Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-28@15:31:33 GMT

کولرهای آبی ۲۰ درصد آب یزد را می بلعند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۶۹۷۴۲

کولرهای آبی ۲۰ درصد آب یزد را می بلعند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد گفت: در تابستان چهارصد هزار کولر آبی در حدود ۴ ماه ۱۸ میلیون متر مکعب آب که معادل ۲۰ درصد مصرف سالانه آب استان یزد است را مصرف می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدرسا، روز گذشته جلسه اعضای مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی استان یزد با مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دبیر مرکز تفکر و آزاد اندیشی بسیج دانشجویی در ابتدای این جلسه بیان داشت: دغدغه های موجود در بحث آب، بحران بی آب و تنش های اخیر استان یزد با استان های همجوار باعث شد بسیج دانشجویی یزد با برگزاری تریبون های دانشجویی متعدد نظرات، پیشنهادات و سوالات دانشجویان در این زمینه را احصا کرده و ضمن مشورت و نظرخواهی از اساتید این حوزه در جهت انتقال این نظرات و همچنین مطالبه از مسئولین در این زمینه گام بردارد.

امیر محمد رحیمی افزود: در همین راستا پیش از این جلساتی با مدیر عامل شرکت آب منطقه‎ای یزد و برخی دیگر از مسئولین این حوزه برگزار شده است.

وی در ادامه کیفیت آب شرب یزد، نحوه مدیریت مصرف آب در حوزه های مختلف، لزوم تفکیک آب شرب از آب بهداشتی و مشکلات تصفیه خانه های یزد را از جمله مهمترین مواردی دانست که موجب دغدغه دانشجویان و اساتید دانشگاه یزد شده است.

 

کولرهای آبی ۲۰ درصد آب یزد را می بلعند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد نیز در این جلسه با اشاره به مدیریت تنش های آبی اخیر توسط مسئولان استان یزد گفت: قطعاً تنش‌های آبی ناشی از عوامل طبیعی است و مجموعه مدیران آب در استان در جهت کاهش این تنش هر چه در توان داشتند دریغ  نکردند و نمی توانیم تنش ها را ناشی از ضعف مدیریت بدانیم.

علی اسلامی افزود: استان یزد پائین ترین میزان بارش را در کشور دارد و این مسئله مربوط به یک یا دو سال قبل نبوده و در سی سال گذشته نیز صدق می کند. با این وجود در تابستان امسال علیرغم کاهش آب انتقالی در هیچ نقطه ای از شهر قطعی آب نداشتیم و این نشان می‌دهد از همه پتانسیل هایی که امکان پذیر بوده استفاده شده است.

این مقام مسئول عنوان کرد: ما برای حل معضل کم آبی راهکارهای کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را در دستور کار داریم.

 

 

وی ادامه داد: حفر چاه یکی از راهکارهای کوتاه مدت است که در خیلی از مناطق استان انجام می شود. همچنین در مناطقی که کیفیت آب نازل بوده علاوه بر حفر چاه ایستگاه برداشت آب شیرین و آب شیرین کن نصب شده است. البته لازم به ذکر است که افت کیفیت آب این مناطق عمدتاً در تابستان اتفاق افتاده و کوتاه‌مدت است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد اعلام کرد: در تابستان چهارصد هزار کولر آبی در حدود ۴ ماه ۱۸ میلیون متر مکعب آب که معادل ۲۰ درصد مصرف سالانه آب استان است را مصرف می کنند. از آنجا که آب انتقالی کفاف این میزان مصرف اضافی را نمی‌دهد باید از آب چاه ها نیز استفاده کنیم، کیفیت آب چاه ها هم خوب نیست و طبیعتاً می بایست آب شیرین مردم را تامین کنید.

وی تاکید کرد: هم اکنون در شهرستان بهاباد دو ایستگاه، بافق ۳، میبد ۱۲، اردکان ۳۲ و یزد یک ایستگاه برداشت آب شیرین وجود دارد.

 اسلامی اظهار داشت: در طرح های میان مدت توسعه سیستم های آب شیرین کن با ظرفیت بالا را در دستور کار داریم و در طرح های بلندمدت نیز شرکت آب منطقه ای و مقامات سیاسی و عمرانی در بحث خط انتقال آب فعالیت می کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته ما از همه پتانسیل های استان در مواقع اضطراری استفاده می کنیم. مثلاً در تابستان جاری برای تامین آب شرب شهروندان از ۱۶ چاه کشاورزی که کیفیت بالا داشتند به صورت موردی استفاده کردیم.

وی ادامه داد: هم اکنون کمیته سازگاری با کم آبی در استانداری یزد تشکیل شده و در ارتباط با تامین، توزیع و صرفه جویی آب در زمینه های شرب، کشاورزی، فضای سبز و پارک ها و صنعت برنامه ریزی می کند.

 

هدر رفت 16 درصد آب در شبکه های فرسوده

این مقام مسئول گفت: به طور متوسط در استان یزد سالانه ۹۰۰ میلیون متر مکعب بارش داریم  و یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب انجام می دهیم. یعنی چیزی حدود ۳۰۰ میلیون متر مکعب اضافه برداشت داریم . طبق برنامه ریزی های صورت گرفته قرار است در یک بازه ۵ ساله این اضافه برداشت به صفر برسد.

وی بیان داشت: هم اکنون ۸۵ درصد منابع آب ما در حوزه کشاورزی، ۸ درصد در حوزه شرب و 7 درصد در حوزه صنعت و خدمات مصرف می‌شود.

اسلامی افزود: به منظور کاهش میزان مصرف آب باید در حوزه کشاورزی آبیاری نوین ترویج شود. در حوزه شرب نیز اصلاح شبکه آب شهری در دستور کار است و قصد داریم در حد 3 تا 4 درصد هدر رفت آب را کاهش دهیم زیرا به علت فرسوده بودن شبکه توزیع آب شهری عملاً ۱۶ درصد از آب وارد شده به شبکه به دست مصرف‌کننده نمی رسد. در حوزه صنعت نیز بازچرخانی و استفاده از پساب را در دستور کار داریم.

 

 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد در مورد علت پائین بودن کیفیت آب شرب در برخی مناطق شهر یزد بیان داشت: در سال‌های اخیر ۶۰ درصد نیاز آبی استان در تابستان و حدود ۷۰ درصد در کل سال از محل آب انتقالی تامین شده است. اما در سال جاری حجم تخصیص از ۶۴ میلیون متر مکعب به ۵۰ میلیون مترمکعب رسیده و این به دلیل کاهش بارندگی بوده و سهم استان های اصفهان و چهارمحال بختیاری هم کاهش داشته است. از سوی دیگر نیز قبلاً از چاه های مطلوب استفاده می‌شد اما در سال جاری مجبور شدیم برای جبران کمبود آب از چاه‌های با کیفیت نازل تری استفاده کنیم. اما حتی یک قطره آب آلوده را وارد شبکه نکرده و نمی کنیم.

 

سیستم  آبیاری پارکهای یزد از سیستم‌ آب شرب جدا خواهد شد

اسلامی تاکید کرد: تا پایان سال ۹۷ سیستم  آبیاری پارکها و فضاهای سبز از سیستم‌ آب شرب جدا خواهد شد. البته شاید این طرح به طور صد در صد قابل انجام  نباشد اما طی ۵ سال گذشته میزان مصرف آب شرب در فضای سبز از حدود ۷ میلیون متر مکعب به کمتر از ۴ میلیون مترمکعب رسیده که عملکرد بسیار خوبی است.

وی افزود: همچنین کشت نهال های کم آبخواه، استفاده از آبیاری قطره ای و استفاده از چمن مصنوعی راهکارهای دیگر است که می‌توان به منظور کاهش مصرف آب در فضاهای سبز از آن بهره برد.

 

 

این مقام مسئول با بیان اینکه "تعداد کارواش در سطح شهر یزد با وضعیت آبی استان تناسب ندارد" گفت: اداره آب و فاضلاب دیگر آب مورد نیاز هیچ کارواشی در یزد را تامین نمی کند اما مسئول احداث کارواش اصناف است که متاسفانه همچنان به این واحدهای صنفی مجوز می دهد. کسی هم به خاطر هزینه و کیفیت پایین آب ها حاضر نیست با تانکر آب کارواش خود را تامین کند در نتیجه به صورت غیرمجاز از انعشاب همسایه ها استفاده می کنند.

 

یزدی ها هنوز کم آبی را باور نکرده اند

اسلامی اظهار کرد: متاسفانه  هنوز مردم ما به این باور نرسیده اند که در کشور و استانی با بارش کم زندگی می‌کنند و تا فرهنگ و باور عمومی در این زمینه عوض نشود، این معضل کم آبی کماکان وجود دارد. همین الان کشاورزی داریم که در یزد با بحران آبی هندوانه و خربزه که کشت های پر آب هستند کشت می کند یا در حوزه شرب خیلی‌ها رعایت نمی کنند.

اسلامی تصریح کرد: سه عامل موجب مصرف زیاد آب در استان یزد است. یکی بحث آب و هوایی است که علاوه بر گرم بودن، گرد و خاک زیادی نیز در فصول مختلف سال داریم و این عاملی است برای مصرف غیر متعارف برای نظافت اتومبیل و منزل، همچنین قیمت آب نیز پائین است که برای افراد به صرفه نیست به سیستم‌های نوین روی آورند.مشکل سوم نیز وجود نداشتن تکنولوژی‌های مرتبط است.

وی افزود: پایین بودن هزینه آب نیز در کشور ما یک معضل است. زیرا در هیچ کجای جهان قیمت آب تا این حد پایین نیست و این موجب می شود تا مردم قدر آبی که به راحتی در دسترس شان قرار دارد را ندارند. البته این به این معنی نیست که علاقه داشته باشیم قیمت‌ آب گران شود.

 

تفکیک آب یزد؛ چشم انتظار سرمایه

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد خاطرنشان کرد: هم اکنون مطالعات جامع جداسازی آب شرب از آب بهداشتی صورت گرفته و در شهرهای اردکان و میبد نیز به صورت محدود انجام شده است. ما اکنون به دنبال سرمایه‌گذاری هستیم که در این بخش ها سرمایه گذاری کند و طبق قانون بخشی از آب صرفه‌جویی شده از این طریق می‌تواند به سرمایه گذار اختصاص یابد.

 

 

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مدیریت آب در اماکن عمومی نیز گفت: در مدارس، بیمارستان‌ها، مساجد و به طور کلی اماکن عمومی شیرهای کم مصرف را بدون دریافت هزینه نصب کرده ایم. همچنین فرهنگ سازی در سطح مدارس صورت گرفته است. ضمناً  کاهش فشار در شبکه را داشتیم که باعث می شود آب با حجم کمتری از شیر خارج شود و در نتیجه مصرف کل کاهش یابد. البته ممکن است نارضایتی مردم را به دنبال داشته باشد که با توجیه مردم این مسئله نیز قابل حل است.

این مقام مسئول اذعان داشت: انجام طرح های انتقال آب بسیار پرهزینه است. باید منابعی که در اختیار داریم را درست مصرف کنیم تا در آینده با مشکل مواجه نشویم.

وی اضافه کرد: در این استان ثروت های بسیاری وجود دارد ولی اگر بحران آب ایجاد شود این ثروت ها دیگر ارزشی ندارد.

 

تصفیه خانه های یزد فاقد بو و آلودگی هستند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان یزد در پاسخ به سوالی گفت: هم اکنون در شهرهای اردکان، بافق و میبد  کار ساخت تاسیسات تصفیه فاضلاب توسط بخش خصوصی انجام می‌شود، علت نیز این است که اگر این کار توسط دولت انجام می‌شد ممکن بود ۳۰ تا ۴۰ سال طول بکشد ولی بخش خصوصی بین ۳ تا ۴ سال پروژه ها را انجام می دهد.

وی افزود: شرکت آب و فاضلاب یزد بر پروژه هایی که به بخش خصوصی واگذار می شود نظارت عالیه دارد. در مورد بحث نشست آسفالت نیز که مورد سوال برخی از مردم است، کارفرما موظف است از شهرداری تاییدیه آسفالت صحیح را بگیرد. البته هر کار بزرگی ممکن است عوارض داشته باشد و یا ممکن است این مشکل از سوی ناظران باشد اما قطعاً درصد کمی از پروژه ها چنین ایراداتی دارند.

اسلامی با رد ایجاد مشکلات زیست محیطی توسط تصفیه خانه ها عنوان کرد: تصفیه خانه لجن فعال فاقد هرگونه بو و یا امکان تولید مگس و پشه بوده و آنچه که در بعضی از مناطق وجود دارد به خاطر حوضچه ها و برکه هایی است که در بیابان رها شده اند و برخی نیز از کارخانه جات و پساب آنها نشات گرفته است.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۶۹۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تیراندازی در عروسی جان دو نفر را در عنبرآباد گرفت

به گزارش خبرنگار مهر، یزدان افشاری‌پور، صبح شنبه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: فردی که به دلیل مصرف مشروبات الکلی در حالت عادی نبوده است با سلاح جنگی کلت اقدام به تیراندازی کور می‌کند که بر اثر این تیراندازی که ۲ نفر از مهمانان عروسی که دو خانم ۳۰ و ۲۳ ساله بودند جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه بارها در مورد خطرات تیراندازی در عروسی و این رسم نامناسب اخطار داده شده است افزود: برای مقابله با توزیع و مصرف مشروبات الکلی برنامه داریم و جمع آوری سلاح غیرمجاز در کل جنوب استان هم طی ماه‌های اخیر تشدید شده است.

کد خبر 6089837

دیگر خبرها

  • هشدار توانیر به مشترکان پرمصرف برق/ با استفاده از کولرگازی منتظر قبض نجومی باشید
  • ۲۵ درصد زعفران تولیدی در داخل مصرف می‌شود
  • تیراندازی در عروسی جان دو نفر را در عنبرآباد گرفت
  • نزول رشد اقتصادی دور از انتظار اولین اقتصاد جهان
  • مشارکت در ترویج فرهنگ مدیریت مصرف آب
  • آموزش نصب کولر صنعتی آبی
  • رشد کمتر از انتظار اقتصاد ژاپن
  • مردم خراسان رضوی سال گذشته ۱۳۶ میلیون کیلووات برق بیشتری مصرف کردند
  • افزایش ده درصدی مصرف برق در خراسان رضوی
  • نودل برای کودکان؛ ممنوع!