Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-01@06:17:08 GMT

بیماران مبتلا به سلیاک نان گندم نخورند

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۷۸۳۲

بیماران مبتلا به سلیاک نان گندم نخورند

فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان گفت: افراد مبتلا به بیماری سلیاک نباید نان گندم بخورند، همچنین هر نوع مواد غذایی تهیه شده از ذرت، ماکارونی و گندم برای این بیماران مضر است.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به عوارض بیماری سلیاک اظهار کرد: این بیماری منجر به کوتاهی قد، بلوغ دیر رس، و در برخی موارد منجر به نازایی دختران در بزرگسالی می‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
وی با بیا اینکه زنان باردار مبتلا به بیماری سلیاک که دچار کمبود ریز مغذی‌ها و ویتامین‌ها هستند، جنین های نارس به دنیا می‌آوردند، افزود: از دیگر عوارض این بیماری رشد کردن کامل دندان‌ها و حملات مکرر میگرن است که درمان آن نیز به ندرت صورت می‌گیرد. این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با بیان اینکه برخی افرادی که دچار کمبود کلسیم و پوکی استخوان هستند نیز مشکوک به ابتلا به بیماری سلیاک هستند، اضافه کرد:  افراد مبتلا به بیماری سلیاک نباید نان گندم استفاده کنند و توصیه می شود که این افراد از مصرف محصولات غذایی تهیه شده از ذرت، ماکارونی و گندم خودداری کنند. وی تصریح کرد: استفاده از غذاها و مواد شیرین کننده، کیک، جو دوسر و برنج برای بیماران مبتلا به بیماری سلیاک توصیه می شود.در این زمینه مراکزی در اصفهان تاسیس و این مواد غذایی را برای این دسته از بیماران تامین می کنند.

شریفی با بیان اینکه تشخیص دیر هنگام بیماری سلیاک و عدم مراجعه به پزشک برای درمان آن و همچنین استفاده مستمر از نان و فرآوده های حاوی گندم منجر به تشدید این بیماری خواهد شد، ادامه داد: این امر در دراز مدت منجر به ایجاد بیماری لنفوم، بدخیمی و سرطان روده باریک خواهد شد.

وی با بیان اینکه معمولا دردهای اطراف ناف بیشتر مربوط به روده باریک بوده و حجم عمده روده باریک اطراف ناف قرار گرفته است، افزود: بسیاری از این دردها مزمن و عملکردی بوده و باید بیمار با مراجعه به پزشک به دنبال علت این دردها باشد. این استاد دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با تاکید بر اینکه یکی از علل نارسایی و التهاب کبد، بیماری سلیاک است، گفت: تشخیص بیماری سلیاک با آزمایش خون و تست‌های مخصوص این بیماری امکان پذیر است. وی با بیان اینکه چنانچه فردی مشکوک به ابتلا به بیماری سلیاک است باید با آزمایش و تست آندوسکوپی و نمونه‌برداری از بخش اول، دوم و سوم اثنی‌عشر از میزان ابتلا به این بیماری آگاهی باید، گفت:  همچنین مراجعه به بخش پاتولوژی برای تشخیص و بررسی بیماری سلیاک حایز اهمیت است. شریفی با اشاره به راهکارهای درمانی بیماری سلیاک اظهار کرد: با تشخیص زودهنگام می توان این بیماری را بدون مصرف دارو و با رژیم غذایی مناسب درمان کرد. وی در خصوص تاثیر گلوتن در بیماری سلیاک تصریح کرد: این ماده در فراورده‌هایی مانند نان، ماکارونی، کیک و بیسکویت، شیرینی‌جات، داروها، محصولات بهداشتی، آرایشی، خمیر دندان‌ها وجود دارد. همچنین قرص آهن و قرص ‌های تقویتی نیز حاوی گلوتن هستند. این فوق تخصص گوارش و کبد بزرگسالان با اشاره به اینکه در حال حاضر یک درصد افراد جامعه به بیماری سلیاک مبتلا هستند، افزود: افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا به بیماری سلیاک بوده بهتر است آزمایشات تشخیص این بیماری را انجام دهند. وی ادامه داد:  افراد زیر ۳۰ سال که مبتلا به بیماری دیابت تیپ یک هستند در معرض ابتلا به سلیاک نیز قرار دارند. شریفی تصریح کرد: همچنین افراد مبتلا به اسهال مزمن و نفخ طولانی مدت، افراد کم‌خون بدون علت نیز مشکوک به سلیاک هستند که باید تست های تشخیص این بیماری را انجام دهند.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: بهداشت و درمان بیماری های غیرواگیر درمان اصفهان شهردار اصفهان ریاست جمهوری ورزشگاه نقش جهان فناوری های نوین مدیریت شهری اصفهان فردا زاینده رود کشاورزی حمل و نقل عمومي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۷۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان

حمیدرضا بدیعی مدیر مرکز آموزشی درمانی آنکولوژی امیر شیراز، با دعوت از شهروندان برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان، اظهار کرد: علاقمندان می‌توانند چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت از ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه تا ۱۳ با مراجعه به مرکز آموزشی درمانی آنکولوژی امیر به نشانی فرهنگ شهر، روبروی استخر کوثر، در طرح «اهدای خون؛ اهدای زندگی» که با همکاری سازمان انتقال خون اجرا می‌شود، مشارکت کنند.

او، خطر خونریزی مغزی، خونریزی از بینی، دهان و لثه را از جمله مشکلاتی برشمرد که بیماران مبتلا به سرطان را در صورت دریافت نکردن پلاکت خون تهدید می‌کند.

مدیر بیمارستان آنکولوژی امیر، بیان کرد: پلاکت‌ها در کنترل خونریزی و انعقاد طبیعی خون نقش حیاتی و اساسی دارند و در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی درمانی و پیوند مغز استخوان قرار می‌گیرند، بسیار ضروری است.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • فصل آبله مرغان رسید، چه بخوریم تا زودتر خوب شویم
  • دعوت برای اهدای خون به بیماران مبتلا به سرطان
  • پیش بینی آرتروز ۸ سال زودتر، با هوش مصنوعی و یک آزمایش خون
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • محققان: با هوش مصنوعی می‌توان آرتروز را ۸ سال زودتر پیش‌بینی کرد
  • سردرد‌های مکرر نشانه چیست؟
  • آزمایش خون ممکن است ام‌اس زودرس را تشخیص دهد
  • ام‌ اس زودرس قابل تشخیص است؟
  • چند باوراشتباه درباره بیماری ام اس
  • امکان تشخیص ام‌اس زودرس با آزمایش خون