سندی قرآنی بر حقانیت امیرالمؤمنین پیامبر(ص) اولین بار کجا جمله «مَنْ كُنْتُ مَوْلاهُ، فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ» را برای اصحاب خواند؟
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۶۴۸۱
خبرگزاری فارس- گروه فعالیتهای قرآنی: سائلى وارد مسجد رسول خدا صلى الله علیه و آله شد و از مردم درخواست کمک کرد. کسى چیزى به او نداد. حضرت على علیهالسلام در حالى که به نماز مشغول بود، در حال رکوع، انگشتر خود را به سائل بخشید. در تکریم این بخشش، این آیه نازل شد:
«إِنَّمَا وَلِیُّکُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ ءَامَنُواْ الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَوةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکَوةَ وَهُمْ رَکِعُونَ»(سوره مائده آیه ۵۵)
ترجمه
ولىّ و سرپرست شما، تنها خداوند و پیامبرش و مؤمنانى هستند که نماز را برپا مىدارند و در حال رکوع، زکات مىدهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ماجراى فوق را ده نفر از اصحاب پیامبر مانند ابن عباس، عمّار یاسر، جابربن عبداللّه، ابوذر، اَنسبن مالک، بلال و... نقل کردهاند و شیعه و سنّى در این شأن نزول، توافق دارند. (الغدیر، ج2، ص52)، (احقاقالحقّ، ج2، ص400) و (کنزالعمّال، ج6، ص391)
عمّار یاسر مىگوید: پس از انفاق انگشتر در نماز و نزول آیه بود که رسول خدا صلى الله علیه وآله فرمود: «مَن کنتُ مولاه فعلىّ مولاه». (تفسیر المیزان)
پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله در غدیرخم، براى بیان مقام حضرت على علیه السلام این آیه را تلاوت فرمود. (تفسیر صافی) و خود على علیهالسلام نیز براى حقّانیّت خویش، بارها این آیه را مىخواند. (تفسیر المیزان) ابوذر که خود شاهد ماجرا بوده است، در مسجدالحرام براى مردم داستان فوق را نقل مىکرد. (تفسیر مجمعالبیان)
کلمه «ولىّ» در این آیه، به معناى دوست و یاور نیست، چون دوستى و یارى مربوط به همه مسلمانان است، نه آنان که در حال رکوع انفاق مىکنند.
امام صادق علیه السلام فرمودند: منظور از «الّذین آمنوا...»، على علیهالسلام و اولاد او، ائمّه علیهمالسلام تا روز قیامت هستند. پس هرکس از اولاد او به جایگاه امامت رسید با این ویژگى مثل اوست، آنان صدقه مىدهند در حال رکوع. (کافى، ج1، ص 288)
مرحوم فیض کاشانى در کتاب نوادر، حدیثى را نقل مىکند که بر اساس آن سایر امامان معصوم نیز در حال نماز و رکوع به فقرا صدقه دادهاند که این عمل با جمع بودن کلمات «یقیمون، یؤتون، الراکعون» سازگارتر است.
امام باقر علیهالسلام فرمود: خداوند پیامبرش را دستور داد که ولایت على علیهالسلام را مطرح کند و این آیه را نازل کرد. (تفسیر نورالثقلین) و (کافى، ج1، ص281)
بهترین معرّفى آن است که اوصاف و خصوصیّات کسى گفته شود و مخاطبان، خودشان مصداق آن را پیدا کنند. (آیه بدون نام بردن از على علیهالسلام، اوصاف و افعال او را برشمرده است)
امام صادق علیهالسلام فرمود: على علیهالسلام هزاران شاهد در غدیر خم داشت، ولى نتوانست حقّ خود را بگیرد، در حالى که اگر یک مسلمان دو شاهد داشته باشد، حقّ خود را مىگیرد! (تفسیر نورالثقلین)
ولایت فقیه در راستاى ولایت امام معصوم است. در مقبوله عمربن حنظله از امام صادق علیهالسلام مىخوانیم: بنگرید به آن کس که حدیث ما را روایت کند و در حلال و حرام ما نظر کند و احکام ما را بشناسد. پس به حکومت او راضى باشید که من او را بر شما حاکم قرار دادم. «فانّى قد جعلته علیکم حاکماً...». (کافى، ج1، ص67)
پیامهای آیه
اسلام، هم دین ولایت است و هم دین برائت. هم جاذبه دارد و هم دافعه. آیات قبل، از پذیرش ولایت یهود و نصارى نهى کرد، این آیه مىفرماید: خدا و رسول و کسى را که در رکوع انگشتر داد، ولىّ خود قرار دهید. «یا ایّها الّذین آمنوا لا تتّخذوا... انّما ولیّکم اللَّه...»
از اینکه به جاى «اولیائکم»، «ولیّکم» آمده ممکن است استفاده شود که روح ولایت پیامبر و على علیهماالسلام، شعاع ولایت الهى است. «ولیّکم»
معمولاً در قرآن، نماز و زکات در کنار هم مطرح شده است، ولى در این آیه، هر دو به هم آمیختهاند. (دادن زکات در حال نماز) «الّذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
کسانى که اهل نماز و زکات نیستند، حقّ ولایت بر مردم را ندارند. «انّما ولیّکم اللَّه...» («انّما»، نشانه انحصار ولایت در افراد خاصّ است)
براى توجّه به محرومان، نماز هم مانع نیست. «یؤتون الزکاة و هم راکعون» (آرى، فقیر نباید از جمع مسلمانان دست خالى برگردد.)
ولایت از آنِ کسانى است که نسبت به اقامه نماز و پرداخت زکات پایدار باشد. «یقیمون الصلوة و یؤتون...» («یقیمون» و «یؤتون» نشانه دوام است)
هرگونه ولایت، حکومت و سرپرستى که از طریق خدا و رسول و امام نباشد، باطل است. «انّما ولیّکم اللَّه...» (کلمه «انّما» علامت حصر است)
توجّه به خلق براى خدا در حال نماز، با اقامه نماز منافات ندارد. «یؤتون الزکاة و هم راکعون»
کسى که نسبت به فقرا بىتفاوت باشد، نباید رهبر و ولىّ شما باشد. «انّما ولیّکم اللَّه... و یؤتون الزکاة»
کارهاى جزئى (مثل انفاق انگشتر) نماز را باطل نمىکند. «یقیمون الصلوة و یؤتون الزکاة و هم راکعون»
در فرهنگ قرآن، به صدقه مستحبّى هم «زکات» گفته مىشود. «یؤتون الزکاة»
ولایتها در طول یکدیگرند، نه در برابر یکدیگر. ولایت بر مسلمین، ابتدا از آنِ خداست، سپس پیامبر، آنگاه امام. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله و الّذین آمنوا...»
حضرت على علیهالسلام در زمان خود پیامبر صلى الله علیه و آله نیز ولایت داشته است. «انّما ولیّکم اللَّه و رسوله» (ظاهر ولایت، ولایت بالفعل است، نه ولایت بالقوّه. زیرا ولایت در آیه یکبار بکار برده شده که یا همه بالفعل است و یا همه بالقوّه مىباشد)
انتهای پیام/
منبع: فارس
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۶۴۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
حضرت نجمه خاتون علیهاالسلام، مصداقی برای آیه شریفه تطهیر است
در این مجلس با شکوه که جمعی از فقهای گرانقدر، علمای اعلام، اساتید حوزه و دانشگاه، محققان و اندیشمندان و شعرای آئینی از شهرهای مختلف ایران و سایر کشورها حضور داشتند، آیت الله حاج سید حجت موحد ابطحی، در بیاناتی به عظمت حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها پرداخت و ضمن تجلیل از نویسندگان، شعرای آئینی، هنرمندان و... که با ارائه آثار فاخر خود گام های مؤثری در معرفی مقام والای آن حضرت برداشتند، از حیات امام رضایی (بدواً و نشوا و مقاما) مرحوم آیت الله العظمی گلپایگانی قدس سره سخن گفتند و برکات زندگی ایشان را بر شمردند.
همچنین پیام مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی کریمی جهرمی مدظلهالعالی در این جلسه قرائت شد.
شایان ذکر است که به همین مناسبت بیش از صد اثر اعم از مقالات علمی و ادبی ارائه و در آینده نزدیک منتشر می شود.
پیام معظم له بشرح ذیل است:
بسم الله الرحمن الرحیم
الأُمُّ مَدرَسَةٌ إِذا أَعدَدتَها
أَعدَدتَ شَعباً طَیِّبَ الأَعراق
مادر، مدرسه و مکتبی است که اگر آن را به شایستگی آماده سازی، نسلی را که از تمام رگ و ریشههای او طهارت و پاکی میجوشد فراهم آوردهای
اقدام مبارک و مسعود پاسداشت مقام و منزلت بانوی معظم آسمانی حضرت نجمه خاتون سلام الله علیها را به برگزار کنندگان عزیز و گرامی آن تبریک عرض مینمایم.
شرف بانوان جهان حضرت نجمه سلام الله علیها که گاهی به عنوان ام البنین نیز از ایشان تعبیر شده است مادر والامقام امام و پیشوای مهربانمان حضرت ابالحسن الرضا علیه الاف التحیه و الثنا و کریمه اهل بیت علیهم السلام، حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیهاست و ازین رو برای همگان، تعظیم و تکریم از این مجلله ی دوران امری لازم و مهم میباشد.
محدث بزرگوار قمی قدس سره نقل فرمودند که حمیده مادر امام کاظم علیه السلام در خواب مشرف به حضور رسول الله صلی الله علیه واله گردید و پیامبر به او فرمود: یا حمیدة هبی نجمة لابنک موسی فانّه سیلد منها خیر أهل الأرض؛ ای حمیده! نجمه را به فرزندت موسی علیه السلام ببخش؛ زیرا در این صورت به زودی از او فرزندی متولد خواهد شد که بهترین و برترین اهل زمین است. حضرت حمیده این فرمان را به جان اطاعت کرد و کنیز را به حضرت موسی بن جعفر بخشید و از آن بانوی آسمانی، حضرت رضا علیه السلام تولد یافت و پس از این تولد مقدس، امام موسی بن جعفر علیه السلام او را طاهره نامیدند و با این اقدام خود حضرت نجمه مادر امام رضا علیهم السلام را از جنس عزیزان خدا دانستند که در شان آنها آیه تطهیر نازل شده است و از همه عیوب و آلودگیها پاک و منزه است و طاهر و مطهر میباشد و در نتیجه برای آیه تطهیر مصداق و نمونهای تازه پیدا شد.
این بانوی معظمه حامل عنصری الهی و آسمانی یعنی حضرت امام علی بن موسی الرضا علیه السلام بودند و امامی را در دل پروراندند که پیامبر صلی الله علیه و آله او را بهترین خلایق در زمین بعد از موسی بن جعفر علیه السلام معرفی فرمودند. خداوندا! دل همه ما از یاد و نام این بانوی بهشتی بی تاب است. به حرمت نام فرزند ایشان و به پاس اقدامی که در راستای بزرگداشت چنین انسان آسمانی در حال انجام و برگزاری است دلهای همه مردم عزیزمان را به هم نزدیک فرما و قلوب جوانان عزیز کشور را از ضربههایی که از سوی دشمنان تشیع به اعتقادات آنان وارد میشود مصون و محفوظ قرارده و مردم رنج کشیده ی ما را از مشکلات مادی گوناگون و فوق تصوری که آنها را محاصره کرده است رهایی ببخش! موفقیت روزافزون همه عزیزان که در این اقدام مهم و مشحون از قداست همکاری مینمایند را از خدای متعال و از فرزند بی مثال آن فخر بانوان جهان و آبروی انسانیت و محبوب ملکوتیان حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام خواهانم. رحمت و درود خدا بر طراح این اندیشه عالم پاک دل و مخلص آیت الله حاج آقا حجت ابطحی دامت افاضاته.
علی کریمی جهرمی
شوال المکرم ۱۴۴۵