Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@05:44:55 GMT

خودرو پژو GLX ۴۰۵ را بشناسید

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۶۰۷۲

خودرو پژو GLX ۴۰۵ را بشناسید

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، پژو ۴۰۵ را باید همانند مدل ۲۰۶ یکی از موفق‌ترین محصولات شرکت پژو فرانسه دانست. در وصف موفقیت این مدل ذکر همین نکته کافی است که ۴۰۵ در سال ۱۹۸۸ عنوان بهترین خودروی سال اروپا را از آنِ خود کرد. ورود و مونتاژ این مدل در کشورمان به حوالی سال‌های ۱۳۶۹ باز می‌گردد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محصول در تیپ‌های متنوعی نظیر GL ، GLX و ۲۰۰۰ و استقبال بسیار خوب مشتریان از این خودرو به‌عنوان اتومبیلی مستحکم، ایمن و پرکشش، توانست شرایط خوبی را برای آن در بازار کشورمان رقم بزند.

موفقیت این مدل آن‌قدر به مذاق متولی تولید آن در کشور یعنی شرکت ایران‌خودرو خوش آمد که در سال ۱۳۷۳ روند بومی‌سازی بخشی از قطعات پژو ۴۰۵، در دستور کار شرکت ساپکو قرار گرفت.

پژو ۴۰۵ از زمان عرضه‌ی خود تا به حال با فراز و نشیب‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده است. این خودرو که با شکستی بزرگ در بازار‌های آمریکا روبه‌رو شد، به موفقیتی بی‌سابقه در بازار‌های اروپایی دست یافت. پژو ۴۰۵ در سال ۱۹۸۵ موفق شد با اختلاقی قاطع و غیرقابل‌بحث عنوان خودروی سال اروپا را از آن خود کند و البته مسئله به اینجا ختم نمی‌شود، پژو ۴۰۵ در رالی داکار به مدت دو سال پیاپی موفق به قهرمانی شد که همه‌ی این‌ها شایستگی این مدل و دلیل محبوبیت آن بعد از چند دهه در بازار داخلی است.

طراحی خودرو

پژو ۴۰۵ GLX برخلاف مدل SLX با تغییر ظاهری همراه نبوده و ساختار ظاهری کلی خود را حفظ کرده است. البته طراحی کابین خودرو همسو با تغییر کابین خودرو‌های پژو در دو سال گذشته با تغییرات جدیدی همراه بوده است که این تغییرات هم بیشتر در بحث رنگ‌بندی و ظاهر آن قرار می‌گیرد.

فضای داخلی خودرو همچنان برای سرنشینان جلو و عقب بسیار مناسب است. طراحی دو رنگ تازه‌ی کابین باعث شده تا کابین آن حس شادتری در مقایسه با کابین خسته‌کننده‌ی گذشته داشته باشد. از جمله امکانات و تجهیزات پژو ۴۰۵ GLX می‌توان به شیشه بالابر برقی جلو، رینگ فولادی ۱۴ اینچی، مکانیزم اهرمی تنظیم پشتی صندلی‌های جلو، سیستم صوتی جدید، قفل برقی برای صندوق عقب با کلید بازکن در صندوق از داخل اتاق اشاره کرد.

عملکرد و پیشرانه‌ی خودرو

پژو ۴۰۵ GLX که در حال حاضر از پیشرانه‌ی L۳ استفاده می‌کند، روند پر پیچ و خمی را برای رسیدن به این پیشرانه پشت سر گذاشته است. این خودرو در ابتدای عرضه‌ی خود در کنار مدل GL از یک پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری با کد XU۵، ۲C استفاده می‌کرد که از سری پیشرانه‌های PSA XU بود و در مدل‌های دیگری مثل پژو ۳۰۹ و سیتروئن BX هم به کار می‌رفت. به همین خاطر در آن دوران پژو GLX را GLX ۱۶۰۰ هم نام می‌بردند اما مدتی بعد از عرضه‌ی این مدل، شرکت خودروسازی ایران خودرو به فکر استفاده از پیشرانه‌های ۱.۹ لیتری قدرتمندتر XU۹، ۲C بر روی خودرو‌های خود افتاد که پس از مدتی بر روی هر دو مدل GL و GLX قرار گرفت.

یکی از مشکلات بزرگ مدل‌هایی که از این پیشرانه بهره می‌بردند، مصرف سوخت بالای آنها بود. به همین خاطر تصمیم بر این شد تا پیشرانه‌های بهینه‌تری برای ۴۰۵ در نظر گرفته شوند. به دنبال آن، پیشرانه‌ی دیگری از سری PSA XU با کد XU۷ JP / LFZ مورد توجه قرار گرفت که یک پیشرانه‌ی ۱.۸ لیتری (۱۷۶۱ سی سی) بود و تا به امروز هم بر روی این مدل حضور دارد. این پیشرانه در بسیاری از خودرو‌های دیگر ایران خودرو از جمله سمند LX و پژو پارس هم به چشم می‌خورد و در حال حاضر با نام «پیشرانه‌ی L۳» شناخته می‌شود.

پیشرانه‌ی L۳ که پژو ۴۰۵ GLX از آن بهره می‌برد، توانایی تولید حداکثر توان ۱۰۰ اسب بخار در دور موتور ۶۰۰۰ دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور ۱۵۳ نیوتن متر در دور موتور ۳۰۰۰ دور بر دقیقه را دارد. یک گیربکس ۵ سرعته‌ی دستی در این مدل وظیفه‌ی انتقال نیرو از پیشرانه به محور محرک جلو (FWD) را بر عهده دارد. پژو GLX با کمک این پیشرانه می‌تواند صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت را در ۱۱ ثانیه سپری کرده و به حداکثر سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ همچنین میانگین مصرف سوخت ترکیبی این مدل به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر رانندگی ۹ لیتر تخمین زده شده است.

ایمنی خودرو

باوجوداینکه خودرو‌های پژو ۴۰۵ حداقل در داخل کشور به ایمنی بدی شهره نیستند، اما آمار و ارقام مختلف نشان می‌دهد که چندان هم نمی‌توانیم به ایمنی این مدل‌ها اعتماد کنیم؛ اگر چه سیستم‌های ارزیابی داخلی هنوز به آن سطح از کیفیت در ارزیابی‌های خود نرسیدند، اما نتایج آن‌ها بدون شک می‌تواند معیار مناسبی برای تصمیم‌گیری باشد. در آخرین گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که اسفندماه سال ۱۳۹۵ منتشر شده، خودروی پژو ۴۰۵ در کلاس قیمتی ۲۵۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال با کسب یک ستاره‌ی کیفی در جایگاه ۱۱ از میان ۱۶ خودروی حاضر در ارزیابی قرار گرفته است. در صدر این کلاس رنو ساندرو قرار گرفته و خودرو‌هایی از جمله New MVM ۳۱۵، پژو پارس، تندر ۹۰ و پارس تندر عملکرد بهتری نسبت به ۴۰۵ داشتند.

از جمله امکانات و تجهیزات ایمنی مدل ۱۳۹۵ پژو ۴۰۵ GLX می‌توان به سیستم ترمز ضد قفل (ABS) چهار کاناله به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، چراغ‌های مه‌شکن عقب، دو عدد کیسه‌ی هوای ایمنی برای راننده و سرنشین جلو، قفل مرکزی با سوئیچ کنترل از راه دور رادیویی و سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) اشاره کرد.

جمع‌بندی

پژو GLX محبوبیت همیشگی این خودرو را در بین خانواده‌های متوسط حفظ کرده است و فروش هر ساله‌ی آن نشان می‌دهد که با وجود اشباع‌شدن بازار داخلی از محصولات بی‌کیفیت و بعضاً ناشناس چینی، همچنان خریداران زیادی در داخل کشور به این خودرو روی خوش نشان می‌دهند و در صورت داشتن بودجه‌ی کافی، از خرید آن صرفنظر نمی‌کنند. شاید اینکه ایران خودرو در کنار مدل SLX مدل قبلی را با نام GLX حفظ کرده، نکته‌ی مثبت و البته هوشمندانه‌ای برای این شرکت محسوب شود؛ چرا که تغییرات تازه‌ی SLX به زعم بسیاری از خریداران داخلی خوش نیامده و بعید به نظر می‌رسد که این مدل بتواند محبوبیت ۴۰۵ معمولی را به دست آورد، به خصوص با توجه به قیمت آن که تا حدودی در مقایسه با GLX منطقی به نظر نمی‌رسد.

آخرین قیمت خودرو را اینجا ببینید.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نبض بازار خودروسازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۶۰۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه تقلب‌یاب کنکور چطور کار می‌کند؟ | انواع دستگاه‌های تقلب‌یاب را بشناسید

به گزارش همشهری آنلاین، نوبت نخست کنکور سراسری ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت‌ماه با رقابت بیش از یک میلیون داوطلب در سراسر کشور برگزار می‌شود. این در حالی است که چند روز پیش عبدالرسول پورعباس رئیس سازمان سنجش آموزش کشور از ورود نسل سوم آشکارسازهای تقلب خبر داده.

همچنین، همراه داشتن دستگاه یا تجهیزات تقلب در جلسه آزمون به ۱۰ سال محرومیت از آزمون منجر می‌شود.

خبر مهم برای متقلبان کنکور | نسل سوم تقلب‌یاب امسال به کار گرفته می‌شود

در زمان برگزاری کنکور ۱۴۰۲ از نسل دوم آشکارسازها که توسط شرکت‌های دانش بنیان ایرانی طراحی شده بود، رونمایی شد و حالا پورعباس استفاده از نسل سوم سیگنال‌یاب‌ها را از جمله تمهیدات سازمان سنجش برای تضمین سلامت آزمون عنوان کرده است.

به طور معمول متقلبان آزمون تجهیزاتی به همراه دارند که از آن طریق سؤالات را به خارج محل آزمون فرستاده و پاسخ را دریافت می‌کنند. تقلب‌یاب‌ها به این دستگاه‌ها سیگنال ارسال می‌کنند به طوری که یک صدای بلند در گوش داوطلب ایجاد شده و تجهیزات همراهش آشکار می‌شود.

انواع دستگاه‌های تقلب‌یاب

راکت‌های موبایل‌یاب با ایجاد میدان مغناطیسی در اطراف خود هر شئی را که دارای فلز باشد، از جمله تجهیزات الکترونیکی مانند موبایل، هندزفری را شناسایی کرده و به صورت ویبره یا صدا هشدار می‌دهند.

دستگاه‌های فرکانس‌یاب یا سیگنال‌یاب انواع امواج رادیویی از جمله امواج تلفن همراه و سایر تجهیزات بی‌سیم را شناسایی کرده و با بوق هشدار می‌دهند.

دستگاه جمر یک دستگاه کورکن و مسدودکننده امواج موبایل است و در محدوده آن هیچ گوشی تلفن همراهی نمی‌تواند از پیامک، تماس یا اینترنت استفاده کند.

دستگاه‌ تقلب‌یاب نیز به تجهیزات تقلب، سیگنال ارسال می‌کند، به این صورت که در گوش داوطلب صدای بلندی تولید و فرد متقلب شناسایی می‌شود.

کد خبر 844591 منبع: فارس برچسب‌ها خبر مهم کنکور سازمان سنجش آموزش کشور آزمون کارشناسی

دیگر خبرها

  • ببینید | سلطان گل به خودی را بشناسید؛ باورتان می‌شود انقدر سریع؟
  • انواع چای و خواص آن را بشناسید (فیلم)
  • موثرترین بازیکن جوان لیگ را بشناسید
  • سامانه‌های پدتفندی ایران برای مقابله با حمله اسرائیل را بشناسید | تصویر
  • نسخه جدید خودروی محبوب مولتی‌میلیاردر‌های ایرانی + عکس
  • علائم شایع بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • علائم شایع‌ بیماری‌های کبدی را بشناسید
  • تیم منتخب فصل فوتبال زنان ایران را بشناسید
  • دستگاه تقلب‌یاب کنکور چطور کار می‌کند؟ | انواع دستگاه‌های تقلب‌یاب را بشناسید
  • خواص عجیب این نوع چای برای بدن را بشناسید