Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-26@11:17:01 GMT

غلو نقالان علوی از سر عشق است

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۶۰۳۸

غلو نقالان علوی از سر عشق است

به گزارش خبرگزاری تقریب ، محمدرضا معجونی، رتبه نخست سومین جشنواره پرده خوانی و نقالی غدیر با عنوان نقالان علوی در مورد مولفه هایی باید در نقالی علوی لحاظ شود به خبرنگار شبستان گفت: مولای متقیان علی (ع) انسانی یک وجهی نیستند بلکه صاحب چندین وجه هستند. می توانیم از منظر یک خلیفه به امام علی (ع) نگاه کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می توان از منظر یک قهرمان جنگی و یا انسان روحانی و معنوی به امیرالمومنین (ع) نگاه کرد. در نقالی علوی می توانیم به هر یک از وجوه امام علی (ع) بپردازیم و آنها را به مخاطبان نشان دهیم.  
معجونی ادامه داد: در نقالی علوی گاهی لازم است از رشادت، دلاوری و شجاعت امیرالمومنین(ع) گفت. زمانی لازم است که از صبر و حلم امام علی (ع) سخن گفت. زنی بیوه در کوچه های شهر داد می زد  و می گفت خدایا داد مرا از علی بگیر که شوهرم را به جنگ فرستاد و کشت. امام علی (ع) همراه او به خانه می رود، بچه هایش را نگه می دارد و صورتش را روبروی تنور می کند و می گوید" علی بسوز. سوختن در دنیا بهتر از سوختن در آن دنیاست". این روایت می تواند دستمایه نقالان علوی شود و بردباری و تواضع امیرالمومنین(ع) را بازگو کنند. در نقالی می توانیم قالب فرمانده بودن مقتدرانه امام علی (ع)  را نشان دهیم، زمانی که  عمروبن عبدود به صورت  امام علی(ع) آب دهان می اندازد و ایشان از مبارزه دست می کشند و در جواب دشمن می گویند" شیر حقم نیستم شیر هوا/ فعل من بر دین من باشد گواه.که نیم کوهم ز حلم و صبر و داد/  کوه را کی در رباید تند باد
 
امام(ع) مظلوم تاریخ هستند
رتبه نخست سومین جشنواره نقالان علوی با بیان اینکه امام علی(ع) مظلوم تاریخ هستند، اظهار داشت: در نقالی می توان وجه مجاهدگونه علی ابن ابیطالب(ع) را به تصویر کشید، زمانی که به خاطر اعتقادی داشتند که جان بر کف بر جای پیامبر اکرم (ص) خوابیدند. امام علی (ع) به ما نمی گوید که برایش چه کنیم ما باید ببینیم چه کارهایی برای ایشان انجام دهیم. بسیاری از دشمنان سعی کردند چهره نامناسبی از ایشان به تصویر بکشند اما موفق نشدند. امیرالمومنین(ع) برادر و جانشین پیغمبر(ص) هستند. ایشان، مبدأ شهر علم و همسر زهرای اطهر(س) هستند. کسی که پیامبر اکرم (ص) به ایشان فرمود" من و تو پدران این امت هستیم".
 
معجونی خاطرنشان کرد: پیامبر در روز غدیر خم دست امیرالمومنین(ع) را بالا گرفتند و فرمودند "من کنت مولاه فهذا علی مولاه" و تاکید کردند که " این علی " مولای شماست اما باز عده ای به خاطر دشمنی گفتند مولا یعنی دوست. یک نقال می تواند تصویری از غدیرخم را به نمایش درآورد. علی ابن ابیطالب(ع) مرد صبر است برای اینکه در جهان اسلام نفاق نیفتد، صبر کردند طوری که خلیفه اول به بزرگی علی (ع) اعتراف کرد و خلیفه دوم گفت اگر علی نبود عمر بارها کشته می شد و خلیفه سوم گفت اگر علی نبود شاید عثمان لنگ بود.
 

 
غلو نقالان علوی از سر عشق است
وی با بیان اینکه علی ابن ابیطالب(ع) مرد سفر و حلم است، عنوان کرد: در حج الوداع امیرالمومنین(ع) همراه پیامبر اکرم(ص) نبود. پیامبر ایشان را برای اقدامات مالیاتی فرستاده بود و این نشان می دهد امیرالمومنین تا چه اندازه انسانی امین و کاردان بوده است و همین می تواند دستمایه نقالان شود. علی ابن ابیطالب(ع) فرمانده ای بسیار دلیر و جنگ بلد بودند.  صاحب قدرت و فهم جنگ بودند. حتی اگر نقالان علوی در بعضی جاها غلو کنند این غلو از سر عشق است و چیزی از شخصیت امام علی (ع) کم نمی کند. یک نقال و پرده خوان بسته به فضای موجود یکی از ابعاد امام علی (ع) را انتخاب می کند و به آن می پردازد.
 
انتخاب مکان جشنواره نقالان علوی هوشمندانه بود
این مجری، نقال و پرده خوان در مورد سومین جشنواره نقالان علوی یادآور شد: سومین دوره جشنواره نقالان علوی به لطف خدا بزرگ شد. این جشنواره کار بزرگی بود و برگزارکنندگان آن به شدت خسته شدند زیرا تعداد محدودی بودند که این جشنواره را در سطح کشوری برگزار کردند. آنها توانستند یک کار فشرده اما بزرگ را انجام دهند و جمع کثیری از نقالان را گردهم آورند، برای آنها طومار در نظر بگیرند و منابع را در اختیارشان قرار دهند. هر جا ذکر علی باشد، عبادت است و کار برگزارکنندگان این جشنواره هم عبادت است.
 
وی اظهار داشت: در بسیاری از جاها ممکن است نقالی شود اما مردم به خاطر گرفتاری استقبالی نکنند. یکی از انتخاب های هوشمندانه برگزارکنندگان جشنواره نقالان علوی این بود که دو مکان بسیار خوب را در نظر گرفتند. در پارک آب و آتش افراد بسیاری هر روز غروب برای تفریح و استراحت می آیند از طرفی میدان امام حسین نیز قلب تپنده شهر تهران محسوب می شود. ما در پارک آب و آتش بالغ بر دو هزار نفر تماشاچی داشتیم. برگزارکنندگان جشنواره نقالان علوی سعی کردند، برنامه ها شاد شود و جوایزی برای مردم نیز در نظر گرفتند. بنا بر وجوهی که نقالان از شخصیت امام علی (ع) ترسیم کردند مردم با ابعاد مختلف امام علی(ع) آشنا می شوند. آرزوی موفقیت برای نقالان و برگزارکنندگان جشنواره علوی را دارم و امیدواریم که این جشنواره دوره صدم خود را نیز پشت سر بگذارد.
 

منبع: تقریب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۶۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معرفی برگزیدگان جشنواره رادیویی پژواک

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، در مراسم آغازین این جشنواره برگزیدگان دو بخش مستندنگاری و مستند مستمر معرفی شدند و برگزیدگان سایر بخش های نیز ۲۹ اردیبهشت معرفی خواهند شد. 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آیت الله علوی بروجردی: روحانیت در عصر آیت‌الله بروجردی، با سازمان‌دهی ایشان به اوج رسید/ ایشان معتقد بودند ما برای دنیا حرف داریم
  • افتتاح دوره های شرح و تفسیر نهج البلاغه در شهر دولت آباد
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در رزن
  • عکس/ جشنواره لاله‌های باغ ایرانی
  • معرفی برگزیدگان جشنواره رادیویی پژواک
  • فرهاد قائمیان: رشد کمی و کیفی خاصی را در بخش های مختلف جشنواره امام رضا(ع) شاهدیم/ اعطای جایزه ویژه «غزه» برای نخستین بار
  • محتواهای رضوی با یک سامانه در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد
  • نشست خبری بیست ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع)