Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری صدا و سیما»
2024-05-06@18:21:04 GMT

یادگار امام هادی(ع) در ایران

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۸۲۷۱

مدیرکل اوقاف استان همدان در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما گفت : امامزاده حسین بن علی النقی(ع)، معروف به شاهزاده حسین(ع)، یادگار امام هادی(ع) و مشهور به عموی امام زمان(عج) واقع در میدان امام همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران ، گمنام مانده است. 

محمد کاروند افزود : در واقع نه‌ تنها در معرض دید نبودن گنبد و بارگاه ، بلکه کم‌کاری نهادهای فرهنگی در معرفی شایسته از مزار امامزادگان استان همدان و رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی، موجب شده گردشگران و حتی شهروندان همدانی هم، از وجود این امامزاده بزرگوار بی‌اطلاع باشند و در حصار گمنامی مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاهزاده حسین(ع) فرزند بلافصل امام هادی(ع)، و برادر امامزاده سیدمحمد(ع) در 30 کیلومتری شهر سامرا و عموی بزرگوار امام زمان(عج) می باشند که در کتاب بحرالانصار فتوحی آملی و کتاب امامزادگان همدان آیت اله اردبیل زاده به تقوا و پرهیزکاری امامزاده شاهزاده حسین(ع) و همچنین اهل ادب و شاعری یادگار امام هادی(ع) اشاره شده است.

همین موضوع موجب شده تا مردم همدان در زمان گرفتاری و دردمندی برای تسکین و آلایش روح برای توسل و عبادت به این بقعه شریف بشتابند زیرا ملجأ دل‌های دردمندی است که جز پروردگار هستی پناهی برای خود نمی‌یابند و حاجت‌های خود را پنجه در پنجه ضریح؛ به امید استجابت زمزمه می‌کنند.

همچنین سادات، افراد مشهور از جمله شاعران و فرهیختگان ادب و هنر بزرگ ایران در این مکان مقدس دفن هستند .

معماری ایرانی اسلامی ؛ 

آستان مقدس شاهزاده حسین(ع) همدان از معماری بسیار زیبایی برخوردار است و با توجه به موقعیت ممتاز جغرافیایی و واقع‌شدن در دیار کهن و تاریخی هگمتانه، قابلیت مطرح‌شدن به عنوان "قطب گردشگری مذهبی" در کشور را دارد. 

محمد کاروند در ادامه افزود : مرمت و بازسازی ساختمان این بقعه مترک به دوران صفویه و قاجاریه بر میگردد و برای اولین بار در سال 423(قمری) و در برای بار دوم در 751 سال پیش مرمت شده است که در حال حاضر کتیبه موجود در ساختمان اشاره به دوران قاجار دارد.مدیرکل اوقاف استان همدان از وجود مدارک ثبت شده در اداره املک و مستغلات همدان نیز خبر داد و گفت : این ساختمان دارای موقوفات بزرگی بوده است که متاسفانه از دوران پهلوی به صورت نامعلومی دستخوش تغییراتی و تعرض افرادی قرار گرفته است که در حال پیگیری و بازپس گیری بعضی اراضی موقوفه این ساختمان هستیم. 

کاروند با اشاره به دریافت اسنادی از سازمان نقشه برداری کشوری اشاره کرد و گفت : به تازگی موفق شدیم دو عکس هوایی از سالهای 1335 و 1345 که محدوده امامزاده شاهزاده حسین(ع) در نبش میدان و تمام مستغلات مربوط به آن کاملا مشخص است را دریافت کردیم.

وی به تخریب سقاخانه این امامزاده اشاره کرد و گفت : متاسفانه زمین بخش سقاخانه توسط دو نفر در سالهای 1336 هجری شمسی به صورت غیرقانونی فروخته شده است و در سال 1344 این سقاخانه تخریب شده که با پیگیری های فراوان در حال مذاکره برای بازگرداندن زمین ها و املاک مورد تعرض به این مکان مقدس هستیم.

 وی در پایان افزود : شاید اگر این بقعه شریف در سایر استان‌ها قرار داشت، تلاش بیشتری برای معرفی این حرم امن در سطح ملی و بین‌المللی صورت می گرفت تا شمار زیادی از مشتاقان را به زیارت این مزار مطهر فرا بخوانند.

نهادهای فرهنگی می توانند با برگزاری جشن‌ها، همایش‌ها و برنامه‌های شایسته و تبلیغات وسیع در سطح استان و کشور برای معرفی این آستان مقدس و رونق بخشیدن به گردشگری مذهبی گام موثری بر دارند تا درکنار جاذبه های گردشگری به ایجاد جاذبه های فرهنگی و مذهبی هم توجه بیشتری شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: همدان مذهبی امامزاده پایتخت تاریخ و تمدن ایران امام زمان عموی امام زمان امام هادی امام حسن امام حسن مجتبی سامرا میدان امام موقوفه بازسازی مرمت پهلوی قمری بقعه متبرکه متبرک امامزادگان حجت الاسلام اراضی تعرض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۸۲۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای

به گزارش خبرگزاری مهر، خلیل بهروزی فر درباره ابعاد آتش‌سوزی امامزاده ابراهیم شهرستان شفت اظهار کرد: آتش‌سوزی محله امام‌زاده ابراهیم شامگاه چهارشنبه اتفاق افتاده و شروع آن هم از یک نانوایی در شهرک امام‌زاده ابراهیم بوده است و متأسفانه به دلیل وزش باد حریق به ساختمان‌های دو طرف نانوایی سرایت کرده و به جهت اینکه بافت این محله غالباً سنتی و خانه‌ها و ساختمان‌ها به طبقات از چوب ساخته شده و این چوب‌ها خشک بوده؛ آتش‌سوزی به سرعت گسترش پیدا کرده و شاید هر خانه کمتر از ۱۰ دقیقه دچار حریق شده و در آتش سوخته است.

وی با اشاره به اینکه محله امام‌زاده ابراهیم شفت بافت تجاری و مسکونی دارد، افزود: معمولاً طبقه هم کف خانه‌ها، مغازه و فروشگاه بوده و طبقات بالای آن مسکونی و محل سکونت خود اهالی بوده یا به عنوان مهمان‌پذیر برای پذیرش زائر و مسافر استفاده می‌شده است که به علت سرعت حریق و وسعت دامنه آتش‌سوزی، مردم فقط توانسته‌اند جان خود و خانواده و فرزندانشان را نجات دهند؛ از این جهت خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم اما از آنجا که مردم فرصت خارج کردن هیچ چیزی از خانه‌ها و فروشگاه‌های خود پیدا نکردند، خسارات بسیار سنگینی بر مردم وارد شده است.

بهروزی فر در مجلس با اشاره به خسارت کامل آتش‌سوزی به منازل و اسباب و وسایل زندگی مردم و هم اجناس فروشگاه‌های آنان اضافه کرد: تقریباً می‌توان گفت به هر خانه و خانواده حداقل ۱۰ میلیارد تومان خسارت وارد شده است. درآمد مردم این محله به واسطه همین کسب و کاری بود که آنجا و از طریق رفت و آمدهای مسافران، گردشگران، زائران و …داشتند و متأسفانه الان منبع درآمد دیگری ندارند.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس در ادامه از تشکیل ستاد بحران در شهرستان شفت خبر داد و گفت: در جریان این جلسه تصمیماتی گرفته شده اما با استاندار گیلان در تماس هستیم تا حتماً امروز به اتفاق وی و مدیران کل مربوطه استان بازدیدی از محل آتش‌سوزی داشته باشیم تا تصمیم دقیق‌تر و جدی‌تری اتخاذ شود.

بهروزی‌فر ضمن تأکید بر لزوم توجه دستگاه‌های دولتی به مردم آسیب دیده، تصریح کرد: بزرگ‌ترین و شاید تنها کمک دولت این است که باید تسهیلاتی به مردم ارائه دهد تا حداقل بخشی از مشکلات آنان را حل کند اگر این تسهیلات داده نشود یا دیر اقدام شود، مردم آسیب شدیدتری می‌بینند، زیرا الان در شرایطی هستند که دیگر هیچ توان مالی ندارند که خودشان مجدد شروع به ساختن زندگی‌شان کنند. عملاً تمام زندگی شصت یا هفتاد ساله‌شان در چند دقیقه سوخته و الان حتی جای زندگی ندارند؛ بنابراین هر اقدامی هم که قرار است انجام شود، باید خیلی سریع شروع شود.

نماینده مردم فومن و شفت در مجلس با اشاره به اینکه این چندمین بار است که آتش‌سوزی در شهرک امام‌زاده ابراهیم شهرستان شفت اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: تجربه نشان داده که در آنجا ماشین آتش‌نشانی برای اطفا حریق و مانور مناسب نیست، یعنی هر چند تا ماشین آتش‌نشانی هم داشته باشیم، امکان خاموش کردن این آتش نیست. چنان که در آتش سوزی در عرض چند دقیقه دو طرف محل با آتش بسته شد و عملاً آتش‌نشانی نمی‌توانست خود را به آتش برساند و به دلیل وزش باد سرعت پیشروی حریق بسیار بالا بود.

بهروزی‌فر در پایان تأکید کرد: تنها راه نجات محله امام‌زاده ابراهیم شفت از تکرار این آتش‌سوزی این است که شیرهای آتش‌نشانی در کل محله به صورت شبکه‌ای ایجاد شود تا در چنین مواردی بلافاصله بتوان از آن در نقطه ابتدایی آتش‌سوزی استفاده و آتش را خاموش کنند تا به جای دیگری سرایت نکند.

کد خبر 6096695

دیگر خبرها

  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • چاپ کتاب عضو هیئت علمی واحد یادگار امام در انتشارات علمی و دانشگاهی
  • تخریب کامل ۳۸۹ واحد مسکونی و تجاری در آتش‌سوزی شفت
  • انجام ۵۰ درصد از نقشه برداری امامزاده ابراهیم(ع) شفت تا فردا
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقا علی عباس
  • لزوم تجهیز امامزاده ابراهیم(ع) به سیستم اطفای حریق شبکه ای
  • عزاداری امام صادق(ع) در امامزاده آقاعلی عباس+فیلم
  • اولویت اصلی شهرداری رفسنجان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام است/ ۲۰ پروژه شهری در مراحل پایانی
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه
  • ببینید | بارش باران سیل‌گونه در اتوبان یادگار امام تهران