Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سلول های بنیادی، برای اولین بار، این مطالعات نشان داد با استفاده از ترکیب مدل بیماری ای که بوسیله سلول های بنیادی چندتوانی ساخته شده و تکنولوژی ویرایش ژتی CRISPR/Cas۹ می توان الگویی برای تشخیص و توانایی بیماری زایی در هر فرد بوجود آورد.

با این تحقیقات انواع مختلفی از ژن ها شناسایی شده است که به شرایط پزشکی مربوط است اما دانشمندان هنوز درباره بیماری زا بودن آن ها مطمئن نیستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از این مطالعه، افزایش صحت و دقت در شناسایی انواع ژن ها مخصوصا در زمینه پزشکی فردمحور است تا متخصصین بتوانند بهترین درمان را بیابند و نتایج دقیق تری در افرادی بیابند که حامل انواع خاصی از ژن های بیماری زا است.

محققان بر روی ژنهایی مطالعه کردند که با بیماری بزرگ شدن قلب در ارتباط بود در این بیماری عضلات قلب بزرگ می شود و عامل مرگ ناگهانی در بسیاری از بیماران قلبی عروقی در ورزشکاران و جوانان می شود.

در این مطالعه از ۵۴ نفر که بیمار نبودند و یا لااقل علائم بیماری نداشتند نمونه DNA گرفتند و سپس نمونه DNA آن ها را با توجه به توالی ۱۳۵ نوع ژن مربوط به بیماری عضلانی قلبی و یا بیماری قلبی عروقی مادرزادی توالی یابی کردند.

نتیجه توالی یابی نشان دهنده ۵۹۲ نوع مختلف ژن بود که ۷۸ نوع آن خوش خیم و ۱۷ نوع بیماری زا بودند. یکی از افرادی که چندین نفر از اعضای خانواده آن ها حامل ژن های بیماری زا در ژن MYL۳ بودند با بزرگ شدن عضله قلب در ارتباط بود.

پس از جمع آوری سلول های تک هسته خون محیطی این بیماران و کشت دادن آن ها و تولید سلول های iPSC  و سپس استفاده از تکنیک ویرایش ژنی CRISPR/Cas۹، سلول هایی را تولید کردند که ساختار ژنتیکی مشابهی دارند سپس آنالیز مقایسه ای در رده های سلولی مهندسی شده انجام گرفت تا بررسی شود که آیا انواع متفاوت ژن های MYL۳  بیماری زا هستند یا خیر.

در گذشته تشخیص ابتلا به بیماری بزرگ شدن قلب تنها از طریق وجود و یا عدم وجود علائم بیماری بود و افرادی که دچار بزرگ شدن قلب بدون علائم بودند، شناسایی نمی شدند. اما برای افرادی که علائم بیماری داشتند مراقبت های لازم انجام می شد تا آن ها را از شرایط خطر دور نگه دارد و دارو درمانی و حتی در موارد شدید درمان بوسیله عمل جراحی نیز به روند زندگی عادی آن ها کمک می کرد.

با توجه به تنوع بسیاری که در ژنوم انسان وجود دارد تشخیص بی خطر بودن و یا معنی دار بودن یک نوع توالی از نوع دیگر مشکل است. با این حال بهتر است افرادی که احتمالا نوع بی خطر جهش را دارند نیز تحت نظارت قرار بگیرند.

کد خبر 4387318 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماری های قلبی و عروقی تحقیقات علمی سلول بنیادی مردم علیه احتکار نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری فضایی تحقیقات علمی صنعت خودروسازی اینترنت امنیت اطلاعات شرکت دانش بنیان سازمان فضایی ایران ناسا گوگل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ماهواره سلول بنیادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۸۴۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها

به گزارش خبرگزاری مهر، سید محمود تارا مسئول پنل پیش نیازهای شکل گیری آزمایشگاه پزشکی هوشمند در بیست و یکمین کنگره کشوری و پانزدهمین کنگره بین المللی ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران که در روزهای ۱۱ الی ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های بالینی و پزشکی هوشمند امروزه یکی از پایه‌های مهم در تشخیص و مدیریت بیماری‌ها محسوب می‌شوند. این آزمایشگاه‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های هوش مصنوعی، اطلاعات پزشکی را تحلیل کرده و الگوریتم‌های پیشرفته‌ای را به کار می‌برند تا بیماری‌ها را سریع‌تر بهبود بخشند. اهمیت آنها در دنیای امروزی این است که این تکنولوژی‌ها به پزشکان کمک می‌کنند تا بیماری‌ها را به دقت تشخیص دهند، پیش بینی کنند و درمان‌های بهتر و موثرتری را ارائه دهند.

وی افزود: هر چند در سطح جهانی، آزمایشگاه‌های پزشکی امروزی به طور گسترده‌ای از تکنولوژی‌های هوشمند مانند سیستم‌های اتوماسیون، تجهیزات تصویری پیشرفته (به ویژه در پاتولوژی و مطالعه لام)، سیستم‌های اطلاعات آزمایشگاهی هوشمند، بستر داده‌های بزرگ و سیستم‌های پشتیبانی تصمیم‌گیری بر اساس هوش مصنوعی استفاده می‌کنند ولی این اتفاق، هنوز در کشور ما، در حال طی مراحل اولیه هستند و آزمایشگاه‌های اندکی وجود دارند که پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در این زمینه داشته اند.

این متخصص حوزه انفورماتیک سلامت و بالین با اشاره به نیازهای اساسی و مهم در شکل گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند بیان داشت: برای شکل‌گیری آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند، نیازمندی‌های اساسی شامل دسترسی به داده‌های بزرگ و با کیفیت، تکنولوژی‌های پردازش داده قدرتمند، استانداردهای امنیتی برای حفظ حریم خصوصی بیماران و توانایی‌های فنی- انسانی همکاری و ارتباطات مؤثر بین تجهیزات و سیستم‌ها هستند. پس از شکل گیری زیرساخت حداقل، بکارگیری تیم خبره این حوزه و تشکیل تیم‌های مشترک با کادر بالینی شروع کننده اولین فعالیت‌ها است.

وی به نقش شرکت‌های دانش بنیان ایرانی در برطرف کردن این نیازها تاکید کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان ایرانی با توجه به توانایی‌ها و تخصص‌های خود، می‌توانند در برطرف کردن نیازهای ذکر شده نقش مهمی داشته باشند. آنها می‌توانند به طراحی و توسعه نرم‌افزارهای پزشکی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته و ارائه راهکارهای هوشمند برای مدیریت داده‌های پزشکی و اطلاعات بیماری‌ها کمک کنند. این بستر، به خصوص در کشور ما، بستری گسترده و پتانسیل فعالیت فراوان دارد.

کد خبر 6089499 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • نقش آزمایشگاه‌های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری‌ها
  • نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • کاهش ۳۰ درصدی ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام
  • درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
  • خواص ظرف های ضد سرطانی
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • علائم ورم معده یا گاستریت چیست؟
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • بیماری های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام های بهداشتی دنیا