Web Analytics Made Easy - Statcounter

رسومات هرمزگانی ها در عید غدیر پخش شیرینی، نذری، دادن ولیمه، پوشیدن لباس های نو رفتن به خانه های بزرگان فامیل، باز خوانی خطبه غدیر، آشتی کنان و مراسم منبرخوانی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یه نقل از هرمز؛ در فرهنگ و آیین مسلمنان روزهایی که برکت و خیر مضاعف در آن وجود دارد عید نامیده و به جشن و سرور در آن روز می پردازند؛ یکی از این روزهای والامقام و پربرکت برای مسلمان هیجدهم ذی الحجه  مصادف با عید بزرگ شیعیان یعنی روز عید غدیر خم است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عید غدیر خم که یکی اعیاد بزرگ شیعیان است سراسر کشور آداب و رسوم منحصر به فردی در این روز پر برکت دارند؛ به طوری که  هر ساله شهروندان هر استان رسم های خاصی در این روز برپا می کنند و به جشن و پای کوبی همراه با معنویت می پردازند؛ دریادلان هرمزگانی همچون سایر نقاط کشور سنت های خاصی برای این جشن بزرگ دارند.

مردم ولایتمدارهرمزگان با توجه به ارادت خالصانه خود به اهل بیت با فرا رسیدن عید غدیر خم با حضور در بقاع متبرکه، امامزاده ها و خانه بزرگان فامیل و دوستان به جشن و سرور این روز بزرگ می پردازند.

ساحل نشینان هرمزگانی صبح این روز بزرگ با خوردن شیرینی و خوراکی های محلی از جمله بلالوت، چنگال، نان توموشی، رنگینگ و... آغاز کرده و همان طور که عید قربان را عید حاجیان دانسته و از آنها عیدی می گیرند عید غدیر را عید سیدها دانسته و با رفتن به منزل سادات از آنها هدیه دریافت می کنند.

شهروندان هرمزگانی به لحاظ ارادت خاصی که به اهل بیت داشته همواره در تلاشند مراسم ازدواج ها و جشن های خود را در فاصله بین عید قربان تا عید غدیر برگزار کنند؛ همچنین در شب عید غدیر کوچه وخیابان های هرمزگان چراغانی می شود.

بازخوانی خطبه غدیر در هرمزگان

از دیگر رسومات هرمزگانی ها پخش شیرینی، نذری، دادن ولیمه، پوشیدن لباس های نو ، رفتن به خانه های بزرگان فامیل، باز خوانی خطبه غدیر، آشتی کنان، نامگذاری فرزندان که در این روز به دنیا می آیند به اسم علی و مراسم منبرخوانی است.

در شهرستان حاجی آباد هرمزگان از قدیم الایام رسم بر این بوده که در روز عید غدیر هر فرزند پسری که به دنیا آمده اسامی نظیر علی، علیداد، قربانعلی و کلبعلی را به عنوان نام آن فرزند انتخاب کنند.

برای ترویج فرهنگ غدیر و زنده نگه داشتن این روز هرساله در شهرهای مختلف هرمزگان مراسم بازخوانی خطبه غدیر اجرا می شود و سیل عظیمی از جمعیت به تماشای این مراسم می پردازند.

آیین منبرگردانی و مولود خوانی عید غدیر در میناب

شهرستان میناب دومین شهر پرجمعیت هرمزگان هر ساله با فرا رسیدن  18 ذی الحجه و عید غدیر خم  با برپایی آیین سنتی مولود خوانی و منبرگردانی میزبان سیل عظیمی از عاشقان و شیفتگان مولا علی (ع) است.

شهروندان در این مراسم با قرار دادن شال های سبز بر روی شانه و گرفتن دستان یکدیگر به نشانه وحدت عشق و رادت خود را به امام علی (ع) به تصویر می کشند.

در این آیین از پیر و جوان تا کودک با گرفتن دست های و قرار گرفتن در یک ردیف به ذکر صلوات و مولودی های شاد بر وصف امام علی(ع) می پردازند.

دراین مراسم مردم و سادات مینابی به مولودی خوانی سنتی و آیین شادی و کف زدن‌های ممتد و به شیوه سنتی پرداخته و با پخش شیرینی ، شربت، شکلات تا پاسی از شب به شادی و سرور می پردازند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۱۳۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهدای ۴۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی کمیته امداد امام هرمزگان، حمید باسره اظهار داشت: یکی از اقدامات اثربخش کمیته امداد به منظور توانمند سازی خانواده‌ها نیازمند و کمک به امر ازدواج جوانان، تهیه و تأمین جهیزیه برای نوعروسان تحت حمایت این نهاد است که کمیته امداد هرمزگان نیز در همین راستا طی سال ۱۴۰۲ تعداد چهار هزار و ۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند در استان اهدا کرده است.

باسره با بیان اینکه بدون شک حمایت‌های مادی و معنوی خیرین و مردم باعث موفقیت این نهاد در حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است، افزود: به منظور تأمین این تعداد جهیزیه برای نوعروسان هرمزگانی، در مجموع بیش از ۱۴۳ میلیارد و ۳۲۲ میلیون تومان هزینه شده که از این میزان ۱۲۱ میلیارد و ۲۸۲ میلیون تومان از اعتبارات کمیته امداد و مبلغ ۲۲ میلیارد و ۴۰ میلیون تومان از محل کمک‌های خیرین و مردم استان در قالب (صدقات، نذورات، زکات و…) تأمین شده است.

این مقام مسؤول یادآور شد: هر سری جهیزیه اهدایی به زوج‌های جوان شامل پنج قلم از اساسی‌ترین لوازم ضروری زندگی نظیر: یخچال، تلویزیون، اجاق‌گاز، ماشین لباسشویی و جاروبرقی بوده که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ ازدواج آسان و کمک به کاهش هزینه‌های زوج‌های جوان در ابتدای زندگی مشترکشان به این عزیزان اهدا شده است.

کد خبر 6096936

دیگر خبرها

  • سخنرانی رئیسی در آیین تجلیل از مدال آوران و قهرمانان ورزشی آغاز شد
  • برنامه‌های حرم مطهر حضرت معصومه(س) در دهه کرامت اعلام شد
  • امضای تفاهم‌نامه و رونمایی از پوستر برگزاری آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی
  • پرداخت حق بیمه بیش از ۲ هزار زن سرپرست خانوار هرمزگانی
  • آیین‌نامه ممنوعیت سگ‌گردانی در پارک‌ها اجرایی شود
  • اهدای ۴۴۰۹ سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی
  • امضای تفاهم‌نامه آیین نکوداشت دانش‌آموختگان بین‌المللی در شیراز
  • اهداء بیش از ۴ هزار سری جهیزیه به نوعروسان هرمزگانی
  • همایش طلایه داران اقتصاد مقاومتی در سمنان برگزار می‌شود
  • برگزاری آیین پایانی ششمین جشنواره ملی روستایی و عشایری رضوی در استان بوشهر