Web Analytics Made Easy - Statcounter

کیت بلانشت، بازیگر برنده اسکار در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: هنگامی که از کمپ‌های آوارگان روهینجایی در بنگلادش که از سرکوب‌های خشونت آمیز ارتش میانمار فرار کرده بودند بازدید کردم اصلا برای میزان و عمق رنجی که روهینجایی‌ها متحمل شده بودند آماده نبودم و نمی‌توانستم آن را باور کنم.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، بلانشت در متفاوت‌ترین نقش خود به عنوان سفیر حسن نیت آژانس آوارگان سازمان ملل گفت: روایت‌های بسیار زیاد و ناراحت کننده‌ای را از شکنجه و تجاوز شنیدم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مسلمانان روهینجا در مقابل چشمان خود می‌دیدند که اعضای خانواده‌شان کشته می‌شوند و کودکانشان را به آتش می‌اندازند و آنها را زنده زنده می‌سوزاندند.

وی افزود: من یک مادر هستم. من در چشمان تک تک کودکانی که در این کمپ‌ها دیدم کودکان خود را می‌دیدم. من خودم را در چشم تک تک والدین دیدم. چطور یک مادر می‌تواند تحمل کند که کودکش را به آتش بیندازند.

این بازیگر هالیوودی که تاکنون دو بار برنده جایزه اسکار شده، افزود: تجربه‌های آوارگان روهینجایی هرگز مرا رها نخواهد کرد و از ذهنم خارج نخواهد شد.

مسلمانان روهینجایی سال‌هاست که در میانمار که اکثریت آن را بوداییان تشکیل می‌دهد به عنوان "خارجی" تلقی می‌شوند حتی با وجود اینکه خانواده‌های آنها نسل‌هاست که در این کشور زندگی کرده‌اند. از سال ۱۹۸۲ میلادی تقریبا تمامی مسلمانان روهینجایی در میانمار از داشتن حق شهروندی این کشور منع شده‌اند و باعث شده که آنها بی‌وطن باقی مانده و از آزادی تحرک و دیگر حقوق اولیه منع شوند.

بحران اخیر با حمله شبه‌نظامیان روهینجا به نیروهای امنیتی میانمار در استان راخین در اوت سال گذشته میلادی آغاز شد.

ارتش میانمار به این حمله با یک سرکوب نظامی خشن و گسترده و نقض گسترده حقوق بشر از جمله تجاوز، قتل، شکنجه و سوزاندن خانه‌ها و روستاهای مسلمانان روهینجا پاسخ داد و باعث شد تا نزدیک به ۷۰۰ هزار مسلمان روهینجایی به بنگلادش فرار کنند.

نشست روز سه‌شنبه شورای امنیت مصادف با نخستین سالروز این سرکوب برگزار شد.

بلانشت که در مارس سال جاری میلادی از کمپ‌های آوارگان مسلمانان روهینجا در بنگلادش بازدید کرد داستان‌هایی را که این آوارگان برای وی تعریف کرده بودند را بازگو کرد و تاکید داشت که بازگو کردن این داستان‌ها امری بسیار مهم است چراکه این نخستین حمله به مسلمانان روهینجا نبوده است.

بلانشت گفت: "گل زهرا" به من گفت که در سال ۱۹۷۸ میلادی او یکی از زنان جوان در بین ۲۰۰ هزار آواره روهینجایی بود که از خشونت و بدرفتاری گسترده در میانمار به بنگلادش فرار کرد. در سال ۱۹۹۲ گل زهرا مجددا یکی از ۲۵۰ هزار آواره روهینجایی بود که برای حفظ جان خود به بنگلادش فرار کرده بود. گل زهرا که الان ۹۰ ساله است بسیار ناراحت است چراکه مجددا به عنوان آواره در فقر در بنگلادش زندگی می‌کند و تنها آرزویش این است که نوه‌هایش آینده‌ای بهتر داشته باشند.

وی افزود: برای داشتن این آینده تغییر و تحول در میانمار امری لازم و ضروری است. اگر الان نتوانیم کاری کنیم نوه‌های گل زهرا و هزاران تن همچون آنها قادر نخواهند بود از این دور باطل که نسل‌های مختلف مسلمانان روهینجا آن را تجربه کرده‌اند، فرار کنند.

این بازیگر استرالیایی خواستار حمایت از آوارگان و جوامع میزبان بنگلادشی شد و از شورای امنیت خواست تا به بازگرداندن مسلمانان روهینجایی به میانمار به شیوه‌ای که بتوانند حق شهروندی کامل خود را کسب کنند، کمک کند.

وی افزود: ما قبلا مسلمانان روهینجا را ناامید کرده‌ایم. بیایید این بار مجددا آنها را ناامید نکنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام مسلمانان روهینجا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۲۷۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرایط دشوار آوارگان فلسطینی 

  به گزارش­ سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از غزه، خانواده‌ها در اردوگاه آوارگان جبالیا در شمال نوار غزه با برگزاری تجمع اعتراضی، حمایت جهان را در مصیبت بزرگی که شهروندان فلسطینی در شمال نوار غزه با آن روبرو هستند، خواستارند. اواسط ماه رمضان است، اما غذا و آب در این منطقه پیدا نمی‌شود و کالا‌های اساسی وجود ندارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

آوارگان در این تجمع همراه با خشم از جهان می‌خواهند این جنگ و حمام خونی را که طی حدود شش ماه گذشته به راه افتاده، برای همیشه متوقف کنند.

دیگر خبرها

  • فیلم بعدی آرونوفسکی معرفی شد/ آستین باتلر در نقش اصلی
  • اهدای یک جایزه ویژه به نویسنده «داستان آمریکایی»
  • فرایند پرورش، برداشت و بسته بندی هزاران تن انبه توسط کشاورزان استرالیایی (فیلم)
  • کشوری که از ویرانه اقتصادی به قطب نساجی جهان تبدیل شد
  • بازیگر قدیمی و پرسپولیسی در بیمارستان بستری شد
  • بازیکن ایرانی در ترکیب تیم ملی سوریه!
  • دالاهو ایراندوست در تیم ملی سوریه!
  • شرایط دشوار آوارگان فلسطینی 
  • کیلین مورفی وارد ماجراهای جنجالی زغال سنگ آمریکا شد
  • (ویدئو) خنده‌دارترین بخش قسمت چهارم برنامه اسکار مهران مدیری؛ برگهایم کو!