Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما ، حجت الاسلام و المسلمین محمدکاظم بهرامی در نشست مشترک اعضای کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی با معاونان و اعضای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری که به میزبانی دیوان عدالت اداری برگزار شد ، افزود : شهرداریها برای اداره شهر نیازمند منابع مالی هستند و نمی توان شوراها و شهرداریها را تشکیل داد و گفت بدون منبع ، شهر را اداره کنید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود : بر همین اساس شوراها بخشی از هزینه های خود را از طریق وضع عوارض و شهرداری ها هم بخشی از هزینه های خود را از طریق جرایم تخلفات ساختمانی تامین می کنند که هر دو مورد گاهی مواجه با اشکالات است.
بهرامی گفت : وضع عوارض در برخی مواقع غیر قانونی است بر همین اساس در سال گذشته 554 مصوبه شوراهای اسلامی شهر در دیوان عدالت اداری ابطال شد .
وی افزود : به سبب وجود این مصوبات غیر قانونی کمیسیون تطبیق مصوبات شوراها با حضور یک عضو قضایی فعال تر شد تا این مصوبات در این کمیسیون تطبیق بررسی شود تا نیاز نباشد دیوان عدالت اداری آن را ابطال کند و بر همین اساس در طول یکسال و نیم ( از نیمه دوم سال 95 تا پایان سال 96 ) 28 هزار و 407 مصوبه شوراهای اسلامی شهر در همین کمیسیون تطبیق غیرقانونی تشخیص داده شد.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت : این تعداد مصوبه غیر قانونی اقتضا می کند که نمایندگان مجلس شورای اسلامی در خصوص مصوبات شوراها قواعدی را در نظر بگیرند چرا که از برخی شهرها انتظار این همه مصوبه خلاف قانون نیست که مثلا از این تعداد 28 هزار و 407 مصوبه غیر قانونی 2 هزار و 362 مصوبه به استان خراسان شمالی ، هزار و 781 مصوبه به استان مازندران ، 2 هزار و 557 مصوبه به استان فارس ، هزار و 160 مصوبه به استان خراسان رضوی و هزار و 169 مصوبه به استان خوزستان اختصاص داشت.
وی گفت : وقتی ما این مصوبات شوراهای شهر را در دیوان عدالت اداری بررسی می کنیم ، دوستان در شوراها مصوبات خود را به ماده 71 قانون تشکیلات و وظایف انتخابات شوراها مربوط می کنند به این ترتیب که می گویند بر اساس این ماده به ما اختیار وضع برقراری عوارض داده شده است اما ما که این مصوبات را در دیوان بررسی می کنیم استنادمان همان قانون مالیات بر ارزش افزوده است که بر اساس این قانون از وضع عوارض جلوگیری شده است.
بهرامی گفت با برقراری عوارض موافقیم به شرط اینکه مجلس به صورت صریح آن را تعیین کند اما اکنون حدود 17 مورد داریم که اینها در دیوان مرتب ابطال می شود و اگر مجلس شورای اسلامی مصوب کند که عوارض این چند مورد مانعی ندارد ما هم حرفی نداریم.
وی گفت : تعدادی از این موارد شامل عوارض تغییر کاربری ، عوارض بلیت استخرهای سرپوشیده و باز ، عوارض بهای بلیت نمایشگاه ، عوارض دکل های مخابراتی و چند مورد دیگر است که اگر مجلس مصوب کند وضع عوارض برای این موارد مانعی ندارد، ما مشکلی نداریم.
وی گفت : دوستان ما در شوراها خود را برای وضع عوارض در این موارد مجاز می دانند اما ما در دیوان عدالت اداری با استناد به قانون مالیات بر ارزش افزوده نمی توانیم این عوارض را قانونی بدانیم.
رئیس دیوان عدالت اداری گفت : موضوع دیگری هم که دردسر ماست ماده 100 شهرداری است که هفته گذشته در جمع قضات کمیسیون ماده صد از مصیبت هایی که این قانون برای دیوان عدالت اداری ایجاد کرده است سخن گفتیم و این درست نیست که شهرداری ها مایل باشند تخلف صورت بگیرد تا از جرایم آن بتوانند شهر را بچرخانند و در این خصوص هم نیاز است تبصره های این کمیسیون اصلاح شود.   بررسی مصوبات شورا‌های اسلامی شهر در نشست دیوان عدالت اداری
نشست مشترک کمیسیون شورا‌های مجلس شورای اسلامی با رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان دیوان در حال برگزاری است.
در این نشست مشترک که به میزبانی دیوان عدالت اداری در حال برگزاری است علاوه بر رئیس دیوان عدالت اداری و معاونان وی و همچنین اعضای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، رئیس کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس و دیگر اعضای این کمیسیون حضور دارند.
قرار است در این نشست مشترک در خصوص مصوبات شورا‌های اسلامی شهر بحث و بررسی شود.  

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: دیوان عدالت اداری مصوبه ابطال شورا عوارض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۲۲۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ حجت‌الاسلام حکمت علی مظفری در جلسه شورای اداری استان بوشهر با بیان اینکه این استان با دیرینه روش و سابقه درخشان افتخارات مهمی در ادوار مختلف تاریخ داشته است، اظهار داشت: استان بوشهر از بزرگ منشی، غیرت، و شجاعت جایگاه مهمی در ایران اسلامی دارد.

وی شخصیت‌های برجسته علمی، فرهنگی، تاریخی، سیاسی و مبارزاتی استان بوشهر را یکی از افتخارات این خطه دلیرپرور دانست و بیان کرد: شهیدان همچون رئیسعلی‌ها، مهدوی‌ها، عاشورای‌ها نشان از اقتدار و افتخار استان بوشهر در عرصه مبارزه با استعمار، استکبار و طاغوت است.

رئیس دیوان عدالت اداری دفاع از حقوق کارگر یکی از سیاست‌های مهم دیوان عدالت اداری دانست و اضافه کرد: برای رسیدگی به حقوق و مطالبه کارگران در این حوزه ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری تعیین و راه‌اندازی شده است.

مظفری ادامه داد: تنها در یک شعبه از این حوزه ۱۵ قاضی برجسته مسائل و مشکلات حوزه کار و کارگری به‌صورت تخصصی دنبال می‌کنند.

رئیس دیوان عدالت اداری توجه به حقوق و رضایتمندی مردم را از آزمون‌های مولای متقیان امام علی علیه‌السلام دانست و تأکید کرد: توجه به مردم و مردم‌داری با اخلاص و بی‌منت یک فرصت مهم برای خدمتگزاری مسئولان به مردم است و مدیران برای تحقق حقوق مردم از هیچ کوششی نباید فروگذاری کنند.

مظفری با اشاره به تخصیص ۲ اصل از قانون اساسی به مجموعه دیوان عدالت اداری را مورد اشاره قرار داد و تصریح کرد: دیوان عدالت اداری شکایت مردم از دستگاه‌های اداری و اجرایی رسیدگی می‌کند و این دیوان مولود نظام اسلامی ایران است.

استاندار بوشهر هم در این نشست با تاکید بر لزوم تحقق عملی شعار سال اظهار داشت: امسال از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و مدیران استان باید برای تحقق شعار سال هدفگذاری کنند.

احمد محمدی زاده با تبریک روز معلم و گرامیداشت یاد و خاطره شهید استاد مطهری افزود: معلمان قشر مهم و تاثیرگذار جامعه هستند و تکریم این عزیزان وظیفه تک تک مسئولان است.

وی همچنین با گرامیداشت روز کارگر گفت: کارگران موتور محرکه اقتصاد و تولید هستند و در تحقق شعار سال نقشی غیر قابل انکار دارند.

 در این آیین، یاسمن حیدری به عنوان مشاور امور جوانان استاندار، اسما لک نماینده استاندار و مدیر راهبردی استقرار و توسعه منطقه ویژه علم و فناوری خلیج فارس، حجت الاسلام محمدرضا عاشوری مشاور استاندار در امور روحانیت و مرتضی بحرانی نیز به عنوان رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر منصوب و معارفه شدند.

دیگر خبرها

  • بررسی ۲۶۶ شکایت علیه مصوبات شورا‌های شهر از سراسر کشور در دیوان عدالت اداری
  • دیوان عدالت اداری پارسال ۱۶۶ مصوبه شوراهای کشور را باطل کرد
  • ابطال بخشنامه مدیران میانی گمرک با رای دیوان عدالت اداری
  • ابطال بخشنامه گمرک با رای دیوان عدالت اداری همزمان با سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عدالت اداری به حوزه کار
  • اختصاص ۳۵ شعبه دیوان عالت اداری به حوزه کار
  • آخرین نهاد مسئول استیفای حقوق مردم دیوان عدالت اداری است
  • پای دیوان عدالت اداری به مصوبه دستمزد باز شد
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد؛ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است