Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@06:30:29 GMT

«تنگی‌ور» ذخیره گاه نمادهای فرهنگی کم نظیر

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۵۶۹۲

«تنگی‌ور» ذخیره گاه نمادهای فرهنگی کم نظیر

«تنگی ور»، روستایی غنی به لحاظ آثار باستانی و ذخیره نمادهای فرهنگی کم نظیر است که در ۴۵ کیلومتری شمال غربی شهر کامیاران واقع شده و هر سال میزبان تعداد زیادی از مسافران ورودی به کردستان است.

به گزارش ایسنا، آثار به جا مانده و کشف شده در دره نزدیک به این روستا نشان از تاریخ دیرینه و تمدن و فرهنگ کردستان در هزاره‌های قبل از میلاد مسیح دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کتیبه "تنگی ور" که به سنگ نبشته میخی اورامانات نیز معروف است در دامنه کوه زینانه در معبری صخره‌ای و سنگی و مابین دو روستای "تنگی‌ور" و "یوزی‌در" بر روی سنگ نقش بسته است و در یک طاق نما به ارتفاع ۱۲۰ سانتی متر، عرض ۱۷۰ سانتی متر و عمق ۳۵ سانتی متر، حجاری شده است. 
این کتیبه برای اولین بار در سال 1347 توسط دکتر سرفراز مورد شناسایی و بررسی قرار گرفت. 

وی در گزارش خود تصویری از کتیبه و چند سطری از آن را برداشت و اظهار کرده است: این کتیبه به اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول ق.م و آشوریان ارتباط دارد  .

  پس از آن، تحقیقاتی از سوی فرانس والا، جولیان رید، لویس لوین، ج . بورکر کلاهن، ر. بورگر، جان ب کورتیس و لویی واندنبرگ انجام گرفت و اشاراتی به این کتیبه شد، اما کاملترین آن‌ها مقاله‌ای به زبان انگلیسی بود که توسط گرانت فریم نوشته شده و بر اساس تصاویری که به صورت عکس توسط فرانس والا در سال 1356.ش از متن کتیبه و نقش برجسته تهیه شده به توصیف و تحلیل کتیبه پرداخته است .

جدیدترین مقاله نیز که بر اساس مقاله گرانت‌فریم نگارش یافته، مربوط به محمد ابراهیم زارعی است.

ارتفاع کتیبه از سطح رودخانه تنگی‌ور که داخل این معبر جریان دارد، به حدود 50 متر می‌رسد و در داخل طاقچه‌ای به عنوان پس زمینه‌ کتیبه کنده‌کاری شده است . 

نقش برجسته انسانی با ارتفاع 1.5 متر و پهنای 30 سانتی متر دیده می‌شود، متن کتیبه به خط میخی در قابی به ابعاد 130 سانتی‌متر طول و 120 سانتی‌متر عرض و حدود 45 تا 50 سطر که در فواصل هر سطر خطی موازی کشیده شده، نگارش یافته و از محاذی دهان نقش برجسته شروع شده و تمامی اندام نقش برجسته را در بر گرفته است.

  کتیبه "تنگی‌ور" از نظر محتوا و موضوع به پنج بخش نیایش خدایان متعدد، نام و القاب سارگن دوم، شرح پیروزی‌های بزرگ پادشاهی سارگن، لشکرکشی به سرزمین کرل یا کرلا KARAL ، شرح پیروزی‌ها و یادبودها، کتیبه‌ها و به احتمال تقدیس و نفرین تقسیم می‌شود.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام منطقه کردستان میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۵۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر ایسکانیوز، کتیبه مقبره شیخ بهاء الدین محمد معروف به شیخ بهایی بصورت کتیبه ای سنگی به طول ۲۷۰ و عرض ۷۰ سانتی متر و ضخامت ۴ سانتی متر بالای مقبره او در میان آینه کاری‌های رواق شیخ بهایی به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی آماده و نصب شده است.

جنس این کتیبه اهدایی از سنگ مرمر سبز بدون رگه و در گوشه‌های آن تزئیناتی به صورت طلا کاری نیز کار شده است تا جلوه‌ای شکوهمند به آن ببخشد.

در این کتیبه تاریخچه کوتاهی از زندگی این عالم پرآوازه که نقش بسزایی در توسعه حرم ملک پاسبان حضرت رضا(ع) داشته به صورت حجاری با روش سندبلاست با خطاطی استاد تعریفی و استاد توکلی آمده است و به معرفی تالیفات مهم، کارهای برجسته و شاگردان مطرح وی پرداخته شده است.

حضور شیخ بهایی در حرم امام رضا (ع) فصلی درخشان در تاریخ این مکان مقدس است چراکه خدمات ارزشمند او در زمینه‌های مختلف، از معماری و عمران تا مدیریت و تولیت، این مکان را به یکی از زیباترین و با شکوه‌ترین اماکن مذهبی جهان تبدیل کرد.

از مسئولیت های شیخ بهایی در حرم مطهر حضرت رضا(ع) می‌توان به «معماری و ساخت گنبد، گلدسته و ایوان‌ها» و نیز مسئولیت روشنایی و مدیریت موقوفات اشاره کرد.

ساخت ساعت آفتابی، تألیف کتاب‌های متعدد در مورد شخصیت علمی و فضایل حضرت رضا(ع) و نیز تدریس علوم مختلف در حرم مطهر رضوی از دیگر فعالیت‌های شیخ بهایی بوده است.

شیخ بهاءالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی (زاده ۱۵۷۱ در بعلبک، لبنان - درگذشته ۱۶۲۷ در اصفهان) دانشمند، عارف، شاعر، نویسنده، اخترشناس و معماری ایرانی-لبنانی بود که در علوم مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، معماری و موسیقی تبحر داشت و در زمان شاه عباس صفوی با مهاجرت به ایران، در دربار او به مقامات مهمی رسید.

محل مدفن شیخ بهایی در رواقی با نام خود این عالم است که در گذشته خود ایشان در آن محل تدریس داشته‌اند و مقبره او از شمال به صحن آزادی از جنوب به رواق امام خمینی (ره) از مشرق به رواق دارالعباده و از مغرب به رواق دارالزهد راه دارد.

انتهای پیام/

کیانوش رضایی کد خبر: 1229174 برچسب‌ها لبنان اصفهان ایران

دیگر خبرها

  • نصب کتیبه ها و پرچمهای عزا در حرم مطهر امامین کاظمین (ع)
  • پایان همایش ملی هویت اصلی زنان در آئینه قرآن و حدیث با معرفی مقالات برتر در گرگان
  • اگر معده درد یا رفلاکس معده دارید، این مطلب را بخوانید
  • کتیبه مقبره شیخ بهایی در حرم مطهر رضوی رونمایی و نصب شد
  • (تصاویر) حذف نمادهای دوران شوروی در اوکراین
  • افت ۳ هزار و ۹۰۲ واحدی شاخص بورس در روز پایانی هفته
  • اقدام عجیب فوتبال فرانسه برای مقابله با نمادهای اسلامی
  • تصویر کتیبه متفاوت در محل دیدار رهبر انقلاب
  • عکسی از یک کتیبه متفاوت در محل دیدار امروز رهبری
  • افت نزدیک به ۳۰۰۰ واحدی شاخص در معاملات صبحگاهی بورس