Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-19@17:31:50 GMT

نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی را بشناسید

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۷۹۷۹۸

ساعت24-شناخت نشانه های اختلال کبد می تواند مانع بروز مشکلات حیاتی شود. عوامل تهدید کننده سلامت کبد عامل بیماری های کبد مخصوصا کبد چرب هستند. کبد یکی از مهمترین ارگانهای داخلی بدن در زیر دنده ها و در سمت راست شکم واقع شده است بنابراین اختلال کبد یعنی اختلال کلیه اعضای بدن.

    شناخت نشانه های اختلال کبد می تواند مانع بروز مشکلات حیاتی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پی بردن به علائم کبد سمی با کمی دقت کار سختی نیست. عوامل تهدید کننده سلامت کبد عامل بیماری های کبد مخصوصا کبد چرب هستند. کبد یکی از مهمترین ارگانهای داخلی بدن در زیر دنده ها و در سمت راست شکم واقع شده است بنابراین اختلال کبد یعنی اختلال کلیه اعضای بدن. نقش کلیدی کبد در تصفیه و سم زدایی خون، ذخیره کردن  قند به منظور تامین انرژی، تولید پروتئین حیاتی بدن، تولید صفرا برای هضم آسان تر غذا غیر قابل انکار است. به عنوان مثال اگر بدن قادر به از بین بردن سموم نباشد آن ها سریعا با مواد غذایی آمیخته شده و خون ناسالم در بدن جریان می یابد. پس از شناخت نشانه های اختلال کبد حتما هر چه سریع تر به درمان کبد بپردازید.

نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی

۱ – احتباس مایعات

یکی از اصلی ترین نشانه های اختلال کبد و علائم کبد سمی شکم برآمده است. (pot belly) در این مورد، کبد ناسالم شروع به تولید مایع در بافت ها می کند که گاهی این تورم در دست و پاها نیز دیده می شود.

نشانه های اختلال کبد

۲ – کبودی های بی سبب

یکی از نشانه های اختلال کبد این است که یک کبد ناسالم مانع از لخته شدن به موقع خون است. اگر روی بدنتان کبودیهای بی دلیل مشاهده می کنید این می تواند یک نشانه بر اختلال کبد باشد. البته ممکن است دلایل دیگری نیز داشته باشد بنابر این حتما به پزشک مراجعه کنید.

۳ – افزایش وزن بی علت

ورزش می کنید، رژیم غذایی مناسب دارید ولی وزن تان چندان تغییر نمی کند. حتی احساس می کنید چربی های بدن تان بیشتر هم شده است. بعید نیست چون کبد اگر نتواند سم ها را  دفع کند آن ها را به چربی تبدیل می کند. کبد در سوخت و ساز سلولی هم نقش بسیار مهمی دارد. اگر کبد خسته شود چربی های اضافه که باید از طریق روده ها دفع شود دوباره به عضوهای بدن برمی گردد. اگر فعالیت کافی داشته و به طور منظم ورزش می کنید و از تغذیه مناسبی هم برخوردار هستید و هنوز هم وزن بالایی دارید به احتمال زیاد می تواند از نشانه های اختلال کبد و از علائم کبد سمی باشد. زیرا فیلتر سموم به درستی کار نمی کند و بدن شما سموم را در سلول های چربی انباشته است.

بیشتر بخوانید: سم زدایی کبد با این مواد غذایی معجزه آسا به آسانی امکانپذیر است

۴ – خستگی بی دلیل

یکی از علائم شایع و نشانه های اختلال کبد خستگی های مزمن هستند که حتی با ساعت ها خواب و استراخت نیز از بین نمی روند. سموم موجود در بدن با گردش خون به حرکت درآمده و در مفاصل جمع شده و خستگی جسمی ایجاد می کنند. این حالتهای خستگی حتی می تواند منجر به دمدمی بودن و افسردگی شود. پزشکان اعتقاد دارند خستگی دوره ای از علائم کبد سمی است. در واقع این مواد سمی سوخت و ساز سلولی ماهیچه ها را از بین برده و باعث ایجاد درد در نقاط مختلف بدن و خستگی جسمی و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می شود. گاهی این خستگی به صورت تغییرات خلق و خو، افسردگی و عصبانیت فوران می کند.

۵ – بوی بد دهان، بدن و پا

از دیگر نشانه های اختلال کبد این است که زمانی که کبد دچار مشکل است روده ها نیز اوضاع خوبی ندارند و احتمال یک نوع اختلال گوارشی زیاد است. از فساد و تجمع مواد دفعی بدن در روده ها بوی بد تولید می شود. سموم موجود در بدن نیز با عرق درآمیخته و در نتیجه بوی بسیار بدی از بدن و پاها استشمام می شود. کبد مثل کامپیوتر عمل می کند. وقتی خیلی کار کند داغ می شود در نتیجه مجبور است مقداری از این گرما را به عضوهای دیگر بفرستد تا با کمی سرد کردن خود بتواند وظایفش را انجام دهد. تعریق زیاد یکی از این روش هاست که بویی شبیه به کپک مانده دارد و از علائم کبد سمی است.

پیش آمده گاهی با وجود استفاده از نخ دندان و مسواک، بازهم دهان تان بوی بد می دهد؟ این نشانه عملکرد نادرست کبد و از علائم کبد سمی است. علت این بوی بد انباشته شدن توکسین های بودار در بدن است. بویی شبیه مواد مانده و کپک زده. پیش از این در نت نوشت راه های سم زدایی کبد را برایتان شرح داده ایم ولی اگر نشانه های اختلال کبد ذکر شده بالا را دارید حتما با مراجعه به پزشک و انجام آزمایشات لازم از سلامت کبد خود اطمینان پیدا کنید.

۶ – حالت تهوع و از دست دادن اشتها

رفته رفته سموم موجود در بدن افزایش یافته و شما بدون دلیل و بی هیچ توضیحی دچار حالت های تهوع و بی اشتهایی می شوید. و البته ممکن است که این حالتها را ناشی از سرماخوردگی یا ناراحتی های گوارشی بدانید که در اینجا پزشک متخصص با تشخیصی به موقع می تواند به شما کمک کند.

۷ – مشکلات پوستی

یکی از نشانه های اختلال کبد مشکلات پوستی است. در ابتدا رنگ پوست زرد می شود و ممکن است تصور شود که به مرور زمان و یا با درمان های خارجی برطرف خواهد شد که در غیر این صورت این تغییر رنگ پوست می تواند از علائم بد کارکردی کبد باشد. بیماری های پوستی مانند آلرژی، کهیر، اگزما هم نشانه های ازدیاد سموم در بدن هستند و این یعنی کبد ما دیگر به عنوان یک فیلتر سالم درست کار نمی کند.

۸- حساسیت یا آلرژی

یک کار دیگر کبد ساخت آنتی بادی (Antibodies) برای از بین بردن مواد حساسیت زا است. با ورود موادی که بدن شما به آن حساس است مغز فرمانی برای تولید هیستامین (Histamine) صادر می کند تا به اصطلاح مواد حساسیت زا را علامت گذاری نماید و بدن بتواند آن ها دفع نماید. وقتی کبد خسته باشد مواد حساسیت را نمی تواند دفع کند در نتیجه مواد در کبد ذخیره می شود. مغز هم مدام دستور تولید هیستامین می دهد. وقتی هیستامین زیاد در بدن جمع شود شما علایمی مثل سردرد، خارش پوست و بی حالی دارید.

۹- آکنه مقاوم به درمان

مواد زائد سمی انباشته شده در کبد باعث به هم خوردن تعادل هورمونی می شود. این عدم تعادل هورمونی مشکلات پوستی را به دنبال دارد. هر چه از درمان های مخصوص آکنهاستفاده می کنید با زخم آکنه ها از بین نمی رود. پس باید به سراغ درمان کبد بروید.

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۷۹۷۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود

 احساس خستگی، بروز زخم‌های دهانی و همچنین افت توان ذهنی از جمله علائم کمبود ویتامین B۱۲ هستند اما درصورتیکه در پاهای خود احساس خواب رفتگی می‌کنید هم احتمالا با خطر کمبود این ویتامین مواجه هستید و این علائم نشان‌دهنده ضرورت گنجاندن خوراکی‌های حاوی این ویتامین به رژیم غذایی روزانه‌تان است.

به گزارش ایسنا، بدن برای ساختن گلبول‌های قرمز خون به ویتامین B۱۲ نیاز دارد. همچنین برای حفظ سلامت سیستم عصبی و تولید DNA وجود این ویتامین ضروری است. به علاوه بدن برای تولید میلین از این ویتامین استفاده می‌کند.

میلین ماده چربی است که اطراف عصب را می‌پوشاند. اما بدون وجود مقدار کافی از این ویتامین، عصب‌ها پوشش حفاظتی خود را از دست می‌دهند و فرد دچار احساس خواب رفتگی می‌شود.

همچنین از دیگر علائم کمبود ویتامین B۱۲ می‌توان به سردرد، احساس خستگی و از دست دادن اشتها اشاره کرد.

به گفته محققان، سال‌ها زمان نیاز است تا علائم کمبود ویتامین B۱۲ ظاهر شود و تشخیص آن می‌تواند پیچیده باشد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • دلایل افزایش وزن که از آن بی خبر هستید
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • برای درمان بواسیر باید به چه موضوعاتی توجه کرد؟
  • علت سنگ کیسه صفرا چیست؟ + علائم
  • بهترین رژیم غذایی برای سلامت مغز | غذاهای مفید برای ترمیم سلول های مغز را بشناسید
  • کمبود این ویتامین سبب کاهش اشتها می‌شود
  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟
  • کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!
  • انواع چای و خواص آن را بشناسید (فیلم)