Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-01@08:01:49 GMT

تبیین حقیقت قرآنی غدیر، عامل وحدت مسلمانان است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۵۶۱۱

تبیین حقیقت قرآنی غدیر، عامل وحدت مسلمانان است

حجت‌الاسلام مهدی اژه‌ای در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با بیان اینکه اعیاد اسلامی مبتنی بر مسائل عبادی است، اظهار کرد: جمعه روزی است که مسلمانان بعد از یک هفته عبادت آن را گرامی داشته، عید در نظر می‌گیرند و نماز جمعه را اقامه می‌کنند که در عین حال نشانه حکومت دینی نیز می‌باشد. در پایان ماه رمضان نیز مسلمانان بعد از یک ماه روزه‌داری و عبادت، عید فطر را جشن می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در عید قربان نیز زائران خانه خدا همه علائق خود به غیر خدا را در قالب سنت قربانی کردن ذبح کرده و به درگاه خدا تقرب می‌جویند؛ همچنین قربان عید ولایت و امامت حضرت ابراهیم(ع) است که از امتحانات الهی سربلند بیرون آمد.
وی افزود: عید غدیر مجموعه‌ای از تمام عبودیت‌ها و بندگی‌های انسان در پیشگاه خداوند است که کامل و بی‌نقص بوده و تمام ابعاد توحید در آن جمع شده است. توحید از طریق نبوت و امامت تحقق پیدا می‌کند و مسلمانی که نبوت پیامبر و آسمانی بودن قرآن را قبول داشته باشد، ولی ولایت امام معصوم را نپذیرد، در توحید دچار مشکل است.

اژهقای تصریح کرد: رآن در آیه 59 سوره نساء می‌فرماید:«يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِي الْأَمْرِ مِنْکُمْ...؛ ای کسانی که ایمان آورده‌اید، خدا را اطاعت کنید و از فرستاده او و صاحبان امرتان اطاعت نمایید...». در اینجا منظور از اولی الامر، نزدیک‌ترین افراد به پیامبر(ص) از نظر علم و ایمان و عمل هستند و ما را به قرب خدا دعوت می‌کنند که اطاعت از آنها و یاری‌کردنشان واجب است.

غدیر؛ عید تحقق کامل توحید و یکتاپرستی

این استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد: غدیرخم روزی است که خداوند برای تحقق توحید کامل و بی‌نقص یعنی توحید، نبوت و امامت، از بندگانش به وسیله پیامبر(ص) تا قیامت بیعت گرفت، لذا اهمیت غدیر به همین دلیل است.
حجت‌الاسلام اژه‌ای در پاسخ به این سؤال که چرا عده‌ای با وجود بیعت در غدیرخم، بعدا آن را انکار کرده و بیعت خود را شکستند، گفت: بخشی از این نقض عهد به علل روانی برمی‌گردد، قرآن می‌فرماید:«وَ مِنْ شَرِّ حاسِدٍ إِذا حَسَدَ»، مقاماتی که خداوند به اشخاص می‌دهد، موجب حسادت دیگران می‌شود و یکی از علل عدم پذیرش رهبری پیشوایان دینی، حسادت است. علت دیگر، طمع بود؛ آنها می‌دانستند که اگر رهبری علی(ع) را بپذیرند، باید از او اطاعت کرده و در خدمتش باشند و خودشان بی‌نصیب می‌مانند؛ لذا طمع به حکومت و ریاست باعث شد حق صاحب حق را انکار کنند تا فضا برای خودشان باز شود.
وی ادامه داد: برخی از این افراد راحت‌طلب بودند و می‌دانستند که دنباله‌روی از پیامبر(ص) مبارزه و مجاهده و مشکلات خاص خود را به دنبال دارد و علی(ع) نیز مانند پیغمبر در اجرای احکام الهی سختگیر است و جامعه را بر اساس عدالت و معیارهای مکتبی اداره می‌کند و آنها نمی‌توانند کیسه‌ای از بیت‌المال برای خود بدوزند، لذا به انکار غدیر پرداختند. برخی نیز راحت‌طلبِ ترسو بودند و می‌دانستند که در صورت پذیرش ولایت علی(ع)، باید با او همراهی کنند، ولی خواهان دست و پنجه نرم کردن با مشکلات نبودند. عده‌ای مزدور و آلت دست مراکز قدرت و ثروت بودند و برخی دیگر نیز به گروه‌ها و جریانات خاصی گرایش داشتند که مجموع این عوامل باعث شد بیعت خود را شکسته و واقعه بنی‌ساعده رخ دهد.

تبیین حقیقت غدیر از منظر قرآن؛ عاملی برای وحدت میان مسلمانان

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: مسلمانان در توحید، عدالت، معاد و نبوت با یکدیگر اشتراک دارند و برای کتاب آسمانی خود ارزش و اهمیت زیادی قائل‌اند، لذا اگر شیعه بتواند حقیقت واقعه غدیر را تبیین کند، همان‌طور که قرآن بیان کرده است، بدون حواشی تفرقه‌انگیز مثل دشنام و توهین، آن وقت غدیرخم به عنوان محور وحدت مطرح می‌شود.

وی افزود: مسلمانان در محبت اهل‌بیت(ع) نیز با یکدیگر اشتراک دارند، منتها برخی از فرقه‌های اسلامی افراد مشمول اهل‌بیت(ع) را طیف وسیعی می‌دانند و معتقدند محبت واجب نسبت به اهل‌بیت(ع) منحصر به چهارده معصوم(ع) نیست و تمام وابستگان به پیامبر(ص) اعم از سببی و نسبی، صالح و غیر صالح و عادل و غیر عادل را نیز دربر می‌گیرد؛ بنابراین اگر حقیقت غدیر از طریق قرآن برای آنها تبیین شود، به عاملی برای وحدت تبدیل می‌شود، به خصوص اینکه اهل اسلام معتقدند در آخرالزمان فردی از نسل پیامبر(ص) و فاطمه زهرا(س) ظهور کرده و اسلام را در جهان حاکم می‌کند، البته در اینکه فرد مورد نظر کیست و آیا متولد شده است یا نه، با یکدیگر اختلاف نظر دارند که با مراجعه به قرآن و احادیث پیامبر(ص) می‌توان حقیقت بسیاری از مسائل را روشن ساخت.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا اصفهان غدیرخم توحید وحدت حجت الاسلام مهدی اژه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۵۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش از شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، حجت‌الاسلام سید میکائیل باقری، عصر امروز _سه‌شنبه، یازدهم اردیبهشت_ در جمع شرکت‌کنندگان مسابقات استانی قرآن، عترت و نماز کهگیلویه و بویراحمد که به میزبانی شهرستان چرام برگزار شد، اظهار کرد: در ۷۴۰ منطقه آموزش و پرورش کشور، ۱۶۰۰ نفر به مرحله استانی راه یافتند که پس از برگزاری مسابقات استانی ۷۵ هزار نفر به مرحله کشوری راه می‌یابند.

وی افزود: مسابقات پسران در اوایل مرداد به میزبانی مشهد مقدس و دختران در نیمه مرداد به میزبانی استان مازندران برگزار می‌شود.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: مسابقات قرآن، عترت و نماز در ۱۲ رشته و در دو بخش آوایی و پژوهشی برگزار می شود.

وی تصریح کرد: دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مرحله آموزشگاهی قرآن، عترت و نماز در سطح کشور شرکت کردند.

در ادامه محمد جمالی‌آرند سرپرست اداره کل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: در مرحله استانی چهل و دومین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزی در شهرستان چرام تعداد ۱۲۰۰ نفر پسر و دختر در ۱۲ رشته شرکت کرده‌اند.

وی افزود: داوری این مسابقات را ۳۸ نفر بر عهده دارند که پس از داوری تعداد ۶۰ نفر به مرحله کشوری راه پیدا خواهند کرد.

کد خبر 749505

دیگر خبرها

  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • شباهتهای جنگ غزه و ائتلاف کفار و مشرکین مکه و یهود مدینه در جنگ احزاب
  • گزارش صداوسیما درباره نکوهش قرآنی ذخیره طلا و دلار در خانه که دوباره وایرال شد + فیلم | به جای احتکار خانگی طلا و ارز چه کنیم؟
  • شرکت دو میلیون و ۶۰۰ هزار دانش‌آموز در مسابقات قرآنی
  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • افتخار ۲۷ سال خادمی قرآن
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • سندرز: متهم کردن اسرائیل به کشتار فلسطینیان یهودی‌ستیزی نیست بلکه تبیین حقیقت است