Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@05:03:34 GMT

نخستین جایزه داستان‌های حماسی در مشهد برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۲۹۶۳

نخستین جایزه داستان‌های حماسی در مشهد برگزار می‌شود

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی گفت: نخستین "جایزه داستان‌های حماسی" با محوریت شاهنامه در مشهد برگزار می‌شود. ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، میثم مرادی ظهر امروز در نشست خبری نخستین جایزه داستان‌های حماسی در محل آرامگاه فردوسی اظهار داشت: نگاه ما به فردوسی صرفا نگاهی تاریخی و نوستالژیک نیست، سابقه تاریخی نیز نشان می‌دهد مردم ما به شاهنامه بیش از هر اثر ادبی دیگر توجه بیشتری داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: فردوسی نگاهی تمدنی داشت و روح ایران‌سازی در تک تک ابیات شاهنامه موجود است، اگر می‌خواهیم به ایران اسلامی متمدن و نوین دست پیدا کنیم باید تلاش کنیم شاهنامه به فرهنگ عمومی جامعه برگردد و حقیقت آن برای مخاطب و مردم آشکار و روشن شود.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی با اشاره به اینکه میراث فکری و حماسی فردوسی نجات بخش هنر و ادبیات ما است، گفت: ما نیز تلاش داریم هنرمندان و نویسندگانمان فردوسی‌وار کار کنند و به حماسه‌های امروز ایران اسلامی توجه کنند. فردوسی در عصری در ایران میزیست و فعالیت می کرد که آماج تاخت و تاز اقوام و حکومت های بیگانه بود، هنرمند امروز هم اگر از فردوسی دم می زند باید به همین رسم و شیوه عمل کند.

مرادی بیناباج در ادامه تصریح کرد: شاهنامه در حوزه هنر و ادبیات می‌تواند الگو باشد چرا که این اثر سترگ بازنمای عزت و اقتدار ذاتی ملت است.

وی اضافه کرد: اگر بخواهیم به سمت آینده‌ای پرامیدو تمدن نوین ایرانی اسلامی برویم از بعد ملی باید به شاهنامه توجه کنیم.

رئیس حوزه هنری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: در دوران انقلاب اسلامی، در وقایعی مثل 15 خرداد و خیزش‌ها و قیام‌هایی مثل 17 شهریور مردمی که در این قیام‌ها شرکت می‌کردند عموما مردمی بودند که پای نقالی‌های شاهنامه می‌نشستند و روحیه مبارزه باظلم پیدا می‌کردند.

مرادی بیناباج ادامه داد: امروز بیش از هر چیز نیاز داریم این روح حماسه در جامعه ما جاری شود و اولین کاری که باید کنیم این است که از زاویه و زبان هنر در جامعه استفاده کنیم، همچنین هنرمندان ما باید این خلا چند ساله را جبران کنند و استفاده لازم را از جان‌مایه داستان‌های شاهنامه از جمله رزم نامه ایران و توران که مبنای نخستین جایزه داستان‌های حماسی قرار گرفته است استفاده کنند.

در ادامه جعفر مروارید، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی اظهار داشت: منظومه فردوسی پیوستگی نظر و عمل است، پیام فردوسی عقل و خردی است که در تجارب عینی و انظمامی و روزمره ما جریان دارد.

وی افزود: منظومه فردوسی آدمی را هدف خلقت می‌داند چون تنها آدمی است که از آراستگی خرد بهره می‌برد. فضائل شجاعت و حماسه را در شاهنامه مشاهده می‌کنیم اما در پس زمینه این شجاعت و در شبکه مفاهیم اخلاقی می‌توانیم از خرد ایرانی که بعدها در فضای اسلامی به دیالوگ با اسلام نشست است مشاهده کنیم.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی افزود: منظومه شاهنامه نماد فرهنگ ایرانی است، فردوسی میان کثرت‌های قومی، زبانی و آدابی جامعه را به یک وحدت و هارمونی می‌رساند. تفسیر روزانه ما از فردوسی، وحدت بخشی است و اینکه چگونه میان اقوام، مذاهب و سلایق وحدت جامع ایجاد کرد، همچنین او از صلح و دوستی نیز یاد می‌کند.

مروارید با اشاره به اینکه ملتی که به گذشته خود پشت پا بزند، آینده‌ای نیز برای آن‌ جامعه ترسیم نخواهد شد افزود: حماسه و ادبیات حماسی جزو انکار ناپذیر گذشته ماست و هویت و پیوستگی هویت ما در گرو توجه میراث ادبی و تاریخی ماست. ادبیات حماسی و روح حماسی جزء اخلاق ایرانیان است مثل زمان دفاع مقدس که روح حماسی نهفته در جنگ که با کمک ارزش های دینی و عِرق ملی منظومه ای ایرانی اسلامی ساخت که پتانسیل و ظرفیت ملت را نشان همگان داد.

درادامه نشست سعید تشکری دبیر جایزه داستان‌های حماسی اظهار داشت: ادبیات ما در مرز گم‌شدگی قرار دارد و بزرگترین مشکل ما ادبیاتی است که از سطح خرد به سطح بدن تنزل پیدا کند.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های این جایزه این است که اثر در هنگام نگارش هدایت و داوری می‌شود و همچنین 15 طرح با حمایت حوزه هنری تبدیل به داستان بلند می‌شوند.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۲۹۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم هوای سرد و بارش باران در خراسان رضوی

به گزارش قدس خراسان، زهرا آهنگرزاده اظهار کرد: در شبانه روز گذشته همه ایستگاه‌های هواشناسی استان، بارش باران را ثبت کرده‌اند که قوچان با ۱۰ و مشهد با هشت میلیمتر بیشترین بارش‌ها را داشته اند.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی ادامه داد: هم اکنون بارش باران در ۹ شهرستان خراسان رضوی در حال بارش است که به تدریج این بارش‌ها در نقاط شرقی و شمالی استان شدت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: ماندگاری هوای سرد، مه گرفتگی و سیلاب همچنان از پیامدهای وضعیت جوی کنونی است که تا فردا در استان تداوم خواهد داشت.

آهنگرزاده عنوان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته، قوچان با سه و مه ولات با ۲۰ درجه سانتیگراد به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط خراسان رضوی بوده است و کلانشهر مشهد نوسات دمایی هشت تا ۱۵ درجه را به ثبت رسانده است.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۹ درجه است و امروز تا ۱۱ درجه افزایش خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • شب شعر وعده صادق در مشهد برگزار شد
  • صدور نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی
  • نخستین کارت «همیار محیط‌بان» در خراسان رضوی صادر شد
  • ۱۰۶ خودرو حادثه ساز در خراسان رضوی توقیف شد
  • هوای سالم مشهد در بیست و هفتمین روز بهار
  • لغو پروازهای فرودگاه مشهد به ۱۰ شهر تا فردا صبح
  • هم اکنون بارش باران در ۹ شهرستان خراسان رضوی
  • تداوم هوای سرد و بارش باران در خراسان رضوی
  • دبیر همایش بزرگمهر حکیم: شاهنامه فردوسی تاریخ محض است
  • اکران تصاویر شهدای ارتش در قاب مفاخر سطح شهر