Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت‌الله حیدری با بیان اینکه شبهه افسانه غدیر مطلب تازه‌ای نیست، گفت: گروهی که تعصب مذهبی دارند و عناد آنها مانع می‌شود به دنبال حقیقت بروند، سعی می‌کنند با این سخنان آدرس غلط بدهند و حقایق را خدشه‌دار جلوه دهند و این چیز تازه‌ای نیست. مگر وقتی قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، معاندین آن را افسانه نخواندند؟

به گزارش ایسنا، آیت‌الله محسن حیدری درباره شبهه افسانه غدیر که توسط دشمنان اهل بیت(ع) در فضای مجازی منتشر می‌شود، اظهار کرد: موضوع غدیر در آیاتی از قرآن کریم مطرح شده و هم سخنان پیامبر(ص) درباره آن به صورت صریح و متواتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تنها از اصحاب‌ پیغمبر(ص) ۱۲۰ نفر روایت غدیر را طرح کرده‌اند؛ به طوری که هیچ حدیثی در منابع اسلامی اینقدر راوی ندارد.

وی اظهار کرد: تابعین نیز این حدیث را روایت کرده‌ و حداقل ۳۶۰ نفر از علمای اهل سنت حدیث غدیر را در کتاب‌هایشان نقل کرده‌اند و طی آن به صورت روشن ولایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بازگو می‌کنند. مطرح کردن این مطلب باعث می‌شود جوانان حقیقت‌جو با جان و دل مذهب اهل‌بیت(ع) را بپذیرند.

حیدری تصریح کرد: گروهی که تعصب مذهبی دارند و عناد آنها مانع می‌شود به دنبال حقیقت بروند، سعی می‌کنند با این سخنان آدرس غلط بدهند و این حقایق روشن را به صورت تحریف شده و خدشه‌دار جلوه دهند و این چیز تازه‌ای نیست. مگر وقتی قرآن کریم بر پیامبر اکرم(ص) نازل شد، معاندین آن را سحر و جادو معرفی نکردند؟ سحر و جادو یعنی چه؟ یعنی افسانه است. بنابراین وقتی خود قرآن و پیامبر(ص) از این گونه تهمت‌ها مبرا نبوده‌اند، غدیر نیز نخواهد بود.

امام جمعه موقت اهواز گفت: این حرف‌ها مایه علمی ندارد و صرفاً ناشی از دشمنی با حق و حقیقت است. همان‌طور که دشمنان اهل‌بیت(ع) شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) را افسانه معرفی می‌کنند؛ چرا؟ چون شهادت ایشان برهان قاطعی برای اثبات حقانیت تشیع است و این برای آنها گران تمام می‌شود.

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه وظیفه ما در قبال این شبهه‌ها روشنگری است، گفت: ما باید حقایق را با هر زبانی که می‌توانیم و با هر مایه علمی که داریم به صورت صحیح و مستند بیان کنیم و این چیزی است که خود پیامبر اکرم(ص) در روز عید غدیر آن را صریح فرمود که افراد حاضر غایبان را خبر کنند و این وظیفه همگان است و صرفا مربوط به کسانی که در روز غدیر حاضر بودند، نیست. پیامبر(ص) یک قاعده کلی را بیان فرمودند که هر کس از این قضیه اطلاع و علم پیدا کند واجب است آن را برای کسانی که از آن خبر ندارند، بازگو کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استخدام امام جمعه موقت اهواز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۱۷۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام سیدرسول موسوی صبح یکشنبه در نشست «پیشینه‌شناسی رویکردهای اسلامی به علوم انسانی» اظهار کرد: یکی از مباحثی که در نظام جمهوری اسلامی مهم است، مباحث علوم انسانی است، به این معنا که علوم انسانی باید بومی شود و به تعبیر دقیق‌تر اسلامی‌سازی علوم انسانی یعنی نگاه ما به انسان یک نگاه معنوی و الهی باشد.

وی با بیان اینکه رویکرد کشورهای غربی به علوم انسانی غالباً اومانیستی و انسان‌محوری است. طبیعتاً هنگامی که اختلاف مبنایی حاصل شد، در شاخه‌ها و فروع نیز به طریق اولی اختلافاتی وجود دار.، تصریح کرد: در این زمینه تاکنون کتاب‌های زیادی در زمینه اسلامی ساز علوم انسانی نوشته شده است و دیدگاه‌ها و نظریه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد اما در این میان باید مورد توجه باشد، روش شناسی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) با اشاره به ۲ دیدگاه در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی گفت: یک دیدگاه از منظر فلسفی بررسی می‌شود، یعنی از دانش و علم فلسفه به ویژه حکمت متعالیه که ملاصدرا آن را بنیان نهاده، برای اسلامی‌سازی علوم انسانی استفاده شود البته فارابی نیز از فیلسوفانی است که از او به عنوان مؤسس توسعه فلسفه به علوم اجتماعی و انسانی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه از آنجایی در یونان هم دیدگاهی اجتماعی نسبت به علوم انسانی وجود داشت و علوم انسانی دارای جایگاه بود؛ پس پیوندی میان فلسفه و دانسته‌های اجتماعی و علوم انسانی از ابتدا در یونان وجود داشته است، افزود: پس از ورود فلسفه به حوزه اسلامی توسط مسلمانان و فیلسوفانی همچون خواجه نصیرالدین طوسی، بوعلی سینا، فارابی و… نگاه به فلسفه چنین بود که بر علوم انسانی مسلط است.

حجت‌الاسلام موسوی با اشاره به اینکه استفاده از قرآن و سنت، روشی دیگر در رابطه با اسلامی‌سازی علوم انسانی است، اضافه کرد: پیشینه این روش نیز به مفسرینی باز می‌گردد که از نگاه قرآن و حدیث مطالبی را بیان کردند.

وی درخصوص طبقه‌بندی تفسیرهای قرآنی نیز گفت: یکی از این تفاسیر، تفسیرهای اجتماعی، تفاسیری هستند که به مردم، جامعه و نیازهای اجتماعی توجه دارند. تفاسیر عصری (زمانی) هم مسائل روز و مورد نیاز را بیان می‌کنند. دسته سوم نیز شامل تفاسیر موضوعی هستند که نیازهای جامعه را بر مبنای آیات قرآن پاسخ می‌دهند. یعنی موضوع از جامعه استخراج شده و براساس قرآن بررسی می‌شود. کتاب «سنت‌های تاریخ در قرآن» از شهید سید محمد باقر صدر نیز در راستای تفسیر موضوعی است.

مدیر گروه و عضو هیئت علمی گروه علوم قرآن و حدیث مؤسسه آموزش عالی حوزوی علامه مجلسی (ره) اضافه کرد: در بحث اسلامی‌سازی علوم انسانی، چه با روش فلسفی و استفاده از ایده‌های فیلسوفان و چه با روش تفسیری، منابع و پیشینه متعددی وجود دارد.

وی با تقسیم تفسیر موضوعی به دو نوع درون قرآنی و برون قرآنی گفت: منظور از تفسیر موضوعی درون قرآنی آن است که موضوع در قرآن وجود دارد و تفسیر موضوعی برون قرآنی به مسائل روز و دانش‌های بشری اشاره دارد.

حجت‌الاسلام موسوی در خصوص کارکردهای خانواده در زمینه اسلامی سازی علوم انسانی ابراز کرد: پیدایش کارکردهای خانواده در غرب مطرح شد و کتاب‌های متعددی نیز در این رابطه نوشته‌اند. به طور کلی ۲ شاخه و مکتب فکری در تمام عرصه‌ها میان غربیان رواج دارد که مباحث را به دو شاخه ساختارگرایی و کارکردگرایی تقسیم می‌کند.

وی تأکید کرد: ساختارگرایان معتقد بودند در موضوعات علوم انسانی باید به مبادی، ساختارها، اصول و ریشه‌ها نگریست اما به فواید و منافع کمتر توجه داشته اند. کارکردگرایان نیز در پی تحولاتی که در غرب به وجود آمد، منفعت‌گرا شدند و به سمت بیان کارکردها و فواید رفتند.

این پژوهشگر دینی که بر این باور است خانواده از مباحث بین رشته‌ای است، گفت: هم در روان‌شناسی و هم در جامعه‌شناسی این امر مورد بحث قرار می‌گیرد. اما از آنجا که مبحثی اجتماعی به‌شمار می‌رود، پس جامعه‌شناسان بیشتر به آن پرداخته‌اند.

وی اضافه کرد: جامعه‌شناسان کارکردگرا نیز بحثی با عنوان «کارکردهای خانواده» را مطرح کردند. برای مثال بحث تولید مثل و تنظیم و کنترل نسل را از کارکردهای خانواده برشمردند.

کد خبر 6097051

دیگر خبرها

  • مصارف مهم مالیات در کشور به چه صورت است؟
  • داستانی عرفانی با چاشنی فانتزی
  • مصحف شریف « قرآن مبارک » چه ویژگی‌هایی دارد؟
  • مسجد و هویت‌بخشی به محله
  • رفع تصرف اراضی ملی ۱۳۰ میلیارد ریالی در تالش
  • اهانت به قرآن کریم در کشور سوئد یک جنایت فرهنگی است
  • دیدگاه‌های متعدد در اسلامی‌سازی علوم انسانی بررسی شد
  • اسلامی‌سازی علوم انسانی امری ضروری است
  • فراخوان جشنواره «راویان غدیر» در استان قزوین
  • دومین فراخوان جشنواره استانی «راویان غدیر»