Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-03-19@02:01:41 GMT

هشدار درباره ساخت فیلم زندگی «وحید مرادی»

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۹۲۴۱

هشدار درباره ساخت فیلم زندگی «وحید مرادی»

با گذشت قریب به دو ماه از قتل «لات بامرام تهران» خبر‌ها حکایت از ساخت زندگی او توسط «محسن قرایی» دارند. رسانه‌ها می‌گویند «قرایی» تصمیم گرفته است تا جشنواره فجر امسال زندگی وحید مرادی را با نقش آفرینی «حامد بهداد» در فیلمی سینمایی با عنوان «سطح یک» بر پرده کشد.

جوان آنلاین: با گذشت قریب به دو ماه از قتل «لات بامرام تهران» خبر‌ها حکایت از ساخت زندگی او توسط «محسن قرایی» دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رسانه‌ها می‌گویند «قرایی» تصمیم گرفته است تا جشنواره فجر امسال زندگی وحید مرادی را با نقش آفرینی «حامد بهداد» در فیلمی سینمایی با عنوان «سطح یک» بر پرده کشد.
وحید مرادی، ملقب به عقاب تهران، تیر ماه امسال پس از آنکه به جرم قتل رفیق خود در یک مهمانی، حین فرار در نزدیکی مرز‌های شمال غربی دستگیر و راهی زنده شده بود، در زندان رجایی شهر کرج به قتل رسید. مرادی علاوه بر قتل حسین گودرزی، قتل دیگری را نیز در کارنامه خود داشت که رضایت ولی دم او را از چوبه اعدام فراری داد.
هر چند مرادی به گفته خودش هیچ گاه مزاحم ناموس مردم نشد، اما پرونده او و کلیپ‌هایی که در صفحات ۲۰۰ هزارتایی اینستاگرام پخش شده است، نشان از زندگی پر جنایت اوست. در نتیجه آنچه بایستی در ساخت «سطح یک» مورد توجه قرار گیرد نحوه پرداخت به زندگی مرادی و بازخوانی پرونده او است.
بازسازی زندگی این شرور تهران اگر همراه با تحلیل‌های روانشناختی و جامعه شناختی باشد و دلایل و علت‌های ظهور و بروز افرادی، چون او را بررسی کند، می‌تواند فیلمی قابل‌توجه باشد که کندوکاو زندگی «مرادی» به شناسایی گلوگاه‌های آسیب‌های اجتماعی و حل آن‌ها کمک می‌کند. اما صرف روایتگری زندگی «وحید» که پیش از این نیز بار‌ها توسط خود او و صفحات حوادث نشریات بحث و بررسی گردیده، نمی‌تواند رسالت یک فیلمساز آن هم در حوزه اجتماعی باشد.
این فیلم اگر نتواند چهره واقعی مرادی و ریشه‌های اجتماعی زندگی وی را روایت کند با بازی حامد بهداد که عموماً از پس اینگونه نقش‌ها به خوبی بر می‌آید به سندی برای تبلیغ و ماندگاری «مرادی» در جامعه ایران تبدیل خواهد شد که نه تنها موجب بهبود فرهنگ زخم خورده ایران نخواهد شد، بلکه چاقو را عمیق‌تر بر پیکر صد چاک فرهنگ فرو خواهد کرد و «عقاب ایران» را به عنوان اسطوره‌‎ای پیش روی جوان ایرانی که اکنون به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی خود را در رسیدن به آرمان‌ها و آرزو‌های ایده‌آلش ناموفق می‌داند و دست به دامن سلبریتی‌ها یا چهره‌هایی، چون مرادی برای ارتقای ظاهری و آرامش ذهنی خود شده است، قرار خواهد داد. نگرانی از عدم پرداخت صحیح به زندگی مرادی، جدای از پرونده موفق «محسن قرائی» در پرداخت به مسائل اجتماعی، با مرور سینمای اجتماعی سال‌های گذشته تشدید می‌شود. در کار‌های اجتماعی سال‌های اخیر هرچند وجود برخی آثار ارزشمند، همچون ابد و یک روز یا لاک قرمز، امیدوارکننده است، اما کلیت آثار نشان‌دهنده آن است که عمدتاً کارگردانان نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بررسی آسیب‌های اجتماعی و کندوکاو ریشه‌ها یا ارائه راهکار‌ها به خوبی پیدا کنند بدین طریق سینما در سال‌های گذشته که مسائل اجتماعی افزایش داشته بیش از آنکه یاری رسان جامعه باشد با سیاه‌نمایی و القای یأس و ناامیدی نمک بر زخم پاشیده است.
پرویز جاهد، منتقد سینما، درباره ضعف سینمای ایران در پرداخت به مسائل اجتماعی در میزگرد روزنامه ایران می‌گوید: «درک درستی از سینمای اجتماعی به مفهوم واقعی کلمه وجود ندارد. سینمای اجتماعی سینمایی است که به ساختار‌های اجتماعی، به مسائل اصلی جامعه مثلاً رابطه بین نهاد‌ها و قدرت، رابطه بین فرد و سیستم اجتماعی، رابطه بین حکومت و مردم، رابطه بین قانون و شهروندان، به شکاف‌ها و تضاد‌های طبقاتی، به ناهنجاری‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، به فقر و بیکاری و خشونت توجه و آن‌ها را ریشه‌یابی کند، نه اینکه الزاماً راه‌حل نشان بدهد بلکه ریشه‌یابی کند. با این تعریف، ما سینمای اجتماعی واقعی خیلی کم داشته‌ایم. بر همین اساس نمی‌توان گفت که ما فیلمساز اجتماعی داریم که درد‌ها و معضلات جامعه ما را به درستی می‌شناسد و نشان می‌دهد به شکاف‌ها و تضاد‌های عمیقی که در جامعه هست توجه دارد، به مسائل کارگران و دهقانان و اقشار تهیدست جامعه توجه کرده و روی آن‌ها زوم کرده باشد.»
با وجود همه آنچه ذکر شد، امیدوارم حال که «محسن قرائی» تصمیم بر آن گرفته است که به جای پرداختن به زندگی امثال شهید حججی و هزاران اسطوره تاریخی و دینی به سراغ پرونده سختی، چون زندگی «وحید مرادی» که هم شخص او و هم قتل و تشییع جنازه او در شرایط کنونی پر اهمیت و مهم است، برود، شاهد فیلمی ارزشمند در جشنواره فجر امسال باشیم که در چله انقلاب اسلامی به بهانه فیلم «سطح یک» به مهم‌ترین گلوگاه‌ها و ریشه‌های مسائل اجتماعی پرداخته شود.

با گذشت قریب به دو ماه از قتل «لات بامرام تهران» خبر‌ها حکایت از ساخت زندگی او توسط «محسن قرایی» دارند. رسانه‌ها می‌گویند «قرایی» تصمیم گرفته است تا جشنواره فجر امسال زندگی وحید مرادی را با نقش آفرینی «حامد بهداد» در فیلم سینمایی‌ای با عنوان «سطح یک» بر پرده کشد.

وحید مرادی، ملقب به عقاب تهران، تیر ماه امسال پس از آنکه به جرم قتل رفیق خود در یک مهمانی، حین فرار در نزدیکی مرز‌های شمال غربی دستگیر شده و راهی زنده گشته بود، در زندان رجایی شهر کرج به قتل رسید. مرادی علاوه بر قتل حسین گودرزی، قتل دیگری را نیز در کارنامه خود داشت که رضایت، ولی دم او را از چوبه اعدام فراری داد.

هر چند مرادی به گفته‌ی خودش هیچ گاه مزاحم ناموس مردم نشد، اما پرونده او و کلیپ‌هایی که در صفحات ۲۰۰ هزارتایی اینستاگرام پخش شده است، نشان از زندگی پر جنایت اوست در نتیجه آنچه که بایستی در ساخت «سطح یک» مورد توجه قرار گیرد نحو پرداخت به زندگی مرادی و بازخوانی پرونده او است.

بازسازی زندگی این شرور تهران اگر همراه با تحلیل‌های روانشناختی و جامعه شناختی باشد و دلایل و علت‌های ظهور و بروز افرادی، چون او را بررسی کند می‌تواند فیلمی قابل توجه باشد که کندوکاو زندگی «مرادی» به شناسایی گلوگاه‌های آسیب‌های اجتماعی و حل آنان کمک می‌کند.

اما صرف روایت گری زندگی «وحید» که پیش از این نیز بار‌ها و بار‌ها توسط خود او و صفحات حوادث نشریات بحث و بررسی گردیده، نمی‌تواند رسالت یک فیلم ساز آن هم در حوزه اجتماعی باشد.

این فیلم اگر نتواند چهره واقعی مرادی و ریشه‌های اجتماعی زندگی وی را روایت کند با بازی حامد بهداد که عموما از پس اینگونه نقش‌ها به خوبی بر می‌آید به سندی برای تبلیغ و ماندگاری «مرادی» در جامعه ایران تبدیل خواهد شد که نه تنها موجب بهبود فرهنگ زخم خورده ایران نخواهد شد بلکه چاقو را عمیق‌تر بر پیکر صد چاک فرهنگ فرو خواهد کرد و «عقاب ایران» را به عنوان اسطوره‌‎ای پیش روی جوان ایرانی که اکنون به دلیل مسائل معیشتی و اقتصادی خود را در رسیدن به آرمان‌ها و آرزو‌های ایده‌آلش ناموفق می‌داند و دست به دامن سلبریتی‌ها یا چهره‌هایی، چون مرادی برای ارتقاء ظاهری و آرامش ذهنی خود شده است، قرار خواهد داد.

نگرانی از عدم پرداخت صحیح به زندگی مرادی، جدای از پرونده موفق «محسن قرائی» در پرداخت به مسائل اجتماعی، با مرور سینمای اجتماعی سال‌های گذشته تشدید می‌شود. در کار‌های اجتماعی سال‌های اخیز هرچند وجود برخی از آثار ارزشمند، همچون ابد و یک روز یا لاک قرمز، امیدوار کننده است، اما کلیت آثار نشان دهنده آن است که عمدتا کارگردانان نتوانسته‌اند جایگاه خود را در بررسی آسیب‌های اجتماعی و کندوکاو ریشه‌ها یا ارائه راهکار‌ها به خوبی پیدا کنند بدین طریق سینما در سال‌های گذشته که مسائل اجتماعی افزایش داشته بیش از آنکه یاری رسان جامعه باشد با سیاه نمایی و القاء یاس و ناامیدی نمک بر زخم پاشیده است.

پرویز جاهد، منتقد سینما، درباره‌ی ضعف سینمای ایران در پرداخت به مسائل اجتماعی در میزگرد روزنامه ایران می‌گوید: «درک درستی از سینمای اجتماعی به مفهوم واقعی کلمه وجود ندارد. سینمای اجتماعی سینمایی است که به ساختار‌های اجتماعی، به مسائل اصلی جامعه مثلاً رابطه بین نهاد‌ها و قدرت، رابطه بین فرد و سیستم اجتماعی، رابطه بین حکومت و مردم، رابطه بین قانون و شهروندان، به شکاف‌ها و تضاد‌های طبقاتی، به ناهنجاری‌ها و نارسایی‌های اجتماعی، به فقر و بیکاری و خشونت توجه کند و آن‌ها را ریشه‌یابی کند؛ نه اینکه الزاماً راه حل نشان بدهد بلکه ریشه‌یابی کند ... با این تعریف، ما سینمای اجتماعی واقعی خیلی کم داشته‌ایم ... بر همین اساس نمی‌توان گفت که ما فیلمساز اجتماعی داریم که درد‌ها و معضلات جامعه ما را به درستی می‌شناسد و نشان می‌دهد به شکاف‌ها و تضاد‌های عمیقی که در جامعه هست توجه دارد، به مسائل کارگران و دهقانان و اقشار تهیدست جامعه توجه کرده و روی آن‌ها زوم کرده باشد.»

با وجود همه آنچه که ذکر شد امیدوارم حال که «محسن قرائی» تصمیم بر آن گرفته است که به جای پرداختن به زندگی امثال شهید حججی‌ها و هزاران اسطوره تاریخی و دینی به سراغ پرونده سختی، چون زندگی «وحید مرادی» که هم شخص او و هم قتل و تشیع جنازه او در شرایط کنونی پر اهمیت و مهم است، برود شاهد فیلمی ارزشمند در جشنواره فجر امسال باشیم که در چله‌ی انقلاب اسلامی به بهانه فیلم «سطح یک» به مهمترین گلوگاه‌ها و ریشه‌های مسائل اجتماعی پرداخته شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: سینمای اجتماعی حامد بهداد وحید مرادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۹۲۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غفلت از امر به معروف و نهی از منکر، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است

مسلم کاربخش، رئیس دادگستری راور در جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر با اشاره به دایره شمولیت مقوله امر به معروف و نهی از منکر، گفت: اگر این ۲ فریضه در جامعه اسلامی نمود پیدا کند، قطعا ما دیگر شاهد آسیب‌ها و تهدیدات مسائلی که گریبانگیر جامعه است، نخواهیم بود.

وی افزود: نباید فرضیه مهم امر به معروف و نهی از منکر را صرفا محدود و محصور در یک زمینه خاص کرد و باید ابعاد و حوزه‌های متنوع دیگر این ستاد نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی بیان داشت: امر به معروف و نهی از منکر منحصر به فرد و شخص خاص نمی‌باشد و همه دستگاه‌ها و اشخاص باید وظایف خود را در این زمینه ایفا کنند و دستگاه قضایی راور نیز در حوزه پیشگیری از وقوع جرم به نوعی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را پیگیری خواهد کرد.

مجتبی استوار زاده، دادستان عمومی و انقلاب راور گفت: فریضه امر به معروف و نهی از منکر جامعه را از انحراف و مسیر نابهنجار اجتماعی و فرهنگی حفظ می‌کند و این امر، موجب رشد و همچنین تقویت بعد فرهنگی و اجتماعی در جامعه خواهد شد.

وی بیان کرد: احیای امر به معروف و نهی از منکر، همان پیشگیری از وقوع جرم و احیای حقوق عامه جامعه است.

 استوار زاده بر لزوم هماهنگی همه دستگاه‌ها در حوزه احیای امر به معروف و نهی از منکر تاکید کرد.

وی افزود: فریضه امر به معروف و نهی از منکر، یک وظیفه همگانی است و مشارکت همه مردم و نهاد‌های دولتی رمز موفقیت این فریضه الهی می‌باشد.

مدعی العموم شهرستان راور با بیان اینکه دادستانی از آمران به معروف و ناهیان از منکر در چارچوب قانون حمایت می‌کند، تصریح کرد: افرادی که رفتار‌های هنجار شکنانه و اهانت آمیز نسبت به آمران به معروف و ناهیان از منکر داشته باشند، با آنان برخورد قانونی و قاطع قضایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در سال جدید نیز به دلیل تقارن ماه مبارک رمضان با عید باستانی نوروز و اینکه تعدادی از هموطنان قصد مسافرت در این ایام را دارند، گفت: برای رفاه حال مسافران نوروزی باید تمهیداتی اندیشیده شود که هم خدمات به مسافرن داده شود و هم اینکه در ایام ماه مبارک رمضان شاهد روزه خواری در ملاء عام نباشیم.

 استوار زاده افزود: ادارات متولی باید ضمن ارائه خدمات نوروزی به مسافران، تذکراتی هم در باب روزه خواری و حجاب به مسافران بدهند، تا خدای ناکرده شاهد هنجار شکنی و بی حرمتی در این ماه مبارک نباشیم و قطعا دادستانی در این زمینه با اداراتی که کوتاهی و ترک فعل کنند، برخورد جدی و قضایی خواهد کرد.

 دادستان راور یادآور شد: شهرداری و شورای شهر راور، مکانی مخصوص را در ماه مبارک رمضان برای ارائه خدمات به مسافریان نوروزی در نظر بگیرند تا آنان از تظاهر به روزه خواری خودداری کنند.

حجت الاسلام زمانی، امام جمعه شهرستان راور نیز در این نشست با بیان اینکه امر به معروف و نهی از منکر، عامل امنیت پایدار نظام اسلامی است، گفت: اجرای دقیق و به موقع این فریضه مهم در واقع نوعی صیانت از ارزش‌های اسلامی محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: چنانچه جامعه‌ای بخواهد از خطر‌ها و همچنین آسیب‌های اجتماعی مصون و محفوظ بماند، باید در مسیر گسترش و نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر در همه ابعادش در جامعه تلاش و برنامه ریزی کند.

حجت الاسلام زمانی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری حضرت آیت الله امام خامنه‌ای (مدظله العالی) که فرمودند: همه ما باید از قرآن، جریان سازی قرآن و محوریت قرآن برای رفع مشکلات غافل نشویم، افزود: حفظ نظام جمهوری اسلامی از اوجب واجبات است و چنانچه ۳ رکن مسجد، قرآن و روحانیت حفظ و تقویت شود، به طور قطع به این امر مهم دست خواهیم یافت

 جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان راور در محل سالن کنفرانس شهید نوروز زاده دادگستری شهرستان راور برگزار شد. 

باشگاه خبرنگاران جوان کرمان کرمان

دیگر خبرها

  • انفاق ضامن آرامش فردی و اجتماعی است
  • نوروز آمد؛ روزگار ما کی نو می شود؟
  • یک سوم جامعه هدف در خوزستان از طرح «فجرانه» استفاده کرد
  • مطالبه ضروری اما مستلزم داشتن سواد مطالبه‌گری است
  • سلامت رودخانه، سلامت جامعه
  • از فقر فرهنگی چه میدانید؟/عوامل ایجاد فقر فرهنگی
  • غفلت از امر به معروف و نهی از منکر، ریشه بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است
  • وحید مرادی: برای المپیکی شدن ۵ درصد شانس داریم
  • انتخاب هیات رئیسه والیبال/ وحید مرادی نایب رئیس شد 
  • صدای جامعه کارگری برای مزد شنیده نمی‌شود