Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتابخانه و موزه ملی ملک، کتابخانه و موزه ای بزرگ و تاریخی است که دیرینگی آن به دوران پهلوی برمی گردد. این ملک به وسیله حاج آقا حسین ملک وقف گردید. ایشان متولد 10 خرداد 1250 در تهران می باشند. حاج آقا حسین ملک یکی از بزرگترین واقفان می باشند که اصالت ایشان آذربایجانی است. موقوفات ایشان به بزرگی میلیون ها میلیون هکتار در جای جای ایران از جمله در تهران و مشهد به چشم می خورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایشان بعد از 101 سال عمر با عزت و با افتخار سرانجام در تاریخ 4 مرداد 1351 جان به جان آفرین تسلیم کرد. بخش های موزه ملک از موقوفات ایشان برای آستان قدس رضوی می باشد. تاریخچه کتابخانه و موزه ملی ملک زیبا و خواندنی است و می تواند توجه شما را جلب کند. برای دسترسی به موزه ملک باید به پایتخت ایران سری بزنید.

موسس و احداث ساختمان جدید

کتابخانه و موزه بزرگ ملک یکی از کتابخانه ها و موزه های بزرگ شهر تهران است. این بنا در سال 1316 توسط حاج حسین آقا ملک تاسیس شد. این کتابخانه و موزه به همراه املاک و مستغلات وقف آستان قدس رضوی شد. پس در حال حاضر این ملک متعلق به آستان قدس رضوی می باشد. ایشان در تاریخ تیر ماه 1323 قطعه زمین بزرگی دیگری را در باغ ملی تهران یا میدان مشق برای ساختمان جدید کتابخانه و موزه وقف کرد. احداث ساختمان جدید کتابخانه و موزه ملک در سال 1364 آغاز و در سال 1375 به پایان رسید. کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1375 در خانه ملک برپا شد. از نظر تاریخچه کتابخانه و موزه ملی ملک، ساختار آن غیر دولتی و غیر انتفاعی محسوب می شود.

ارکان و اهداف کتابخانه و موزه ملک

ارکان این بنا از مجمع عمومی، ناظر، هیئت مدیره، مدیر عامل و بازرس قانونی تشکیل شده است. از اهداف کتابخانه و موزه می توان به پیشبرد معارف، اجرای وقف نامه حاج حسین ملک و اشاعه فرهنگ وقف، گردآوری و به هنگام سازی و توسعه منابع کتابخانه، معرفی و نگهداری و بازشناسی آثار فرهنگی و هنری ادوار گذشته، گردآوری مجموعه نفیس و آثار هنری متناسب با گنجینه واقف اشاره کرد.

کتابخانه ملک

این کتابخانه ملی دارای 19 هزار عنوان نسخه خطی می باشد که این نسخ نادر و نفیس جز شش گنجینه بزرگ نسخ خطی ایران می باشند. تعداد زیادی از این نسخ به قبل از 1320 هجری شمسی برمی گردد که این نسخ جز اولین کتاب های چاپ شده محسوب می شوند. به غیر از مخازن کتاب تالارهایی که برای مطالعه تعبیه شده اند و بخش هایی برای انجام امور فنی در این موسسه قرار دارد. این بخش ها عبارتند از بخش مرمت نسخ خطی، بخشی برای عکاسی و تهیه میکروفیلم، بخشی برای صحافی، بخشی برای جلدسازی و بخش هایی دیگر. در کنار این بخش ها قسمتی برای انتشارات موسسه به منظور چاپ و نشر نسخ خطی موجود در کتابخانه و آثار پژوهشی که با این نسخ مرتبط هستند از سال 1348 تعبیه شده است. از قدیمی ترین نسخ خطی کتاب خانه می توان به قرآن منسوب به امام حسن علیه السلام اشاره کرد که بر پوست آهو نوشته شده است. از نفیس ترین نسخ چاپی سنگی و سربی نیز می توان از القانون فی الطب ابن سینا چاپ رم و تحریر اقلیدس خواجه نصیر الدین طوسی نام برد که یکی از بخش های ارزنده تاریخچه کتابخانه و موزه ملی ملک می باشد. کتابخانه ملک در نوع خود جز بهترین و جامع ترین کتابخانه های ایران و حتی جهان می باشد. از جای جای کشور محققان فراوانی هر ساله برای استفاده از نسخه های موجود در این کتابخانه به آنجا می آیند. در حال حاضر سیستم این کتابخانه به صورت قفسه باز در دو تالار یکی برای عموم و دیگری مختص محققین می باشد.

موزه ملک

مرحوم حاج حسین ملک بارها و بارها فرموده بودند که اگر از سوی پدرم مامور مشهد نشده بودم موزه ای احداث می کردم که با موزه انگلستان برابری می کرد. زمین دومی که از جانب ایشان برای آستان کنار کتابخانه وقف شد از جانب ایشان به منظور احداث بخش های موزه ملک بود.

مجموعه سکه

این مجموعه ای با 3 هزار قطعه سکه از سده ششم پیش از میلاد تا دوره پهلوی و نیز سکه هایی از یونان، جانشینان اسکندر، امپراطوری بیزانس، خلفای اسلامی و امپراطوری عثمانی می باشد که بسیار دیدنی و با ارزش می باشد. این قسمت اوج تمدن اقتصادی را به رخ همگان می کشد.

مجموعه آثار هنری

این مجموعه زیبا و هیجان انگیز دارای تابلوهای نقاشی هنرمندان به نام ایرانی مانند کمال الملک غفاری، لطفعلی صورتگر، هادی خان تجویدی و برخی نقاشان خارج از ایران و لوستر و مبلمان دیدنی که یادگاری از گذشتگان می باشد. دیدن این همه زیبایی انسان را بهت زده می کند و ذوق هر ایرانی را نمایش می دهد.

مجموعه هنر لاکی

دارای 86 قلمدان، قاب آینه و سرچسبدان که این آثار زیبا را با نقاشی لاکی آراسته شده است. این هنرنمایی های بی نظیر هنر هنرمندان ایرانی می باشد که حدود 300 سال قدمت داشته و قابل قیمت گذاری نبوده زیرا دارای ارزش ملی می باشند.

مجموعه تمبر

این مجموعه دارای 48 هزار قطعه تمبر از 183 کشور و همچنین ایران می باشد که این مجموعه شامل اولین تمبرهای منتشر شده در ایران می باشد. این تمبرها بسیار جالب هستند. دیدن اینکه اولین تمبرها در بخش های موزه ملک چگونه بوده اند، بسیار هیجان انگیز می باشد.

مجموعه فرش

این مجموعه بی نظیر و با ارزش شامل 34 تخته قالی و قالیچه از نقاط مختلف ایران می باشد که این مجموعه بی نظیر به وسیله بافندگان دو سده اخیر جمع آوری شده است. بدون شک دیدن این مجموعه در بین بخش های موزه ملک خالی از لطف نمی باشد.

مجموعه بانو ملک

این مجموعه دارای تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه های خطی، قلمدان و سر قلیان لاکی می باشد که تعداد این آثار بی نظیر و متنوع به 47 اثر می رسد. این مجموعه متنوع در سال 1385 توسط بانو عزتملک ملک، فرزند مرحوم حاج حسین ملک و ناظر استصوابی به موزه اهدا شده است.

مجموعه آثار خوش نویسی

این مجموعه باارزش و بی نظیر که آثاری از بزرگترین خوشنویسان ایران و اسلام شامل یاقوت مستعصمی، علیرضا عباسی، میر عماد، احمد نیریزی، درویش عبدالمجید طالقانی، میرزا غلام رضا اصفهانی می باشد دیدنش برای عاشقان خط و خط نویسی خالی از لطف نیست. ناگفته نماند که بیشتر این آثار زیبا و به یاد ماندنی توسط خود مرحوم حاج حسین ملک به علت علاقه وافر ایشان به کلکسیون داری جمع آوری شده و در تاریخ 30 فروردین 1348 توسط خودشان طی وقف نامه شماره 30753 به موزه ملک، موزه آستان قدس رضوی اهدا شد. در لابی این مجموعه و این شاهکار بی نظیر آثاری فلزی شامل قطب نما، قبله نما، اسطرلاب و ترنج های مذهبی و همچنین مرقعات از خوش نویسانی چون درویش عبدالمجید و میرعماد و میرزا غلامرضا به چشم می خورد که این آثار نیز در نوع خود بیننده را مجذوب می کند. در این موزه همچنین بخشی هست که در آن دیده می شود که وسایل منزل خود مرحوم حاج حسین ملک توسط خودشان در اواخر سال 1350 به آنجا وقف شده است. در قسمت ورودی بنا از ساعت آفتابی قدیمی استفاده شد که خود بسیار مورد استقبال بازدید کنندگان می باشد.

دسترسی به موزه ملک دیدنی

آدرس و راه دسترسی به موزه ملک: خیابان امام خمینی یا سپه سابق، جنب ساختمان امور خارجه

ساعت بازدید کتابخانه: همه روزه از ساعت 8 الی 16 بجز جمعه ها و تعطیلات رسمی و پنج شنبه ها از 8 تا 15

تلفن: 66751291

راه دسترسی به موزه ملک و نزدیکترین ایستگاه مترو به کتابخانه و موزه ملک ایستگاه امام خمینی در خط یک مترو می باشد. دیدار از این موزه و استفاده از کتب کتابخانه آن خالی از لطف نیست و دیدار از آن همه زیبایی و قدمت در موزه آن هر ایرانی را شگفت زده می کند و حس غرور را در او ایجاد می کند.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: تهرانگردی کتابخانه و موزه ملی ملک تهران گردی ایرانگردی اماکن دیدنی تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۶۲۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی موزه سینما، همزمان با زادروز کیانوش عیاری طی مراسم ویژه‌ای در روز ۲۲ اردیبهشت ماه، گنجینه این کارگردان مولف سینمای ایران در موزه سینما افتتاح می‌شود و تعدادی از هنرمندان و سینماگران درباره ویژگی‌های آثار عیاری و نقش او در ارتقاء سینمای ایران سخنرانی خواهند کرد و همزمان فیلم های ۸ میلی متری این هنرمند نیز به نمایش درخواهد آمد. 

همچنین از روز یکشنبه ۲۳ اردیبهشت تا چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ساعت ۱۷ نسخه‌های اصلاح و مرمت شده فیلم‌های سینمایی «آبادانی‌ها»، «شبح کژدم»، «بیدارشو آرزو» و «بودن یا نبودن» با همکاری فیلمخانه ملی ایران در سالن فردوس به نمایش در می‌آید و پس از نمایش فیلم‌ها جلسه نقد و بررسی با حضور مخاطبان و اهالی رسانه برگزار می‌شود.
حضور در این مراسم برای علاقه‌مندان سینما آزاد است.

دیگر خبرها

  • سازمان اسناد ملی ایران به کتابخانه‌های آذربایجان‌غربی کتاب هدیه کرد
  • کشف اتفاقی شهاب‌سنگ در ایران؛ قطعه‌ای زیبا از هسته یک سیاره را ببینید | تصویر
  • «گل‌غلتان» آیینی زیبا با عطر مدهوش‌کننده گل محمدی
  • توضیحات جبلی درباره ساخت فصل جدید زیرخاکی، نون خ و پایتخت
  • بزرگداشت کیانوش عیاری در موزه سینما
  • رصدخانه مراغه؛ نگینی درخشان در تاریخ نجوم ایران
  • نشست «سندپژوهی و سندشناسی» در کتابخانه ملی برگزار می‌شود
  • تصاویر | طبیعت زیبا و بهاری هورامان
  • آبشار‌های زیبا در بیستون کرمانشاه (فیلم)
  • اقدام عجیب یک مجموعه شهری معروف پایتخت در جذب نیرو: ۲ ماه کار، بعد اخراج!