Web Analytics Made Easy - Statcounter

یکی از عجیب ترین بازی هایی که در روزهای اخیر در بازی های آسیایی جاکارتا به اجرا درآمد پنچاک سیلات Pencak Silat نام دارد. ورزشی که ۱۶ مدال طلا در خود داشت و عدم حضور نماینده ای از ایران باعث شد تا اندونزیایی ها بتوانند به کسب چند مدال طلا از این ورزش، در جدول رده بندی از ایران پیش بیفتند.

اما ورزش پنچاک سیلات چیست؟

کشورهای آسیایی اکثراً دارای رشته رزمی مخصوص خود می باشند و اندونزی از این قاعده مستثنا نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  پِنچاک سیلات واژه‌ای‌ست که به هنرهای رزمی کشور اندونزی اشاره دارد. این رشته در برنامهه مسابقات بازی‌های آسیایی هنرهای رزمی ۲۰۰۹ بانکوک (در ۱۱ بخش) و بازی‌های آسیایی داخل سالن ۲۰۰۹ هانوی (در ۱۵ بخش) قرار داشت. در بازی های آسیایی جاکارتا این ورزش ۱۶ مدال طلا در خود داشت که تعدادی از آنها نصیب ورزشکاران اندونزیایی شد.

این رشته یک سیستم پیچیده از حرکات دفاعی و حمله ای است که بر اساس تنوعی از ضربات و حرکات دست، پا، پرتاب، قفل مفصل و همچنین مبارزه با سلاح را در بر می گیرد. تکنیکهای آن بر روانی و پیوستگی حرکات استوار است که موثر بودن مبارزه را موجب می گردد. سلاحهای بکار رفته در این رشته شامل: چاقو، چوبهای بلند و کوتاه و شمشیر است.

این ورزش هفت روش برای مبارزه دارد که عبارتند از ضربات با کف دست، مبارزه بر روی زمین، استفاده از لگد های کنترلی و درو کردن با پا، حرکات سریع و کنترل شده، استفاده از ضربات قدرتی و استفاده از سلاح.

با اتمام مسابقات پنچاک سیلات به نظر می رسد باید قبول کنیم که اندونزی که در حال حاضر نیز با اختلاف پنج مدال طلا از ایران بالاتر است در نهایت با حضور در رده چهارم جدول کسب مدال ها به کار خود پایان می دهد و کاروان ورزشی ایران در نهایت به عنوان پنجمی بازی های آسیایی جاکارتا دست پیدا خواهد کرد چرا که احتمال کسب پنج مدال طلا برای رسیدن به حد نصاب ۲۲ طلا در جدول رده بندی وجود ندارد.

روش مبارزه پنچاک سیلات

این رشته یک سیستم پیچیده از حرکات دفاعی و حمله ای است که بر اساس تنوعی از ضربات و حرکات دست، پا، پرتاب، قفل مفصل و همچنین مبارزه با سلاح را در بر می گیرد. تکنیکهای آن بر روانی و پیوستگی حرکات استوار است که موثر بودن مبارزه را موجب می گردد. سلاحهای بکار رفته در این رشته شامل: چاقو، چوبهای بلند و کوتاه و شمشیر است.

پنچاک سیلات مانند هر هنر مبارزاتی دیگر، بر تمرینهای روح و روان بسیار تاکید می نماید. تعدادی از “پاندکارها” (اساتید این رشته) ادعا دارند که اصول ارزشمند مذهبی را در این رشته به همراه روش مبارزاتی از اساتید خود آموخته اند. سیلات تنها یک روش مبارزه نیست بلکه نوعی تمرین روحانی و مذهبی نیز محسوب می گردد بطوریکه در اندونزی و مالزی با تعلیمات مذهب اسلام و در فیلیپین در ترکیب با رشته “کالی” و مکتب کاتولیک و در منطقه “بالی” در ترکیب با تعلیمات هندوئیسم است. در حال حاضر این رشته بدون توجه به وجهه روحانی و دینی مورد ادعا تدریس می گردد.

آموزشهای پنچاک سیلات بصورت تدریجی و متناسب با رده های مهارتی مختلف برنامه ریزی می شود. اصول اولیه در آموزش،تعلیم فرمهای اجرایی است که بخشی از آن به رقص شباهت دارد (پنچاک) و بخشی به مبارزه (سیلات). مبارزات آزاد که “سامبات” نامیده می شود از اجزاء مکمل آموزشهامحسوب می گردد.

“کباتی نان” تمرینات تنفسی در این رشته می باشد که مشابه دیگر رشته های رزمی است.

تمرینهای مراحل پیشرفته تر “کروجاک” نام دارد و به مبارزه با چند حریف و همچنین خلع سلاح حریفان مسلح اختصاص دارد. در مراحل پیشرفته آموزشی بخش عمده ای بر استفاده از سلاح استوار است.

سیلات دارای سبکهای متعددی است که براساس محل پیدایش آنها، نام حیوان مورد تقلید، نام بوجود آورنده آن سبک، اصول معنوی مورد تاکید در سبک و یا نحوه اجرای حرکات فیزیکی در آن سبک، نامگذاری شده اند. در حال حاضر حدود ۲۰۰ سبک سیلات وجود دارد که دو استایل معروف آن بنامهای: “سنی گایونگ سیلات” و “چکاک سیلات” معروف ترند. در حالی که بیشتر حرکات سبک “سنی گایونگ” آکروباتیک هستند، در سبک “چکاک” حرکات بطور مستقیم اجرا می شوند. مدرسه سومی نیز وجود دارد که بطور فراوان مورد استقبال قرار گرفته و سبک “لینکاه سیلات” نام دارد.

با وجو صدها فرم سیلات برای شناخت بهتر این رشته لازم آنست که در سبکهای مزبور استراتژیهای مبارزاتی را مجزا نماییم. این استراتژیها شامل هفت روش مبارزه می باشند:

ضربات با کف دست،
مبارزه بر روی زمین،
استفاده از لگد های کنترلی و درو کردن با پا،
حرکات سریع و کنترل شده،
استفاده از ضربات قدرتی
استفاده از سلاح
پنچاک سیلات گاهی به نام “پوکولان” که معرف هنر های مبارزاتی خالص بومیان اندونزی است و توسط هنر های رزمی چینی و یا هندی تاثیر نپذیرفته است نیز نامیده شده است.

منبع : ورزش ۳

منبع: ساتین

کلیدواژه: بازی های آسیایی 2018 اندونزی پنچاک سیلات ایران دختر رزمی کار رشته های بازی های آسیایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت saten.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساتین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۳۰۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قطعی شدن مدال سلطانی و حذف شعبان در بوکس جوانان آسیا

چهاریمن روز رقابت‌های بوکس قهرمانی جوانان و امیدهای آسیا در قزاقستان پیگیری شد و دو نماینده کشورمان در رده سنی جوانان به روی رینگ رفتند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، روز سوم رقابت‌های بوکس قهرمانی جوانان و امیدهای آسیا، امروز (دوشنبه - 10 اردیبهشت ماه) در قزاقستان پیگیری شد و دو نماینده رده سنی جوانان به مصاف حریفان خود رفتند. 

 مهدی سلطانی بوکسور وزن 54 کیلوگرم با برتری مقابل نماینده مغولستان ضمن صعود به دیدار نیمه‌نهایی، مدال برنز خود را قطعی کرد. سلطانی در دور نخست با قرعه استراحت روبرو شده بود و در دیدار مقابل نماینده مغولستان در دو راند نخست مغلوب شده بود، اما با عملکرد قابل در راند سوم در نهایت پیروز این مسابقه لقب گرفت و نخستین مدال نمایندگان بوکس کشورمان را در این رقابت‌ها قطعی کرد. او در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف بوکسوری از قزاقستان خواهد رفت. 

 همچنین مهدی شعبان دیگر نماینده بوکس رده سنی جوانان ایران در وزن 48 کیلوگرم با شکست مقابل نماینده فیلیپین از دور مسابقات کنار رفت. 

4 پیروزی ملی‌پوشان امید بوکس در مسابقات آسیایی

 

فردا(سه‌شنبه - 11 اردیبهشت ماه) رقابت‌های رده‌سنی امید پیگیری می‌شود و چهار بوکسور کشورمان به مصاف حریفان می‌روند. در وزن 48 کیلوگرم، آرشام حسنی که پیش از این مقابل لی‌ جونگ‌ هو‌ از کره‌جنوبی پیروز شده بود به مصاف ویشوانا‌ از هند می‌رود.

 در وزن 60 کیلوگرم، آرمان عبادی با آکاش گورکا از هند دیدار می‌کند. علی گرجی در وزن 67 کیلوگرم پس از استراحت در دور نخست به مصاف سویونبایف از قزاقستان می‌رود. در وزن 75 کیلوگرم نیز محمد محشری با گورپاد‌ از هند روبه‌رو خواهد شد.

رقابت‌های بوکس قهرمانی رده سنی جوانان و امیدهای آسیا از از  روز شنبه 8 اردیبهشت‌ ماه آغاز ‌شد و 18 اردیبهشت ماه در قزاقستان به پایان خواهد رسید. 

انتهای پیام/ 

دیگر خبرها

  • گنج‌زاده مدرس کمپ تمرینی چین شد
  • قطعی شدن مدال سلطانی و حذف شعبان در بوکس جوانان آسیا
  • استارت حسن یزدانی برای ثبت رکورد 2 رقمی در تاریخ ورزش ایران
  • معرفی شهید سرسنگی به عنوان شهید شاخص استان یزد
  • تیر و کمان در زمین‌های تنیس شیرودی! / فدراسیون تماشاگر حراج کورت‌های تنیس
  • دخترى كه با طلا و ركورد شكنى به قولش عمل كرد
  • در سال ۱۴۰۲ در ورزش خراسان رضوی چه گذشت؟
  • پیام تبریک کاظمی‌پور درپی تاریخ‌سازی بانوی دوومیدانی‌کار ایران
  • شیوع بیماری ناشناخته در بدخشان
  • درخشش کشتی‌گیر کهگیلویه و بویراحمد در رقابت‌های بین‌المللی