Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-08@11:05:14 GMT

سطح باغ های قم به 12 هزار هکتار رسید

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۱۷۳۸

سطح باغ های قم به 12 هزار هکتار رسید

محمد رضا طلایی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: روند توسعه باغ ها در قم تا میزان 16 هزار هکتار ادامه پیدا می کند اما افزایش بیش از این مقدار با توجه به شرایط آب و هوایی استان، مناسب و توجیه پذیر نیست.
وی تصریح کرد: استفاد از کشت باغی یکی از راهکارهای موثر برای افزایش عملکرد در بخش کشاورزی و مدیریت بهینه منابع آب است و به همین دلیل بسیاری از کشاورزان قمی در سال های اخیر با تغییر الگوی کشت خود، به تولید محصولات باغی روی آورده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: بهره گیری از تجهیزات پیشرفته و مکانیزه در باغ ها و تکمیل زنجیره تولید محصولات، از جمله سیاست های مورد توجه برای بالا بردن ارزش افزوده فعالیت های اقتصادی باغداران استان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی قم همچنین گفت: با تسهیلات مناسبی که در اختیار کشاورزان روستایی قرار می گیرد، آنان می توانند، باغ های خود را با استفاده از روش های نوین آبیاری کنند و پیش بینی می شود با ادامه این طرح در آینده نزدیک همه باغ های استان که قابلیت اجرای سیستم های نوین آبیاری را داشته باشند، از این روش استفاده کنند.
طلایی در ادامه با اشاره به کیفیت بالای پسته تولیدی در باغ های قم، بیان کرد: پسته، محصولی مقاوم و کم آب بر است و پیش بینی می شود با توسعه باغ های پسته در مناطق روستایی، قم در آینده نزدیک به یکی از مهمترین قطب های تولید پسته کشور تبدیل شود.
وی با بیان این که پسته تولیدی در قم از نظر مرغوبیت محصول، رتبه دوم کشور را دارد، افزود: سطح زیر کشت این محصول در استان روز به روز در حال افزایش است که این مساله نشان دهنده استقبال خوب کشاورزان قمی از این محصول راهبردی و اقتصادی است.
طلایی در ادامه به برنامه های این نهاد در هفته دولت برای بهره برداری از طرح های توسعه کشت های باغی اشاره کرد و گفت: افتتاح 13 طرح در بخش بهبود تولیدات گیاهی همچون توسعه باغ های استان از جمله برنامه های سازمان جهاد کشاورزی قم در هفته دولت است که با اعتبار 60 میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای 332 تن انجام می شود.
در بخش کشاورزی کل اراضی قابل کشت قم برابر 105 هزار و 730 هکتار است که این رقم 46 صدم درصد کل اراضی قابل کشت کشور می باشد؛ میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال برابر 745 هزار تن شامل 425 هزار تن محصولات زراعی و باغی، یک هزار و 208 تن آبزیان و 320 هزار تن محصولات دامی است.
بیشتر بهره برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می دهند که طبق سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395، قم دارای 127 روستا با جمعیت بالای 20 خانوار است؛ جمعیت ساکن مناطق روستایی این استان بیش از 55 هزار و 865 تن است که در قالب 17 هزار و 385 خانوار زندگی می کنند.
7405/ 1175
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت ایجاد اشتغال بخش کشاورزی جهاد کشاورزی شرایط آب و هوایی قم رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۱۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد

به گزارش خبرنگار مهر، اسماعیل قربانی شامگاه سه شنبه در جمع خبرنگاران در محل جهاد کشاورزی گناباد با بیان اینکه کار برداشت گل محمدی از سطح باغات شهرستان که از اواخر فروردین‌ماه آغاز شده است تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت، اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از ۱۴۰ تن تر از سطح ۵۰ هکتار باغات گل محمدی این شهرستان برداشت شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گناباد با اشاره به اینکه از مجموع گلستان‌های شهرستان گناباد ۴۸ هکتار بارور و ۲ هکتار به صورت نهال است خاطرنشان کرد: ارقام گل محمدی موجود در این شهرستان رقم‌های مخصوص گلاب گیری با متوسط عملکرد ۳ هزار کیلو گرم برگ گل محمدی در هر هکتار است.

وی تصریح کرد :۹۰ درصد از محصول برداشت شده در صنعت گلاب‌گیری استفاده و بقیه به شکل‌های گلبرگ خشک، غنچه خشک، مربا و سایر مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

قربانی تنوع اقلیم توپوگرافی و اختلاف ارتفاع از سطح دریا در مناطق تولید گل محمدی را از ویژگی‌های مهم این شهرستان بیان و تاکید کرد: این ویژگی مهم علاوه بر تأثیر در ارتقای کیفیت اسانس و گلاب تولیدی موجب افزایش تولید و برداشت گل محمدی در گناباد می‌شود.

فعالیت ۶۰ بهره بردار در زمینه گل محمدی

در ادامه علی موذنی، رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان گناباد نیز با اشاره به فعالیت ۶۰ بهره بردار در زمینه گل محمدی در این شهرستان اظهار کرد: در طی فصل برداشت گل محمدی به طور متوسط هزار نفر مشغول کار در این حوزه هستند.

رئیس اداره تولیدات گیاهی شهرستان گناباد با بیان اینکه گل‌های محمدی برداشت شده توسط ۱۲ کارگاه سنتی در این شهرستان فرآوری و گلاب‌گیری می‌شود افزود: پیش‌بینی می‌شود میزان برداشت این محصول نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد رشد داشته باشد.

وی کشت گیاهان کم آبخواه و استفاده از شیوه‌های نوین آبیاری را از جمله ضرورت‌های فعلی کشاورزی شهرستان گناباد دانست و خاطرنشان کرد: «گل محمدی» یکی از گونه‌های مهم گیاهان دارویی محسوب می‌شود که قابلیت کاشت در تمام مناطق شهرستان گناباد را دارد و جایگزین خوبی برای کشت گیاهانی است که دیگر در این شهرستان مقرون به صرفه نیستند.

کد خبر 6099996

دیگر خبرها

  • برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • افزایش ۲۰ درصدی تولید گل محمدی در گناباد
  • پیش بینی برداشت بیش از ۱۴۰ تن گل محمدی در گناباد
  • ۲۹ هکتار از اراضی کشاورزی بخش قلعه‌نو آزادسازی شد
  • پیش‌بینی تولید ۱۰۵ هزار تن تخم‌مرغ در قزوین
  • جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد
  • پیش‌بینی تولید پنج میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در استان
  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • توصیه های هواشناسی کشاورزی
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی