Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش خبرنگار «پارسینه» به نقل از یورونیوز، عفو بین‌الملل از کشور‌های جهان خواست از مذاکراتی پشتیبانی کنند که برای رسیدن به قانون بین‌المللی تازه منع استفاده از «تسلیحات خودمختار» برگزار می‌شود.

اعضای «گروه کارشناسان دولتی» در زمینه تسلیحات (GGE) به همراه اعضای «کنوانسیون برخی از جنگ‌افزار‌های متعارف» (CCW) از ۲۷ تا ۳۱ اوت (۵ تا ۹ شهریورماه) سال جاری در ژنو سوییس گردهم می‌آیند تا درباره «سامانه‌های تسلیحات مرگبار خودمختار» گفتگو کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



پیشرفت پرشتاب فنآوری ایدهٔ «روبات‌های قاتل» را بیش از پیش واقعی کرده است و نشست ژنو فرصتی کلیدی است تا کشور‌ها بتوانند درباره چالش‌های حقوق بشری، اخلاقی و امنیتی «تسلیحات کاملا خودمختار» گفتگو کنند.

راشا عبدالرحیم، پژوهشگر و مشاور در حوزه هوش مصنوعی و حقوق بشر می‌گوید: «روبات‌های قاتل دیگر فقط مسأله فیلم‌های علمی تخیلی نیستند. پهپاد‌های برخوردار از هوش مصنوعی و تفنگ‌های خودکاری که هدفشان را خود انتخاب می‌کنند، نشان می‌دهد که پیشرفت‌های فناوری تسلیحات پرشتاب‌تر از تحول قوانین بین‌المللی در این زمینه است.»

این پژوهشگر هوش مصنوعی و تسلیحات تصریح می‌کند که از تسلیحات مشابهی که در عملیات نیرو‌های پلیس به کار می‌رود غفلت شده و برای نمونه پهپاد‌های نیمه‌خودکاری که دارت‌ِ شوک آور، اسپری فلفل یا گاز اشکاور پرتاب می‌کنند همین امروز هم به‌کار می‌روند.

وی می‌افزاید: «به سوی آینده‌ای می‌رویم که در آن انسان در زمینه تصمیمگیری برای استفاده از زور حضور نخواهد داشت. اما هنوز برای تغییر مسیر دیر نشده است. ما از کشور‌های حاضر در نشست ژنو می‌خواهیم با خطرات بیشمار تسلیحات خودمختار را در نظر بگیرند.»

عفو بین‌الملل در بیانیه تازه خود خواستار ایجاد معیار‌ها و مقرارتی شده است که آدمی را در کانون «عملکرد‌های کلیدی» سامانه‌های تسلیحاتی قرار دهد؛ عملکرد‌هایی نظیر شناسایی، انتخاب و تصمیم‌گیری درباره حمله به اهداف.

بیانیه این سازمان تصریح می‌کند که تنها این کار می‌تواند متضمن احترام به قانون بین‌الملل و مراعات اخلاق و نیز تصمیم‌گیری‌هایی باشد که به مرگ یا زندگی افراد می‌انجامد.

اکثریت کشور‌های حاضر در این نشست تاکنون خواستار کنترل آدمی بر سامانه‌های تسلیحاتی شده‌اند. در این میان ۲۶ کشور از جمله اتریش، برزیل و مصر خواستار منع کامل این سلاح‌ها شده‌اند و دولت چین هم درخواست تهیه پروتکل تازه‌ای را مطرح کرده که استفاده از سلاح‌های تماما خودمختار را ممنوع کند.

اما کشور‌هایی اساسی که از پیش شروع به تولید چنین تسلیحاتی کرده‌اند یعنی ایالات متحده، اسرائیل، فرانسه، بریتانیا، روسیه و کره جنوبی با تصویب قوانین محدودکننده در این زمینه مخالفت کرده‌اند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: عفو بین الملل ربات های قاتل اسرائیل آمریکا روسیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۱۵۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) ربات چری در راه ایران

وزن ۵۵ کیلوگرمی، قد ۱۶۶ سانتی‌متری، سرعت حرکت ۵ کیلومتر در ساعت و قابلیت شبیه‌سازی ۶ احساس مختلف ازجمله ویژگی‌های این ربات فروشنده هستند که در قالب دو نسخه زن و مرد عرضه می‌شود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی منبع:دیجیاتو

دیگر خبرها

  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • وزیرخارجه مصر: «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • بررسی توسعه همکاری‌ها و مبادلات تجاری مرز پلدشت و نخجوان
  • افزایش تقاضای خرید تسلیحات ایرانی پس از حمله به اسرائیل
  • «دودا» هیچ اختیاری درباره استقرار تسلیحات اتمی آمریکا ندارد
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • (ویدیو) ربات چری در راه ایران
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • فراهم شدن امکان حضور دانشجویان و بیماران غیرایرانی برای تحصیل و درمان در مشهد