مجوزهای سینمایی الکترونیکی می شود/ بهره برداری از میز خدمت
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۰۴۶۶
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، رمضانعلی حیدری خلیلی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی اظهار کرد: در راستای اجرای برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی در بخش های مختلف دولتی به عنوان یک تکلیف قانونی، میز خدمات الکترونیکی سازمان امور سینمایی آماده بهره برداری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
این مدیر فرهنگی با اشاره به اینکه در راستای این تکلیف قانونی بحث توسعه دولت الکترونیک در سازمان سینمایی از نیمه دوم سال ۹۶ جزو برنامه های اصلی قرار گرفت، افزود: این مهم با هدف تحقق دولت الکترونیک و تحقق مدیریت هوشمند فرهنگی در سینما و ارتقای کیفیت خدمات کشوری در حوزه سینما در حال انجام است و امیدواریم که بتوانیم خدمات مناسب در حد و شان فعالان سینما عرضه کنیم.
وی گفت: در سال گذشته مبتنی بر توسعه دولت الکترونیک در سینما، مقدمات و طرح های لازم آماده شد و کل خدمات صدور مجوز های ما در حوزه سینمای حرفه ای شامل مجوز پروانه فیلمسازی یا پروانه ساخت، صدور پروانه نمایش سینمایی و صدور گواهی مالکیت آثار سینمایی به عنوان اولین حوزه در بخش سینمای حرفه ای به بهره برداری رسید به طوری که تمام فعالان از طریق سامانه می توانند به صورت غیر حضوری تقاضاهای خود را اعم از صدور پروانه، اصلاح، تغییر زمان، مدت و سایر نیازهای مشابه را مطرح کنند.
تمام فعالان از طریق سامانه می توانند به صورت غیر حضوری تقاضاهای خود را اعم از صدور پروانه، اصلاح، تغییر زمان، مدت و سایر نیازهای مشابه را مطرح کنند. معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی عنوان کرد: بازخورد مناسب در فاز اول باعث ایجاد انگیزه برای ما شد تا این کار را در تمام حوزه های اداری سینما دنبال کنیم. این سامانه در آینده نزدیک آماده ارایه خدمات به متقاضیان در بخش های گوناگون شامل صدور مجوزهای احداث سالن سینما یا پردیس های سینمایی، صدور مجوز در حوزه موسسات سینمایی اعم از موسسات ویدیو رسانه، موسسات تهیه و تولید فیلم سینمایی، موسسات تهیه و تولید vod و موسسات توزیع و پخش در حوزه آثار سینمایی، مبتنی بر مقررات قانونی است.
حیدری خلیلی توضیح داد: تاکنون صدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد سینمایی و توسعه دوره های آموزشی، مراکز پشتیبان فنی سینمایی، صدور مجوز در زمینه تاسیس استودیوهای صدا و تدوین و جلوه های بصری و دوبله با مراجعه متقاضیان به سازمان سینمایی امکان پذیر بود اما با الکترونیکی شدن، نیاز های مختلف این بخش ها تامین می شود. سامانه صدور مجوز جشنواره های سینمایی نیز تقریبا آماده شده است. تمامی موارد مورد اشاره در برای دولت الکترونیک تا خرداد ماه گذشته آماده و ایرادات و اشکالات آن رفع شده و نیازهای احتمالی جدید آن شناسایی و نیازهای سیستم تامین و فراهم شده است.
وی افزود: گام بعدی انجام این خدمات در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که بخشی از وظایف قانونی در این بخش با تفویض اختیار به استان ها واگذار شده است. از دیگر خدمات قابل اشاره در این موضوع سامانه مدیریت اسناد و مدارک تخصصی سینمای ایران است که یک ماه قبل راه اندازی شده و در آن اطلاعات علمی، پژوهشی حوزه سینما و گزارش های مربوط قابل دسترسی است، علاقه مندان، دانشجویان و فعالان عرصه سینما می توانند از طریق این سامانه در حوزه پژوهش های سینمایی، پایان نامه ها، گزارشات و مقالات سینمایی را از این طریق دریافت کنند و به نوعی این سامانه «ایران داک سینمای ایران» و پل ارتباطی بین محققان و پژوهش گران سینمایی و اهالی حرفه ای سینما است.
حیدری خلیلی بایگانی الکترونیک سینما شامل پرونده و اسناد و مدارک فیلم ها و سامانه نظام آماری سینمای ایران را از دیگر پروژه هایی دانست که در سال ۹۷ انجام می شود.
این مدیر فرهنگی گفت: در راستای توسعه عدالت فرهنگی و تمرکز زدایی و توسعه فعالیت های سینمایی در جای جای ایران اسلامی، برای نخستین بار در سال گذشته تفاهمنامه های استانی سینما بین سازمان و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مبادله و بر اساس آن در هر استان بین ۱۸ تا ۲۵ فعالیت طراحی شده که با مشارکت استان ها انجام شود.
وی عنوان کرد: برابر این تفاهمنامه های استانی که در حال اجراست تا پایان امسال ۶۲ شهر فاقد سینما با تبدیل سالن های مجتمع های فرهنگی و هنری به سالن سینما به ناوگان نمایشی سینمای ایران افزوده می شود و مردم این مناطق از سینما برخوردار می شوند.
معاون سازمان سینمایی با بیان اینکه ۱۲۹ شهر فاقد سالن سینما و محروم مرزی و حاشیه ای که سالن یا مجتمع فرهنگی قابل تجهیز برای نمایش ندارند تحت پوشش سینما سیار قرار می گیرند، گفت: ما در این شهرها از ظرفیت سینماسیار استفاده کردیم تا امکان اکران و نمایش فیلم در این مناطق را برای مردم فراهم کنیم تاکنون حدود ۳۰ دستگاه در شهرهای مختلف مستقر شده و در در حال پوشش هستند و بقیه نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید.
حیدری خلیلی بیان کرد: در راستای توسعه فعالیت های سینمایی ایجاد یا تقویت پایگاه های محتوی در شهرهای مستعد در تفاهمنامه های استانی پیش بینی شده است که حدود ۵۰ شهر مستعد تفاهم شده تا نمایندگی انجمن سینمای جوان در آن تاسیس شود. فعال شدن ستاد صیانت در همه استان ها برای صیانت از عرضه آثار سینمای ایران و جلوگیری از عرضه محصولات و آثار سینمای ایران از دیگر مفاد این تفاهمنامه است.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی تاکید کرد: براساس این تفاهمنامه همزمان با برگزاری جشنواره های اصلی سازمان سینمایی اعم از بخش ملی جشنواره فیلم فجر، جشنواره فیلم کودک و نوجوان، جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم مستند «سینماحقیقت» در تمام مراکز استان ها آثار منتخب و برگزیده جشنواره به نمایش درمی آید که در جشنواره فیلم فجر سال گذشته این را به درستی برگزار کردیم و با استقبال خوبی هم مواجه شد از همین رو امیدواریم از دهم همین ماه همزمان با اصفهان اکران آثار منتخب جشنواره کودک را در همه مراکز استانی صورت گیرد.
وی ادامه داد: به نوعی توسعه عدالت فرهنگی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات و فعالیت های سینمایی در بستر این فعالیت ها گسترش پیدا می کند.
این مدیر فرهنگی همچنین گفت: تشکیل شورای فرهنگی توسعه صنعت تصویر و سینما در استان در راستای انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه های مختلف استانی از دیگر دستاورد های تفاهم سازمان سینمایی با ادارات کل استانی است که باعث تشریک مساعی دستگاه های مختلف اداری استان در جهت تحقق اهداف سازمان سینمایی در اشاعه و همگانی کردن سینما در کشور شده است.
وی در پایان اشاره کرد: این باور و اعتقاد در سازمان وجود دارد که یکی از شروط لازم برای ادامه حیات سینما و ایجاد و استقرار مناسبات حرفه ای، شفافیت در سینمای ایران است. امیدواریم با همراهی همه دوستداران سینما و فعالان سینمایی بتوانیم این وظیفه قانونی و تکلیفی را به درستی انجام دهیم و خیر و برکتی برای سینمای ایران داشته باشیم.
کد خبر 4388921 زهرا منصوریمنبع: مهر
کلیدواژه: جشنواره فیلم کوتاه تهران سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی مردم علیه احتکار تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی سینمای مستند کنسرت موسیقی عزت الله انتظامی فیلم کوتاه جشنواره فیلم های کودکان و نوجوانان اصفهان سریال ایرانی مرضیه برومند جشنواره بین المللی نمایش عروسکی تهران مبارک جشنواره فیلم سلامت تئاتر عروسکی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۰۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران؛ صدیقه سامی نژاد که بود؟ (+عکس)
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
به گزارش روزیاتو، نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد:
زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد. به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود:
من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است:
وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است:
بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد.
«دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت. سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند.
ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است:
اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود:
بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند. در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
کانال عصر ایران در تلگرام