Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-02@03:07:54 GMT

بیکاری؛ ریشه تمام ناهنجاری‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۸۰۹۷

بیکاری؛ ریشه تمام ناهنجاری‌های اجتماعی

به گزارش ایکنا از لرستان، جعفر بدری، رئیس‌کل دادگستری لرستان، امروز چهارشنبه هفتم تیر در دیدار با سازمان‌های مردم نهاد استان اظهارکرد: با وحود اینکه در برنامه ششم دولت موظف شده است ردیف متمرکزی را در قوانین بودجه سنواتی به‌جبران عقب‌ماندگی‌ها و ارتقای شاخص‌های برخورداری مناطق محروم اختصاص دهد اما هیچ برنامه‌ای در دستور کار وزارت‌خانه‌های متولی امر برای کاهش فقر و محرومیت این مناطق دیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اینکه در هفته دولت و سایر مناسبت‌های ملی وزرا و مقامات بخش‌های اقتصادی دولت ترجیح می‌دهند به استان‌های برخوردار سفر نمایند تا شاهد درد و رنج مردم مناطق محروم نباشند، خاطرنشان کرد: ضرورتی ندارد که ما چشمان خود را بر حقایق و واقعیت‌ها ببندیم سپس به دنبال عوامل فقر و گرانی سرگردان شویم این در حالی است که سال‌ها از زبان مسئولان توجیهات بی‌پایه را به‌عنوان عوامل فقر و یا راه‌های بیرون رفت از گرانی شنیده‌ایم.

نیمی از جمعیت لرستان زیر خط فقر زندگی می‌کنند

بدری با ذکر این مطلب که بیش از نیمی از جمعیت استان هم اکنون در وضعیت نامناسب و زیر خط فقر زندگی می‌کنند، خاطرنشان کرد: آمار جمعیت فقرا نه‌تنها طی سال‌های اخیر کاهش پیدا نکرده است بلکه به دلایل مختلف از جمله رکود واحدهای صنعتی، و خشکسالی و کم‌آبی بر دامنه و وسعت جمعیت فقیر افزوده شده است.
رئیس‌کل دادگستری لرستان به عوارض و تبعات ناگوار فقر از جمله تبعات روانی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی اشاره و با ذکر این مطلب که گسترش خشونت و پرخاش‌گری، افزایش طلاق، فرار از خانه و مهاجرت به پایتخت و کلان شهرها، افزایش ناموزون جمعیت شهری و خالی شدن روستا از جمله این پیامدهای فقر است، ادامه داد:
نزدیک به شصت درصد از جمعیت واجد شرایط کار هم اکنون در کارهای موقتی و سخت شاغل هستند به‌طوری‌که حدود 60 هزار نفر معادل سه و نیم درصد در دستگاه‌های اجرایی و بقیه هم‌چنان بیکار و سر گردان هستند.
وی با اشاره به اینکه افزایش جمعیت، بدون تردید به مشاغل بیشتر نیاز دارد و چرخه اقتصادی باید پاسخ‌گوی خواسته‌های آنان باشد، ادامه داد: اما در سال‌های اخیر نه‌تنها اقدامات درست و موثری برای ایجاد اشتغال جوانان استان فراهم نشده بلکه تعداد قابل توجهی از صنایع و بنگاه‌های اشتغال‌زایی نیز تعطیل شده است و موجب افزایش جمعیت بیکار استان شده است.
بدری با ذکر این مطلب که اکثر سرمایه‌گذاری‌‌هایی که در بخش‌های صنعت و تولید در استان صورت گرفته پس از آن‌که از سوی دولت مورد حمایت قرار نگرفت، با افزایش دیون و از دست دادن بازار مصرف ورشکست شده که در نتیجه آن هزاران نفر بیکار شدند، خاطرنشان کرد: صنایع دستی نیز که بخش قابل توجهی از جمعیت استان را بخصوص در مناطق روستایی مشغول و منبع درآمد خانواده‌های زیادی به حساب می‌رفت، با کاهش رونق گردشگری، از بین رفته و هزاران زن و مرد روستایی نیز شغل خود را از دست داده‌اند و به جمعیت بیکاران ملحق شده‌اند‌.
رئیس‌کل دادگستری لرستان با بیان اینکه دولت در دوره دوم نتوانسته موفقیت چندانی در ایجاد بازار کار و فراهم ساختن زمینه‌های اشتغال داشته باشد، تصریح کرد: وزارتخانه‌هایی که مستقیما در این مورد مسئولیت دارند، همچنان فاقد هرگونه سیاست کارآفرینی هستند این در حالی است که جمعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی با رشد سرسام‌آور، در حال افزایش است.
وی با انتقاد از عدم حضور مؤثر مقامات اقتصادی دولت در استان‌های محروم اظهارکرد: به نظر می‌رسد نبود برنامه مشخص برای ایجاد توسعه اقتصادی و کارآفرینی شرایط سخت‌تری را طی سال‌های نه چندان دور برای استان لرستان رقم بزند؛ بحرانی که آثار و علایم آن از هم اکنون دیده می‌شود و با مدیریت ناکارآمد و ضعیف در بخش اقتصادی دولت، ابعاد بیشتری به‌خود خواهد گرفت.
بدری با ذکر این مطلب که وضعيت نابسامان اقتصادی، که سبب افزایش بيکاری و گسترش فقر در برخی مناطق کشور شده، اکنون به يک معضل اجتماعی تبديل شده است، تصریح کرد: با وجود اینکه مقامات مسئول از رشد اقتصادی و کاهش فقر در استان خبر می‌دهند اما اکثریت مردم می‌گویند که در سال‌های اخیر بهبودی در زندگی آن‌ها دیده نشده، حتی شرایط اقتصادی خانواده‌ها در مناطق دور افتاده و بویژه روستاها رو به وخامت گذاشته است.
رئیس‌کل دادگستری لرستان افزایش آمار وقوع جرم و ناهنجاری‌های اجتماعی در کلان‌شهرهای کشور را برآمده از فقر و درد و رنج اقتصادی مردم مناطق محروم دانست و گفت: بسياری از خانواده‌ها از تهيه ضروری‌ترين نيازهای خود نيز ناتوانند این در حالی است که بسياری از خشونت‌ها، نابه‌هنجاری‌های اجتماعی و جرائم سازمان يافته و غير سازمان يافته از مشکلات اقتصادی و بيکاری نشأت می‌گيرد..وی فقرزدايی و مبارزه با بيکاری را يکی‌از مهم‌ترين و اساسی‌ترين نياز امروز کشور دانست و افزود: وظيفه و مسؤليت دولت است که با اجرای صحیح و به‌موقع قانون برنامه ششم برنامه‌های اقتصادی مؤثر و قابل اجرا را برای كاهش فاصله طبقات و محروميت‌زدایی دنبال نمايد.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا لرستان اجتماعی بدری دادگستری شهیدان رجایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۸۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک روز کارگر، معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری، اظهار کرد: امروز به پیشنهاد سازمان تامین اجتماعی و وزارت کار، افزایش حقوق مستمری بگیران تامین اجتماعی تصویب شد و حقوق حداقل بگیران بازنشستگان حوزه تامین اجتماعی ۳۵ درصد افزایش یافت و یک بازنشسته دارای همسر و یک فرزند حداقل حقوق بالای ۱۰ میلیون تومان خواهد شد. برای سایر سطوح ۲۲ درصد به اضافه عدد ثابتی که معمول هر سال بود در هیات وزیران تصویب شد.

بیشتر بخوانید: حقوق بازنشستگان از پایان اردیبهشت ۴۰ درصد افزایش می‌یابد

وی ادامه داد: شش ماه از ابلاغ سیاست های اقتصاد دریا می گذارد و قرار بود تا دولت برنامه آن را تدوین کند. این برنامه تفصیلی و زمان بندی شده به تصویب دولت رسید. سازوکار اجرای این برنامه و وظایف هر دستگاه مشخص شده است این برنامه جامع است و ۴۰ حکم دارد و مبتنی بر یک سند است.

کد خبر: 1229122 برچسب‌ها بازنشستگان

دیگر خبرها

  • ویدیو/ خبر خوش دولت برای بازنشستگان تأمین اجتماعی
  • بهادری جهرمی: افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی تصویب شد
  • خبر خوش سخنگوی دولت برای بازنشستگان تامین اجتماعی
  • تعداد تشکل‌های کارگری در استان بوشهر ۳۵ درصد افزایش یافت
  • ظرفیت کشور از اتباع اشباع شده است
  • نرخ بیکاری در چهارمحال و بختیاری باید تک رقمی شود
  • جزئیات اصلاح قانون کار و بیمه بیکاری
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • تکمیل ۳۳ طرح نیمه تمام ورزشی در ایلام
  • تورم نقطه به نقطه ایران در فروردین ماه ‌به کانال ۲۹ رسید