Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@20:06:43 GMT

«كانت و ماركس» اثر«کوجین کاراتانی»

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۳۳۵۸

«كانت و ماركس» اثر«کوجین کاراتانی»

خبرگزاری شبستان:«كانت و ماركس» اثر«کوجین کاراتانی» با ترجمه «مراد فرهادپور»و «صالح نجفی» را انتشارات «هرمس» چاپ کرده است.

 

به گزارش خبرگزاری شبستان، از همان آغاز، درک مارکسیست‌های کانتی از سرمایه‌داری در نظرم سست و ضعیف می‌نمود. ولی نسبت به خود مارکس حس احترامی آمیخته با ترس و حیرت داشتم. حس تحسینم برای سرمایه، کتابی با زیرعنوان «نقد اقتصاد سیاسی»، با گذر سال‌ها فقط فزونی یافته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقام دانشجوی اقتصاد سیاسی خوانندهٔ دقیقِ سطربه‌سطرِ سرمایه، همواره از این واقعیت آگاه و ناخرسند بودم که فیلسوفان مارکسیست از لوکاچ تا آلتوسر آن را حقیقتاً از دل و جان نخوانده‌اند، بلکه برعکس، فقط عناصری از آن را برگرفته‌اند که به کار دغدغه‌های فلسفی‌شان می‌آمده است.

 از این نکته نیز ناخشنود بودم که اکثریت اقتصاددانان سیاسی، سرمایه را صرفاً کتابی در باب اقتصاد تلقی می‌کردند. در این مسیر، بیش از پیش با حضور کانت به مثابه متفکری رویارو شدم که او نیز جویای پیش نهادنِ امکان عمل است. نقد عقل محض همان کتابی است که باید همپای سرمایه خوانده شود. کتاب حاضر ماهیت آکادمیک ندارد.

 رساله‌های آکادمیک فراوانی دربارهٔ کانت و مارکس موجود است که داده‌های تاریخی را به دقت می‌کاوند، کاستی‌های نظری آن دو را گوشزد می‌کنند و آموزه‌هایی ظریف و پیچیده ارائه می‌کنند. من علاقه‌ای به این قسم پژوهش‌ها ندارم. به خود جرأت نمی‌دهم برای افشای کاستی‌ها کتاب بنویسم؛ برعکس، ترجیح می‌دهم برای ستایش، آن‌هم فقط از آثار ستودنی، دست به قلم ببرم.

 از این روی کار من جروبحث با کانت و مارکس نیست. هدف من خواندنِ متن‌های ایشان و تمرکز بر کانون توانمندی‌هایشان بود. ولی به گمانم درست به همین سبب هیچ کتابی بیش از این به انتقاد از آن دو نمی‌پردازد. جذابیت گفتار کاراتانی برای ما، اساساً ناشی از شباهت نسبی تاریخچهٔ نظری و وضعیت تاریخی کاراتانی با تجربهٔ خودمان است. نوع کتاب‌هایی که او خوانده است، نحوهٕ تأثیرپذیرفتن او از متفکران غربی معاصر و جایگاه او، به مثابه متفکری آسیایی، جملگی حسی از آشنایی و نزدیکی در ما برمی‌انگیزد.

«كانت و ماركس» اثر«کوجین کاراتانی» با ترجمه «مراد فرهادپور»و «صالح نجفی» را انتشارات «هرمس» در 520 صفحه  چاپ کرده است.

پایان پیام/37

منبع: شبستان

کلیدواژه: هفته دولت مجلس استان همدان اردبیل مسجد دولت حسن روحانی پایتخت گردشگری کشورهای اسیایی واقعه غدیر صالح نجفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۳۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز

نادر فلاح ضمن پیشنهاد کتاب «بایگانی ادبی پلیس مخفی» به مخاطبان نمایشگاه کتاب تهران گفت: اثر ویتالی شنتالینسکی با ترجمه بیژن اشتری کتابی درباره تاریک‌ترین دوران ادبیات روسیه و دوران وحشت بزرگ استالین است که در آن بیش از ۲ هزار نویسنده قربانی سرکوب شدند.

وی درباره جایگاه این کتاب در ادبیات روسیه عنوان کرد: پرسش اصلی کتاب «بایگانی ادبی پلیس مخفی» در مورد پنجاه سال جنایت یک رژیم مستبد با هنرمندان آن دوره است؟ در این کتاب نویسنده از سرگذشت دست‌نوشته‌هایی پرده برمی‌دارد که احتمالاً در کنج صندوق اسناد پلیس مخفی یا در گوشه‌ای از بایگانی‌های خانوادگی خصوصی، دور از توجهات گزمه‌های امنیتی، خاک می‌خورد و تلاش می‌کند تا سخنان دزدیده شده‌ی این نویسندگان را دوباره زنده کند.

نادر فلاح خواندن این کتاب را برای هر کسی که می‌خواهد با تاریک‌ترین دوران ادبیات روسیه آشنا شود را ضروری دانست و گفت: در مقدمه این کتاب آمده «بایگانی ادبی پلیس مخفی حکایت دوره‌ای تلخ و خونین است؛ حکایت شناعت و جنایت یک رژیم مستبد و حکایت دروغ‌های وقیحانه. کتابی که می‌تواند ما را از اسراری مهم در دل تاریخ ادبیات جهان مطلع کند.»

نمایشگاه کتاب تهران ۱۴۰۳ با شعار «بخوانیم و بسازیم» ۱۹ تا ۲۹ اردیبهشت‌ماه در مصلای امام خمینی (ره) برگزار خواهد شد.

منبع: خبرگزاری کتاب ایران

دیگر خبرها

  • بازیگر سینما و پیشنهاد کتابی مرموز
  • سرمایه‌گذاری در ۱۰۰ شرکت بورسی ایران هیچ ریسکی ندارد | بزرگ‌ترین بازار بورس ناشناخته جهان مربوط به ایران است
  • دولت جمع‌گرا؛ مبنای اقتصاد دستوری
  • کاهش تصدی گری دولتی و ارتقای بخش خصوصی لازمه رونق اقتصاد
  • اقتصاد دریا در مازندران مورتوجه قرار نگرفته است
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • مغان طلاست نباید در قواره مس بماند/گمرک بیله سوار نبض اقتصاد مغان
  • غفلت در بهره‌برداری از میادین مشترک نفت و گاز، چه بر سر آینده اقتصاد می آورد؟
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • بازار سرمایه یکی از مصادیق دقیق مشارکت مردم در اقتصاد است