Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی، روح‌الله حضرت‌پور در تشریح این خبر گفت: صبح امروز نمایندگان در صحن علنی امروز با کلیات لایحه ایجاد ۸ منطقه آزاد تجاری- صنعتی، اصلاح محدوده سه منطقه آزاد تجاری - صنعتی و ایجاد ۱۲ مناطق ویژه اقتصادی موافقت کردند که منطقه ویژه اقتصادی ارومیه - سرو یکی از این مناطق است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این لایحه با ۱۲۷ رای موافق، ۵۱ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع از مجموع ۱۹۴ رای ماخوذه در مجلس تصویب شده است.

نماینده ارومیه خاطر نشان کرد: بند سوم این لایحه ایجاد منطقه ویژه اقتصادی ارومیه-سرو است.

 

46

 

انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت آذربایجان غربی صحن علنی لایحه ارومیه منطقه رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۷۴۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی حذف می شود

منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از کجا شروع شد؟

هیأت وزیران در 29 فروردین‌ ماه 1390هجری شمسی مساحت دو هزار هکتار از اراضی همجوار با شهر رفسنجان را به منطقه ویژه اقتصادی اختصاص داد که دارای جذابیت های اقتصادی متنوعی از قبیل سهولت در صدور مجوزها، معافیت های مالیاتی و گمرکی و پرداخت عوارض محدود و اختصاصی و انحصاری می باشد.

نوع مالکیت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان چگونه است؟

سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یا به تعبیر دیگر، شرکتی که عهده دار ایفای وظیفه صدور هرگونه مجوز فعالیت در این دو هزار هکتار می باشد، گروه زرینه مس است که از نوع مالکیت خصوصی و وابسته به صندوق بازنشتگی شرکت ملی صنایع مس ایران می باشد.

چه چیزی الویت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است؟

منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با در نظر گرفتن ظرفیت ها و پتانسیل های ملی استانی و نگاهی معنادار به صنایع وابسته به مس با ارزش افزوده بالا بخش ماشین آلات معدنی، صنایع بالادست و پایین دست مس از جمله اسید سولفوریک و صنایع وابسته به آن همچون کودهای اسید پایه و بخش فناوری‌ اطلاعات را به عنوان اولویت سرمایه گذاری خود قرار داده است.از این رو این منطقه تاکنون برای 26 پروژه ریز و درشت از بخش خصوصی پروانه بهره برداری صادر نموده و برای بیش از 20 واحد صنعتی دیگر مجوز سرمایه گذاری صادر کرده و در نظر دارد با اجرای ابر پروژه هایی از جمله تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی و ماشین آلات معدنی توسط بخش خصوصی و با مشارکت سرمایه گذار خارجی، استان کرمان را به یکی از هاب‌های پیشرو در صنعت کشور از جمله در حوزه های فناورانه و روز دنیا تبدیل نماید. 

این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان خواهد داد که در حال حاضر و پیش از اجرای ابرپروژه های در دست اقدام از میان 14هزار بیکار شهرستان، بالغ بر هزار نفر در محدوده‌ی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اشتغال به کار دارند.

چگونه می‌توان برای جمعیت بیشتری اشتغال ایجاد کرد؟

بر کسی پوشیده نیست که اجرای کامل طرح عظیم دو هزار هکتاری منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، مستلزم انجام مطالعات طرح جامع دقیقی می‌باشد که با توجه به ساز و کار و فرآیند های قانونی موجود در کشور، در اسفند ماه سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده و منتظر ابلاغ آن می‌باشیم.

صحبتی با فعالین اقتصادی منطقه خود دارید؟

خبر خوش برای فعالین اقتصادی مستقر در این منطقه ویژه اقتصادی این است که منطبق با قانون از پرداخت هرگونه عوارض معمول در کشور معاف می‌باشند (ماده4 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران) و پرداخت هر گونه عوارض جزئی در خصوص خدمات عمومی و زیربنایی و مهندسی و حتی انبارداری و تخلیه و بارگیری و غیره صرفاً در چارچوب تعرفه هزینه خدماتی دریافت می‌شود که هر ساله به تصویب هیات وزیران رسیده و پس از ابلاغ جهت اطلاع عموم مردم منتشر می‌شود.

اهمیت یک منطقه ویژه اقتصادی در چیست؟

ضروری است در نظر داشته باشیم اهمیت یک منطقه ویژه اقتصادی در تمکن مالی سازمان مسئول آن با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه آب، انرژی، مخابرات و گمرک می باشد که با عنایت به اهمیت موضوع پیش گفته اقدامات ارزنده ای در این خصوص تا کنون صورت پذیرفته و تداوم آن در گرو حمایت‌های بیش از پیش دستگاه های مسئول در تأمین زیرساخت ها است.

در این راستا با توجه به آمادگی کامل منطقه در راستای جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، هم اکنون گمرک جمهوری اسلامی ایران با ده نفر نیرو در این منطقه مستقر و در حال اجرای رویه های گمرکی خاص مناطق ویژه اقتصادی در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت می‌باشند.

هم اکنون چه زیرساخت‌های حائز اهمیتی دارید؟

در حوزه انرژی نیز با توجه به وجود دو پست 132 و 230 کیلو ولت در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، امکان اتصال به شبکه برق سراسری و تامین برق صنعتی برای همه فعالان اقتصادی وجود دارد. با عنایت به سرمایه گذاری های کلان مشترک داخلی و خارجی در این منطقه و پتانسیل بالا در زمینه خودرو سازی با فناوری‌های پیشرفته و روز بین المللی با گرایش خودرو های برقی، آغاز تحول صنعتی در سطح استان کرمان را شاهد خواهیم بود که بی‌شک آثار ملی آن مثبت و در خور توجه خواهد بود.در تکمیل زیرساخت های فوق می توان به اتمام مطالعات اولیه اتصال راه آهن تهران-بندرعباس به راه‌آهن تهران-زاهدان از مسیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اشاره کرد که در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به استان کرمان مورد تصویب قرار گرفت.

از دیگر زیرساخت های موجود در این منطقه می‌توان به انبارهای مسقف و روباز موجود و اختصاص 300 لیتر بر ثانیه معادل ده میلیون متر مکعب آب از خط لوله در دست احداث خلیج همیشه فارس اشاره نمود که در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

و صحبت پایانی؟

همه این تلاش ها در سالیان اخیر که نمود مشارکت مردمی است توانست مطابق رنکینگ برترین مناطق ازاد و ویژه ایران توسط موسسه « world trade team» ، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را به رتبه چهارم ارتقا دهد که افتخار بزرگی برای این شهرستان و استان محسوب می شود.

اما این تحول عظیم صنعتی در استان کرمان از یک سو نیازمند یاری نماینده ویژه محترم رییس جمهور در امور اجرایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دکتر عبدالملکی می باشد جهت تسریع در ابلاغ طرح جامع توسط هیات وزیران در ماه های نخست سال 1403 و کمک به اجرای مفاد ماده 81 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که اشعار می‌دارد: (وزارتخانه های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند، نسبت به تأمین آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی مناطق ویژه اقتصادی تا درب واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی اقدام کنند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی به این منظور پیش بینی کند.).

 از سویی دیگر نیازمند مساعدت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جناب آقای دکتر خاندوزی در بذل توجه ویژه به مناطق ویژه اقتصادی و ارائه الیحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی با هدف معافیت 20 ساله از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برا فعالان اقتصادی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی با تحقق هر دو موضوع فوق الذکر از سوی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه محترم رئیس جمهور در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شاهد سرعت بخشیدن به فرآیند جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در همه مناطق ویژه اقتصادی کشور خواهیم بود.

 

دیگر خبرها

  • «امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان
  • ایجاد منطقه مشترک اقتصادی مالزی و سنگاپور
  • دانشگاه‌های تحقیقاتی چگونه اقتصادهای منطقه‌ای را تقویت می‌کنند؟
  • تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم
  • بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی حذف می شود
  • چرا معطلی تصویب لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم در مجلس به ضرر کشور است؟
  • موافقت با دو فوریت لایحه تمدید مهلت اساسنامه شرکت پست
  • موافقت مجلس با ۲ فوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست
  • مجلس با دوفوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست موافقت کرد
  • موافقت مجلس با دوفوریت لایحه تمدید مهلت اجرای اساسنامه شرکت پست