Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-29@10:44:12 GMT

برداشت شیره بنه در جنگل های دهلران جریان دارد

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۳۸۹۱۰۸

برداشت شیره بنه در جنگل های دهلران جریان دارد

سید علی حسینی روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت:
وی ادامه داد: بهره‌برداری سال جاری براساس مجوز اداره کل منابع طبیعی استان و با رعایت تمام موارد فنی و پس از بازدیدهای میدانی توسط کارشناسان اداره، فقط در بخش‌هایی از عرصه‌های جنگلی بنه که مشکل خشکیدگی و آفات و امراض وجود ندارد، انجام و فقط مجوز فعالیت برای 3 شرکت تعاونی(آگره بید- میمه و سیدناصرالدین) صادرگردیده که از اواخرتیرماه شروع به فعالیت کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسینی گفت: علاوه بر نظارت کارشناسان این اداره ، تعداد 3 نفر از کارشناسان طرف قرارداد با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان، نیز به عنوان ناظر مقیم بر فعالیت شرکت‌های مذکور نظارت می‌کنند.
وی اظهار داشت: اشتغالزایی مستقیم سه شرکت‌ تعاونی فوق، جمعاً بیش از 65 نفردرطی مدت50 روز می باشد که درسطح حدود 18هزار هکتار از عرصه های جنگلی بنه فعالیت می کنند.
وی پیش‌بینی کرد: این تعاونی ها امسال بیش از 7 تن سقز به ارزش ریالی بیش از 6 میلیارد ریال را از جنگل های بنه دهلران در محدوده مجاز برداشت کنند.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دهلران تصریح کرد: پس از پایان بارش‌های بهاره و رسیدن دما به حداکثر میزان خود (از اواسط خردادماه تا اوایل تیرماه) عملیات شیره‌گیری از درختان بنه و بهره برداری از شیره سقز درختان بنه، آغاز و نسبت به خراش دادن پوست و تنه و پس از کاسه گذاری (نصب کاسه های گلی) بر تنه درختان، اقدام و پس از آن، بسته به شرایط آب و هوایی ، بعد از 3 تا 5 هفته، جمع‌آوریکاسه‌ها و جداسازی شیره و صاف کردن و عمل آوری آن انجام می‌گیرد.
وی گفت: در مناطق بنه خیز، موضوع سقزگیری از این گونه جنگلی، چه بصورت مجاز و یا غیرمجاز بعنوان یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد و بهره‌برداری از شیره سقز درختان بنه فقط با مجوز صادره از سوی اداره منابع طبیعی و پس از انعقاد قرارداد با شرکت‌های تعاونی مربوطه مجاز است.
به منظور ساماندهی بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی از جمله سقز درختان بنه طی سال‌های 77 تا 85 مجموعاً تعداد 15 شرکت تعاونی بهره‌برداری از محصولات فرعی جنگلی با عضویت یکهزار و 733 نفر در سطح شهرستان تشکیل و به ثبت رسیده که جمعاً 646/67 هکتار از اراضی جنگلی شهرستان، تحت مدیریت بهره‌برداری و تعهدات احیایی آنان قرار دارد.
وی افزود: بر اساس مجوز اداره منابع طبیعی و در شرایط مناسب و پس از پرداخت بهره مالکانه، مجاز به فعالیت اصولی در محدوده های کاری مختص به خود می باشند و توان تولیدی سقز در شهرستان، در سال‌های مناسب که برداشت مجاز و 15شرکت تعاونی مربوطه فعال باشند، بیش از 24 تن است.
مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری دهلران گفت: فعالیت این شرکت‌های تعاونی در سطح شهرستان، گام مهمی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که علاوه بر ایجاد اشتغال فصلی مستقیم و غیرمستقیم برای بخشی از جوانان شهرستان، با بهره‌برداری از سقز تولیدی، زمینه فعالیت سایر صنایع تبدیلی وابسته در کشور و عدم وابستگی به خارج (واردات محصولات و فرآورده های جانبی مربوطه) را به دنبال دارد.
وی اظهار کرد: آموزش های لازم علمی و اصولی به تعاون های دارای مجوز بهره برداری قبل از اجرای طرح داده می شود تا هیچ گونه مشکل و آسیبی برای درختان ایجاد نشود.
برداشت و حمل سقز به استناد ماده 68 قانون بدون اخذ پروانه از سازمان ممنوع می باشد و چنانچه مرتکب فاقد پروانه بهره برداری باشد طبق قانون مجازات مرتکبین قاچاق، تعقیب و مجازات خواهد شد و در صورتی که دارای پروانه بهره‌برداری باشد فقط عین مال به نفع دولت ضبط می‌شود.
عرصه هایی برای اجرای طرح سقزگیری از درختان بنه انتخاب می شوند که میزان استعداد آتش سوزی منطقه پایین و توان درختان برای داشتن سقز بالا باشد.
به گزارش ایرنا، ۲۵۰ هزار هکتار از اراضی جنگلی استان ایلام پوشیده از درختان بنه ( پسته کوهی ) یا در اصطلاح محلی ( وه نوشک ) است که شیره این درختان بعد از فره آوری در بسیاری از محصولات شیمیایی ، پلاستیکی و دارویی کار برد دارد.
بنه درختی مقاوم و دیر زیست بوده و در شرایط مناسب تا 300 سال و یا حتی بیشتر عمر می کند و منبع تولید شیره سقز است.
از گستره 2 میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و 700 هزار هکتار آن را عرصه های طبیعی تشکیل داده است که سهم اراضی جنگلی استان با پوشش مسلط بلوط و بنه از این مقدار 640 هزار هکتار است.
7175/6034
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: رفع حصر لایحه شفافیت اداره کل منابع طبیعی ایجاد اشتغال جنگل قاچاق کشاورزی و منابع طبیعی رفع حصر لایحه شفافیت امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۸۹۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار

دریافت 16 MB

به گزارش خبرگزاری مهر، حمزه عشوری اظهار کرد: تصاویر زیبا و ارزشمندی از یک رأس گوزن قرمز (مرال) نر در ارتفاعات جنگلی شهرستان رودبار توسط یک کارگروه زبده از تشکلهای مردمی حافظان هیرکانی (حسین آقایی و مهرداد بخشی پور) با همراهی یکی از محیط بانان حفاظت محیط زیست گیلان به ثبت رسید.

وی افزود: جنگل‌های هیرکانی گیلان از عرصه‌های طبیعی و بی نظیری است که هنوز می‌توان غرش پلنگ ایرانی و بانگ گوزن قرمز (مرال) را در آن شنید. آموزش جوامع محلی، برخورد قاطع با شکارچیان غیرمجاز و تعامل با جوامع بومی و محلی و تلاش شبانه روزی محیط بانان سبب شده تا امنیت در زیستگاه برای این گونه‌های حیات وحش تأمین شود و مشاهده و تصویر برداری از گونه‌های ارزشمند هم نشان از این امنیت دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان خاطرنشان کرد: مشاهده گونه‌های ارزشمند همچون مرال، پلنگ و خرس قهوه‌ای در این استان نشان از این دارد که زیستگاه‌ها برای این حیوانات امن است.

گفتنی است، مرال یا گوزن قرمز که به آن «گاوکوهی» نیز گفته می‌شود از گونه‌های باشکوه جنگل‌های پهن برگ هیرکانی شمال ایران است و یکی از نمادهای تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی و از گونه‌های حمایت شده در زیستگاه‌های استان گیلان است.

کد خبر 6090941

دیگر خبرها

  • ضرورت استفاده از هوش مصنوعی و پهپاد‌ها برای حفاظت از جنگل‌ها
  • ثبت تصویر گوزن قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار + فیلم
  • رخ نمایی مرال قرمز ایرانی در ارتفاعات جنگلی رودبار
  • احیای جنگل‌های هیرکانی گلستان با تولید و کاشت سه میلیون نهال
  • قطع درختان و تخریب طبیعت در الیمالات دغدغه مازندرانی‌ها شد + فیلم
  • تولید بیش از ۱۹ هزار تن دانه‌های روغنی از مزارع کلزا شهرستان دهلران
  • رایزنی با محیط زیست برای فعالیت کارخانه آسفالت در شرق تهران
  • بهره برداری از دومین باشگاه کوهنوردی در زرند
  • محصولات مرتعی نیشابور، سرمایه‌ای رو به نابودی
  • (ویدئو) کاشت نهال به‌جای درختان قطع شده در جنگل‌های هیرکانی