حیدری خلیلی: میز خدمت الکترونیکی سازمان سینمایی آماده بهره برداری است
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۲۷۸۰
به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری؛ معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی گفت : بحث الکترونیکی کردن خدمات سینمایی و به طور خاص، صدور هوشمند پروانه های ساخت و نمایش و اعطای مجوزها از طریق سامانه از اقدامات کلیدی در سازمان سینمایی در دولت دوازدهم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش روابط عمومی سازمان امور سینمایی، سمعی و بصری، معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان سینمایی اظهار کرد : در راستای اجرای برنامه توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی در بخش های مختلف دولتی به عنوان یک تکلیف قانونی؛ میز خدمات الکترونیکی سازمان امور سینمایی آماده بهره برداری ست. این برنامه به عنوان یکی از برنامه های نقشه راه اصلاح نظام اداری کشور در سازمان سینمایی با جدیت دنبال می شود.
این مدیر فرهنگی با اشاره به این که در راستای این تکلیف قانونی بحث توسعه دولت الکترونیک در سازمان سینمایی از نیمه دوم سال 96 جزو برنامه های اصلی قرار گرفت افزود : این مهم با هدف تحقق دولت الکترونیک و تحقق مدیریت هوشمند فرهنگی در سینما و ارتقای کیفیت خدمات کشوری در حوزه سینما در حال انجام است و امیدواریم که بتوانیم خدمات مناسب در حد و شان فعالان سینما عرضه کنیم.
وی گفت : در سال گذشته مبتنی بر توسعه دولت الکترونیک در سینما مقدمات و طرح های لازم آماده شد و کل خدمات صدور مجوز های سازمان سینمایی در حوزه سینمای حرفه ای شامل مجوز پروانه فیلمسازی یا پروانه ساخت، صدور پروانه نمایش سینمایی و صدور گواهی مالکیت آثار سینمایی به عنوان اولین حوزه در بخش سینمای حرفه ای به بهره برداری رسید و تمام فعالان از طریق سامانه می توانند به صورت غیر حضوری تقاضاهای خود را اعم از صدور پروانه ،اصلاح ،تغییر زمان و مدت و سایر نیازهای مشابه را مطرح کنند.
معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان سینمایی افزود : بازخورد مناسب در فاز اول باعث ایجاد انگیزه برای ما شد تا این کار را در تمام حوزه های اداری سینما دنبال کنیم. این سامانه در آینده نزدیک آماده ارائه خدمات به متقاضیان در بخشهای گوناگون شامل صدور مجوزهای احداث سالن سینما یا پردیس های سینمایی ، صدور مجوز در حوزه موسسات سینمایی اعم از موسسات ویدیو رسانه، موسسات تهیه و تولید فیلم سینمایی، مراکز عرضه نمایش درخواستی vod و موسسات توزیع و پخش .
حیدری خلیلی ادامه داد :تا کنون صدور مجوز تاسیس آموزشگاه های آزاد سینمایی و توسعه دوره های آموزشی، مراکز پشتیبانی فنی نظیر تاسیس استودیو های صدا و تدوین و جلوه های بصری و دوبله و ... با مراجعه متقاضیان به سازمان سینمایی امکان پذیر بود اما با الکترونیکی شدن، منبعد کلیه خدمات مورد نیاز فعالان عرصه سینما در حوزه صدور مجوزهای سینمایی به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری و فازغ از زمان و مکان قابل انجام است.. سامانه صدور مجوز جشنواره های سینمایی نیز تقریبا آماده شده است. تمامی موارد مورد اشاره در جهت دولت الکترونیک تا خرداد ماه گذشته آماده و ایرادات و اشکالات آن رفع شده و نیاز های احتمالی جدید آن شناسایی و نیاز های سیستم تامین و فراهم گردیده است .
وی افزود : گام بعدی انجام این خدمات حتی در ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان است که بخشی از وظایف قانونی در این بخش با تفویض اختیار به استان ها واگذار شده است
از دیگر خدمات قابل اشاره در این موضوع سامانه مدیریت اسناد و مدارک تخصصی سینمای ایران است که یکماه قبل راه اندازی شده و در آن اطلاعات علمی ،پژوهشی حوزه سینما و گزارش های مربوط قابل دسترسی است، علاقه مندان، دانشجویان و فعالان عرصه سینما می توانند ا ز طریق این سامانه در حوزه پژوهش های سینمایی، پایان نامه ها، گزارشات و مقالات سینمایی را از این طریق دریافت کنند و به نوعی این سامانه "ایران داک سینمای ایران" و پل ارتباطی بین محققان و پژوهش گران سینمایی و اهالی حرفه ای سینما است .
وی بایگانی الکترونیک سینما شامل پرونده و اسناد و مدارک فیلم ها و سامانه نظام آماری سینمای ایران را از دیگر پروژه هایی دانست که در سال 97 انجام می شود.
این مدیر فرهنگی در ادامه گفت : در راستای توسعه عدالت فرهنگی و تمرکز زدایی و توسعه فعالیت های سینمایی در جای جای ایران اسلامی، برای نخستین باردرسال گذشته تفاهم نامه های استانی سینما به عنوان برنامه سال سینمای ایران بین سازمان و مدیران فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان مبادله و بر اساس آن در هر استان بین 18 تا 25 فعالیت طراحی شده که با مشارکت استان ها انجام شود.
وی ابراز امیدواری کرد : برابر این تفاهم نامه های استانی که در حال اجراست تا پایان امسال 62 شهر فاقد سینما با تبدیل سالن های مجتمع های فرهنگی و هنری به سالن سینما به ناوگان نمایشی سینمای ایران افزوده می شودو مردم این مناطق از امکران فیلم های سینمایی برخوردار خواهند شد.
معاون سازمان سینمایی در ادامه اعلام کرد : 129شهر فاقد سالن سینما و محروم مرزی و حاشیه ای که سالن یا مجتمع فرهنگی قابل تجهیز برای نمایش ندارند تحت پوشش سینما سیار قرار می گیرند و ما در این شهر ها از ظرفیت سینما سیار استفاده کردیم تا امکان اکران و نمایش فیلم در این مناطق را برای مردم فراهم کنیم تا کنون حدود 30 دستگاه در شهر های مختلف مستقر شده و در در حال پوشش هستند و بقیه نیز تا پایان سال به بهره برداری خواهد رسید .
حیدری خلیلی خاطر نشان کرد : در راستای توسعه فعالیت های سینمایی ایجاد یا تقویت پایگاه های تولید محتوی در شهر های مستعد در تفاهم نامه های استانی پیش بینی شده که حدود 50 شهر مستعد تفاهم شده تا نمایندگی انجمن سینمای جوان در آن تاسیس شود .
فعال شدن ستاد صیانت در همه استان ها برای صیانت از عرضه غیرمجاز آثار سینمای ایران و جلو گیری از عرضه محصولات و آثار سینمای ایران از دیگر مفاد این تفاهم نامه است.
معاون توسعه و مدیریت منابع سازمان سینمایی تاکید کرد : بر اساس این تفاهم نامه همزمان با برگزاری جشنواره های اصلی سازمان سینمایی اعم از بخش ملی جشنواره فیلم فجر جشنواره فیلم کودک و نوجوان ،جشنواره فیلم کوتاه تهران و جشنواره فیلم مستند سینما حقیقت، در تمام مراکز استان ها آثار منتخب و برگزیده جشنواره به نمایش در می آید که فجر سال گذشته این را به درستی برگزار کردیم و با استقبال خوبی هم مواجه شد و انشاالله از دهم همین ماه همزمان با اصفهان اکران آثار منتخب جشنواره کودک را در همه مراکز استانی خواهیم داشت .
وی ادامه داد :به نوعی توسعه عدالت فرهنگی و بهره مندی عادلانه آحاد مردم از خدمات و فعالیت های سینمایی در بستر این فعالیت ها گسترش پیدا می کند.
وی همچنین گفت : تشکیل شورای فرهنگی توسعه صنعت تصویر و سینما در استان در راستای انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه ها ی مختلف استانی از دیگر دستاورد های تفاهم سازمان سینمایی با ادارات کل استانی است که باعث تشریک مساعی دستگاه های مختلف اداری استان در جهت تحقق اهداف سازمان سینمایی در اشاعه و همگانی کردن سینما در کشور خواهد شد.
حیدری خلیلی با بیان اینکه شفاف سازی یکی از سیاست های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ست گفت : معمولا سازمان سینمایی چه در طراحی و چه در اجرای کارهای جدید پیشرو بوده است. در حوزه شفافیت و شفاف سازی هم سازمان سینمایی پیشقدم شده و مطابق ساز و کار تعریف شده به مرور اطلاعات حمایت مالی سازمان سینمایی در بخش های مختلف در حال انتشار است و طبیعی ست که این رویکرد ادامه خواهد داشت و همه بخش ها را در بر خواهد گرفت .
وی در پایان اشاره کرد : این باور و اعتقاد در سازمان وجود دارد که یکی از شروط لازم برای ادامه حیات سینما و ایجاد و استقرار مناسبات حرفه ای ،شفافیت در سینمای ایران است.امیدواریم با همراهی همه دوستداران سینما و فعالان سینمایی بتوانیم این وظیفه و تکلیف قانونی را به درستی انجام دهیم و خیر و برکتی برای سینمای ایران داشته باشیم.
انتهای پیام/
279 / 159 سازمان امور سینمایی تفاهم نامه دولت الکترونیک دولتمنبع: ایسکانیوز
کلیدواژه: سازمان امور سینمایی تفاهم نامه دولت الکترونیک دولت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۲۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سرگذشت غمانگیز نخستین زن بازیگر سینمای ایران
دهم اردیبهشتماه سالروز درگذشت بازیگری است که نه تنها به عنوان نخستین هنرپیشه زن ایرانی شناخته میشود بلکه از منظری دیگر او را اولین قربانی در ناتوانیِ بومی کردنِ تفکر مدرن در سینمای ایران میدانند. صدیقه (روحانگیز) سامینژاد بازیگر فیلم «دختر لر» پس از نقشآفرینی در نخستین فیلم خود آنقدر سختی دید که هرگز حاضر به تکرار این تجربه نشد.
نام روحانگیز سامینژاد که متولد سال ۱۲۹۵ در کرمان بود، با بازی در نقش «گلنار» در فیلم «دختر لُر» برای همیشه در تاریخ سینمای ایران باقی مانده است. «دختر لر» نخستین اثر ناطق سینمای ایران است و در سال ۱۳۱۲ توسط خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا ساخته شد.
با پخش «دختر لر» در سینماها که با استقبال فراوانی هم روبرو شد، سامینژاد به شهرت رسید، اما بعد سرنوشت بسیار تلخی پیدا کرد.
فریدون جیرانی سال ۱۳۸۹ در دورانی که پخش یک مصاحبه با فریماه فرجامی بعد از سالها بیخبری و با تصاویری تکاندهنده از این ستاره سالهای دور سینما واکنشهای تندی را به دنبال داشت، در مطلبی بیان کرد: زندگی بازیگران در سینمای ایران تلخ است و این فقط مربوط به سالهای پس از انقلاب نیست. از ابتدای ورود سینما به ایران این سرگذشت تلخ تکرار شده است. ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۷۶ یک روز صبح به دفتر مجله سینما زنگ زدند و گفتند روحانگیز سامینژاد مُرده است. من تا آن روز فکر میکردم روحانگیز سامینژاد باید سالها پیش مرده باشد.
به خانه خواهرش عالیه زند تبریزی زنگ زدم و دیدم خبر درست است. رفتم خانه عالیه زند تبریزی و فهمیدم سامینژاد بعدازظهر چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت ۷۶ در سن ۸۶ سالگی در تنهایی مرده و روز پنجشنبه ۱۱ اردیبهشت در قطعه ۳۴ ردیف ۴۴ شماره ۴۶ در جایی گمنامی خاک شده است. رختخواب سامینژاد وسط خانه بود. تنها میراث این اولین بازیگر سینما یک کیسه نایلونی بود و داخل آن یک بسته سیگار، یک شناسنامه و بروشور تانشده «دختر لر».
این کارگردان سینما همچنین گفته بود: من قبل از دیدن این میراث، تصویر سامینژاد را در فیلم تهامینژاد دیده بودم که گریه میکرد و دیگر هیچ. «ایران قادری» که یک روز سرشناسترین بازیگر تماشاخانه تهران بود، چه شد؟ چگونه مُرد؟ چه کسی خبر داشت؟ و خیلیهای دیگر. ریشه سرگذشت تلخ بازیگران در سینمای ایران را باید در جامعهای جستجو کرد که نتوانسته است تفکر مدرن را بومی کند و در خود حل نماید. متاسفانه اولین قربانیان این ناتوانی بازیگران زن سینما بودند.
عباس بهارلو – مورخ و پژوهشگر سینما – در سال ۱۳۸۱ مطلبی درباره این بازیگر نوشته بود که در بخشهایی از آن آمده است: وقتی در سال ۱۳۱۲ فیلمِ «دختر لر» ساخته مشترک خانبهادر اردشیر ایرانی و عبدالحسین سپنتا، که صدیقه سامینژاد در آن نقش «گلنار» را بازی میکرد، در تهران نمایش داده شد، در میان مردمی که برای بار نخست سیمای یک زن ایرانی را بر پرده سینما دیده بودند واکنشهای ناگواری برانگیخت، که بهدرستی روشن نیست ــ و احتمالاً هیچگاه نیز معلوم نخواهد شد ــ که آیا خانم صدیقه سامینژاد تصوری از آن واکنشها در ذهن داشته است یا خیر، و آیا اگر میداشت حاضر به ایفای نقش در آن فیلم میشد؟
گفته میشود که در آن مقطع آوانس اوگانیانس نیز کوششهایی را در زمینه ساخت فیلم انجام میداد و در اینباره بهارلو ادامه داده است: بهموازات فعالیتهای سختکوشانه اوگانیانس در ایران، عبدالحسین سپنتا و خانبهادر اردشیر ایرانی نیز برای ساختن نخستین فیلم مشترک در هندوستان در جستوجوی بازیگر زنی بودند که زبان فارسی بداند و نقش «گلنار» را در فیلم «دختر لر» بازی کند. تا قبل از دوره پهلویِ اول بازی زنانِ مسلمان در نمایشها و تعزیهها ممنوع بود و بازیگران زنی که در این سالها در فیلمهای اوگانیانس و مرادی ایفای نقش میکردند مانند مادام سیرانوش، لیدا ماطاوسیان، ژاسمین ژوزف، زما اوگانیانس و آسیا قسطانیان (کوستانیان) از بانوان ارمنی بودند که اکثر آنها از صحنه تئاتر به سینما آمده بودند، بههمین دلیل موانع کمتری بر سرِ راه خود داشتند.
سپنتا موفق شد صدیقه (روحانگیز) سامینژاد، همسر یکی از کارکنان کمپانی امپریال فیلم بمبئی، را که از سیزده سالگی از کرمان به هندوستان رفته بود مجاب کند و با این توضیح که نام او بهعنوان نخستین بازیگر زن در تاریخ سینمای ایران ثبت خواهد شد ــ که شد ــ موافقت او و شوهرش، دماوندی، را برای بازی در فیلمش جلب کند. بدین ترتیب گروه هندی ـ ایرانی عبدالحسین سپنتا و اردشیر ایرانی کار خود را در هندوستان آغاز کرد. «دختر لر» نخستین بار در سیام آبان ۱۳۱۲ در دو سینمای مایاک (دیدهبان) و سپه بر پرده آمد، و نمایش آن، سال بعد از دوم مردادماه ۱۳۱۳ در سینما مایاک تکرار شد، و پس از یک ماه از چهارم آذر نمایش آن در سینما سپه به مدت پنجاه روز ادامه یافت.
سپس با یک دو هفته وقفه در همینسینما از نو بر پرده رفت. استقبال از فیلم بسیار پُرشور بود و حتی «مادر بزرگهای خیلی پیر» هم رفتند تا سرگذشت «دختر لر» را بهچشم ببینند. ایفای نقش گلنار در «دختر لر» موجب شد که صدیقه سامینژاد چنان انگشتنما و زبانزد خاص و عام شود که هم با دشنام روبرو شد و هم با تشویق برخی مردم در شهرهای مختلف.
سامینژاد در سال ۱۳۴۹ یعنی ۳۷ سال پس از نمایش «دختر لر»، در مستندی از محمد تهامینژاد با نام «سینمای ایران از مشروطیت تا سپنتا» حضور یافت و به روایت زندگی دشوار و پر از رنج خود پرداخت.
از تهامینژاد نقل شده است: اغلب بهطور کنترلنشدهای میخندید و در حالیکه اشک در چشمانش حلقه زده بود به من گفت که هنگام اقامت در هند ایرانیهای متعصب او را مورد ضربوشتم قرارمیدادند و حتی بطری بهطرفش پرتاب میکردند. بهطوریکه همواره مجبور بود همراه با محافظ از استودیو امپریال فیلم خارج شود.
درباره این چهره مستند دیگری با نام «روحانگیز سامینژاد» به کارگردانی مجید فدایی نیز ساخته شده که در ارتباط با زندگی نخستین بازیگر زن سینمای ایران و ایفاگر نقش «دختر لر» است.
سامینژاد در حالی در ۸۰ سالگی از دنیا رفت که خاطرات زیادی از دورانی که «دختر لر» ساخته شد و حواشی پیرامون آن بازگو نشد. فریدون جیرانی که مطالعات زیادی درباره تاریخ سینما دارد، با بیان اینکه چنین اتفاقی فقط مختص نخستین بازیگران سینما نبوده، در مصاحبهای با ایسنا گفته بود: بسیاری از بازیگران سینما، حرف و تاریخ سینما را با خود به زیر خاک بردند. من بارها به آنها گفته بودم که اجازه بدهید این اطلاعات به نسلهای دیگر انتقال داده شود، اما بسیاری از آنها به این موضوع توجه نکردند.
قدیمیهای معروف، بریدهاند و سعی میکنند که صحبت نکنند، چون معتقدند سالها به آنها بیلطفی شده است و دل پرگلایهای دارند. مثل ناصر ملک مطیعی که من یک بار از او دعوت کردم تا به خانه سینما بیاید و درباره «چهارراه حوادث» (فیلمی به کارگردانی ساموئل خاچیکیان) صحبت کند و هرچه اصرار کردم موافقت نکرد. فردین هم دق کرد، در حالی که میتوانست بازی کند.
در یکی از برنامههای تلویزیونی هفت، بعد از سالها آقای افخمی گفت که اگر به تاریخ سینما مراجعه کنید میبینید که بعد از فیلم «گنج قارون» تعداد سینماهای تهران افزایش پیدا کرده است بنابراین نمیتوان نقش فردین را در تاریخ سینمای ایران انکار کرد، اما سالها تلاش شد که این نقش را انکار و حذف کنیم، اما نتوانستیم. برای همین بعد از فوت او تشییع جنازه باشکوهی شکل گرفت. او میتوانست بازی کند، چرا بازی نکرد؟ اگر بازی میکرد چه اتفاقی میافتاد؟ در سینمای سی سال اخیر که علی بیغمی وجود نداشت، میتوانست نقش یک پدر را بازی بکند.
منبع: روزیاتو
tags # بازیگر سینما ، سینما سایر اخبار اسرار تکامل آلت جنسی؛ رابطه جنسی انسانهای اولیه مثل گوریلها بود؟ (تصاویر) «زو»؛ گاو عقیم و غولپیکری که توسط انسانها به وجود آمد! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی میشوند (تصاویر) کشف پرنده عجیبی که سمت راست بدنش نر است و سمت چپش ماده!