Web Analytics Made Easy - Statcounter

اربیل – ایرنا- یک روز بعد از تشکیل ائتلاف احزاب مخالف دولت اقلیم در کردستان رایزنی احزاب حاکم برای جلب نظر این احزاب وارد فاز جدی تری شد.

به گزارش ایرنا، هیاتی از اتحادیه میهنی کردستان عراق غروب روز دوشنبه در سلیمانیه با هیات جنبش تغییر یکی از احزاب کلیدی مخالف دولت اقلیم دیدار و گفتگو کرد.
در پایان این دیدار «حاکم قادر محمد جان» عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق به رسانه ها گفت: دیدار ما به منظور عادی سازی روابط با جنبش تغییر صورت گرفت .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی افزود: اتحادیه میهنی کردستان عراق طرح جامعی برای وحدت همه احزاب کرد عراقی دارد و به این منظور با همه احزاب بصورت دوره ای دیدار خواهد کرد تا با پروژه ای مشترک در مذاکرات تشکیل دولت جدید عراق شرکت کنیم.
این مقام اتحادیه میهنی کردستان عراق اضافه کرد: هنوز در خصوص طرح مشترک حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق به توافق جامعی دست نیافته ایم و برای ما اولویت این است که با یک برنامه جامع مشترک وارد مذاکرات شویم.
در پی این دیدار «دکتر برهم صالح» یکی دیگر از سران احزاب مخالف نسبت به طرح اتحادیه میهنی کردستان عراق واکنش نشان داد و گفت:از طرح پیشنهادی برادرانم در اتحادیه میهنی کردستان عراق استقبال می کنم و امیدوارم این اقدام گامی در راستای تقویت و توسعه روابط باشد.
وی افزود: ما همواره بر مذاکراتی همه جانبه میان گروههای کرد عراقی برای خروج از بن بست سیاسی موجود تاکید کرده ایم تا در سایه این مذاکرات زمینه برای برگزاری انتخاباتی شفاف و سالم فراهم شود.
رئیس ائتلافی برای دموکراسی و عدالت اظهار داشت: به باور من کردها باید مواضع مشترکی داشته و بر اجرای قانون اساسی اصرار کنند، ضمن اینکه از تجارب گذشته باید درس بگیریم.
برهم صالح تصریح کرد: کردها در عراق باید براساس منافع مشترک بخشی از حل مشکلات عراق باشند.
این مذاکرات در حالی صورت می گیرد که چهار حزب مخالف دولت اقلیم کردستان عراق بتازگی ائتلافی مجزا از احزاب حاکم برای مذاکره در خصوص تشکیل دولت جدید عراق تشکیل دادند.
گفتنی است: درحال حاضر ائتلاف های پیروز انتخاباتی در دو محور الفتح (هادی العامری) و دولت قانون (نوری المالکی) از یک سو و سائرون (سید مقتدا صدر) و حکمت (سید عمار حکیم) از سوی دیگر در حال تلاش و رقابت برای تشکیل فراکسیون بزرگ در پارلمان جدید هستند که اختیار قانونی تشکیل دولت جدید را خواهد داشت.
با وجود تلاش های فراوان این دو محور هیچکدام تاکنون موفق به جذب حمایت نصف بعلاوه یک نمایندگان پارلمان (از مجموع 328 کرسی) نشده اند تا تشکیل فراکسیون بزرگ را اعلام کنند.
هر دو محور درحال حاضر روی مذاکره و جلب حمایت احزاب کرد عراقی و نیز برخی احزاب سنی حساب ویژه باز کرده اند.
خاورم**351**10**380

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اتحاديه ميهني جنبش تغيير احزاب كرد عراقي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۷۴۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟

به گزارش خبرنگار مهر با شکل‌گیری حکومت جدید در عراق پس از سقوط صدام حسین در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی، روابط دو کشور همسایه ایران و عراق در همه ابعاد به‌خصوص اقتصادی و فرهنگی ارتقا یافت؛ به گونه‌ای که در سال‌های اخیر تجارت دو کشور به بیش از ۱۰ میلیارد دلار و تبادل زائر و گردشگر نیز به حدود سالانه ۹ میلیون نفر رسیده است. این در حالی است که زیرساخت‌های ارتباطی مناسب به‌خصوص در حوزه مسیر ریلی میان دو کشور وجود ندارد.

وجود مسیر ریلی که از نظر میزان حمل مسافر، بار و هزینه‌های نقل‌وانتقال نسبت به سایر مسیرها برتری دارد، می‌تواند روابط سطح بالای اقتصادی و فرهنگی کنونی را ارتقا دهد. اهمیت ایجاد خط ریلی در اوایل دهه ۹۰ شمسی با افزایش تبادلات اقتصادی و گردشگری بین دو کشور نمود پیدا کرد. در میان مسیرهای ریلی که می‌تواند میان دو کشور احداث شود خط ریلی شلمچه-بصره در اولویت قرار دارد؛ زیرا این مسیر برای تکمیل به هزینه و نیز عملیات عمرانی کمتری نیازمند است. در حال حاضر خط ریلی شلمچه-بصره تنها نیازمند حدود ۳۲ کیلومتر عملیات عمرانی و ریل‌گذاری است که از این مسافت حدود ۱۶ کیلومتر نیز نیاز به مین‌روبی دارد.

توافق‌های پی‌درپی و بی‌نتیجه

در سال ۹۰ در زمان تصدی دولت دهم یک تفاهم‌نامه برای احداث خط ریلی مذکور میان دو کشور منعقد شد. این تفاهم‌نامه به دلایلی از جمله پایبند نبودن طرفین به مفاد تفاه و نیز بحران داعش در عراق به مرحله اجرا نرسید. با تغییر دولت در ایران و روی کار آمدن دولت دوازدهم به دلیل اهمیت پروژه مذکور، اجرای آن مجدداً در دستور کار قرار گرفت و در سال ۹۳ یک تفاهم‌نامه جدید میان دو دولت به امضا رسید. بااین‌حال به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی دولت عراق این تفاهم نیز حاصلی نداشت. در سال‌های ۹۶ و ۹۹ نیز تفاهم‌نامه‌هایی میان دو طرف شکل گرفت که هیچ‌کدام نتایجی درپی نداشت و نتوانست طلسم راه‌اندازی این خط ریلی را بشکند.

پس از این ناکامی‌ها دولت سیزدهم تلاش کرد با برطرف‌کردن موانع، این پروژه ملی و بر زمین‌مانده را اجرا کند. از همین رو با سفر وزیر وقت راه و شهرسازی در دی‌ماه ۱۴۰۰ به عراق یک توافق جدید میان طرفین شکل گرفت. وزیر وقت راه و شهرسازی پس از این توافق اعلام کرد: «طلسم سال‌ها تفاهم‌نامه و مذاکره شکسته شد و این توافقنامه دارای یک زمان‌بندی مشخص است و یکی از بندهای آن این است که طی یک ماه آینده عملاً عملیات اجرایی شروع خواهد شد. توافق کلی به این شیوه است که شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی و شرکت راه‌آهن عراق به طور مشترک این پروژه را اجرا می‌کنند و ظرف ۲ ماه شرکت مشترک تشکیل خواهد شد.» در نهایت پس از حدود ۲ سال در شهریورماه ۱۴۰۲ با حضور محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور ایران و شیاع‌السودانی، نخست‌وزیر عراق، سنگ بنای احداث این خط ریلی گذاشته شد. مطابق وعده مسئولان مقرر شده تا این پروژه در طی ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد. با این وجود باگذشت حدود ۹ ماه از زمان تعیین شده، بررسی‌ها حکایت از آن دارد که عملیات‌های عمرانی از جمله مین‌روبی و حتی انجام مطالعات کافی برای احداث پل بر روی اروند نیز متوقف است. حال باید دید آیا دولت سیزدهم می‌تواند با اجرای این پروژه در زمان باقی مانده طلسم بهره‌برداری از آن را بشکند؟

کد خبر 6093884 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • بارش شدید باران و به راه افتادن سیل در سلیمانیه عراق+فیلم
  • تشکیل خانه طراحان فیروزه‌ای بر آمده از تلاش جوانان گرافیست است
  • آتش اعتراضات به المپیک در فرانسه
  • (تصاویر) بازسازی چهره زن ۷۵ هزار ساله کشف شده در کردستان عراق
  • تهدید اتحادیه راه آهن آلمان علیه دولت
  • سهم شهرداری سنندج در اراضی الحاقی به شهر پرداخت شود
  • احزاب لبنانی در انتخاب رییس‌جمهور کشورشان تفاهم و تسریع کنند
  • معاون رئیسی: از مجلس فعلی راضی هستیم اما... /در بودجه اختلافاتی بین دو قوه وجود داشت
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • زنجیره یکپارچه تامین و تولید مرغ در گلستان تشکیل می‌شود