Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-30@12:08:57 GMT

علل از خواب پريدن نوزادان

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۵۶۳۳

علل از خواب پريدن نوزادان

خبرگزاري آريا -
علت از خواب پريدن نوزادان در خواب
خواب که در تصور اوليه هر کس نشانه آرامش است، در برخي شيرخواران مايه نگراني والدين است! از بد خوابي و منقطع شدن خواب که بگذريم برخي پديده‌هاي عجيب هستند که کودک هنگام خواب از خود نشان مي‌دهد و همين اتفاق‌هاي به ظاهر ساده پدر و مادر‌ها را به شدت مي‌ترساند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه چند مورد مهم از کارهايي که بچه‌ها در خواب انجام مي‌دهند را مي‌خوانيد.
علل از خواب پريدن نوزاد
1) قطع تنفس
ممکن است متوجه شويد که فرزندتان هنگام خواب خيلي آرام نفس مي‌کشد و همين مسئله شما را بترساند که: «نکند دارد خفه مي‌شود!» در اين حالت کودک ممکن است مدتي تنفس سريعي داشته باشد و بعد تنفسش آرام شود.
سپس حدود 15 ثانيه نفس نکشد. نگران نباشيد،‌ اين حالت تا حدود 6 ماهگي در کودکان طبيعي است اما اگر اين مسئله شما را خيلي نگران کرده به پزشک مراجعه کنيد تا خيال‌تان راحت شود.
اگر فرزندتان بالاي 6 ماه است و هنوز اين طور نفس مي‌کشد، بايد سري به پزشک بزنيد. اين حالت تنفسي در شيرخواران زير 6 ماه ممکن است حدود 5 درصد زمان خواب کودک را به خود اختصاص دهد.
2) خرخر کردن و خرناس کشيدن
اين مسئله جاي نگراني ندارد خصوصا اگر خرناس‌هاي شيرخوار ريتمي منظم دارد. معمولا کودک زماني خرناس مي‌کشد که بيني‌اش به دنبال سرماخوردگي گرفته باشد.
اگر خرخر کودک مداوم همراه با مکث و سپس نفس‌هاي بريده است احتمال دارد راه‌هاي هوايي‌اش- به دليل مشکلات لوزه‌اي و ادنوئيدي -گرفته باشد که بايد او را به متخصص اطفال نشان دهيد تا با بررسي گوش، حلق و بيني‌اش درمان‌هاي لازم شروع شوند. بعضي بچه‌ها هم خرناس مي‌کشند، چون آلرژي دارند که دراين زمينه هم مي‌‌توانيد با پزشک متخصص اطفال مشورت کنيد.
3) تعريق
بعضي از کودکان حين خواب عميق شبانه‌شان بيش از حد عرق مي‌کنند. عرق کردن مسئله پيچيده‌اي نيست اما تعريق بيش از حد مي‌تواند نشانه‌اي از بيماري‌هاي قلبي مادرزادي باشد.
در اين حالت کودک براي نفس کشيدن تقلا مي‌کند و همين امر سبب تعريق بيش از حد او مي‌شود. يادتان باشد دماي اتاقي که کودک را در آن مي‌خوابانيد بايد تنظيم باشد. دماي بيش از حد بالا مي‌تواند سبب مرگ ناگهاني طفل در خواب شود. دماي مناسب براي اتاق شيرخوار بايد 15تا 20 درجه باشد.
4) حرکات گهواره‌اي
گروهي از حرکات در کودکان به دنبال محرک‌هاي محيطي ايجاد مي‌شوند، مثلا صدايي شديد (به هم خوردن در)، جابه‌جايي هوا (خاموش يا روشن کردن کولر)، نور، تغيير دما و…. به دنبال چنين محرک‌هايي کودک ناگهان حرکتي مي‌کند و دست‌هايش را جمع مي‌کند يا شانه‌هايش مي‌لرزد. چنين حالت‌هايي طبيعي هستند و سريع هم برطرف مي‌شوند.
گاهي کودک در خواب حرکت‌هايي دارد که اگر دست او گرفته شود اين حرکات قطع مي‌شوند. در ساير موارد اگر کودک حين خواب حرکت‌هاي بي‌دليل انجام داد، بهتر است او را به متخصص اطفال نشان دهيد. گاهي شيرخوار حين خواب با حرکات متناوبي مرتبا به سمت جلو يا عقب حرکت مي‌کند.
اين حالت از حدود 6 ماهگي خود را نشان مي‌دهد و گاهي هم با چرخش سر همراه است. اين تکان‌ها معمولا نشانه بيماري‌هاي حرکتي و مشکلات مغزي نيستند اما بهتر است درباره آن با متخصص صحبت کنيد. يک گروه از حرکات خطرناک در شيرخواران به دنبال تشنج صورت مي‌گيرند که عبارتند از حالتي شبيه مکيدن، جويدن يا پدال زدن مکرر.
در موارد قولنج شيرخواري (از سه هفتگي تا 6 ماهگي) گاهي کودک به دليل دردهايي که دارد به خود مي‌پيچد، خود را سفت مي‌کند، دست‌‌هايش را جمع مي‌کند و… اما اين حرکات با مواردي «ناگهاني» فرق دارند. در چنين موقعيتي کودک نشانه‌اي ديگر از درد هم دارد، مثلا گريه‌هاي بي‌امان.
گاهي هنگام شيرخوردن کودک به دليل پديده رفلاکس (برگشت غذا از معده به مري به دنبال حجم زياد غذا در معده) ممکن است سرش را عقب بکشد و سفت کند.
5) پريدن ناگهاني کودک از خواب همراه با يک حرکت شديد
گاهي بعد از 6 ماهگي شيرخوار ممکن است ناگهان از خواب بپرد و گريه کند. در اين حالت نزديک شدن پدر و مادر به فرزند به او احساس امنيت مي‌دهد و در نتيجه ساکت مي‌شود. با بالا رفتن سن ممکن است شيرخوار حين خواب کابوس ببيند و بيدار شود.
منبع: bartarinha.ir

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۵۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده

ای یار جفا کرده پیوند بریده این بود وفاداری و عهد تو ندیده   در کوی تو معروفم و از روی تو محروم گرگ دهن آلوده یوسف ندریده   ما هیچ ندیدیم و همه شهر بگفتند افسانه مجنون به لیلی نرسیده   در خواب گزیده لب شیرین گل اندام از خواب نباشد مگر انگشت گزیده   بس در طلبت کوشش بی فایده کردیم چون طفل دوان در پی گنجشک پریده   مرغ دل صاحب نظران صید نکردی الا به کمان مهره ابروی خمیده   میلت به چه ماند به خرامیدن طاووس غمزت به نگه کردن آهوی رمیده   گر پای به در می‌نهم از نقطه شیراز ره نیست تو پیرامن من حلقه کشیده   با دست بلورین تو پنجه نتوان کرد رفتیم دعا گفته و دشنام شنیده   روی تو مبیناد دگر دیده سعدی گر دیده به کس باز کند روی تو دیده کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: امروز با سعدی: دیگر مپرس از من نشان کز دل نشانم می‌رود امروز با سعدی: کس نیست که پنهان نظری با تو ندارد امروز با سعدی: دست در خون عاشقان داری

دیگر خبرها

  • تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان (عکس)
  • کار‌هایی که به مغز آسیب می‌رساند
  • (تصاویر) تلاش کشتی‌گیران غول پیکر برای درآوردن گریه نوزادان
  • لزوم پیوند کودکان با طبیعت از بدو تولد
  • آب آلبالو چه کمکی به دیابتی‌ها می‌کند؟
  • علت تشنگی بعد از خواب چیست؟
  • امروز با سعدی: ای یار جفا کرده پیوند بریده
  • پاندمی تأثیر ناچیزی بر رشد کودکان داشت
  • علت خواب رفتن و گزگز پا‌ها (فیلم)
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن