Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@13:21:08 GMT

چرا دولت الکترونيک شکل نمي‌گيرد؟

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۱۹۹۶

چرا دولت الکترونيک شکل نمي‌گيرد؟

خبرگزاري آريا - دولت الکترونيک، شيوه اي براي دولت ها به منظور استفاده از فناوري جديد تعريف شده است که به افراد تسهيلات لازم براي دسترسي مناسب به اطلاعات و خدمات دولتي، اصلاح کيفيت خدمات و ارائه فرصت هاي گسترده تر براي مشارکت در فرآيندهاي مردمسالار را اعطا مي کند.
در شرايطي که شفافيت، پاسخگويي، کاهش فساد اداري، افزايش سطح آگاهي مردم، کاهش هزينه ها، بهبود کارايي دولت، صرفه جويي در وقت و انرژي مردم، مزيت هاي زيست محيطي و به طور کلي، بهبود کيفيت زندگي مردم ازجمله مزيت هاي بکارگيري دولت الکترونيک است در يک آسيب شناسي کلي مي توان گفت که متاسفانه در برخي موارد، هم مردم و هم دولتمردان ما درک درستي از اين موضوع نداشته و مکانيزه شدن خدمات دولتي را  استقرار دولت الکترونيک مي پندارند؛ اين درحالي است که دولت الکترونيک مفهومي فراتر از ارائه خدمات دولتي به صورت الکترونيک و دسترسي آسان تر و سريع تر شهروندان به خدمات عمومي است که تا اينجاي کار کارمندان بخش دولتي ذينفعان اصلي اين فرآيند هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دولت الکترونيک در جايگاه واقعي خود مي تواند با ايجاد بسترهاي ارتباطي لازم، حقوق شهروندي و شخصيت اجتماعي افراد را گرامي داشته و رضايت همگان را از نحوه ارائه خدمات دولتي ميسر سازد.
شايد بتوان ميزان توفيق دولت در امکان دسترسي همگان به اطلاعات و خدمات دولتي را در اظهار نظر اخير دبير کميسيون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات جستجو کرد: «از حدود 1000 دستگاه مشمول قانون انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات فقط 400تا به سامانه پاسخگويي پيوسته اند»
با مراجعه به سامانه انتشار و دسترسي آزاد به اطلاعات به نشاني:foai.irنتايج جالبي براي عدم حضور برخي سازمان‌ها به سامانه دسترسي آزاد به اطلاعات به دست مي آيد؛ سازمان اداري و استخدامي، شوراي نگهبان، آستان قدس رضوي با 51 شرکت تابعه، بنياد مستضعفان با بيش از 20 شرکت بزرگ، سازمان صدا و سيما، سازمان تامين اجتماعي و شرکت هاي تابع آن مانند شستا، اپراتورهاي تلفن همراه همچون ايرانسل، همراه اول و رايتل، دانشگاه آزاد اسلامي، سازمان گسترش و نوسازي صنايع و سازمان هاي تابعه مانند خودروسازها و شرکت هاي زير مجموعه سازمان توسعه معادن و صنايع از جمله سازمان‌هاي مهم خدماتي يا اقتصادي هستند که جاي آن ها در انتشار و دسترسي آزاد مردم به اطلاعاتشان خالي است.
اگر قوه قضائيه و نهادهايي چون نيروي انتظامي را هم به عنوان سازمان هاي مشمول قانون به اين فهرست اضافه کنيم با نتيجه شگفت آوري از ميزان شفافيت و پاسخگويي سازمان ها و نهادهاي دولتي و عمومي مواجه مي شويم که ادامه چنين روندي مي تواند فسادهاي دامنه دار ديگري را براي مردم و نظام حاکم رقم بزند.
موانع زيادي را مي توان براي عدم تحقق کامل دولت الکترونيک در کشور متصور شد که از آن جمله مي توان به مسائل زيرساختي و تکنولوژيکي و موانع فرهنگي، آموزشي، اقتصادي و بسياري موارد ديگر اشاره کرد اما بدون شک مانع اصلي ايجاد و توسعه دولت الکترونيک، فرهنگ جامعه و به طور خاص نوع نگرش کارمندان و مديران سازمان ها به تغييرات سريع در نظام اداري است. فرهنگ نهادينه شده منسوخي که به همه اطلاعات دولتي با ديدي امنيتي نگريسته و دم دستي ترين اسناد اداري را طبقه بندي و در قفسه هاي بايگاني زنداني مي کنند.
در ادامه برخي از مهم ترين ويژگي هاي دولت الکترونيک که با در نظر گرفتن شرايط امروز تا حدود زيادي آرماني مي نمايد ارائه مي شود:
دولت الکترونيک دولتي است که همه شهروندان با هرسطحي از دانش و جايگاه اجتماعي بتوانند به اطلاعات مورد نياز خود دسترسي داشته و خدمات دولتي را از پنجره اي واحد دريافت کنند.
دولت الکترونيک بايد با استقرار سيستم يکپارچه، فرايندهاي فسادزا را به حداقل رسانده و در چارچوب قوانين، اطلاعات و خدمات دولتي را بدون تبعيض به همگان عرضه دارد.
دولت الکترونيک مي تواند ضمن اجتناب از شخص محوري و رفتار سليقه اي، خدمات و اطلاعات خود را به شيوه اي منصفانه در اختيار همه متقاضيان قرار دهد.
حال بايد منتظر ماند و ديد که با توجه به اهميت موضوع دولت الکترونيک و موانع متعدد پيش و روي شفافيت در کشور، کميسيون مربطه به چه ميزاني مي تواند در نهادينه سازي اصول و دستيابي به اهداف مترقي خود توفيق پيدا کند.

نويسنده: زهرا بيات

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: دولت الکترونيک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۱۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی حق‌بین معاون شهردار تهران به همراه مدیران عامل دو سازمان و شرکت وابسته، از پروژه‌های حوزه فنی و عمرانی غرب تهران بازدید کرد.

بر همین اساس، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران به همراه مدیران عامل «سازمان مهندسی و عمران شهر تهران»، «سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران»، «مدیرعامل شرکت خاکریز آب»، «مدیرکل هماهنگی فنی و عمرانی سازمان‌ها و مناطق» و «مدیرکل برنامه‌ریزی معاونت فنی و عمرانی»، از نزدیک آخرین وضعیت پروژه‌های عمرانی «احداث تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید آبشناسان _جنت‌آباد» و «اصلاح تقاطع بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران»، را مورد بررسی قرار داد.

حق‌بین با اشاره به حجم گسترده فعالیت‌های عمرانی در سطح شهر، تمرکز بر انجام عملیات اجرایی با حداکثر ظرفیت را ضروری خواند و بر امکان استفاده شهروندان از مزایا و آثار بهره‌برداری از پروژه‌ها در سریع‌ترین زمان ممکن تاکید کرد.

وی در حاشیه بازدیدهای مذکور، ضمن حضور در محیط تجهیز کارگاه پروژه‌های عمرانی سازمان مهندسی و عمران شهر تهران در شمال غرب پایتخت، آخرین وضعیت اجرایی سه پروژه را جویا شد.

معاون شهردار تهران با پرداختن به پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال گفت: این پروژه ۹۵ درصد پیشرفت عملیاتی داشته و در هفته‌های آتی به بهره برداری می‌رسد.

بر اساس این گزارش، پروژه‌های مذکور شامل تکمیل دسترسی‌های تقاطع بزرگراه شهید همت، بزرگراه شهید اشرفی اصفهانی، بزرگراه حکیم- بلوار تعاون و بزرگراه شهید آبشناسان _ جنت‌آباد بوده و گلوگاه‌های اجرایی هر ۳ پروژه، از جمله معارضین تاسیساتی، به تفکیک بررسی و تصمیم‌های لازم اتخاذ شد.

گفتنی است، در جریان بازدید از پروژه دسترسی بزرگراه شهید همت غرب از بزرگراه شهید چمران شمال، صالحی شهردار منطقه ۲ تهران نیز در محل پروژه حضور پیدا کرد و درباره احداث فضای سبز پروژه به منظور بهره‌برداری قریب‌الوقوع از آن، بحث و تبادل‌نظر شد.

کد خبر 6097935

دیگر خبرها

  • دسترسی بزرگراه همت غرب از بزرگراه چمران شمال
  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی سمنان
  • افتتاح چهارمین دفتر خدمات الکترونیک قضایی در شهر قروه
  • دادستان کرمان خواستار ارتقا خدمات دفاتر قضایی شد
  • ۲۰۷ مولد خود تامین در استان قزوین در مدار قرار می‌گیرد
  • فرار کانون سردفتران از شفاف‌سازی عملکرد مالی
  • پاسخگویی به پرسش‎های مشترکین در سامانه ملی انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات
  • جوکار: طبق قانون شفافیت قوای سه گانه آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد
  • وب‌سایت‌هایی که برای هک اکانت تلگرام استفاده می‌شوند
  • جوکار: طبق قانون " شفافیت قوای سه گانه " آراء نمایندگان باید در دسترس عموم قرار گیرد + فیلم