند ماموریت امدادی داخل کشور و یا برون مرزی انجام داده اید؟

-سردار فرزادی پور: ما با افتخار عرض می‌کنیم که هر آنچه ماموریت به ما ابلاغ شده است را با تلاش نیروهای متخصص و معتقدمان با 100 درصد موفقیت پشت سرگذاشته‌ایم.

ما اقدامت زیادی انجام داده‌ایم مانند انتقال مجروحان ایرانی حملات تروریستی در عراق، انتقال شهدا و مجروحان حادثه منا، کمک به اورژانس کشور در تصادفات جاده‌ای که تلفات سنگین داشته است و در بسیاری ماموریت‌های دیگر با موفقیت حضور داشته‌ایم.

** تسنیم: در این راستا آیا آموزش‌هایی که ارائه می‌دهید و تجهیزاتی که از آنها استفاده می‌کنید، بومی هستند؟

-سردار فرزادی پور: در حوزه‌ هوایی آموزش و تجهیزات دو بحث بسیار گران قیمت و پرهزینه هستند. مثلا اگر شما بخواهید قابلیت‌های جدیدی به یک پرنده اضافه کنید هزینه‌های سرسام آوری دارد. اما نگاه ویژه‌ای که در سپاه وجود دارد که برگرفته اقتصاد مقاومتی و متکی بر توان داخلی است، موجب شده تا ما در حوزه آموزش و تجهیزات صددرصد متکی به داخل کشور باشیم.

در حوزه تجهیز هواپیما به آمبولانس هوایی و سیستم اطفاء حریق ما کوچکترین کمکی از خارج کشور نگرفتیم و آموزش‌های داخلی هم صد درصد توسط مجموعه خود ما انجام شد.

** تسنیم: آیا تجهیزاتی که فرمودید که روی هواپیماها نصب شده، نسخه بومی این تجهزات است یا با الگوگیری از مشابه خارجی ساخته شده است؟

-سردار فرزادی پور: محدودیت‌های ما در حوزه دارایی‌ها مشخص است و تعداد هواپیماهای ما مشخص است. لذا ما نمی‌توانیم برای هر ماموریت یک هواپیما اختصاص دهیم. تدبیری که در فرماندهی عملیات هوایی صورت گرفته استفاده چند منظوره از هواپیماهای در اختیار است.

برای مثال ما امروز از هواپیمای ایلوشین به عنوان یک هواپیمای ترابری، آمبولانس هوایی و اطفا حرق استفاده می‌کنیم و با اقداماتی که ما انجام داده‌ایم تغییر وضعیت این هواپیما از یک حالت به حالت دیگر تنها 2 تا 3 ساعت طول می‌کشد.

در حوزه تجهیزات ما الگوگیری هم می‌کنیم و موضوعات حول محور آن سامانه را مورد مطالعه قرار می‌دهیم و سپس بر اساس شرایط و مقدورات خودمان تجهیزات مورد نیاز را طراحی و تولید می‌کنیم.

در حوزه طراحی و ساخت سامانه اطفا حریق هواپیمای ایلوشین ما هیچ الگویی نداشتیم و هیچ دسترسی به نقشه‌ها و تصاویر این سامانه نداشتیم.

اما در زمانی که با مشکل حریق در جنگل‌های شمال مواجه شدیم، براساس وظیفه و تکلیفی که احساس شد و بدون اینکه کسی از ما بخواهد مطالعات روی سیستم اطفا حریق را شروع کردیم و کار ساخت این سامانه برای هواپیمای ایلوشین در دستور کار قرار گرفت و با همت متخصصان نیروی هوافضای سپاه این سامانه طراحی و ساخته شد.

اما بحث ساخت سامانه یک موضوع بود و بحث آموزش و بکارگیری از آن یک موضوع دیگر بود. هواپیماهایی که کار اطفا حریق را انجام می‌دهند باید در ارتفاع پایین پرواز کنند همچنین هواپیمای ایلوشین ظرفیت حمل 40 تن آب را دارد که این میزان آب بین 10 تا 20 ثانیه تخلیه می‌شود. در این زمان نقطه ثقل هواپیما به شدت تغییر می‌کند و به همین دلیل کار هدایت هواپیما بسیار سخت می‌شود و به مهارت بسیار بالایی نیاز دارد.

در این موضوع نیز ما با اتکا صد درصدی به توان متخصصان داخلی و کارکنان خودمان عملیات اطفا حریق را انجام داده و هم‌اکنون به عنوان یک رویه جاری به کارکنان پروازی آموزش داده می‌شود.

طراحی و ساخت سامانه اطفاء حریق ایلوشین کاملا بومی است

** تسنیم: آیا در طراحی و ساخت سیستم اطفا حریق از توان نیروهای دانشگاهی هم استفاده کردید؟

-سردار فرزادی پور: عمده نیروهای ما از دانشگاه‌های خوب کشور جذب شده‌اند و در مجموعه تعمیراتی ما نیز این موضوع بسیار نمایان تر است، با افتخار اعلام می‌کنیم هرآنجا که نیاز باشد ما از توان دانشگاه‌های کشور استفاده می‌کنیم و تا کنون هم از این موضوع نتایج بسیار خوبی گرفتیم. اما در حوزه طراحی و ساخت سیستم اطفا حریق صرفا از توان متخصصان فنی فرماندهی عملیات هوایی استفاده کردیم.

**تسنیم: در حوزه اورهال و تعمیرات هواپیماها چه اقداماتی انجام داده‌اید، آیا به آن مرحله رسیده‌ایم که بتوانیم این دانش را به کشورهای دیگر هم منتقل کنیم؟

-سردار فرزادی پور: عمده هواپیماهای سپاه شرقی هستند و ما به حمدالله توانسته‌ایم کار اورهال هواپیما و بالگردهای شرقی را خودمان انجام ‌دهیم.  هرجایی هم که کشورهای دوست به کمک ما نیاز داشته‌اند ما حضور داشته‌ایم. در بحث تعمیر هواپیماهای سوخو 25 کمک‌های بسیار زیادی را برای دوستان‌مان در عراق انجام دادیم.

فیلم: سپاه چگونه آتش هوالعظیم را مهار کرد

این کار بسیار سنگین، علمی و دقیق است که در داخل انجام می‌شود و ما امروز اعلام می‌کنیم که تعمیرات و اورهال بالگردها و هواپیماهای نیروی هوافضای سپاه توسط متخصصان داخلی انجام می‌شود.

**تسنیم: تامین قطعات را هم خودمان انجام می‌دهیم؟

-سردار فرزادی پور: تامین قطعات بر اساس نیاز است و طبیعتا آن بخشی‌هایی که ما بتوانیم با بهره گیری از صنعت، شرکت‌های داشن بنیان و توان داخلی فراهم کنیم، این کار را انجام می‌دهیم. اما شما هم می‌دانید که هواپیما از قطعات بسیار زیاد و پیچیده‌ای تشکیل شده است و ما قدم به قدم به این سمت پیش می‌رویم که بتوانیم در آینده شاهد ساخت هواپیماهای بومی باشیم.

 آموزش 10 روزه خلبانان عراقی جنگنده سوخو 25

**تسنیم: سردار حاجی زاده گفته بودند که خلبانان عراقی را برای پرواز با هواپیمای سوخو 25 طی 10 روز آموزش دادیم. برای ما بفرمایید که این کار چگونه انجام شد و شیوه استاندار این آموزش چه مدت طول می‌کشد؟

-سردار فرزادی پور: خلبانان عراقی از سال 1991 عملا پرواز نکرده بودند و این فاصله زیاد و طولانی نیازمند طی یک دوره چند ماهه برای بروز رسانی خلبانان بود. اما در آن زمان حضور جنگنده‌های سوخو 25 برای مقابله با داعش یک الزام و ضرورت بود که با توجه به شرایط موجود، آموزش خلبانان عراقی برنامه ریزی و در حدود 10 روز انجام شد. می‌توانیم بگوییم این شیوه آموزش و آماده سازی در این مدت کوتاه بی‌نظیر است.

** آیا این خلبانان بلافاصله پس از ورود به عراق کار عملیاتی انجام دادند؟

-سردار فرزادی پور: بله روز دوم یا سوم بود که وسایل به عراق منتقل شده بود که این خلبانان کار عملیاتی انجام دادند و همین اقدام موجب شد تا با عملیات ترکیبی زمینی و هوایی، بغداد از محاصره داعش آزاد شود.

ما در حوزه تعمیراتی و پشتیبانی هم کمک‌های مستشاری به عراق ارائه کردیم ولی تمام پروازها و اقدامات عملیاتی در عراق را خود خلبانان عراقی انجام دادند.

 جنگنده‌های سوخو 25 به عراق واگذار شده است

** تسنیم:‌این جنگنده‌ها به طور کامل به عراق واگذار شدند یا هنوز تعدای از آنها در اختیار ما است؟

-سردار فرزادی پور: جنگنده‌های سوخو 25 به صورت کامل به عراق واگذار شدند. تا زمانی که نیاز داشته باشند به آنها کمک مستشاری می‌کنیم اما سیاست سپاه و جمهوری اسلامی در واگذاری تخصص‌ها است نه نگهداری آنها. ما همزمان با انتقال تجهیزات تمام تلاش‌مان را کردیم که تخصص‌ها را هم به آنها انتقال دهیم و امیدواریم در آینده نزدیک آینده این کار به صورت کامل انجام شود.

970 سورتی پرواز برای اطفاء حریق انجام داده‌ایم

**تسنیم: از چه زمانی ماموریت اطفا حریق در هورالعظیم به شما ابلاغ شد و شما چه اقداماتی در این ماموریت انجام دادید؟

-سردار فرزادی پور: آتش سوزی بخش عراقی هورالعظیم موجب شد تا آلودگی‌های ناشی از آن برای مردم خوزستان مشکلاتی ایجاد کند. خوب مردم جنوب کشور ما که مردم بسیار عزیزی هستند به اندازه کافی در معرض مشکلات طبیعی قرار دارند و این دود غلیظ هم یکی از مشکلات جدیدی بود که در آنجا بوجود آمده بود و مردم را آزار می داد و موجب اثرات مخرب زیست محیطی در آینده می‌شود و اگر امروز حجمی از آلودگی و گرد و غبار را دارید در آینده با حجم بیشتری از این مشکل روبرو خواهید بود.

یکی از ماموریت‌های ما اطفاء حریق است و از روزی که این کار را شروع کردیم بالغ بر 970 سورتی پرواز در نقاط مختلف کشور برای اطفا حریق انجام داده‌ایم.

زمانیکه موضوع هورالعظیم مطرح شد ما به دو دلیل با حداکثر ظرفیت در این ماموریت حضور پیدا کردیم. یکی به دلیل ماموریت ذاتی خودمان در بحث مردمیاری و یکی هم به دلیل ارادت ویژه‌ای که به مردم خوزستان داریم.

در 10 تیرماه دو فروند بالگرد به منطقه اعزام کردیم. از آنجاییکه آتش سوزی در خاک عراق بود باید مجوزهای لازم برای حضور در خاک عراق را می‌گرفتیم که این کار مدتی زمان برد. اما پس از اخذ مجوزهای لازم، دو فروند بالگرد ما به مدت یک هفته در هورالعظیم ماموریت اطفا حریق را انجام می‌دادند.

 ما تمام تلاشمان را کردیم که آتش را خاموش کنیم اما به دلیل بافت گیاهی منطقه، در مقاطعی آتش خاموش می‌شد ولی مقداری از آتش در نیزار می‌ماند و دوباره با وزش باد آتش شعله ور می‌شد. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که از هواپیمای ایلوشین استفاده کنیم. پس از آماده سازی و تجهیز هواپیمای ایلوشین، طی دو روز 9 سورتی پرواز آب ریزی و اطفاء حریق را در منطقه انجام دادیم که در نوع خود یک رکورد محسوب می‌شود. یعنی یک کادر پروازی در روز 5 سورتی پرواز انجام دهد.

یکی از ماموریت‌های ما اطفاء حریق است و از روزی که این کار را شروع کردیم بالغ بر 970 سورتی پرواز در نقاط مختلف کشور برای اطفا حریق انجام داده‌ایم.

 

این پرواز ها در دمای بالای 45 درجه اهواز و در شرایطی انجام می‌شد که کادر پرواز روزی حدود 14 ساعت درگیر پرواز بودند. به اعتقاد من هیچ چیز جز انگیزه خدمت به مردم نمی‌تواند محرک اینکار باشد. توقع خودمن این بود که نیروهای ما نهایتا روزی 3 سورتی پرواز انجام دهند اما وقتی گزارش می‌دادند که روزی 4 یا 5 سورتی پرواز انجام شده است، من احساس کردم این چیزی فراتر از تکالیف و مناسبات سازمانی است و چیزی جز این که انسان عاشق خدمت به مردم و انقلابش باشد چیز دیگری نمی‌تواند باشد.

در آن مقطع اطفا انجام شد و ما تجهیزات‌مان را به تهران منتقل کردیم. اما چند روز بعد دوباره اعلام کردند که حریق در حال گسترش است و ما با آنکه درگیر ماموریت‌های خودمان بودیم، دوباره چند فروند بالگرد را به منطقه اعزام کردیم و مدت چهار روز ماموریت اطفا حریق را انجام دادند اما به نظر ما باید کار ویژه تری در این منطقه اتفاق بیافتد زیرا تنها از طریق هوا قابل اطفا نیست. ما در سایر ماموریت‌ها هم به صورت ترکیبی با عوامل زمینی کار می‌کنیم و نتایج خوبی هم می‌گیریم. اما چون منطقه اطفا در خاک عراق است و هنوز میادین مین آنجا پاکسازی نشده است، موجب شده تا در حوزه زمینی اقدام موثری تا کنون انجام نشود.

** تسنیم: الان وضعیت حریق چگونه است؟

-سردار فرزادی پور: در حال حاضر حریق کنترل شده ولی وسعت و بافت گیاهی منطقه کار اطفاء حریق را کاملا سخت کرده است. فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه مانند گذشته آماده است تا جهت دستیابی به یک روش موثر و مطمئن به دستگاه‌های زیربط کمک کنند.

** تسنیم: آیا هورالعظیم اولین ماموریت برون مرزی شما بود؟

-سردار فرزادی پور: در سال گذشته هم یک حریق گسترده‌ای در گرجستان اتفاق افتاده بود و از طرف سفارت ایران، وزارت امورخارجه و وزارت کشور پیگیری شد و یک ابلاغ ماموریت به ما شد و ما دو فروند بالگرد به گرجستان اعزام کردیم و این شاید برای اولین مرتبه بود که چنین ماموریتی را انجام می‌دادیم. هماهنگی با سیستم پدافندی کشورهایی که از آسمان آنها عبور می‌کردیم کار مشکلی بود که با همتی که انجام شد این ماموریت با موفقیت انجام شد. ما در این ماموریت بیش از 100 ساعت پرواز اطفا انجام دادیم.

در سال گذشته هم یک حریق گسترده‌ای در گرجستان اتفاق افتاده بود و از طرف سفارت ایران، وزارت امورخارجه و وزارت کشور پیگیری شد و یک ابلاغ ماموریت به ما شد و ما دو فروند بالگرد به گرجستان اعزام کردیم و این شاید برای اولین مرتبه بود که چنین ماموریتی را انجام می‌دادیم

 

ما دو هدف از انجام این ماموریت داشتیم. یکی اقدام بشر دوستانه‌ای بود که از ما در خواست شده بود و چند کشور دیگر هم در آنجا حضور داشتند و هدف دوم هم ارزیابی خودمان بود تا از نظر تخصصی در مقایسه با  دیگران از چه وضعیتی برخورداریم که به لطف خدا، بر اساس بررسی‌های انجام گرفته در بسیاری از شاخص‌ها از برخی کشورهایی که در گرجستان حضور داشتند بهتر بودیم.

**تسنیم: تا کنون درخواستی از کشورهای خارجی برای آموزش سامانه اطفا حریق داشته‌اید؟

-سردار فرزادی پور: بله پشنهاداتی بوده است، اما ما فکر می‌کنیم که اولویت اول با کشور خودمان است و ما باید روی نیازهای داخلی تمرکز کنیم و در موضوع هورالعظیم هم ما برای کمک به مردم خوزستان ورود کردیم.

** تسنیم: مقداری هم در خصوص اتفاقی که اخیرا در حوزه اورهال سوخو 22 افتاد بفرمایید؟

-سردار فرزادی پور: اقداماتی از این دست در نیروی هوافضای سپاه به لحظه در حال اتفاق افتادن است اما به خاطر ملاحظاتی رسانه‌ای نمی‌شود. ما در بخش‌های بسیار پیچیده و متفاوت ورود پیدا می‌کنیم اما مردم خوب ما از بسیاری از آنها مطلع نمی‌شوند.

کار در حوزه جنگنده سوخو 22 کار بسیار ویژه‌ای بود. بعد از 28 سال زمینگیر بودن این جنگنده، فرماندهی عملیات هوایی پای کار آمد و این جنگنده را عملیاتی کرد. البته یک ابهامی برای بعضی‌ها وجود دارد و آن اینکه که سوخو22 یک جنگنده نسل سوم و قدیمی است و چرا ما باید روی آن سرمایه گذاری کنیم و آن را به خدمت بگیریم؟

در این باره باید بگوییم که این جنگنده قابلیت‌های خوبی برای حمل مقدار قابل توجهی از مهمات را دارد. سرعت و ارتفاع پروازی و سایر ویژگی‌های این پرنده این اجازه را به ما می‌دهد که با اتکا به دانش داخلی و توانمندی‌ نیروهای خودمان بتوانیم از این جنگنده بهره برداری موثر کنیم.

** سامانه کنترل سلاح هوشمند روی جنگنده‌های سوخو 22 نصب کرده‌ایم

تسلیحات هوشمند  نقطه زن و بومی روی این جنگنده نصب شده و همچنین سامانه کنترل سلاح هوشمند روی این هواپیما نصب شده است که می‌تواند تحولی برای سایر جنگنده‌های موجود در کشور باشد.

نگاه نبرد نامتقارن در حوزه هوایی همواره در ذهن ما است و تجهیز و بهره برداری از این سامانه‌ها با همین نگاه صورت می‌گیرد. اساس کار ما تکیه بر توان داخلی است زیرا در این حوزه کسی کمکی به ما نمی‌کند. اینکه ما به دنبال این باشیم که تیم تخصصی از خارج به ما کمک کند یا ما دستمان برای خریدهای خارجی باز باشد، از دست دادن زمان است.

ما معتقدیم با تیکه بر توان داخلی می‌توان گام‌های بلندی برداشت و حتی در آینده نیز به سمت تولید هواپیمای رزمی بومی رفت.

** تسنیم: در حوزه ساخت جنگنده بومی تحقیقات را شروع کرده‌اید؟

-سردار فرزادی پور: بله در بخش‌ها‌ و صنایع مختلف این کار شروع شده است و محصولاتی هم به نتیجه رسیده است. انشا الله با برنامه ریزی و تمرکز بر ساخت هواپیماهای داخلی در آینده شاهد ساخت پرنده‌های داخلی باشیم.

** تسنیم: شبهاتی در خصوص میزان مهماتی که سوخو 22 می‌تواند حمل کند مطرح شده است، گویا شما کارِ ویژه‌ای در این حوزه انجام داده‌اید. مقداری در این باره بفرمایید؟

-سردار فرزادی پور: در گذشته سیاست و تدبیر در حوزه هوایی چند هواپیما برای یک هدف بود یعنی اگر یک هواپیما مقدار زیادی مهمات با خود حمل می‌کرد یک مزیت به حساب می‌آمد.

اما امروزه جهت گیری به گونه‌ای است که یک هواپیما برای چند هدف تعریف می‌شود و آن چیزی که این همپوشانی را ایجاد می‌کند استفاده از تسلیحات نقطه زن است. اگر جنگنده‌ای بتواند تسلیحات هوشمند و نقطه زن حمل کند، دیگر نیازی نیست مقداری زیادی مهمات با خود حمل کند که آیا به هدف بخورد یا نخورد، اما با یک بمب یا موشک نقطه زن می‌تواند به راحتی هدف خود را منهدم کند.

** سوخو 22 می‌تواند 4 تُن مهمات هوشمند حمل کند

رویکرد ما در بکارگیری سوخو 22 استفاده از تسلیحات هوشمند و نقطه زن است ضمن آنکه این جنگنده می‌تواند 4 تن مهمات با خود حمل کند که اگر این میزان مهمات تبدیل به مهمات هوشمند و نقطه زن بشوند که شدند، کارایی این جنگنده را بسیار بالا می‌برد.

**تسنیم: تعامل شما با ارتش چگونه است؟

-سردار فرزادی‌پور: تعاملات ما با ارتش بسیار خوب است و در شهرهایی که پایگاه مشترک داریم از امکانات یکدگیر به صورت کاملا دوستانه و سازمانی استفاده می‌کنیم. در حوزه‌های تخصصی هم با عزیزان‌مان در ارتش جمهوری اسلامی همکاری‌های خوبی داریم.

انتهای پیام/

سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهگفت وگو با سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهگفت وگو با سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهدلیریان: بماندگفت وگو با سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهسردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهسردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهگفت وگو با سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهگفت وگو با سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاهسردار شمس‌الدین فرزادی‌پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه R1429/P1011116/S1,11/CT2 واژه های کاربردی مرتبط فرماندهان نظامی ایران اخبار نظامی نیروی هوافضای سپاه پاسداران سپاه پاسداران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: فرماندهان نظامی ایران اخبار نظامی نیروی هوافضای سپاه پاسداران سپاه پاسداران فرماندهان نظامی ایران اخبار نظامی نیروی هوافضای سپاه پاسداران سپاه پاسداران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۰۴۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توان عملیاتی و اشراف اطلاعاتی مرزبانی ارتقا می‌یابد

به گزارش خبرنگار مهر، سردار احمد علی گودرزی ظهر یکشنبه در مراسم معرفی فرمانده مرزبانی استان بوشهر اظهار کرد: مرزبانی برای حفظ امنیت گردشگران در سواحل شمال و جنوب کشور در نوروز برنامه‌های ویژه‌ای را دارد.

وی استفاده از ظرفیت‌های الکترونیک در سطح مرزها را یکی از برنامه‌های مهم مرزبانی عنوان کرد و ادامه داد: در سال آینده برنامه‌های خوبی در راستای اجرای طرح هوشمند سازی برای افزایش توان عملیاتی و اشراف اطلاعاتی اجرا می‌شود.

فرمانده مرزبانی فراجا از انجام اقدامات مؤثر در مرزها خبر داد و بیان کرد: از ریز پرنده‌ها، انواع پهبادها و رادارهای پیشرفته به منظور ارائه خدمات بهتر و بیشتر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق حساس کشور از سامانه‌های الکترونیکی، اپتیکی، فنس‌های هوشمند و مغناطیسی و حس گرها استفاده می‌شود تا شاهد هوشمندسازی در مرزها باشیم.

سردار گودرزی با اشاره به اجرای طرح هوشمند سازی همراه و همگام با طرح انسداد مرزها تصریح کرد: امید است طرح انسداد مرزها در کمتر از سه سال اجرا شود.

وی بیان کرد: دانشکده دریابانی در شمال کشور ایجاد می‌شود و ملوانان و ناخداهای باتجربه برای استفاده از شناورهای پیشرفته آموزش داده می‌شوند تا این نیروهای آموزش دیده با کمک تجهیزات به روز امنیت دریا و کشور را حفظ کنند.

کد خبر 6057175

دیگر خبرها

  • (تصاویر) بهترین جت‌های جنگنده نیروی هوایی ارتش ایالات متحده
  • حمله‌های هوایی شدید آمریکا و انگلیس به الحدیده یمن
  • سلاحی جدید به اوکراین رسید؛ «پتک فرانسوی» چیست؟
  • حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • ماجرای فروریختن ۲۵ تُن مهمات جنگی بر سر دشمن
  • ته‌کشیدن موشک‌های رهگیر اوکراین همزمان با تاخت‌وتاز هوایی روسیه
  • توان عملیاتی و اشراف اطلاعاتی مرزبانی ارتقا می‌یابد
  • جانشین سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان منصوب شد
  • فرمانده کل سپاه: ۱۰۰ هزار نفر از کارکنان سپاه مسکن ندارند (فیلم)
  • سردار سلامی: در سپاه ۱۰۰ هزار نفر فاقد مسکن هستند