Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی، یکی از معضلات در کسب و کارهای کوچک معضل تامین مالی است، شبکه بانکی به دلیل مشکلات متعدد از جمله معوقات بانکی و تنگنای مالی توان تامین مالی تمام کسب و کارها در کشور را ندارد. از اینرو ایجاد سامانه و پلتفرم‌های نوین برای تامین مالی می‌تواند منجر به افزایش تولید، راه‌اندازی کسب‌ و کارهای نوین و همچنین ایجاد اشتغال پایدار در کشور شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سککوک (سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار) یکی از سامانه‌هایی است که با ایجاد یک زنجیره تولید تا مصرف و همچنین تامین مالی در تمام بخش‌ها از جمله تامین مواد اولیه و ایجاد اعتبار برای مصرف‌کنندگان به‌ منظور خرید محصولات این سامانه از طریق ابزار الکترونیکی و با ضمانت صندوق‌های تضامین می‌تواند نقش موثری در شکوفایی اقتصادی کشور داشته باشد.

با استفاده از یک زنجیره تامین مالی در اکوسیستم سککوک می‌توان شبکه بانکی را در درآمدهای غیرمشاع یاری کرد و توسعه و تامین منابع را از این بخش افزایش داد. در کشورهای مختلف صندوق‌های تخصصی نقش تامین مالی در این بخش را بر عهده می‌گیرند که در این راستا تاکنون دو صندوق توسعه‌ای به این سامانه پیوسته‌اند.

از طریق سامانه سککوک بنگاه‌ها با اخذ ضمانت‌نامه عضو این زنجیره می‌شوند و ظرفیت برای انجام معامله اعتباری برای آنها به وجود می‌آید. رویکرد این سامانه در بحث تامین مالی به عنوان یک زیر ساخت اعتباری است که می‌تواند زمینه خرید بر اساس عقد برات را در اکو سیستم سککوک فراهم کند. در سامانه سککوک پولی ردوبدل نمی‌شود و فرآیند تامین مالی بنگاه‌ها از طریق برات الکترونیک و تضمین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و دیگر صندوق‌های ضمانتی با اسناد اعتباری و تضمین عملیاتی می‌شود.

امضای دیجیتال نیز در این سیستم به صورت الکترونیکی اجرایی شده و استفاده از فناوری بلاک چین در بحث احراز هویت و برای دریافت عوارض در این سیستم به کار گرفته شده است. یکی از مشکلات عمده بخش خصوصی در ایران وجود موانع بوروکراسی برای تحقق داد و ستدها در عرصه بازرگانی، صنعت، معدن و خدمات بوده که در صورت وجود یک سامانه ملی داد و ستد، در فضای مجازی جدای از کاهش فاصله استاندارد های بازرگانی ایران با جهان سبب خواهد شد تا بخش عمده ای از این بوروکراسی، حذف شود و بر سرعت داد و ستدهای اقتصادی بیفزاید.

بر این اساس سامانه کشوری کسب و کار به کسب و کار (سککوک) تعاملات خود را برای ارتباط با واحدهای کسب و کار و خوشه های صنعتی مستقر در استان‌ها به منظور شکل‌گیری و اصلاح زنجیره تامین آنها آغاز کرد و برات الکترونیک در سامانه کسب و کار به کسب و کار (سککوک)، از طریق وزارت صمت، نظام بانکی و اتاق بازرگانی ایران، در سطح استان ها، حمایت می‌شود.

سامانه سککوک بستری برای توسعه برات الکترونیک فراهم کرده که به افزایش معاملات بازرگانی منجر خواهد شد. طبق برنامه ششم توسعه از برات الکترونیک می توان در جهت تحقق رشد صادرات بهره بُرد ... بازرگانان داخلی از طریق برات الکترونیک می‌توانند تا چند دست در زنجیره تولید تا مصرف به پشتوانه تضمین آن، نه تنها معاملات خود را سرعت بخشند، بلکه بر حجم ریالی این معاملات بیفزایند. از امتیازات دیگر سامانه ملی سککوک در قالب برات الکترونیک، تسریع در صدور ضمانت نامه و فرآیندهای انجام است و همین امر باعث می شود تا دغدغه فعالان اقتصادی به حداقل برسد.

کد خبر 4388136

منبع: مهر

کلیدواژه: فضای کسب و کار محیط کسب و کار ایران کسب و کار مردم علیه احتکار بانک مرکزی ایران گمرک ایران بورس قیمت دلار ایالات متحده آمریکا قیمت نفت وزارت راه و شهرسازی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دلار وزارت صنعت معدن و تجارت صادرات غیرنفتی نرخ سکه و ارز قیمت سکه بهار آزادی تحریم اقتصادی ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۷۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد

امروز با حضور وزیر اقتصاد از برات الکترونیکی زنجیره تامین رونمایی شد که این برات قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاه‌ها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی را دارد.

به گزارش ایسنا، صبح امروز با حضور سیداحسان خاندوزی ـ وزیر امور اقتصادی و دارایی، آیین رونمایی از برات الکترونیکی زنجیره تامین (سپامی) برگزار شد.

سامانه مدیریت یکپارچه سفته و برات الکترونیکی بر اساس بند (ج) ماده ۶۷ قانون برنامه ششم توسعه کشور و سایر قوانین و مقررات موضوعه ایجاد شد.

ضرورت تامین مالی بنگاههای فعال شبکه زنجیره تامین مالی، رفع موانع موجود در مدیریت جریان نقدینگی و سرمایه در گردش در زنجیره تامین مالی و لزوم نوآوری و تعریف ابزارهای جدید و مطمئن برای بهره گیری در زنجیره تامین مالی از کارکردهای کلیدی برات الکترونیکی است.

توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی وزارت امور اقتصادی و دارایی ـ خزانه داری کل کشور و طراحی و پیاده سازی برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین مالی پیاده سازی از کارکردهای این ابزار است.

از جمله مهمترین اقدامات انجام شده در این زمینه می توان به طراحی تمام فرآیندهای برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین از مرحله صدور، قبول ظهرنویسی، انتقال، تسویه کامل، تدریجی و تنزیل اشاره کرد.

برات الکترونیکی از قابلیتهایی همچون زنجیره تامین با قابلیت توسعه زیرساخت سفته و برات الکترونیکی، امکان تامین مالی بنگاهها، گردش اعتبار به جای وجه نقد، اعتبارسنجی اهلیت و توان بنگاهها، مبارزه با پولشویی و ارتقای شفافیت مبادلات بانکی برخوردار است.

برات الکترونیکی ویژه زنجیره تامین به صورت کاملا الکترونیکی و برخط و با امضای دیجیتال تمام ذی نفعان صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برات الکترونیکی رونمایی شد | جزئیات و اعلام آمادگی دو بانک برای استفاده از برات الکترونیکی
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد ؟
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانک‌ها
  • رونمایی از برات الکترونیک زنجیره تامین مالی
  • طرح ابزار تامین مالی یک پیش‌بینی نوآورانه است
  • واگذاری ۱۵۰ همت از اموال مازاد به بانک‌ها
  • چقدر وام بدون ضامن پرداخت شد؟
  • خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد
  • برات الکترونیک زنجیره تامین مالی رونمایی شد
  • راه ‌اندازی برات الکترونیک برای تامین مالی تولید