Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@22:06:54 GMT

اجرای موسیقی مقامی خراسان جنوبی در مسکو

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۲۸۱۴

اجرای موسیقی مقامی خراسان جنوبی در مسکو

مدیرموسسه عرفان خراسان جنوبی و سرپرست تیم اعزامی موسیقی ایران گفت: موسیقی مقامی خراسان جنوبی در  مسکو به صورت زنده اجرا می‌شود و گروه موسیقی مقامی "سلم آبادی" خراسان جنوبی به عنوان تنها گروه موسیقی هفته فرهنگی ایران در کشور روسیه شرکت می‌کند. ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۷ استانها خراسان جنوبی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، امیر اکبرپور عصر امروز در نشست خبری اظهار داشت: برگزاری هفته فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشور روسیه شهر مسکو به همت رایزن فرهنگی ایران در روسیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اداره همکاری‌ فرهنگی‌های خارج از کشور و موسسه فرهنگی هنری عرفان خراسان جنوبی به مدت یک هفته از 12 لغایت 18 شهریورماه برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرموسسه عرفان خراسان جنوبی و سرپرست تیم اعزامی موسیقی ایران به روسیه هدف از برگزاری این هفته را آشنایی مردم کشور روسیه با فرهنگ ایرانی در شهرهای مسکو و اوفا دانست.

اکبرپور با تاکید براینکه گروه موسیقی مقامی "سلم آبادی" خراسان جنوبی به عنوان تنها گروه موسیقی هفته فرهنگی ایران در کشور روسیه شرکت می‌کند افزود: در این هفته 40 هنرمند از تمام نقاط کشور حضور دارند و فرهنگ ایرانی اسلامی را به رخ جهانیان خواهند کشید.

وی با اشاره به اینکه نمایشگاه صنایع دستی، ایجاد قهوه‌خانه سنتی ایرانی، نقالی، کتاب‌آرایی، ارائه محصولات کاملا ایرانی، نمایش فیلم سینمایی و مستند ایران و نقد آن جزئی از برنامه‌های این هفته فرهنگی است عنوان کرد: این مراسم در بزرگترین سالن شهر مسکو "مالی تئاتر" در ساعت 19 شب با اجرای موسیقی مقامی خراسان جنوبی آغاز می‌شود.

مدیرموسسه عرفان خراسان جنوبی با بیان اینکه هفته فرهنگی بهانه‌ای برای صادرات فرهنگ و هنر است بیان کرد: هفته فرهنگی پیوند ملت‌ها است و به رخ کشیدن سنت‌های اجتماعی دینی و خرد استوار را نشان می‌دهد.

سرپرست تیم اعزامی موسیقی مقامی ایران به کشور روسیه با تاکید بر اینکه بزرگترین مشکل این گروه مسائل مالی است از تمامی دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی درخواست همکاری و مساعدت مالی کرد و افزود: فرهنگ تنها راهی است که به راحتی می‌توان در قلب ملت‌های متفاوت نفوذ کرد و گروه سلم‌آبادی‌ها از تمام گروه‌های موسیقی کشور منتخب شده و برای سربلندی نام خراسان جنوبی همه خیران ما را در اجرای درست این گروه یاری کنند.

محمد سلم آبادی نوازنده و عضو گروه موسیقی سلم آبادی‌های خراسان جنوبی نیز در این نشست بیان کرد: این گروه از سال 1352 با مجوز سازمان فرهنگ و هنر آن زمان آغاز به‌کار کرده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از شاخص‌ترین اجراهای گروه در سال 57 در سالن رودکی اجرا شده است افزود: در آن زمان تفاهم‌نامه‌ای برای اعزام این گروه فی ما بین ایران، انگلستان و چین منعقد می‌شود که ناکام ماند.

سلم‌آبادی گفت: در نوروز سال 72 موسیقی مقامی خراسان جنوبی 14 شب از صدا و سیمای خراسان جنوبی پخش شد که یکی از مهمترین افتخارات ما بوده است.

وی با اشاره به اینکه از سال‌های 90  سفرهای خارجه شروع شد و تاکنون در کشورهای تایلند، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان برنامه زنده اجرا کرده‌ایم ادامه داد: در کشور قرقیزستان بیش از 80 هزار بیننده و تماشاچی داشتیم.

انتهای پیام/ح

R41348/P1357/S6,56/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۲۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ کسری حاجی‌زاده خواننده، آهنگساز، تهیه کننده، مدیر هنری و مدیر شرکت فرهنگی و هنری «نوای هنر آرنا» است. وی از کودکی شروع به آموزش موسیقی و پیانو کرد و پس از یادگیری و اجرای چندین کنسرت هنرجویی علاقه‌مند به آواز شد. پس از فراگیری آواز کلاسیک و پاپ به عضویت گروه کُر و ارکستر «آوای شفق» درآمد و در چندین کنسرت در تالار وحدت، تالار اندیشه، سالن محک، ایوان شمس و … حضور داشت.

او همچنین به عنوان مدیر هنری سابقه همکاری با شبکه‌های مختلف تلویزیونی و همچنین برنامه تلویزیونی «باهمستان موسیقی» را دارد و در تولید و انتشار چندین هزار قطعه موسیقی به عنوان مدیر تولید و مدیر پخش نقش بسزایی داشته است. با این هنرمند گفت‌وگویی انجام دادیم از نظرتان می‌گذرد:

کمی درباره مشکلات گروه کُر در ایران صحبت کنید.

مشکلاتی که درباره هنر در ایران وجود دارد فقط مختص به گروه‌های کُر نیست ولی بیشترین مشکلات مختص گروه‌های کر و ارکستر‌ها است. مگر می‌شود از هیچ سمت حمایتی از این گروه‌ها نشود؟ آنقدر بی تفاوتی به گروه‌های کُر و ارکستر‌ها شده است که بیشتر آنها تعطیل شده‌اند و دیگر کسی تمایل به همکاری ندارد و ترجیح می‌دهند یا در گروه‌های پاپ فعالیت کنند یا به کار‌های غیر از موسیقی بپردازند. متاسفانه نه حمایت از سوی ارگانی صورت می‌گیرد و نه اطلاع رسانی درستی از این گروه‌ها می‌شود در نتیجه انگیزه‌ای برای اعضای این گروه‌ها نمی‌ماند.

مخاطب امروز با کنسرت‌های گروه کُر ارتباط برقرار می‌کند؟

مخاطب امروز پذیرای چیزی است که آن را ببیند. وقتی کسی غذایی را نه هرگز دیده و نه هرگز خورده معلوم است که پذیرای آن نمی‌شود. تمام تبلیغات، تمام سالن‌ها و تمامی رسانه‌ها تمایل زیادی برای نشان دادن این گروه‌ها ندارند، چون سال‌های سال است که فقط به موسیقی پاپ اهمیت داده شده و درآمد بالایی از این راه دارند. انگار موسیقی پاپ انحصار موسیقی ایران شده است. نه فقط گروه‌های کر بلکه ما در چند سال اخیر تبلیغاتی از اجرا‌های سنتی، گروه‌های بانوان و دیگر گروه‌ها هم نمی‌بینیم.

چه مخاطبانی جذب این کنسرت‌ها می‌شود؟

متاسفانه الان مخاطبانی که عاشقانه این فضا را دوست دارند یا از قدیم با این گروه‌ها آشنا بودند فقط مخاطب این کنسرت‌ها هستند. مشکل ما ریشه‌ای است و زمان می‌برد تا حل شود. آموزش‌هایی که در فضای مجازی داده می‌شود به این مشکلات دامن زده است. بیشتر اساتیدی که واقعا سواد بالایی در موسیقی دارند بیکار نشسته اند تا عده‌ای با آموزش‌های تجربی بدون اصول این مشکلات را بیشتر کنند.

در کشور‌های دیگر به چه صورت است؟

بر خلاف ایران در کشور‌های اروپای غربی از دوران رنسانس با این فضا آشنایی دارند و در کلیسا‌ها گروه‌های کر فعالیت داشتند و آواز‌های مذهبی اجرا می‌کردند و در دوران باروک به اوج خودش رسید. علاوه بر آن وقتی از دوران کودکی در مدارس موسیقی تدریس می‌شود همه افراد گوش موسیقیایی دارند و درست را از غلط به راحتی تشخیص می‌دهند. برای همین است که خوانندگان آنها همه بسیار کوک و ژوست اجرا می‌کنند، چون مردم به راحتی فالش خواندن خواننده را متوجه می‌شوند. علاوه بر تمامی این جریانات مردم تصمیم می‌گیرند که چه نوع موسیقی را گوش دهند نه اینکه برای آنها تصمیم گرفته شود.

آیا ارکستر و گروه کر در ایران با شکست مواجه شده است؟

هنر همیشه راه خودش را پیدا می‌کند و یک زمانی تاریخ انقضای این موسیقی‌های بی سر و ته هم تمام می‌شود، اما با سیاست‌های گرفته شده در ارتباط با ارکستر‌ها و گروه‌های کر فعلا دچار یک خفقان بزرگی شدیم که امیدوارم به زودی با حمایت مسئولین از این بحران بزرگ عبور کنیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سنندج؛ خاستگاه فرهنگ و هنر اصیل ایرانی
  • مرحله استانی دومین جشنواره سرود فجر بسیج در بوشهر برگزار شد
  • مرزبانی ایران: ۶ مرزبان خراسان جنوبی به کشور بازگشتند
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • همه مسئولان باید برای اجرای طرح نور کمک کنند
  • نشست معاونان وزرای خارجه و نمایندگان ویژه بریکس در مسکو با حضور علی باقری
  • نشست ماهانه هنرمندان موسیقی با اجرای ۵ کنسرت
  • برگزاری پنج کنسرت در نشست ماهانه هنرمندان موسیقی
  • موسیقی ایران به پاپ منحصر شده است/ تاریخ انقضای موسیقی‌های بی سر و ته تمام می‌شود