Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شایعه پراکنی برخی از افراد برای جذب نظر کاربران شبکه‌های اجتماعی، مدتهاست که پای ضرب المثل یک کلاغ چهل کلاغ را به فضای مجازی هم باز کرده و البته این بار با رنگ و لعابی بیشتر و موج تخریبی قدرتمندتر خود را نشان داده است.

شایعه‌سازی که امروز توسط برخی از افراد در پست‌ها و پیام‌های شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، در کمتر از چند ثانیه یک جریان رسانه‌ای به راه می‌اندازد و در نهایت با نشر تکذیبیه و جوابیه از طرف افراد و مسئولان مورد اتهام پاسخ داده می‌شود اما تبعات سنگین و جبران ناپذیری را به همراه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در روزگار فعلی اغلب شایعه‌پراکنی‌های فضای مجازی برای تخریب شخصیت‌های سیاسی و اجتماعی و همچنین افراد سرشناسی که دارای وجهه اجتماعی شاخصی در جامعه هستند، صورت می‌گیرد و تخریب  فرد مورد نظر از علت‌های عمده شایعه سازی به شمار می‌رود.

تقویت ایمان و افزایش مطالعه، راه گریز از شایعه باوری

دامنه شایعه و شایعه‌سازی افراد این روزها تنها به دنیای واقعی افراد خلاصه نمی‌شود و گاهی بزرگترین موج تخریبی در صفحات اجتماعی افراد در فضای مجازی به راه می‌افتد.

امان‌الله قرائی مقدم جامعه شناس در خصوص نقش فضای مجازی در گسترش شایعه سازی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان ابراز داشت: شایعه‌پراکنی در دنیای امروز به انواع مختلف وجود دارد و اگر در گذشته ضرب المثل « یک کلاغ چهل کلاغ»  تنها به مراودات دنیای حقیقی ختم می‌شد، متاسفانه دامنه این معضل به دنیای مجازی هم رسیده است.

وی در ادامه تصریح کرد: عده‌ای از سرعت انتشار پیام در شبکه‌های اجتماعی سوءاستفاده کرده و با انتشار شایعات به جوسازی و  آشفتگی فضای مجازی دامن می‌زنند و با این اقدام خود، منجر به از بین رفتن و نخ نما شدن اعتماد حاکم میان افراد مختلف می‌شوند.

این جامعه شناس با اشاره به تاکید اهل بیت علیهم السلام مبنی بر عدم بازگویی شنیده‌ها بدون داشتن اطلاع کافی از واقعیت هر مسئله‌ای گفت: ما در یک جامعه اسلامی زندگی می‌کنیم و نباید اجازه بدهیم شایعه سازی و شایعه باوری در میان مردم باب شود و تنها راه نجات افراد از دام شایع سازان، تقویت باورهای دینی و اعتقادی اشخاص بوده و در ادیان و مذاهب مختلف نیز بر این مسئله تاکید شده است.

قرائی مقدم تاکید کرد: امروزه افراد بسیاری در صفحات مجازی مختلف حضور فعال دارند و افزایش دانش و آگاهی افراد با انجام مطالعه در زمینه‌های مختلف یکی دیگر از مواردی است که می‌تواند در واقع‌گرایی افراد و پرهیز از شایعه‌باوری آن‌ها موثر باشد و موج تخریبی شایعه‌سازان را خنثی و بی اثر کند.

وی همچنین به نقش صداقت مسئولان در انجام مسئولیت‌های آن‌ها اشاره و اظهار کرد: اغلب مسئولان فعلی نیز در فضای مجازی صفحه شخصی دارند و عملکرد خود را در قالب پست‌ها و پیام‌های مختلف در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند و صداقت آن‌ها و پرهیز از بزرگ‌نمایی عملکردشان، راه دیگر تقویت اعتماد میان مردم و مسئولان و در نتیجه عدم باور شایعات مربوط به مسئولان در فضای مجازی توسط مردم است.

صداقت در گفتار و عمل از طرف مسئولان یکی از عمده‌ترین مواردی است که می‌تواند به تقویت اعتماد عمومی در جامعه کمک کند و بازار داغ شایعه‌سازان را از سکه بیندازد و در نهایت تا حدود قابل توجهی از حجم تشویش و دل نگرانی مردم را کاهش بدهد.

ضرورت تقویت و به روز کردن سواد رسانه‌ای کاربران فضای مجازی

آنچه مسلم است افراد شایعه‌ساز و دروغ‌پراکن، هدفی جز تخریب طرف مقابل خود و از میدان به در کردن و به حاشیه راندن وی در سر ندارند و با ایجاد جو روانی در فضای مجازی و پیدا کردن هواداران مجازی، قصد رسیدن به این هدف را دارند.

اگر چه در بسیاری از موارد هم احتمال موفقیت شایعه سازان چه در دنیای واقعی و چه در بستر فضای مجازی، وجود دارد اما به قول یک ضرب‌المثل، «ماه پشت ابر نمی‌ماند» و در نهایت دست آن‌ها رو خواهد شد.

افزایش سطح سواد رسانه‌ای افراد و همچنین به روز کردن این دانش اقدام دیگری است که نباید از دید کارگزاران و سیاستمداران متولی در حوزه فضای مجازی پنهان بماند و در این صورت می‌توان به کنترل و مهار شایعه‌سازی و همچنین عدم باور این شایعات از طرف افراد امیدوار بود.

گزارش از: فرزانه فراهانی

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دنیای ارتباطات فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۱۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟

در عصر تکنولوژی و فناوری استفاده از تبلت و گوشی میان کودکان و نوجوانان رواج پیدا کرد؛ اما استفاده از فناوری چه اندازه کنترل شده است تا کودکان محتوا‌های مربوط به سنین خود را مشاهده کنند؟

اینترنت و فضای مجازی به همان میزان که مفید و سودمند است، می‌تواند مخرب هم باشد به خصوص برای کودکان و نوجوان که نمی‌توانند محتوای نامناسب و مناسب از یکدیگر تمییز و تشخیص دهند و نیازمند کنترل مستقیم از سوی والدین هستند؛ اما این کنترل نمی‌تواند به صورت مستمر صورت بگیرد از طرفی رهاشدن در این فضا خطراتی به همراه دارد.

حفاظت از کودکان اینترنت در کشور‌ها با وضع قوانین سختگیرانه

با پررنگ شدن استفاده از اینترنت در سراسر جهان کشور‌ها به سمت وضع قوانینی رفتند تا فضای مناسب تری جهت استفاده کودکان و نوجوانان فراهم کنند. 

در سنگاپور قوانینی برای مقابله آزار آنلاین کودکان در نظر گرفته شد، طبق این قوانین پلتفرم‌های آنلاین موظف هستند در صورت گزارش محتوای مخرب اقداماتی انجام دهند و سیستم‌هایی مانند فیلتر‌های مختلف برای محافظت از کودکان به کار گیرند.

فرانسه

فرانسه تولیدکنندگان موبایل و رایانه مانند اپل و ... را وادار می‌کند گزینه‌ای برای محدودکردن دسترسی کودکان به اینترنت را برای والدین فراهم کنند. این قانون به طور کاملاً واضح استفاده و جمع آوری اطلاعات شخصی کاربران زیر سن قانونی را برای مقاصد تجاری مانند بازاریابی مستقیم ممنوع کرده است.

هند

کشور هند دستورالعملی را برای معلمان و والدین درباره ایمنی بازی‌های آنلاین صادر کرده است. طبق این دستورالعمل خرید دراپ‌های بازی بدون تاییدیه والدین مجاز نیست و باید از روش‌های پرداخت با رمز یکبار مصرف استفاده شود. والدین و معلمان باید به کودک آموزش دهند تا حریم خصوصی خود را در فضای آنلاین محافظت کنند.

استرالیا

استرالیا پیش نویس قانونی را ارائه کرده تا شبکه‌های اجتماعی را وادار کند برای کاربران کمتر از ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند. به این ترتیب استرالیا نیز به جمع کشور‌هایی می‌پیوندد که مشغول کنترل سنی شبکه‌های اجتماعی هستند و تلاش دارند قدرت شرکت‌های فناوری بزرگ را کنترل کنند.

چین
چین اقداماتی سختگیرانه علیه شرکت‌های فناوری بزرگ را آغاز کرد که پلتفرم‌های بزرگ باید به طور مرتب میزان حفاظت سایبری از افراد زیر سن قانونی را ارزیابی کنند تا محیطی سالم برای آنها فراهم شود. چین قوانینی برای محدود کردن وقت گذرانی افراد زیر ۱۸ سال در بازی‌های ویدئویی نیز وضع کرد و مدت زمان مجاز برای این گروه سنی را به ۳ ساعت در هفته کاهش داد.

ایران و اینترنت کودکان

سال گذشته در کشور ما با راه‌اندازی سرویس اینترنت کودک و نوجوان (سرویس ۴۵۶) برای خانواده‌ها سه روش به‌منظور حفاظت از کودکان در فضای مجازی فراهم کرد که نخست با شماره‌گیری #۴۵۶*، دوم از طریق سایت و سوم از طریق اپلیکیشن ۴۵۶ این امکان برای خانواده‌ها فراهم‌شده تا دسترسی کودکان و نوجوانان خود به اینترنت را متناسب با سن و شرایط هر کدام تعریف و مدیریت کنند. زیرا حفاظت از کودکان در محیط اینترنت نیازمند تلاش هماهنگ والدین، تولیدکنندگان، ارائه‌کنندگان خدمات و قانونگذاران است. 

فراهم سازی فضای مجازی ویژه کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ 

در دولت سیزدهم صیانت به منظور ایجاد شرایط مناسب برای استفاده مفید، سالم کودکان و نوجوانان از فضای مجازی و مراقبت از آنان در برابر آسیب‌های ناشی از آن انجام می‌شود. از جمله اهداف اجرای طرح صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی می‌توان به فراهم سازی فضای مجازی ویژه خردسالان، کودکان و نوجوانان در چارچوب فرهنگ اسلامی-ایرانی برای استفاده مناسب از فضای مجازی و پیشگیری از آسیب‌های احتمالی آن اشاره کرد.

عیسی زارع پور وزیرارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به اینکه حوزه کودک و نوجوان در فضای مجازی حوزه بسیار مهمی است، اما آن‌چنان‌که باید و شاید به آن پرداخته نشده است گفته بود که سابقه بحث حفاظت از کودکان در فضای مجازی قریب به دو دهه است که در دنیا دنبال می‌شود و در اواخر دهه هشتاد و اوایل دهه نود هم فعالیت‌های خوبی در کشور انجام شد البته در ادامه کمتر به این حوزه توجه شده است و اقدامات انجام شده یا کافی نبوده یا متناسب با چارچوب‌های فرهنگی کشورمان نبوده است.

تکالیف در نظر گرفته‌شده در سند صیانت از کودکان در فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف شده تا با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر نهاد‌های فرهنگی یک محیط امن در فضای مجازی برای کودکان فراهم کند تا آنها کمتر در معرض محتوا‌های نامناسب قرار گیرند. همچنین فراهم سازی محیط امن متناسب با سن و محتوایی که در اختیار کاربر قرار می‌گیرد، از دیگر تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است که با همکاری خیلی خوب خانواده ارتباطات کشور و در رأس آن اپراتور‌های تلفن همراه این امکان فراهم شده است.

سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده است

سند صیانت از کودکان در فضای مجازی
سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی یکی از مهمترین سند‌هایی است که در راستای تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد رها بودن فضای مجازی تدوین شده چرا که بر آسیب پذیرترین بخش جامعه که کودکان هستند تاکید داشته و برای کاهش آسیب پذیری در این حوزه موثر است. 

سند حمایت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی، از سال ۱۳۹۸ در دستور کار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته بود تا به واسطه آن اینترنت کودکان از اینترنت عمومی جامعه مستقل شود و هم تولید محتوای گسترده‌ای مخصوص کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت انجام شود سند صیانت از کودکان در فضای مجازی خردادماه سال ۱۴۰۰ به تصویب رسید. 

این سند مصوب شورای عالی فضای مجازی خالق الگوی ملی برای نظم بخشی حقوقی و مدیریت فضای مجازی در ارتباط با کودکان و نوجوانان ایرانی است؛ و اصل این سند، ایجاد محیط مجازی صیانت شده برای کودکان و نوجوانان است.

کلام آخر 

محافظت از کودکان و نوجوانان در فضای اینترنت لازم و ضروری است و باید همه نهاد‌های مربوطه از جمله وزارت ارتباطات و شورای عالی فضای مجازی و وزارت فرهنگ پای کار باشند، اما این نقش پررنگ والدین است که می‌تواند نتیجه مطلبوب را ارائه دهد و از آن مهم‌تر آموزش به کودکان و نوجوان از سوی خانواده و معلمان نکته پررنگی است که باید به صورت ویژه به آن پرداخت.

منبع: آنا

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • تاکید پلیس بر‎اخلاق‎ ‎مداری‎کاربران‎ ‎مجازی‎ در‎انتخابات‎
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران موجب رشد پایدار اقتصاد دیجیتال است
  • حفاظت از داده‌های شخصی کاربران مهمترین عامل اعتماد به سکو‌های داخلی
  • حجازی: هوادار واقعی استقلال کاری به نتیجه ندارد
  • شایعه عجیب در فضای مجازی پیرامون استقلال
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانات در جنوب کشور+فیلم
  • گرایش کودکان به فضای مجازی نتیجه نبود امکانت در جنوب کشور+فیلم