Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش وانانیوز، 

رضوان حکیم زاده در نشستی خبری که در نمایشگاه دستاوردها و عملکرد یک‌ساله وزارت آموزش و پرورش در دبیرستان البرز برگزار شد با بیان اینکه تا امروز یک میلیون و ۲۹۶ هزار و ۹۲۶ دانش آموز کلاس اولی ثبت نام کردیم گفت هفت میلیون و ۸۲۹ هزار و ۳۶۷ نفر در دوره ابتدایی ثبت نام کرده اند

وی افزود: پیش بینی میکنیم ۵۰ هزار نفر افزایش ثبت نام در کلاس اول را داشته باشیم و امیدواریم همه کودکان لازم التعلیم فرصت تحصیل پیدا کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به روند خوب پذیرش اتباع اشاره کرد و گفت: دستورالعمل نحوه ثبت نام و پذیرش پیش دبستانی صورت گرفت و اقدام خوبی بود. در این دستورالعمل رسمی بودن دوره و اداره آن به دو شیوه دولتی و غیردولتی مورد اشاره قرار گرفت و از استان ها خواسته شد همانند سال قبل مدارس دولتی از تمام ظرفیت خود برای پوشش پیش دبستانی استفاده کنند.

حکیم زاده به حمایت‌ها و اعتبارات برای مناطق محروم و دوزبانه اشاره کرد و گفت: تا امسال افزایش نرخ پیش دبستانی را از ۳۸ به بالای ۷۴ درصد رساندیم. هدف گذاری کردیم نرخ پوشش در دو استان به صد در صد برسد. نرخ پوشش در چند استان به بالای ۸۰ و در برخی به بالای ۹۰ درصد رسیده است.

 

تکالیف مهارت محور جایگزین «مشق شب» می‌شود احتمال کاهش ۲ ساعته برنامه درسی

 

 

وی با بیان اینکه در پایه اول و سوم دوره ابتدایی تکالیف مهارت محور را به جای مشق شب خواهیم داشت گفت: برای چهارم تا ششم دو ساعت از ساعت درسی در اختیار مدرسه قرار می‌گیرد و دو ساعت برنامه ویژه مدرسه را خواهیم داشت.

حکیم زاده در پاسخ به اینکه آیا قرار است دو ساعت از برنامه درسی مدارس برای اجرای برنامه ویژه دو ساعته کاهش یابد؟ گفت: هنوز جزئیات دقیق مشخص نشده اما پیش بینی می‌کنیم قسمتی از محتوا و حجم کتب کاهش یابد تا معلم بتواند دو ساعت برنامه ویژه را اجرا کند.

 

مربیان پیش دبستانی مشمول دریافت حقوق هستند



وی درباره درجه بندی مربیان پیش دبستانی عنوان کرد: برای اولین بار در دستورالعمل پیش دبستانی اشاره شده حتما باید بر اساس قانون کار مربیان مشمول پرداخت حقوق شوند. اگر این دستورالعمل بخوبی پیگیری شود مبنای خوبی خواهد بود تا موارد اداری بیمه و... رعایت شوند. برای درجه بندی مربیان نیز چارچوب و استاندارد صلاحیت های حرفه ای را تنظیم کردیم و پیش بینی شده مربیان از سطوح عادی و پیشرفته و حرفه ای مدنظر باشند که اگر این چارچوب مصوب شود می‌توانیم ساماندهی خوبی از جهت مبناهای علمی برای بکارگیری علمی آنها داشته باشیم

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه شادابی و نشاط باید در همه جهات مورد توجه باشد گفت: سازمانهای بیرونی چون رسانه ملی می‌توانند نقش موثری در ایجاد شادابی و نشاط داشته باشند. اگر می‌خواهیم نسل شادابی داشته باشیم باید سازمان های بیرونی نیز به ما کمک کنند.
 

 

نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی

 

حکیم زاده درباره نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی گفت: به طور میانگین سه درصد نرخ تکرار پایه داریم که بیشتر در کلاس اول اتفاق می‌افتد. البته با توسعه پیش دبستانی‌ها نرخ تکرار پایه کاهش یافته و این سیاست جدی را برای توسعه پیش دبستانی ها دنبال می کنیم. برنامه‌های جبرانی و مداخله ای نیز برای دانش آموزانی که در برخی دروس ضعف داشتند برگزار کردیم که نتایج خوبی داشت.

وی ادامه داد: حضور دانش آموزان دیرآموز از چالش‌های ماست. البته طرح تلفیقی خوب است و فرصت‌های خوبی فراهم کرده تا دانش آموزان ما بیاموزند چگونه تعاملات انسانی داشته باشند. اما باید سختی کار معلمان لحاظ شود و طبق دستورالعمل هر یک دانش آموز دیرآموز معادل سه دانش آموز محسوب شود. تعاملات خوبی با سازمان استثنایی برای توانمندسازی معلمان تلفیقی داریم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره طرح شهاب گفت: انواع هوش‌های هشت گانه در این طرح مورد توجه است و معلمان می‌آموزند چگونه استعداد برتر دانش آموزان را در زمینه های مختلف شناسایی کنند. اگر طرح شهاب با همین قوت ادامه یابد امیدواریم یکی از روش های خوب برای شناسایی استعدادهای برتر شکل بگیرد.

حکیم زاده افزود: به صورت فعال در آموزش معلمان مشارکت فعال داشتیم و اعلام آمادگی کردیم برای اجرایی کردن طرح شهاب تمام توان خود را بکار بگیریم.

 

وی درباره نرخ پوشش تحصیلی گفت: نرخ ثبت نام خالص دوره ابتدایی ۹۸.۱۳ درصد و نرخ ثبت نام خالص پایه اول ۹۷.۱۶ درصد است. سعی کردیم به صورت نقطه به نقطه عوامل موثر در ممانعت از تحصیل را بررسی کنیم. جلسات متعددی با استان ها داشتیم. عوامل فرهنگی، مادی و آموزشی ممکن است باعث عدم حضور افراد در مدارس شوند که مطالعات نشان می‌دهد عمده این عوامل اقتصادی و فرهنگی هستند و کمتر به کمبود معلم مربوط می‌شود.

حکیم زاده ادامه داد: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا با هم افزایی دستگاه ها و نهادها از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم تا کودکان لازم التعلیم بیشتری وارد مدارس شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تکالیف مهارت محور توضیحات بیشتری ارائه و عنوان کرد: به عنوان مثال دانش آموز می‌تواند برای تقویت حس مسئولیت پذیری، اتاقش را مرتب کند. یا یک روز به هنگام خرید با خانواده‌اش برود و خودش حساب و کتاب کند. نمونه های بسیار خوبی وجود دارد.

وی افزود: در مدارسی که شرایط اجرا دارند این طرح اجرا می‌شود. در مرحله اول کلاس‌هایی که بین ۱۴ تا ۲۵ دانش آموز دارند به صورت آزمایشی مجری این طرح خواهند بود.

حکیم زاده درباره برنامه‌های شروع سال تحصیلی گفت: تابع برنامه‌های وزارتخانه هستیم و هر زمان درباره جزئیات تصمیم بگیرند برنامه‌های لازم را اجرا می کنیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه طبق مصوبه شورای عالی حداکثر تراکم کلاس ابتدایی ۲۶ نفر، عدد مطلوب ۲۰ و حداقل ۱۴ نفر است گفت: تا کنون به محاسبه واقعی تراکم توجه نشده و اینکه نسبت تعداد کل معلمان به کل دانش آموزان را محاسبه کردند و میانگین به دست آورده اند مبنای درستی نیست.

حکیم زاده ادامه داد: اکنون حدود ۵۷ هزار و ۹۶۰ کلاس با تراکم ۲۶ تا۳۰ نفر، ۵۶ هزار و ۶۳۴ کلاس با تراکم ۳۱ تا ۳۵ نفر، ۲۲ هزار و ۲۶۳کلاس با تراکم ۳۶ تا ۴۰ نفر، ۱۸۱۷کلاس درس با تراکم۴۱ تا ۴۵ نفر و ۱۴۷ کلاس با تراکم بالای ۴۶ نفر داریم. چالش اساسی درباره تعداد واقعی معلم و تراکم کلاسی داریم و امید است مسئولان‌ برنامه‌ریز به شاخص‌های موجود در مصوبه شورای عالی توجه داشته باشند.

وی درباره ممنوعیت استفاده از نوشت افزاری با تصاویر خارجی گفت: فرهنگ سازی بسیار مهم است و بچه ها باید تشویق شوند و نگرش خانواده‌ها تغییر کند.

انتهای پیام

منبع: وانا

کلیدواژه: مقطع ابتدایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت vananews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «وانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۶۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند

معاون سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور گفت: امسال ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان در قالب طرح مهارت‌آموزی ۳ مهارت فنی، نرم و سواد دیجیتال را آموزش می‌بینند و ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، علی حسین شهریور درباره طرح‌هایی که در سال جاری از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای دنبال خواهد شد، گفت: یکی از راه های رسیدن به جهش تولید و رونق اقتصادی با مشارکت مردم توجه به آموزش و توسعه مهارت است چون سرمایه گذاری در آموزش و برنامه های توسعه مهارت می تواند به افراد کمک کند تا دانش و مهارتهای لازم را برای مشارکت در اقتصاد کسب کنند، علاوه بر این مهارت می تواند به بهره وری،نوآوری و رقابت بالاتر منجر شود و نهایتا جهش تولید و رونق اقتصادی را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور یکی از سازمانهای توسعه ای است که مسئولیت خطیری در حوزه تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص برای معرفی به بازار کار دارد.بر همین اساس امسال ما به صورت ویژه ۴ طرح را در دستور کار قرار دادیم.

اجرای طرح مهارت افزایی ۱۵۰ هزار نفر از دانش آموزان

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور افزود: یکی از طرح ها در حوزه دانش آموزی است و برای اینکه دانش آموزان را با مهارتها آشنا و فرهنگ سازی کنیم و آنها هدایت شغلی و تحصیلی خود را دنبال کنند طرح مهارت افزایی دانش آموزان را پیش بینی کرده ایم که هم در قالب طرح تابستانی مهارت و هم در قالب استفاده از ظرفیتهای دولتی و آموزشگاه های آزاد دنبال خواهیم کرد و بر اساس آن آموزش ۱۵۰ هزار نفر از دانش‌آموزان را امسال در دستور کار داریم تا دستکم ۳ مهارت را در بحث مهارتهای فنی،مهارتهای نرم و سواد دیجیتال با توجه به موضوع فناوری های اطلاعات و تکنولوژی های روز فرا بگیرند.

آموزش ۷۰ هزار نفر در طرح مهارت افزایی دانش آموختگان

شهریور طرح دوم را مهارت افزایی دانش آموختگان عنوان کرد و گفت: طرح دوم ما بحث مهارت افزایی دانش آموختگان و فارغ التحصیلان دانشگاههاست و ما هدفگذاری کردیم ۲۴۰ استاندارد مشاغل جدید روبه رشد را در حوزه فناوری های برافکن و در حوزه هوش مصنوعی و بیگ دیتا و رایانش ابری و حوزه هایی که به روز هستند و جدیدترین مشاغل هستند تهیه کردیم و با تفاهم نامه هایی که با وزارت علوم به امضا رساندیم موضوع آموزش فارغ التحصیلان در مراکز دولتی و پارکهای علم و فناوری را دنبال خواهیم کرد.

به گفته وی امسال آموزش ۷۰ هزار نفر از فارغ‌التحصیلان پیش بینی شده تا مهارتهای مرتبط با فناوری های جدید را آموزش ببینند.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در عین حال طرح دیگر سازمان فنی و حرفه ای در سال جاری را ارائه آموزشهای ترکیبی عنوان کرد و گفت: تمایل شدیدی در جامعه دانشجویی وجود دارد که در کنار آموزش نظری و تئوری، به شکل عملی هم با مهارتها و موضوعات درسی خود آشنا شوند.ما این طرح را با عنوان طرح مهارت افزایی دانشجویان از طریق ارائه آموزشهای ترکیبی و هیبریدی پیش بینی کرده ایم که همزمان با تحصیل بتوانند حداقل ۳۰۰ ساعت را در کارگاههای آموزشی فنی و حرفه ای در سراسر کشور در قالب کارورزی و کاربینی و کارآموزی بگذرانند.

آموزش مهارتی ۲۷۰ هزار نفر در قالب طرح «تاک» 

شهریور متذکر شد: ما دانش آموزان و دانشجویان و فارغ التحصیلان را به عنوان ۳ جامعه هدف پیش بینی کرده ایم و ارتقای ظرفیت اشتغال پذیری آنها را مدنظر قرار دادیم ولی گروه آخر که بسیار مهم است و به آن نیاز شدید داریم، کارکنان و شاغلین بنگاههای اقتصادی است که این طرح را تحت عنوان توانمندسازی و توسعه آموزش شاغلین بنگاههای اقتصادی (تاک)  امسال دنبال می کنیم و در این طرح پیش بینی کردیم که ۲۷۰ هزار نفر در قالب این طرح هم مهارت آموزی و هم سنجش مهارت و صلاحیت حرفه ای داشته باشند که با گواهینامه ای که دریافت می کنند فعالیتشان را در بازار کار دنبال کنند.
انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اجرای طرح شنا برای ۴ هزار دانش‌آموز ابتدایی کهگیلویه و بویراحمد
  • پایان دوره توانمند سازی معاونین و مربیان پرورشی مدارس سمپاد در قم
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرامی‌گیرند
  • دانش‌آموزان امسال ۳ نوع مهارت را فرا می‌گیرند
  • تغییر۱۰ درصد برنامه درسی دوره متوسطه اول به نفع مهارت‌آموزی
  • هدف گذاری آموزش مهارت‌های دیجیتال به ۳۰۰ هزار نفر در کشور
  • برگزاری دوره آموزشی برای ۴۰۰ نفر از مربیان و داوران دادرس
  • نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش
  • نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی اعلام می‌شود
  • اعلام نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش به‌زودی