Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ؛ محمدهادی ضیایی‌مهر مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی در نشست کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی اظهار کرد: در پنج ماهه اول سال جاری حدود ۴۲۴۲ دستگاه واگن با ۲۵۸ هزار تن کالا را به آسیای میانه و عمدتا به کشور‌های تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان و ازبکستان صادر کردیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: حدود ۴۵ درصد افزایش تناژ صادراتی به آسیای میانه را داشتیم که از کل واگن‌هایی که به آسیای میانه فرستاده شده، حدود ۳۳۷۷ واگن از خراسان رضوی بارگیری شدند یعنی حدود ۲۰۶ هزار تن از استان بارگیری کردیم که ۸۰ درصد سهم بارگیری در مرز سرخس به آسیای میانه در استان انجام شده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی با بیان این‌که میزان افزایش ارسال کالای صادراتی حدود ۶۱ درصد بوده، عنوان کرد: از کل میزان صادرات، ۵۲ درصد آن سیمان، ۱۵ درصد مصالح ساختمانی، ۱۲ درصد مواد شیمیایی، ۸ درصد مواد غذایی و مابقی سایر کالا‌ها بوده است.

ضیایی‌مهر افزود: در واقع میزان حمل و نقل ریلی به آسیای میانه افزایش یافته و علت آن تقاضای بسیار زیاد سیمان بوده که وارد سبد صادراتی استان شده است، به طوری که شرایط صادرات بهبود پیدا کرده، اما از طرفی ورود واگن‌های ترانزیت که به آن نیازمند هستیم، کاهش پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: در واقع محموله‌ها به سمت ترانزیت فله‌بر و لبه بلند سوق داده شده است؛ در مجموع عملکرد خوب بوده و کالا‌های صادراتی افزایش یافته است. حدود دو ماه گذشته با کمبود واگن مواجه شدیم که حجم کالا‌های صادراتی متناسب با تعداد ورود واگن نبوده و نتوانستیم واگن مورد نیاز را تامین کنیم.

ضیایی‌مهر در خصوص روش‌های تامین واگن، تصریح کرد: اولین روش، استفاده از واگن‌های ترانزیتی است که باید مسقف باشد تا مورد استفاده کالا‌های صادراتی ما قرار گیرد. روند ارسال پنبه ازبکستان یک روند کاهشی بوده به طوری که در سال‌های گذشته حدود ۶۵۰ هزار تن صادرات داشتیم این در حالیست که در سال‌های اخیر این میزان به کمتر از ۲۰۰ هزار تن رسیده است.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی گفت: کود شیمیایی ازبکستان و ترکمنستان به بندرعباس توسط واگن‌های مسقف انجام می‌شد، اما به دلیل افزایش هزینه، این کود‌ها با واگن فله‌بر ترانزیت می‌شود و در راه بازگشت برای صادرات کالا‌های ما مفید نیست.

وی با اشاره به اینکه راه دیگر این است که از ورود واگن‌های امدادی دولتی از راه‌آهن آسیای میانه استفاده کنیم، بیان کرد: بنا به پیگیری‌های ما در راه‌آهن‌های آسیای میانه، میزان ورودی واگن‌های امدادی نسبت به سال گذشته افزایش یافته به طوری که تعداد واگن‌های امدادی امسال به ۷۸۴ دستگاه رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۴ درصد افزایش یافته است، اما با وجود ورود واگن‌های امدادی باز هم پاسخگوی تقاضا برای صادرات کالا‌های استان نیست.

ضیایی‌مهر در خصوص استفاده از واگن‌های خصوصی، تصریح کرد: روش دیگر، استفاده از واگن‌های اختصاصی است که عموما از کشور قرقیزستان وارد می‌شود تا نهاده‌های دامی را حمل می‌کند، اما این واگن‌ها، متعلق به بخش خصوصی آن کشور است.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان اینکه سیمان در سبد صادراتی ما قرار گرفت، خاطرنشان کرد: بازار خوبی در ازبکستان ایجاد شد به طوری که حجم صادرات ایران به حدود یک میلیون تن سیمان رسید. ما همواره سعی داریم تا این کالای صادراتی جدید را به سوی واگن لبه بلند سوق دهیم.

وی ادامه داد: برای سیمان صادراتی از این واگن‌های ترانزیتی گوگرد ترکمنستان در مسیر برگشت استفاده شده تا سیمان ما به ازبکستان حمل شود. این در حالیست که رشد ۱۳۶ درصدی صادرات سیمان را به نسبت سال گذشته شاهد هستیم.

ضیایی‌مهر بیان کرد: در شرایط عادی برای حمل کالا‌ها از واگن‌های مسقف استفاده می‌شد، اما در شرایط کنونی با استفاده از ظرفیت واگن‌های لبه بلند که در ایستگاه شهید مطهری بارگیری می‌شود، از فشار موجود بر این حوزه برای صادرات کم شده، اما با توجه به حجم تقاضای صادراتی، تقاضا برای استفاده از واگن‌های مسقف همچنان ادامه دارد.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی در خصوص اعطای واگن‌های کشور‌های آسیای میانه به بخش خصوصی، عنوان کرد: راه‌آهن‌های کشورهایی، چون ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان دارای واگن‌های دولتی هستند که به بخش خصوصی داده نشده، اما در برنامه خود قرار داده‌اند که واگن‌ها را به بخش خصوصی منتقل کنند. از طرفی افزایش ۲۴ درصدی ورود واگن‌های امدادی عمدتا از ترکمنستان است.

وی اضافه کرد: از طرفی دیگر نمی‌توان بر واگن‌های دولتی کشور‌های آسیای میانه حساب باز کرد، زیرا اکثر آن‎ها واگن‌های خود را به بخش خصوصی منتقل کردند و این بخش واگن‌های خود را اجاره می‌دهد و برای عقد قرارداد هزینه‌هایی را دریافت می‌کند.

ضیایی‌مهر خاطرنشان کرد: در واقع واگن‌ها از طریق راه‌آهن دولتی وارد می‌شوند که با رویکرد ورود واگن‌های دولتی، صادرکنندگان هزینه‌های کمتری را متحمل خواهند شد به طوری که ۴۰ میلیون دلار به نفع صادرکنندگان بود.

مدیرکل راه آهن خراسان رضوی ادامه داد: هم‌چنین تامین واگن امدادی برای حمل سیمان از کشور ازبکستان حدود ۱۰۰ واگن بوده که ظرف این هفته ۵۰ واگن اول آن اعزام خواهد شد. حدود ۱۳ درصد کالای صادراتی ما از طریق حمل و نقل ریلی به تاجیکستان صادر می‌شود، اما از طرف دیگر تاجیکستان از شبکه ریلی خود برای صادرات کشورش استفاده می‌کند به طوری که ظرف ۱.۵ سال گذشته ۳ میلیون تن سیمان صادر کرده است.

وی بیان کرد: باید شرکتی که مورد اعتماد بخش خصوصی و دولت در استان باشد را انتخاب کرد و در آسیای میانه به ثبت رساند تا اقدامات لازم حمل‌ونقل ریلی در بخش خصوصی را انجام دهد. درواقع می‌توان با واگن‌های خصوصی روسیه و آسیای میانه قرارداد‌هایی بست تا از این طریق بتوانیم کسری واگن‌های مورد نیاز صادرات را جبران کنیم.

مدیرکل راه‌آهن خراسان رضوی با بیان این‌که باید به دنبال راهکاری اساسی بود، عنوان کرد: در بلندمدت باید به فکر خرید واگن برای بخش صادرات باشیم و بر اساس اصل ۴۴، راه‌آهن دولتی ایران هیچ واگنی ندارد، بنابراین بخش خصوصی باید واگن‌هایی را خریداری کند تا مجوز‌های سیر آن در آسیای میانه اخذ شود. مجوز‌های لازم برای ورود واگن‌های بخش خصوصی جمهوری اسلامی ایران از ترکمنستان را اخذ کردیم.

 

منبع:ایسنا

انتهای پیام/ی

 

در بلندمدت باید به فکر خرید واگن برای بخش صادرات باشیم

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: صادرات وادرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۴۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران

در نشست شورای آسیای مرکزی اعضای کمیته‌ها و کمیسیون‌های منظقه آسیای مرکزی معرفی شدند و سهم والیبال ایران از ۱۰ کرسی به ۱۸ کرسی رسید. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم و به نقل از سایت فدراسیون والیبال؛ اسامی کاندیدهای ایرانی پیشنهادی برای کسب کرسی‌های بین المللی در منطقه آسیای مرکزی دی‌ماه 1402 از سوی وحید مرادی، سرپرست وقت فدراسیون والیبال به دبیرخانه کاوا ارسال شد.

مارسلو به تیم ملی والیبال ملحق شد

پس از آن سید میلاد تقوی، رئیس فدراسیون والیبال ایران هفته گذشته در ادامه جلسات بین‌المللی خود، جلسه‌ای آنلاین با محمد لطیف، رئیس منطقه آسیای مرکزی برگزار کرد و در این جلسه طرفین در خصوص افزایش تعاملات بین فدراسیون‌های عضو و همچنین بهره‌برداری بیشتر از دانش و تخصص والیبال ایران در راستای پیشرفت سطح والیبال منطقه آسیای مرکزی به عنوان پرجمعیت‌ترین، بزرگترین و فعال‌ترین منطقه فدراسیون جهانی به بحث و گفت‌وگو پرداختند و تقوی خواستار افزایش سهم کرسی‌های ایران در کمیسیون‌های کاوا و معرفی تعداد بیشتری از افراد برای تصاحب این جایگاه‌ها شد.

بر این اساس نشست شورای آسیای مرکزی با حضور روسای فدراسیون‌های عضو و اعضای هیئت رئیسه از جمله سید میلاد تقوی به عنوان رئیس فدراسیون والیبال ایران و محمدرضا داورزنی نایب رئیس اول منطقه آسیای مرکزی برگزار و اسامی اعضای کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف منطقه آسیای مرکزی اعلام شد و با تصویب تمامی اعضا سهم والیبال ایران از 10 کرسی به 18 کرسی افزایش یافت.

بر این اساس در کمیسیون مسابقات ورزشی مریم حسابی به عنوان رئیس کمیته و مسعود یزدان پناه و مرتضی افجه‌ای به عنوان اعضا انتخاب و معرفی شدند.

فرهاد شاهمیری به عنوان عضو کمیسیون داوری، مهدی اسلامی به عنوان عضو کمیسیون مالی، کتایون عرب‌زاده و محمد دیوسالار به عنوان اعضای اعضای کمیسیون استیناف منطقه آسیای مرکزی معرفی شدند.

همچنین جواد مهرگان، رئیس کمیسیون توسعه و آموزش و علی فتاحی به عنوان یکی از اعضای این کمیسیون و امیرحسین منظمی به عنوان رئیس کمیسیون فنی و مربیان شد و محمود افشاردوست و مصطفی کارخانه به عنوان اعضای این کمیسیون و زهرا نژادعلی، مریم حسابی و مرتضی افجه‌ای به عنوان اعضای کمیسیون بازاریابی و ارتباطات انتخاب و معرفی شدند.

در کمیسیون پزشکی نیز دکتر مهدی ابارشی به عنوان عضو این کمیته انتخاب شد و در کمیسیون والیبال ساحلی، چمن و برف، حسن بازدرهوا و امیرحسین صادقی از اعضای ایرانی انتخاب شده هستند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به والیبال ایران رسید
  • ۱۸ کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران
  • صادرات سیب لرستان به روسیه، ترکمنستان و حاشیۀ خلیج فارس
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • مهر تأیید وزارت کشور بر قانونی بودن ورود واگن‌های چینی
  • خروجی اکسپو فرصتی برای پیگیری قراردادهای تجاری مناسب بین کشورهاست
  • سرگذشت فارسی‌زبانان آسیای میانه /نگاهی به کتاب «تاریخ تاجیکان ورارود»
  • آخرین وضعیت ورود واگن های جدید مترو به کشور
  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور
  • آخرین وضعیت ورود واگن‌های جدید مترو به کشور/ وزیر کشور: «زمان می برد اما می رسند»