Web Analytics Made Easy - Statcounter

حمیدرضا طاهری زاده در مصاحبه اختصاصی ­با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، افزود: پیرو مصوبه اول مرداد وزارت صنعت، فولاد در بورس با قیمت پایه ۴۲۰۰ تومان در هر دلار عرضه می‌شود، اما بعد از تماس‌های انجمن تولیدکنندگان فولاد با وزارت صنعت مقرر شد فولادسازان در بورس به قیمت واقعی تر، عرضه کنند و به قدر کافی به صنایع پایین دستی مواد اولیه برسد تا آن‌ها محصولات خود را در بازار عرضه کنند و به تبع آن قیمت‌ها به تعادل برسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: پیشنهاد انجمن تولیدکنندگان فولاد، صادرات به شرط تامین مواد اولیه پایین دستی بود ضمن اینکه در شرایط تحریم قطعا صادرات به نفع کشور خواهد بود.

طاهری زاده گفت: سه هفته پیش قیمت میلگرد در بازار به کیلویی ۴۸۰۰ تومان رسیده بود که با عرضه زیادتر که ادامه هم خواهد داشت امروز این قیمت به ۴۲۰۰ تومان در بازار آزاد رسیده در حالیکه در بورس قیمت‌ها از این قیمت هم پایین‌تر عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه عرضه فولادسازان به صورت صددرصد در بورس انجام می‌شود، گفت: قیمت فولاد برگرفته از قیمت روزانه ارز است زمانی که قیمت هر دلار در حاشیه بازار به ۱۲ هزار تومان رسید میلگرد فولاد هم به کیلویی ۵۴۰۰ تومان رسید، اما زمانیکه قیمت دلار ۲ تا ۳ هزار تومان افت کرد به همان نسبت عرضه میلگرد زیادتر و قیمت آن کاهشی شد تا جاییکه امروز به ۴۲۰۰ تومان رسید که کاهش ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ تومانی دارد.

طاهری زاده افزود: در صنعت فولاد، قطعات یدکی و ماشین آلات فولادساز از خارج کشور تامین می‌شود که موجب می‌شود قیمت تمام شده فولاد متاثر از قیمت ارز باشد، اما متاسفانه اخیرا مصوبه‌ای به گمرکات ابلاغ شده که ارز ۴۲۰۰ تومان برای واردات قطعات یدکی و الکتروگرافیتی، به ۹۰۰۰ تومان تبدیل شده و حدود ۲ برابر اینگونه واردات گران‌تر شده است.

وی گفت: اگرچه در کشور ما مزیت تولید فولاد؛ برق، آب و گاز ارزان است، اما از آنطرف سود‌های تسهیلات را داریم که بالاتر از دیگر کشور‌های دنیاست؛ الکترود گرافیتی بسیار گران شده، قیمت آن در دنیا به ۳۰ هزار یورو هم افزایش یافته است در حالیکه قبلا بسیار ارزان‌تر بود که اگر با ارز ۹ هزار تومانی هم وارد شود تاثیرگذاری زیادی روی قیمت تمام شده خواهد داشت.

نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ادامه داد: امسال ۲۴ میلیون تن تولید فولاد خواهیم داشت که حدود ۱۴ میلیون تن مصرف داخلی در صنایع پایین دستی برای تولید میلگرد و پروفیل‌های ساختمان استفاده می‌شود.

طاهری زاده با بیان اینکه هیچ مشکلی در تولید و تامین آهن آلات در کشور نداریم، گفت: اگر عرضه و تقاضا در بورس آزاد شود مشوقی برای تولیدکنندگان فولادی و صنایع پایین دستی خواهد بود؛ انجمن خود را موظف می‌داند تا در این شرایط به ارزان‌ترین قیمت، آهن آلات را به دست مصرف کننده برساند.

وی افزود: صادراتمان در سال ۹۶ حدود ۸.۵ میلیون تن از ۲۱.۵ میلیون تن تولید فولاد بود امسال هدفگذاری انجام شده صادرات ۱۰ تا ۱۱ میلیون از ۲۴ میلیون تن تولید است که همه این‌ها با اولویت تامین مواد اولیه پایین دستی و سپس صادرات اجرا می‌شود.

طاهری زاده گفت: اگر فضای تعزیراتی را از روی آهن برداریم قیمت‌ها نزولی خواهد بود انجمن تولیدکنندگان فولاد در صدد است عرضه‌ها را بیشتر کند به شرطی که قیمت‌های دستوری و فضای تعزیراتی و امنیتی برداشته شود تا تجارت فولاد به تجارت زیر پله‌ای کشیده نشود.

وی افزود: با وزارت صنعت به نتیجه رسیدیم که قیمت‌ها واقعی‌تر شود تا عرضه فولادی‌ها در کشور بیشتر شود و صنایع پایین دستی بهره‌مند شوند.

طاهری زاده ادامه داد: زمانی که بسته‌های تصمیم گیری جدید وزارت صنعت به بورس و فولادسازان ابلاغ می‌شود چند روزی زمان می‌برد تا قوانین جدید اجرا شود و شرکت‌ها خود را برای عرضه در بورس با قوانین جدید آماده کنند، بعد از ابلاغ یک مرداد عرضه ادامه پیدا کرد از ۲۴ میلیون تن تولید فولاد ۱۴ میلیون تن مصرف داخلی است قبل از تحریم‌ها تمهیدات لازم اندیشیده شد. افزایش قیمت ناشی از کاهش عرضه نیست بلکه متاثر از قیمت ارز و صف کشیدن برای خرید است در حالیکه هیچ اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی گفت: زمانیکه قیمت‌ها را دستوری و بصورت تصنعی، پایین نگه می‌دارند طبیعی است یکسری سرمایه هوشمند از یک سرمایه گذاری به سرمایه گذاری دیگر انتقال می‌یابد که در بحث ارز و سکه هم شاهد بودیم، اما در بحث فولاد وقتی دلالان و سوداگران اسم نویسی کردند از بورس خواستیم به هیچ عنوان از دلالان، سوداگران و شرکت‌های بازرگانی که مصرف فولاد ندارند نام نویسی و پذیرش نکند بلکه پذیرش فقط برای مصرف کننده و تولیدکننده پایین دستی اختصاص می‌یابد.

طاهری زاده با بیان اینکه ما هیچ وقت عرضه را چه از ناحیه فولادساز و چه از ناحیه صنایع پایین دستی کم نکردیم، افزود: به هر حال تاثیر بازار‌های رو به رشد که ربطی به فولاد ندارد و شرکت برخی شرکت‌های بازرگانی در بورس موجب شده قیمت‌ها و تقاضا‌های تصنعی افزایش یابد، اما اکنون که عرضه به قدر کافی شد و سقف قیمت‌ها رعایت شده قیمت فولاد رو به نزول است.

وی گفت: دلیل اینکه انجمن دنبال برداشتن سقف رقابتی از روی فولاد در بورس است این است که با برداشتن آن عرضه در بورس بالاتر می‌رود و با افزایش عرضه همه قیمت‌ها نزولی خواهد بود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: قیمت بورس بلاتکلیفی عرضه تقاضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۲۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویسی:فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان گفت: اگر فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌توانند دخالت کنند و ببینند که بازی‌ها چگونه رقم می‌خورد و اگر عرضه ندارند، شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عبدالله ویسی در نشست خبری پس از تساوی خارج از خانه فولاد مقابل آلومینیوم اظهار داشت: مقابل تیمی بازی کردیم که هفته‌های گذشته با نشاط و شاداب بازی کرد و نمونه بارز عملکردش مقابل پرسپولیس بود که دو بار عقب افتاد، اما پیروز شد. ما می‌دانستیم از بازی امروز چه می‌خواهیم. بازی پراسترس و پرتنش برای ما بود، اما بسیار مسلط بودیم و شایسته بازی کردیم. تمام نقاط قوت آلومینیوم را پوشش دادیم و به گل رسیدیم و می‌توانستیم گل‌های دیگری هم بزنیم. حتی در شروع نیمه دوم هم می‌توانستیم گلزنی کنیم، اما تمرکز تیم به‌هم خورد و گل خوردیم. می‌خواستیم نبازیم و برنده هم باشیم، اما نتوانستیم سه امتیاز را بگیریم.

وی ادامه داد: آدم حرص می‌خورد از اینکه برخی مواقع می‌گوییم ورزش سلامت و سالم است و پاکی دارد. اگر کمیته انضباطی، کمیته اخلاق، فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ نمی‌توانند دخالت کنند و ببینند که بازی‌ها چگونه رقم می‌خورند و اگر عرضه ندارند، من می‌گویم که شورای امنیت ملی و حفاظت اطلاعات وسط بیایند. حفاظت اطلاعات کشور ما بسیار قوی است. بیایند و بازی‌ها را رصد کنند و اجازه ندهند حق کسی خورده شود.

سرمربی تیم فوتبال فولاد خوزستان تصریح کرد: ما جلوی دوربین به یک شکل دیگر حرف می‌زنیم و بازی‌مان یک‌جور دیگر در می‌آید. این بسیار حساس و به نوعی حق‌خوری است و ظلم به فوتبال. از کمیته اخلاق و انضباطی و فدراسیون فوتبال انتظار داریم که بیایند و بازی‌ها را رصد کنند. اینکه خودمان را به آن راه بزنیم و هر اتفاقی بیفتد، آن سر قضیه است که هم شما، هم من و تمام فوتبالیست‌ها و آدم‌ها می‌دانند. جلوی دوربین و میکروفون‌ها یک حرف دیگر می‌زنیم و پشت آن، کارهای دیگری انجام می‌دهیم. لطفاً جمع کنید و نگذارید حق کسی خورده شود؛ هم در قهرمانی و هم سقوط تیم و در همه لیگ‌ها.

ویسی راجع به اینکه اطراف تیم فولاد حواشی وجود دارد، گفت: ما نجاست فوتبال را ول کرده‌ایم و برای تیمی حاشیه درست می‌کنیم که نماد فوتبال ایران است. فولاد خوزستان باید در فوتبال ایران باشد. اینکه برای استقلال خوزستان، صنعت نفت و فولاد حاشیه درست می‌کنند، این ظلم است. بچه علی پروین فوتبالیست شد، اما او را به دلیل اینکه فرزند پروین است، خراب کردند. بچه ناصر حجازی هم فوتبالیست شد، اما او را نیز به همین دلیل له کردند. بچه افشاریان داور است، می‌گویند داور است. خب چه کاره باید شود؟ شغل پدرش بوده است.

وی تصریح کرد: می‌گویند فرزند فلان سردار در فولاد است. من نه سیاسی‌ام و نه کاری به این مسائل دارم. خب بچه سردار است و از 5 سالگی در تیم‌های مختلف فولاد بوده و حالا به بزرگسالان رسیده است. آن زمان پدرش سرباز بود، از کجا می‌دانست که پدرش سردار می‌شود؟ من نه از کسی طرفداری می‌کنم و نه می‌خواهم حق کسی ضایع شود، ولی تیم را به حاشیه نبریم. مگر او گناه کرده که پدرش سردار است؟ پسر من هم می‌خواست فوتبالیست شود، اما آنقدر گفتند که ویسی برای پسرش پارتی بازی می‌کند که حالا بیکار در خوزستان می‌گردد. برای چه باید این حرف‌ها را بزنیم؟ برای چه حاشیه درست می‌کنید؟ حالا فرزند سردار باید بمیرد؟ اگر رئیس دانشگاه می‌شد، می‌گفتند بچه سردار بوده است. اگر دکتر می‌شد، باز هم همین را می‌گفتند. اینها زشت است و خوب نیست.

وی در پایان گفت: می‌گفتند تاج اصفهانی است و می‌خواهند سپاهان قهرمان شود. پس قهرمانی سپاهان کجاست؟ هشت سال است که حق سپاهان خورده شده. خودمان را به آن راه نزنیم. همه می‌دانند که در تیم‌ها چه کار می‌کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • جزئیات «عرضه اولیه» سهام شرکت حسین و فرزندانش!
  • ویسی: فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید
  • ویسی:فدراسیون و سازمان لیگ عرضه ندارند شورای امنیت وسط بیاید
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • این نماد در صف عرضه اولیه قرار گرفت
  • عرضه‌های امروز بورس کالا ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • واگذاری شازند کاملاً شفاف و در فرآیندی قانونی بوده است
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • قرمز پوشی شاخص کل بورس با کاهش بیش از ۱۲ هزار واحدی
  • جزئیات پذیرش‌های جدید در بورس کالا اعلام شد