Web Analytics Made Easy - Statcounter

صله‌رحم خانواده‌های سادات به‌مناسبت بزرگداشت عید غدیر خم تبدیل به سنت دیرینه مردم قم در این عید بزرگ شده است. ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۱:۱۹ استانها قم نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، پیامبر اسلام(ص) به‌دستور خداوند در هجده ذی‌القعده سال 10 هجری در حجة الوداع و پس از اتمام حج و  در راه بازگشت، به محل غدیر خم رسیدند و در آنجا امام علی(ع) را به‌عنوان خلیفه و امام مسلمین پس از خود معرفی و منصوب کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیامبر در بخشی از خطبه غدیریه که معروف به حدیث غدیر است می‌فرماید: «هر کس من مولای (سرپرست) اویم، علی مولای (سرپرست) اوست».

در احادیث و روایات شیعه عید غدیر به‌عنوان عیدُ اللهِ‌ الاکبر، والاترین عید و عید اهل‌بیت پیامبر(ص) تعبیر شده است، همچنین روز عید غدیر اعمالی چون صله رحم، روزه گرفتن، نماز روز عید و خواندن خطبه غدیریه بر شیعیان توصیه شده است.

از صدها سال پیش این عید بزرگ به‌طور رسمی به‌عنوان آیین بزرگ مذهب تشیع توسط شیعیان گرامی داشته شده که به‌علاوه جشن‌ها، مراسمات محلی و مذهبی و برای پاسداشت روز غدیر و احترام به نسل و نوادگان امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) به دیدار سادات می‌روند.

کلمه سَید در زبان عربی به‌معنای آقا و بزرگ است که برای احترام به نسل و نوادگان  پیامبر(ص) به آن‌ها نیز سید گفته می‌شود. سادات از طریق نسب پدری سید شده و افرادی که پدر و مادر سید داشته باشند سید دوشرفه خوانده می‌شوند، سادات طباطبایی نیز کسانی هستند  که هر دو پدر و مادر آن سید دوشرفه باشند، همچنین به کسانی که  تنها مادر سیده‌ای داشته باشند «میرزا“ می‌گویند.

اهالی بومی و اصیل کیش در عید غدیر به یکدیگر عیدی داده دعای «الحمد لله علی الکمال الدین، الحمد لله اتمام نعمه و رضی رب ولایت علی‌بن ابی‌طالب» را زمزمه می‌کنند.

اهالی خراسان شمالی نیز  به‌مناسبت فرارسیدن عید غدیر  با مراسم خواندن عقد اخوت و برادری یکدیگر را برگزار کرده که این کار به‌منظور تحکیم هرچه بیشتر دوستی و پیمان برادری صورت می‌گیرد.

مولودی‌خوانی و برپایی جشن یکی از آداب‌ورسوم رایج در این روز مبارک است. مداحان و شاعران  مناطق  مختلف کشور با خواندن اشعار زیبا در وصف امام علی(ع) و بزرگداشت عید غدیر سعی در آشنایی و تزریق شادی به مردم و محبان امام علی(ع) دارند.

در قم نیز این مراسم آیینی، سنتی و مذهبی به‌اشکال مختلف صورت می‌گیرد، در مناطق روستایی قم سادات در مساجد به میزبانی مردم می‌پردازند. در مناطقی نیز  مردم به‌احترام این عید بزرگ هدایایی را به سادات می‌دهند و این روز را به آن‌ها تبریک می‌گویند.

از قدیم‌الایام و در مناطق شهری از صبح روز غدیر درب خانه سادات به‌روی همگان باز شده و مردم به بازدید هرکدام از خانواده‌ها رفته و  سادات نیز به‌نشانه شادی از آن‌ها پذیرایی کرده و عیدی می‌دهند، به همین دلیل در این روزها بسیاری از سادات  دغدغه تهیه پول نو و تانخورده را دارند، صله‌رحم خانواده‌های سادات به‌مناسبت بزرگداشت غدیر و سادات تبدیل به سنت دیرینه مردم قم در روز عید غدیر شده است.

سید رضا هاشمی که حدود 60 سال سن دارد درباره این عید بزرگ در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم، اظهار داشت: بنده از کودکی به‌یاد دارم که شب عید غدیر پدرم ملزومات پذیرایی از میهمانان را تهیه می‌کرد و  از صبح زود درب خانه را باز می‌کرد، من و برادرانم که کودک بودیم در عین خوش‌آمد گویی به میهمانان از آن‌ها نیز پذیرایی می‌کردیم.

وی ادامه داد: حالا که سنی از من گذشته است و همه فرزندانم ازدواج‌کرده‌اند ولی هرکدام صبح روز عید غدیر به خانه می‌آیند و به‌‌رسم همیشه  به میزبانی از میهمانانی که برای احترام به سادات و بزرگداشت غدیر به خانه می‌آیند می‌پردازیم.

امیرحسین دهقان که جوانی حدوداً 23 است، درباره عید غدیر و رسم مردم قم ابراز کرد: هرساله برای دیدوبازدید سادات به منزل سادات بزرگ می‌روم و آن‌ها نیز به‌رسم هرساله به مردم عیدی داده و  ما نیز برای برکت مال خود این عیدی‌ها را تا آخر سال خرج نمی‌کنیم.

وی افزود:  البته برخی سادات بزرگ مثل علما و مراجع تقلید در مساجد با  مردم دیدار کرده چراکه افراد زیادی به دیدار آن‌ها رفته و امکان رفت‌وآمد جمعت در منازل آن‌ها سخت خواهد بود.

سید یاسین علوی نیز که خود میزبان مردم در روز عید غدیر است، می‌گوید: چند روز مانده به این عید بزرگ خانواده ما در تب‌وتاب تهیه اقلام برای پذیرایی از میهمانان‌اند، اغلب میهمانان دوستان، آشنایان، همسایگان و فامیل هستند.

سید یاسین بیان کرد: رفت‌وآمد مردم به خانه ما بسیار ارزشمند و مایه مباهات است و شاید برکت سال ما به‌دلیل میزبانی ما از  مردم در این روز بزرگ است.

حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی نیز با  ارائه حدیثی از پیامبر اکرم(ص) عنوان کرد: رسول خدا(ص) می‌فرماید که «دور علی(ع) باشید و از علی(ع) دور نشوید که اگر غیرازاین باشد، منحرف خواهید شد».

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حضرت محمد(ص) در خطبه غدیریه می‌فرماید ”من از میان شما می‌روم، ولی دو ثقل اکبر و اصغر را که قرآن و عترت هستند میان شما قرار می‌دهم که  هر دو با هم عامل سعادت شما خواهند بود‌» که این نیز نشان‌دهنده اهمیت بزرگداشت عید بزرگ غدیر خواهد بود.

این سنت قدیمی به‌توصیه علما و بزرگان برجسته‌تر شده و هرساله تبلیغ بیش‌تری برای رواج این سنت شیرین در قم انجام می‌شود.

انتهای پیام/ش*

R7854/P36447/S6,62/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۵۸۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق یک آرزوی دیرینه؛ مترو به حرم رضوی متصل می‌شود

شهردار مشهد از انجام تست گرم فاز اول خط سه مترو حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) در روز ۱۸ فروردین‌ماه امسال خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، محمدرضا قلندرشریف، اظهار داشت: همان‌طور که بارها اعلام شد یکی از سیاست‌های دوره ششم شورای اسلامی شهر با توجه به ترافیک سنگین و آلودگی هوا، توسعه خطوط مترو مشهد است.

وی افزود: در همین راستا اولویت شهرداری در حوزه احداث مترو اتصال آن به حرم مطهر است، لذا در فاز اول بهره‌برداری از 6 کیلومتر میانی خط سه حدفاصل میدان شهدا تا پایانه مسافربری امام رضا(ع) که این خط را از طریق باب الجواد(ع) به حرم مطهر متصل خواهد کرد در دستور کار قرار گرفت و عملیات اجرایی آن به‌سرعت در حال انجام است.

شهردار مشهد با بیان اینکه این بخش از خط 3 در میدان شهدا به خط 2 و در ایستگاه بسیج به خط یک متصل خواهد شد، بیان کرد: بهره‌برداری از فاز اول خط سه در واقع راه‌آهن، فرودگاه و پایانه مسافربری را به حرم مطهر امام رضا (ع) متصل خواهد کرد که این اقدام دسترسی زائران به حرم مطهر را تسهیل می‌کند.

قلندر شریف تصریح کرد: طبق برنامه زمان‌بندی امیدواریم فاز یک خط سه امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عملیات اجرایی ساخت ایستگاه‌ها به‌سرعت در حال انجام است، خاطرنشان کرد: اکنون ریل‌گذاری مسیر 12 کیلومتری رفت و برگشت فاز اول خط سه با استفاده از ریل ملی ریل‌گذاری شده و مابقی نیز در روزهای آینده انجام خواهد شد.

شهردار مشهد، گفت: در کنار ریل‌گذاری مسیر، نصب تجهیزات از جمله تابلو‌های برقی از سوی قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) در حال انجام است و با نصب این تجهیزات تست گرم فاز اول خط سه 18 فروردین ماه انجام می‌شود.

قلندر شریف به وضعیت ساخت ایستگاه‌های مسیر 6 کیلومتری فاز اول خط سه اشاره و اضافه کرد: اکنون ساخت سازه سه ایستگاه باب الجواد (ع)، میدان شهدا و پایانه مسافربری امام رضا (ع) از حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار هستند و در بخش معماری و تجهیزات نیز 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی در خصوص تأمین مالی پروژه مترو مشهد نیز گفت: در بحث اوراق مشارکت انتشار اوراق به مبلغ دو هزار و 900 میلیارد تومان تأیید شده و این موضوع از سوی معاونت اقتصادی شهرداری مشهد در حال پیگیری است که امیدواریم تا شهریورماه امسال این مبلغ محقق شود.

انتهای پیام/282/

دیگر خبرها

  • برگزاری محفل انس با قرآن در پارک غدیر یزد
  • دیدار نوروزی کارکنان پست بانک ایران با وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • طبالی سحرگاهی؛ سنتی دیرینه در مهریز
  • تحقق یک آرزوی دیرینه؛ مترو به حرم رضوی متصل می‌شود
  • ماماشملی؛ سرآشپز سمنوپزون نوروزی | کاسه اول، سهم سادات محله | آشتی‌کنان همسایه‌ها کنار دیگ سمنو
  • اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر در بوستان غدیر مشهد
  • اطعام مستمندان سنت دیرینه مردم آذربایجان غربی در میلاد کریم اهل بیت (ع)
  • تا ساعتی دیگر محفل بزرگ قرآنی امام حسنی ها آغاز می شود
  • برگزاری بزرگ‌ترین محفل قرآنی در ورزشگاه آزادی
  • انتشار تصویر ۶۰۰ شهید غزه+لینک دانلود