Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-28@11:26:23 GMT

کارخانه ذوب آهن يا ذوب بدن؟

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۲۰۳۱

کارخانه ذوب آهن يا ذوب بدن؟

خبرگزاري آريا- کارخانه ذوب آهن منطقه سلفچگان چند سالي است که دود‌ سياه را بر سينه ساکنان روستا‌هاي اطرافش مي‌نشاند.
به گزارش خبرگزاري آريا به نقل از صداوسيما، وجود صنايع آلاينده در نزديک شهرها و روستاها، موضوعي است که در سال هاي گذشته بارها از سوي اصحاب رسانه پيگيري شده و هر بار با نتايجي نه چندان قابل قبول مواجه شده است؛ اين سوژه جنجالي اين بار با اعلام گزارشي از سوي اهالي روستاهاي بخش سلفچگان مبني بر آلايندگي بي حد و حساب يک واحد ذوب آهن در شهرک صنعتي سلفچگان مطرح شده؛ کارخانه پرديس آذربايجان که نفس هاي مردم را در سينه ذوب مي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ماجراي پيگيري من با يک تماس تلفني آغاز شد؛ تماسي از آقاي عبدالکريمي ساکن روستاي جنداب در سه کيلومتري کارخانه که از حجم بالاي آلايندگي اين واحد صنعتي گلايه مند بود و مي گفت: به داده سلامتي ما مردم روستاهاي اين منطقه  برسيد؛ کارخانه ذوب آهن پرديس آذربايجان  شب ها با سوءاستفاده از تاريکي هوا بدون فيلتر، ساعت ها کار مي کند و راه نفس ما مردم را بند آورده است.
او مي گفت: شب بهترين زمان براي ديده نشدن ميزان آلايندگي است و از اين رو، صاحب اين کارخانه شب ها از فيلتر استفاده نمي کند.
براي پي بردن به صحت ادعاي اين شخص، غروب فرداي آن روز به همراه کارشناس محيط زيست به راه افتاديم؛ کارخانه مورد نظر در 43 کيلومتري شهر قم در ميان مجموعه اي از صنايع آلاينده در شهرک صنعتي سلفچگان قرار داشت.
در طول مسير کارشناس محيط زيست به واسطه سال ها فعاليتي که در حوزه  صنايع آلاينده ذوب آهن داشت گفت: سال هاست کشور ما و شهر قم در ساخت اين صنايع پيشتاز اند؛ ذوب ضايعات آهن اشتباه بزرگي است چرا که  آسيب هاي جبران ناپذير انساني و زيست محيطي را به ما تحميل مي کند و اين در حالي است که بسياري از کشور هاي صنعتي هيچ تمايلي براي فعاليت اين صنايع در کشورشان ندارند؛ آنها شمش هاي توليد شده را از ما خريداري مي کنند و بعد از تبديل به کالاهاي مصرفي به خود ما مي فروشند که  اين فرآيند به نوعي استثمار است.
بعد از گذشت چهل و پنج دقيقه به ورودي شهرک رسيديم اما بايد در ميان حجم انبوهي از ابرهاي سياه کارخانجات شهرک منتظر رسيدن آقاي عبدالکريمي صاحب همان تماس تلفني مي مانديم تا ما را به سمت کارخانه ببرد.
در مدتي که منتظر بوديم، فعال بودن کارخانجات و حجم بالاي ميزان دود در شهرک قابل توجه بود؛ به گفته کارشناس محيط زيست اين شهرک صنعتي بيش از دو دهه است که کانون صنايع آلاينده در قم است، شهرکي که در اوايل دهه هفتاد، پيش از استان شدن قم، جواز تاسيس گرفته است و هم اکنون با  18واحد آلاينده نظير ذوب آهن، ذوب سرب، سيليس، کارخانه اسيد، تصويه روغن و ذوب شمش به حيات خودش ادامه مي دهد؛ و اين در حالي است که بسياري از مديران  استاني به سادگي از کنار آلايندگي کارخانه هاي اين شهرک عبور مي کنند و اين سوال پيش مي آيد که واقعيت ماجرا چيست؟ چرا سود اين صنايع و کارخانه ذوب آهن با ارزش تر از سلامتي مردم است؟

شنيدن اصل ماجرا از زبان شاهدان
در همين حين آقاي عبدالکريمي رسيد و همراه با او به سمت کارخانه ذوب آهن پرديس حرکت کرديم؛ کارخانه را از حجم بالاي آلايندگي و مه غليظ و سياه رنگ اطرافش مي شد به راحتي پيدا کرد.
از ماشين که پياده شديم آلودگي هوا و دود هاي سياه نفس کشيدن را برايمان سخت کرد.
آقاي عبدالکريمي، ساکن روستاي جَنداب که در سه کيلومتري کارخانه بود مي گفت: روستا را با آب و هواي پاک مي شناسند، اما مردم جنداب و روستاهاي اطراف مثل تاج خاتون، نيجه، قاضي سفلي، قاضي عليا و اسلام آباد به لطف اين دودها از اين نعمت محروم اند؛ روستاهايي که مردمانش شبانه روز در هاله اي هميشگي از دود و آلايندگي کارخانه  نفس مي کشند.
ماشين ما سکو دار بود و به راحتي تصاوير کوره فعال داخل کارخانه، دود هاي سياه و خاموشي هاي متعدد دستگاه بک فيلتر بخصوص در زمان شارژ (يعني زماني که ضايعات به داخل کوره ريخته مي شود) ديده مي شد.
آقاي عبدالکريمي مي گفت: فاصله منزل و محل کارم به اينجا نزديک است و در طول روز بارها دودهاي سياه را مي بينم.
کارشناس محيط زيست هم با اشاره به اينکه در خيلي از مواقع دستگاه بک فيلتر خاموش است گفت: تصفيه نبودن ضايعات و مجهز نبودن دستگاه بک فيلتر علت اصلي اين ميزان از آلايندگي است.
در همين حين يکي ديگر از اهالي روستا هم از راه رسيد؛ او هم گلايه مند بود و در خصوص هواي آلوده روستا گفت: اگر پنجشنبه به اينجا بياييد اين حجم از دود و آلودگي را در روز هم خواهيد ديد؛ ظاهرا آخر هفته ها مسئولان دستگاههاي مسئول، از جمله محيط زيست و صنعت و معدن در خواب اند !
براي اثبات اين حرف بايد از نزديک وضعيت را مي ديدم؛ پنجشنبه عصر با رئيس شوراي اسلامي جنداب قرار گذاشتم.
وقتي رسيديم، صحنه هايي را ديدم که تاييد کننده حرف هاي آن شب بود؛ ابرها و دودهاي سياه در آسماني که زيبايي اش در پس توده اي تيره و تار پنهان شده بود.
آقاي اسماعيل گل، رئيس شوراي اسلامي روستاي جنداب از نامه نگاري ها و جلسات متعدد با مسئولان استاني در اين سال ها گفت که عملا بي نتيجه مانده است؛ او مي گفت بارها مسئولان به اينجا آمده اند و از نزديک شاهد اين فجايع بوده اند؛ آخرين  بازديد هم ديدار آقاي غضنفري معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار در خرداد ماه از اين کارخانه بوده است که نتيجه قول ها هنوز به سرانجامي نرسيده است.
کارخانه بي وقفه کار مي کرد و دودهاي سياه در آسمان بود که دو نفر از ساکنين روستاي اسلام آباد از راه رسيدند؛ آقاي کريمي يکي از روستاييان مي گفت: حجم آلايندگي اين کارخانه به گفته کارشناسان محيط زيست ده برابر حد مجاز است اما تا کنون هيچ اقدامي صورت نگرفته است.

آقاي احمدي يکي از جوان هاي روستاي جنداب هم با اعتراض مي گفت: اگر شهرک صنعتي آلاينده است چرا نزديک سکونت گاه هاي مردمي بدون نظارت مشغول به کار است ؟

بازديد سرزده از کارخانه با شواهد مستند
با وجود پيگيري هاي چند ساله مردم و نامه نگاري هايي که با مسئولان داشتند، تصميم گرفتم سر زده سري به کارخانه بزنم.
روز شنبه، راس ساعت 8 بود که با کارخانه رسيديم؛ به اتاق حراست رفتيم و بعد از معرفي خودم از مسئول حراست خواستم تا از دستگاه بک فيلتر کارخانه تصوير بگيريم .
مسئول حراست با صاحب کارخانه آقاي مهدي تماس گرفت و از من خواست شخصا با او صحبت کنم؛ بعد از مکالمه اي کوتاه، اجازه ورود گرفتيم؛ فقط بايد تا رسيدن صاحب کارخانه مقداري منتظر مي مانديم.
در زماني که در اتاق مهمان کارخانه منتظر بوديم از طريق مونيتوري که به دوربين هاي مداربسته وصل بود سند خوبي را با دوربينمان ضبط کرديم؛ تصويري از خاموش بودن دستگاه بک فيلتر که نتيجه اش توليد همان حجم انبوه از دودهاي سياه در روز پنجشنبه بود.
بعد از مدتي آقاي مهدي، صاحب کارخانه رسيد و بعد از معرفي و صحبت هايي پيرامون سابقه کارخانه، به سمت دستگاه هاي فيلتر کارخانه رفتيم.

آلوده کردن هوا با مجوزهاي قانوني!
کارخانه سال95 به صاحب فعلي اش واگذار شده بود؛  آقاي مهدي مي گفت که اين کارخانه از سال 93تا95 تحت سرپرستي مديران  هندي بوده که بدون داشتن فاکتورهاي محيط زيستي لازم از صنعت و معدن مجوز گرفته بودند و با تسهيلات ويژه کار خود را آغاز کرده بودند؛ او مي گفت: در تمام اين مدت بدون دستگاه بک فيلتر و هيچ نظارتي  با نيروهاي هندي مشغول به کار بوده است.
حالا يک سال و نيم از اين واگذاري مي گذشت و حجم دود ها به گفته ساکنين روستا تغييري نکرده و فعاليت کارخانه هم بيشتر شده است.
تصاويري که در شب و روز گذشته تهيه کرده بودم را  به صاحب کارخانه نشان دادم که در جواب ابتدا صورت مسئله را پاک کرد و اظهار داشت: اين تصاوير واقعي نيست، وقتي داستان دوربين مدار بسته و تصاوير را عنوان کردم سکوت کرد و در جواب سوالم که حاکي از اعتراض مردم بود گفت: نمي شود يک شبه کاري از پيش برد.
از صاحب کارخانه خواستم کنار کوره و دستگاه بک فيلتري که در اين مدت  فعال بوده برويم تا از نزديک ظرفيت دستگاه را ببينيم؛ دستگاهي قديمي که به گفته يکي از مهندسين خط توليد کارخانه به علت فرسودگي و مجهز نبودن در زمان شارژ و در بسياري از زمان ها به طور متوسط نيم ساعت غير فعال مي شود.
صاحب کارخانه بعد از حضور دو ساعته ما در کارخانه و ضبط تصاوير گفت: ناکارايي دستگاه فعلي را قبول داريم و سازه اي بزرگ را در خارج از فضاي بسته کوره نشانمان داد.
آقاي مهدي مي گفت: اين سازه دستگاه بک فيلتر جديدي است که چند ماهي است پيگير تهيه آن هستيم.
دستگاهي که به گفته مهندس کارخانه خاموشي ندارد و تنها بايد منتظر باشندتا اين سازه با کمک مهندسين شرکت مربوطه مونتاژ شود.
بعد از کش و قوس هاي فراوان، بازه زماني که توانستم از صاحب کارخانه براي اتمام اين مراحل و فعال شدن دستگاه بگيرم ده روز بود؛ ده روزي که بايد تمام شود تا نتيجه کار آرامش و نفس راحتي باشد براي ساکنين روستاهاي اطراف کارخانه.

تصميمي که بايد منتظر نتايج آن بود
براي پيگيري بيشتر بايد به سراغ آقاي غضنفري معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار مي رفتم که طبق گفته رئيس شوراي اسلامي جنداب خرداد ماه امسال با تعدادي از مديران اجرايي و مسئولان محلي از اين کارخانه بازديد کرده بودند.
او در صحبت هاش به بازديدش اشاره کرد و گفت: در بازديد خرداد ماه از محيط زيست خواستيم برخورد انفعالي انجام نگيرد و طبق يک برنامه زمان بندي شده، مسئولان کارخانه موظف شدند تا اقدامات اصلاحي و کنترلي نظير ايجاد استخرهاي جديد براي شارژ کوره ها و ايجاد بک فيلتر با شاخص هاي جديد را فعال کنند که اگر بعد از مهلت تعيين شده که اواسط شهريور به پايان مي رسد، اقدامي صورت نگرفت با مسئولان کارخانه برخورد قانوني صورت گيرد.
او مي گفت: مقرر شده به علت اشباع شدن شهرک صنعتي مجوز هيچ واحد صنعتي با احتمال آلايندگي صادر نشود، و با صنايع آلاينده که مشکلات خود را بر طرف نکنند برخورد شود.
ديدن صحنه هاي اين چنيني از وجود صنايع آلاينده در نزديک شهر ها و و روستاها و صدور مجوز هاي قانوني براي انجام فعاليت هاي غيرقانوني چيزهايي نيست که بتوان از کنارش به سادگي گذشت؛ صنايعي که دودهاي مرگبارش بر سينه هاي ما مي نشيند و سودهاي هنگفتش در جيب هاي سوداگران انسانيت و شرافت.
اهالي روستاهاي اطراف شهرک صنعتي سلفچگان اين روزها منتظرند؛ منتظر قاطعيت مسئولان براي جبران بخشي از بي تدبيري هاي مديران گذشته؛ هر چند گاهي جبران بعضي کاستي ها، مثل سلامتي از دست رفته مردم، با تصويب بازدارنده ترين قوانين و اعمال شديدترين مجازات ها هم به طور کامل امکان پذير نيست.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کارخانه ذوب آهن قم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۲۰۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فردا ؛ قطعی برق درارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان غربی اعلام کرد:روز جمعه  ۰۷/ ۰۲/ ۱۴۰۳ به علت جابجایی تیر برق، از ساعت ۱۱ تا ۱۵  جریان برق کارخانه سیمان سفید ارومیه- کارخانه گچ –روستای عسگر آباد کوه –روستای کوسه احمد و تمامی مشترکین صنعتی، خانگی و چاه‌های آب مسیر روستای عسگر آباد کوه به مدت ۴ ساعت    قطع خواهد شد.

دیگر خبرها

  • اعتصاب کارگران «جهان»، ۵۳ سال قبل
  • تعمیرگاه گیربکس cvt اتوماتیک تخصصی همراه تعمیر فولی و تسمه و فیلتر گیربکس
  • آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم
  • خودروهای غرق شده در پارکینگ کارخانه خودروسازی در بم | ویدئو
  • (ویدیو) آب‌گرفتگی پارکینگ و کارخانه مدیران خودرو در بم
  • آخرین وضعیت رفع فیلتر گوگل پلی
  • کارخانه در فدراسیون جدید والیبال هم پست گرفت
  • فردا ؛ قطعی برق درارومیه
  • کارخانه در فدراسیون والیبال پست گرفت
  • مصطفی کارخانه مشاور عالی و دبیر کمیته فنی شد