Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا و سیما ،‌آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه شنبه در نشست شورای امنیت با اشاره به اینکه آوارگان روهینگیا یک سال بعد از فرار از میانمار و خشونت های این کشور هنوز هم با شرایط خطرناکی روبرو هستند, خواستار مجازات عوامل این خشونت ها شد.
به گزارش کیودو، گوترش گفت:«مشخص است که شرایط برای بازگشت امن، داوطلبانه، عزتمندانه و پایدار آوارگان روهینگیا به زادگاهشان فراهم نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»
سال قبل و در پی شروع اقدامات سرکوبگرانه دولت میانمار, بیش از هفتصد هزار تن از اقلیت روهینگیا مجبور به ترک خانه های خود شدند. بیشتر این افراد در اردوگاه هایی در بنگلادش که همسایه میانمار است, زندگی می کنند.
گوترش از اعضای شورای امنیت خواست از مقامات میانمار بخواهند «با سازمان ملل همکاری کنند و به آژانس های وابسته به سازمان ملل و شرکای آن دسترسی فوری آزادانه و موثر بدهند» و خبرنگارانی را که به سبب گزارش هایشان بازداشت شده اند, آزاد کنند.
دو روزنامه نگار محلی میانمار که برای خبرگزاری رویترز کار می کردند به سبب ارائه اطلاعات طبقه بندی شده درباره مناقشه مربوط به ایالت راخین محاکمه شده اند و قرار است حکم آنها سوم سپتامبر صادر شود.
دبیر کل سازمان ملل متحد ضمن انتقاد از عدم همکاری مقامات میانماری با نهادهای حقوق بشر این سازمان, خواستار آن شد که گزینه های متفاوتی در زمینه مسئولیت پذیری درباره میانمار مورد بررسی قرار گیرد. روز دوشنبه نیز هیئت حقیقت یاب مستقلی که توسط شورای حقوق بشر منصوب شده بود گزارش خود را درباره اوضاع مسلمانان روهینگیا منتشر کرد.
وی به نقل از گزارش این هیئت گفت «نمونه هایی از تجاوز و نقض آشکار حقوق بشر» به دست نیروهای امنیتی میانمار دیده می شود که «بی شک بر اساس حقوق بین الملل به منزله سنگین ترین جنایت هاست.»
گوترش افزود مجازات افراد خاطی «برای آشتی میان گروه های نژادی مختلف نقش اساسی دارد و پیش شرط امنیت و ثبات منطقه ای است.»
لیس گریگویر فان هارن معاون سفیر هلند نیز گفت اگر پیشرفتی در سطح ملی روی ندهد «جامعه بین الملل باید قبول مسئولیت کند و گزینه های جایگزین فراهم کند. در این حالت این شورا باید مسئله را به دیوان کیفری بین المللی ارجاع دهد.»
سفیر میانمار نیز در این نشست ارتش نجات روهینگیا را به سبب حملات از پیش طراحی شده سال 2016 مقصر اوضاع معرفی کرد.
کیت بلانشت بازیگر استرالیایی که به عنوان سفیر حسن نیت کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان ماه مارس به بنگلادش سفر کرده بود در این نشست گفت:«من یک مادر هستم و در چشمان هر کودک آواره ای که نگاه می کردم کودکان خودم را می دیدم.»

­

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: شوراي امنيت سازمان ملل دبير کل مسلمانان روهينگيا انتقاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۳۵۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد

به گزارش تابناک به نقل از میزان – گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا CHRC به‌تازگی منتشر شد؛ این گزارش به موضوع‌های متعدد حقوق بشری که طی دهه‌های متمادی بر زندگی کانادایی‌ها تاثیر گذاشته پرداخته است و چالش‌های حقوق بشری مداوم این کشور را بررسی و اعلام کرده است.

افزایش اسلام‌هراسی، جنایت‌های نفرت‌محور، نقض مداوم حقوق افراد معلول و تاثیرات نژادپرستی محیطی بر جوامع بومی، سیاه‌پوست و دیگر جوامع نژادی از مهم‌ترین چالش‌هایی هستند که گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا به آن‌ها پرداخته است.

کمیسر حقوق بشر کانادا هنگام ارائه گزارش یاد شده به پارلمان این کشور به نرخ فزاینده دریافت شکایت‌های مربوط به تبعیض و سخنان نفرت‌محور اشاره و اظهار کرد: در طول سال ۲۰۲۳ مسائل مبرم حقوق بشری بر زندگی روزمره مردم در سراسر کانادا تاثیر گذاشت.

وی همچنین تصریح کرد: کمیسیون حقوق بشر کانادا به‌عنوان یک نهاد ملی مدت‌ها است که به وجود نژادپرستی سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان در این کشور اذعان دارد.

نکات برجسته گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا عبارتند از:

- شکایت اعضای نیرو‌های مسلح کانادا از آزار جنسی و تبعیض
- شکایت از اسلام‌هراسی
- شکایت از جنایت‌ها و سخنان نفرت‌محور
- شکایت از تاثیرات نامتناسب قوانین بر وضعیت و بهره‌مندی جوامع و افراد بومی، سیاه‌پوست و دیگر اقلیت‌های نژادی
- شکایت از رویکرد تبعیض‌آمیز و نژادپرستانه پلیس کانادا
- شکایت افراد معلول از نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف
- شکایت زنان از نقض حقوق بشر در زمینه‌های مختلف و تبعیض‌های جنسیتی به‌ویژه در دستمزد
- شکایت بی‌خانمان‌ها از تداوم بحران مسکن

در بخشی از گزارش یاد شده به موضوع نقض حقوق زندانیان در کانادا اشاره شده و آمده است که اداره زندان‌های کانادا به دلیل ناتوانی در ارائه مراقبت و درمان کافی به زندانیان معلول عملا حقوق آن‌ها را نقض می‌کند.

در عین حال، زنان زندانی در زندان‌های فدرال کانادا که عمدتا از بومیان هستند، از تاثیرات گسترده رویکردهای تبعیض‌آمیز رنج می‌برند؛ آن‌ها بیش از حد گرفتار سیستم طبقه‌بندی امنیتی، حبس در سلول‌های انفرادی و ... هستند.

گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا همچنین اعلام کرد که باید در سیستم مدیریت داده‌های شکایت‌های حقوق بشری این کشور بازنگری انجام شود.

دیگر خبرها

  • گزارش سالانه کمیسیون حقوق بشر کانادا منتشر شد
  • انتقاد تند رئیس جمهور مکزیک از آمریکا
  • درخواست غزه از گوترش برای تشکیل کمیته تحقیق بین‌المللی درباره کشتار بیمارستان ناصر
  • مذاکرات برای مبادله اسرا با حماس به بن‌بست رسید؟ | حماس: پاسخ اسرائیل را در مورد مذاکرات دریافت کردیم
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از وجود سیاست‌های غلط در حوزه دارویی
  • چالش‌های صنعت داروهای گیاهی در ایران/ انتقاد از قیمت‌گذاری دستوری
  • آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • سازمان همکاری اسلامی: وجود آنروا گواهی بر پایبندی بین‌المللی به حقوق آوارگان فلسطینی است
  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی