Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@09:56:07 GMT

فصل جدید کاوش در قلعه حسن صباح الموت آغاز شد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۵۲۹۵

فصل جدید کاوش در قلعه حسن صباح الموت آغاز شد

قزوین - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین گفت: فصل چهاردهم کاوش های باستان شناسی در دژ و قلعه تاریخی حسن صباح الموت به سرپرستی حمیده چوبک آغاز شد.

به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، محمدعلی حضرتی ها روز چهارشنبه با اشاره به پیشینه تاریخی این اثر ارزشمند گفت: دژ تاریخی حسن صباح با بیش از 20 هزار متر مربع وسعت به عنوان هسته اصلی و مرکز منظر فرهنگی سرزمین الموت در شمال شرقی روستای گازرخان از توابع معلم کلایه در بخش الموت شرقی واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهار داشت: از سال 1381 تاکنون سیزده فصل کاوش در این اثر ارزشمند تاریخی صورت گرفته و طی این کاوش‌ها مجموعه‌ای از یافته‌های باستان‌شناسی شامل سفالینه‌ها، تزئینات معماری، کاشی و آجر، آثار سنگی، آثار فلزی، سکه، صدف و استخوان از دوران اسماعیلیه (سده 7-5 ه.ق) دوره پس از اسماعیلیه و دوره صفوی و قاجار (سده 13-8 هجری) به دست آمده است.
وی در خصوص آغاز فصل جدید کاوش در این اثر با شکوه تاریخی، اظهار داشت: با توجه به اجرای طرح مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی حسن صباح و بخش‌های کاوش شده این اثر توسط میراث فرهنگی استان قزوین، چهاردهمین فصل کاوش در این محوطه ارزشمند با هدف خواناسازی دیوار باروهای قلعه پایین به منظور مرمت و بازسازی آن، شناسایی محدوده قلمرو فرمانروایی در هسته اصلی قلعه بالا مربوط به دوره اسماعیلیه، ایمن سازی و ساماندهی فضاها و در نهایت شناسایی مهمترین بخش قلعه شامل سردر جنوبی و بخش‌های شمالی غربی مولا سرا آغاز شده است.
حضرتی ها با اشاره به اهداف این فصل از کاوش در قلعه شگفت‌انگیز حسن صباح،گفت: اهداف این فصل از کاوش شناسایی راه ورودی اصلی قلعه، شناخت باروی محصور کننده قلعه در لبه پرتگاه‌ها به منظور حفاظت بقایای اندک دیواره‌های به جای مانده، بازسازی و ایمن سازی قلعه، آواربرداری و خواناسازی شمال شرقی دروازه قلعه بالا در دوره اسماعیلیه که در زیر آثار دوره صفویه است، می باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین اظهار داشت: یکی از دستاوردهای کاوش های اخیر، شناسایی یک کانال آب دستکند با پوششی خرپشته‌ای شکل از لاشه سنگ‌های ورقه‌ای است، و از دستاوردهای دیگر در این فصل از کاوش می‌توان به کشف بخشی از باروی قلعه در قسمت قلعه پایین و دیوارهای محصورکننده فضاهای جانبی مولاسرا در بخش شمال غربی آن اشاره نمود.
وی همچنین در ادامه اظهار داشت: در بخش قلعه بالا و قلعه پایین در لایه‌های فوقانی کارگاه‌ها، ساخت و سازهایی از روزگار قاجار مربوط به چوپان‌ها و دامپروران برای استقرار موقت کشف شده و در زیر این آثار فضاهای زیستی مربوط به روزگار صفوی از جمله دو اتاق مجاور با بخاری دیواری‌های گچ اندود کشف و شناسایی شده که در زیر لایه‌های صفوی آثار متعلق به دوره اسماعیلیه قرار دارد.
حضرتی ها در ادامه خاطرنشان کرد: نکته قابل توجه در مورد فصل چهاردهم کاوش قلعه تاریخی حسن صباح توجه ویژه به فعالیت‌های مرمت و ساماندهی قلعه و بخش‌های کاوش شده است و در حال حاضر کارگاه مرمت در حال آماده سازی و فراهم نمودن تجهیزات مورد نیاز است.
دژ تاریخی حسن صباح در شمال آبادی گازرخان قرار دارد و به سال 226 هـ.ق به دست حسن بن زید علوی بنا شده است.
این دژ ششم رجب سال 483 به تصرف حسن صباح در آمده و تا زمان سقوط اسماعیلیان ایران به سال 654 مرکز فرمانروایی آنان بوده است.
پرتگاه‌های مخوف گرداگرد قلعه،‌خندق‌های سنگی جلوگیری کننده از نفوذ مهاجمان،‌انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه سیستم پیچیده آب رسانی با حفر کانال و نصب تنبوشه از ویژگی‌های این دژ به شمار می‌رود.
آثار و معماری بیرون کشیده شده از زیر خاک طی چند فصل حفاری سال‌های اخیر تصویر تازه و متفاوتی از سیمای این دژ دست نیافتنی را برابر دیدگان گردشگران قرار داده است.
قلعه حسن صباح در سال 81 به شماره 7252 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگی گردشگری کاوش های باستان شناسی قلعه حسن صباح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۵۲۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ربات سه پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از اسپیس، محققان دانشگاه زوریخ سوئیس موفق به توسعه یک ربات سه‌پا به نام «اسپیس هاپر» (space Hopper) شده‌اند که با وجود گرانش صفر قابلیت پرش بر روی سیارک‌ها را دارد.

این ربات می‌تواند به مبارزه با چالش‌های کاوش در محیط‌های کم گرانش، مانند محیط‌های موجود در سیارک‌ها یا قمر‌ها کمک کند.

اسپیس‌ هاپر بدنی مثلثی دارد که در هر گوشه آن یک پای مفصلی وجود دارد؛ یک زانو و یک مفصل ران روی هر پا به ربات اجازه می‌دهد تا حرکات پرش را برای مقابله با محیط‌های کم جاذبه و حتی گرانش صفر انجام دهد. 

برنامه این ربات برای نخستین‌بار بار دو سال و نیم پیش به عنوان یک پروژه تحقیقاتی دانشجویی در دانشگاه صنعتی زوریخ در سوئیس راه اندازی شد و به تازگی، طبق بیانیه دانشگاه، محققان ربات پرش را در یک محیط شبیه‌سازی شده گرانش صفر در طول پرواز سهموی آژانس فضایی اروپا آزمایش کردند. پرواز سهموی یا پرواز گرانش صفر ایده‌ای است که برای شبیه سازی حالت بی وزنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش را نخستین بار ناسا به کار گرفت.

فیزیک ساخت اسپیس‌هاپر به ربات اجازه می‌دهد از سطحی خارج شود، خود را در فضا پیش ببرد و فرود خود را در یک منطقه تعیین‌شده کنترل کند. این ربات به طور خاص برای کاوش اجرام آسمانی نسبتاً کوچک مانند سیارک‌ها و قمر‌ها طراحی شده است، جایی که جاذبه یا به مقدار کم وجود دارد یا اصلاً وجود ندارد.

محققان در این بیانیه‌ای شرح دادند، تصور می‌شود که سیارک‌ها حاوی منابع معدنی ارزشمندی هستند که می‌توانند در آینده برای بشریت مفید باشند. اکتشاف این اجرام همچنین می‌تواند بینشی از شکل گیری جهان بدهد.

با این حال، کاوش این نوع اجرام آسمانی چالش برانگیز است و در محیطی تقریباً بدون جاذبه، اساساً هیچ کششی بین چرخ‌های فضاپیما و سطحی که از آن عبور می‌کند وجود ندارد و به همین دلیل به ندرت شرایطی برای پرواز کاوشگر پیش می‌آید. 

پرواز سهموی اخیر به محققان این امکان را داد تا شرایط کم گرانشی را که ممکن است اسپیس‌هاپر روزی در آن مستقر شود، شبیه سازی کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ثبت جشنواره گیلاس اشنویه در تقویم رویداد های گردشگری کشور
  • ثبت جشنواره گیلاس در رویداد گردشگری کشور
  • بازدید رایگان از موزه ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و قلعه الموت در ۳۰ فروردین 
  • کاخ عالی‌قاپوی اصفهان ۳۰ فروردین تعطیل است
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل
  • آغاز طرح احداث کمربندی غربی شهر ملارد
  • موزه‌های قلعه چالشتر پررونق‌ترین موزه در چهارمحال و بختیاری
  • ربات سه‌پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند
  • ربات سه پا سیارک‌ها را کاوش می‌کند