Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران- ایرنا- برخورداری از رفاه عمومی و تامین اجتماعی از حقوق اولیه تمامی شهروندان به شمار می رود. وزارت رفاه و تامین اجتماعی به عنوان متولی اجرای برنامه‌های رفاهی در جامعه همواره کوشیده است تا با حمایت از افراد به خصوص اقشار آسیب پذیر، بستر تحقق عدالت اجتماعی را فراهم آورد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا، حق برخورداری از رفاه و تامین اجتماعی از اصلی ترین و مهمترین حقوق شهروندی به شمار می رود که در تمامی کنوانسیون های بین المللی و اسناد مربوط به تعهدات بین المللی دولت، قوانین اساسی و عادی از تاکید بالایی برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حق برخورداری از تامین اجتماعی به لحاظ گستردگی و ویژگی های خاص دیگر در چهره یک نهاد و سازمان حقوقی ظاهر شده و افزون بر محتوی مشخص دارای اصول کلی نیز است که این حق به صورت حداقلی شامل شعب 9 گانه حمایت‌های اجتماعی تحت عناوین؛ «مراقبت پزشکی، مزایای مربوط به حالت های بیماری، بیکاری، سالخوردگی، حوادث کار، زایمان، ازکارافتادگی و نیز مزایای خانواده و بازماندگان» است که باید برای آحاد جامعه تامین شود. دولت موظف است رفاه عمومی و تامین اجتماعی را طبق قوانین از محل درآمدهای عمومی و درآمدهای حاصل از مشارکت مردم، خدمات وحمایت های مالی برای تمامی افراد کشور تامین کند که این مهم از راه سیاست‌گذاری و قانون‌گذاری جامع، منبع مالی پایداری را برای افراد جامعه تشکیل و زمینه استقرار عدالت اجتماعی را فراهم کند.

اهمیت رفاه و تامین اجتماعی در اسناد بالادستی کشور نیز همواره مورد توجه بوده است و دولت همه ساله سهم مهمی از بودجه را صرف امور مرتبط با این حوزه می کند. در همین راستا تقویت و توسعه تامین اجتماعی یکی از مهمترین راهبردهای نظام جمهوری اسلامی برای مقابله با فقر و گسترش عدالت اجتماعی است. این حق اجتماعی در چهارچوب اصل 29 قانون اساسی، سند چشم انداز بیست ساله، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی، برنامه های پنج ساله توسعه و همچنین دیگر قوانین و مقررات کشور از جمله قانون تامین اجتماعی به طور شفاف تصریح شده است.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی بعد از بررسی های فراوان در زمینه چگونگی تحقق رفاه و تأمین اجتماعی در ایران، قانون ساختار نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی در 1383 خورشیدی در مجلس شورای اسلامی تصویب شد. در ماده 11 این قانون آمده است: «در راستای تحقق نظام جامع تأمین اجتماعی و جهت اجرای این قانون وزارت رفاه و تأمین اجتماعی تشکیل می گردد...» در ابتدای آغاز به کار مجلس هفتم برخی از نمایندگان در لزوم این وزارتخانه منطقی نداستند تا جایی که برخی از آنان، لزوم قانونی تشکیل این وزارتخانه بر اساس مصوبات مجلس قبل را یادآور شدند.

- مخالفان و موافقان تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی
با تشکیل این وزارتخانه موجی از انتقادها و نارضایتی ها به وجود آمد که از مهمترین مخالف ها وزیر وقت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین روسای دانشگاه های علوم پزشکی بودند. در همین ارتباط مسعود پزشکیان وزیر وقت بهداشت گفت: «وقتی دولت در الفبای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم مشکل دارد و قدرت پرداخت منابع مالی را ندارد چگونه می‌خواهد وزارت رفاه برای مردم درست کند؟» همچنین برخی از نهادهای کارگری در ارتباط با استفاده از منابع صندوق تامین اجتماعی نیز ابراز نگرانی کردند. اما در این میان موافقان معتقد بودند که تشکیل این وزارتخانه می تواند از موازی کاری و اتلاف شدن بخش عمده ای از بودجه کشور که در سازمان های مختلف مصرف می شود جلوگیری کند.

** وظایف وزارت رفاه و تامین اجتماعی
وزارت رفاه و تامین اجتماعی با اهداف و وظایفی همچون؛ «تجمیع همه نهادهای خدماتی حمایتی و بیمه گر همچون سازمان تأمین اجتماعی، سازمان بهزیستی، سازمان خدمات درمانی، هلال احمر، سازمان حوادث غیر مترقبه، سازمان اورژانس کشور، کمیته امداد امام خمینی، بنیاد جانبازان و مستضعفان، بنیاد شهید، سازمان بازنشستگی، صندوق بیمه روستاییان و ... و پایان دادن به تشتت گسترده در ارائه خدمات حمایتی و بیمه‌ای در کشور» تشکیل شد.

- تاریخچه وزرای رفاه و تامین اجتماعی
از زمان تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی تا ادغام با وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی، چهار وزیر بر مسند این وزارتخانه نشستند.

** محمدحسین شریف‌زادگان (1384تا 1384)
محمدحسین شریف زادگان متولد 1332 در همدان و او دانش آموخته توسعه اقتصادی و برنامه ریزی منطقه ای از انگلستان است. از وی به عنوان نخستین وزیر رفاه و تامین اجتماعی نام می برند. شریف زادگان در مقطعی نیز مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در دولت دوم خاتمی بود که پس از تشکیل وزارت رفاه و تامین اجتماعی این سازمان زیر مجموعه آن قرار گرفت. تصویب قانون نظام جامع تامین اجتماعی از جمله فعالیت‌های مهم شریف زادگان به شمار می رود. او همچنین استاد دانشگاه شهید بهشتی است.

** پرویز کاظمی(1384تا 1385)
پرویز کاظمی در تهران و در 1337 خورشیدی دیده به جهان گشود. وی دانش آموخته دانشگاه تهران و دارای مدرک دوره عالی برنامه‌ریزی و مدیریت استراتژیک از سازمان مدیریت صنعتی است. وی در فاصله سال های 84 تا 85 بر مسند وزارت رفاه و تامین اجتماعی تکیه زد. عضویت در کمیسیون اقتصادی دولت، عضویت در کمیسیون اجتماعی دولت، عضویت در کمیسون کار و اشتغال دولت، ریاست شورای عالی سازمان تأمین اجتماعی، ریاست مجمع بیمه روستاییان و عشایر، ریاست شورای سازمان بهزیستی، ریاست شورای سازمان بازنشستگی کشوری، ریاست شورای سازمان بیمه خدمات درمانی و مشاور اقتصادی و رفاهی وزیر آموزش و پرورش از جمله اقدام های اجرایی کاظمی محسوب می شود. وزیر رفاه و تأمین اجتماعی دولت به دلیل اختلافات دیدگاهی و مدیریتی با احمدی‌نژاد رییس جمهوری وقت از وزارت استعفا کرد و به عرصه اقتصاد و صنعت بازگشت.

** عبدالرضا مصری(1385تا1388)
عبدالرضا مصری زاده در کرمانشاه در 1335 به دنیا آمد و دارای مدرک دکتری زمین شناس از دانشگاه تربیت معلم تهران است. از سوابق اجرایی وی می توان به نمایندگی در مجلس هفتم، نهم و دهم اشاره کرد. معاونت کمیته امداد امام خمینی کشور، مدیر کلی کمیته امداد امام خمینی استان کرمانشاه، جانشین دادستان انقلاب اسلامی کردستان، دادیار دادسرای انقلاب اسلامی کرمانشاه، عضویت در شوراهای اشتغال، برنامه‌ریزی ـ اجتماعی ورزش نیز از جمله سوابق اجرایی مصری زاده به شمار می رود. با انتخاب وی به عنوان وزیر رفاه و تامین اجتماعی اختیارات و بودجه کمیته امداد در برابر سازمان بهزیستی افزایش یافت. این موضوع سبب شد تا سازمان بهزیستی نسبت به کمیته امداد امام خمینی(ره) تضعیف شود تا جاییکه با پیشنهاد مصری و تصویب مجلس هفتم امور حمایتی سازمان بهزیستی به کمیته امداد واگذار شد. این موضوع از چنان بازتابی در رسانه ها برخوردار شد که سبب شد تا برخی از مدیران وزات رفاه و تأمین اجتماعی و سازمان بهزیستی استعفا دهند. مصری بعد از وزارت سفیر ایران در کشور ونزوئلا شد و همچنین در مجلس نهم با کسب رای مردم به عنوان نخستین فرد حوزه انتخابیه کرمانشاه برگزیده شد.

** صادق محصولی(1388تا 1390)
صادق محصولی در 1338 در شهر ارومیه متولد شد. وی دانش آموخته مدیریت بازرگانی است و فعالیت خود را در جهاد سازندگی آغاز کرد. فرمانداری ارومیه، فرماندهی سپاه منطقه ۵ «آذربایجان شرقی و غربی»، مسوول بازرسی سپاه پاسداران، دبیر تشکیلاتی به نام شورای مشورتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام از جمله اقدام های اجرایی او به شمار می رود. محصولی به مدت یکسال در دولت نهم به عنوان وزیر کشور فعالیت کرد و در دولت دهم درفاصله سال های 88 تا 90 وزیر رفاه و تامین اجتماعی شد و در پی ادغام این وزارتخانه با وزارت تعاون و وزارت کار، سپس انحلال این وزارتخانه، از دولت خارج شد. طرح بیمه زنان خانه دار یکی از طرح هایی بود که در زمان وزارت محصولی مطرح شد و به علت آن که زنان خانه‌دار مجبور بودند هزینه 40 تا 80 هزار تومانی را برای بیمه شدن پرداخت کنند و مورد استقبال قرار نگرفت.

سرانجام در نهایت در 1390 خورشیدی با هدف کوچک ‌سازی دولت با تصویب مجلس شورای اسلامی و با تایید شورای نگهبان از ادغام سه وزارتخانه تعاون، کار و امور اجتماعی و وزارت رفاه و تأمین اجتماعی یک وزارتخانه واحد با نام «وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی» تشکیل شد.

پژوهش**9117**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مناسبتها عملكرد 40 ساله وزارت رفاه و تامين اجتماعي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق توسعه پوشش‌های بیمه‌ای در خوزستان

عبدالرضا روشنی مدیرکل تأمین اجتماعی خوزستان با اشاره به اینکه بر اساس ماده یک قانون این سازمان، توسعه و گسترش پوشش‌های بیمه‌ای به اقشار مختلف با اولویت گروه‌های فاقد بیمه، با هدف استقرار عدالت اجتماعی و ایجاد آرامش خاطر و امنیت روانی افراد جامعه مأموریت اصلی این مجموعه تلقی می‌گردد، گفت: در همین راستا از سال ۱۴۰۱ طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی به اجرا درآمده است و از استقبال خوبی برخوردار بوده و در سال جدید نیز با جدیت دنبال خواهد شد.

او با بیان اینکه تمامی صاحبان حرف و مشاغل آزاد، دارندگان سوابق بیمه‌ای از گذشته که در حال حاضر به هر دلیل دارای ارتباط بیمه‌ای نیستند، زنان خانه‌دار و دختران بالای ۱۸ سال و تمامی دانشجویان می‌توانند در قالب انعقاد قرارداد‌های اختیاری و مشاغل آزاد تحت پوشش این سازمان قرار گیرند، می گوید: عدم نیاز به مراجعه حضوری و انتخابی بودن نرخ بیمه و سطح دستمزدی از ویژگی‌های این قرارداد‌ها می‌باشد.

روشنی ادامه داد: قرارداد‌های گروه مشاغل آزاد و زنان خانه دار در سه نرخ با امکان بهره مندی از دو درصد سهم دولت منعقد شده و مخاطبان میتوانند با انتخاب دامنه تعهدات مورد انتظار خود با مراجعه به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی es.tamin.ir نسبت به ثبت قرارداد با امکان پرداخت آنلاین حق بیمه اقدام نمایند.

مدیر کل تأمین اجتماعی خوزستان گفت: نرخ حق بیمه اختیاری نیز ۲۷ درصد و مبنای پایه آن ۱/۲ برابر حداقل دستمزد سال می‌باشد.

در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر بیمه شده در گروه‌های حرف و مشاغل آزاد و اختیاری در سطح استان خوزستان تحت پوشش می‌باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان خوزستان اهواز

دیگر خبرها

  • انتقاد از واریز نشدن افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی
  • ضرورت شناسایی و تشکیل بانک نخبگان جهت استفاده در پست‌های مدیریتی کشور
  • بیمه فراگیر خانواده ایرانی برای تحقق توسعه پوشش‌های بیمه‌ای در خوزستان
  • اعتراض به کسر از حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی
  • ۵۰۰۰ دانشجوی دستیاری و دکترای تخصصی تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند
  • بی عدالتی در حق بازنشستگان / حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی چقدر است؟
  • نسخه جدید گروهک نهضت آزادی برای اصلاح طلبان
  • تحقق اهداف نظام اسلامی در دانشگاه‌ها با همکاری بسیج اساتید و نهاد
  • دومین جلسه برای بررسی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری
  • اعلام دستمزد غیرواقعی حقوق بیمه‌شدگان تامین اجتماعی را ضایع می‌کند