Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-27@20:00:16 GMT

فوت روزانه ۱۰ بیمار نیازمند پیوند

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۰۶۷۳

مهدی شادنوش عصر سه شنبه در اولین جشن نفس ویژه اهداکنندگان عضو در اردبیل افزود: سالانه حدود ۲۸ هزار مورد تصادفات منجر به مرگ داریم که از این تعداد هشت هزار نفر آنها دچار مرگ مغزی شده و امکان بازگشت به زندگی را ندارند.

وی با تاکید بر اینکه از مجموع هشت هزار نفر دچار مرگ مغزی نیز دو هزار و ۵۰۰ نفر تا چهار هزار نفر به عنوان افراد قابل اهدا شناخته می شوند، یادآور شد: با این وجود تعداد سالانه اهدای عضو در کشور کمتر از هزار مورد بوده و در سال ۹۶ این تعداد ۹۲۶ ثبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیمارهای وزارت بهداشت تعداد بیماران نیازمند به عضو پیوندی را در کشور ۲۵ هزار بیمار برشمرد و ادامه داد: این آمار با اهدا عضو تناسبی نداشته و به همین دلیل روزانه هفت تا ۱۰ بیمار نیازمند عضو در کشور جان خود را از دست می دهند.

وی در این خصوص نیازهای اساسی و محوری برای ارتقا پیوند در کشور را ایجاد سیستم مدون، افزایش سطح دانش پرسنل و بویژه فرهنگ سازی در جامعه برای اهدا عضو عنوان کرد.

شادنوش با تاکید بر اینکه برای فرهنگ سازی اهدا عضو باید تمام اقشار جامعه ورود کرده و این مهم به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود، متذکر شد: البته نقش روحانیون و به خصوص ائمه جمعه، هنرمندان، نخبگان، ورزشکاران و... برای ارتقا این فرهنگ بسیار تاثیرگذار است.

وی پیوند عضو را قله علم پزشکی در دنیا دانست و یادآور شد: هم اکنون در کل کشور مراکز شناسایی و فرآوری پیوند عضو در دانشگاه های علوم پزشکی فعال هستند.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیمارهای وزارت بهداشت در عین حال به افزایش شاخص های کشور در بحث اهدا عضو اشاره کرد و بیان داشت: شاخص PMP طی ۱۱ سال گذشته رشد داشته و این رقم در سال ۹۶ به رقم ۱۱.۷ درصد رسیده است.

وی همچنین به زمان طولانی کسب رضایت برای اهدا عضو در کشور اشاره کرد و افزود: کسب رضابت برای اهدا عضو در  کشور اسپانیا که طی ۲۰ سال اخیر همواره در رتبه اول دنیا قرار دارد، شش تا هشت دقیقه است اما در ایران این زمان ۲۰ ساعت به صورت متوسط بوده که در اکثر مواقع بیش از این زمان طول می کشد.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: مرگ اهدای عضو درمان فرهنگ سازی جامعه دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت شاخص رشد اسپانیا ایران ایران درمان رشد مرگ وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۰۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است

رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، در کمیته ترویج فرهنگ اهدای عضو گفت: سلامت یک اصل و مسئله مهم در زندگی بشریت است که بی توجهی به آن، عواقب جبران ناپذیری برای فرد و جامعه دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، سوده نجفی، رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه اهدای عضو یکی از مواردی است که در حوزه سلامت تعریف می‌شود ادامه داد: بر اساس آمار‌های موجود بیش از ۸ هزار فرد سالانه دچار مرگ مغزی خاکسپاری می‌شود که از این تعداد آمار اهدا کننده عضو مطلوب نیست و باید فرهنگ سازی بیشتر و بهتری صورت گیرد.


عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران افزود: یکی از راه‌های فرهنگ سازی در خصوص هر موضوعی فرهنگ سازی از سنین کودکی است که در این زمینه نهاد‌های آموزشی همچون وزارت آموزش و پرورش و بخش‌های تبلیغی مثل صداوسیما می‌توانند کمک قابل توجه‌ای داشته باشند. وزارت آموزش و پرورش می‌تواند موضوع اهدای عضو را در سرفصل‌های آموزشی خود قرار دهد.


نجفی گفت: دریافت کارت اهدای عضو یکی از راه‌های عضویت در این امر که سبب ادامه زندگی به افراد دیگر می‌شود است، اما با توجه به شرع مقدس برای اهدای عضو رضایت، ولی دم نیاز است لذا انجمن اهدای عضو نباید به صرف داشتن کارت عضویت اکتفا کند بلکه باید این مسئله را در خانواده‌ها نیز ترویج کند.

دیگر خبرها

  • اهدای عضو به ۳ بیمار نیازمند در چهارمحال و بختیاری
  • اعضای نوجوان لردگانی به بیماران نیازمند عضو زندگی بخشید
  • ترویج اهدای عضو نیازمند فرهنگ سازی بیشتر است
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد
  • کبد جوان ۲۲ ساله کرمانی به یک بیمار در شیراز زندگی بخشید
  • التیام سریع زخم پای دیابتی با استفاده روزانه از یک محصول فناورانه ایرانی در منزل
  • اهدای عضو در کرمان، نجات بخش زندگی یک نفر در شیراز شد/ برداشت استخوان زانوی اهدا کننده عضو برای ترمیم به ۳ بیمار
  • اهدای عضو جوان ۲۲ ساله کرمانی
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • قوی کردن‌زیر ساخت‌های فرهنگی