Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت؛در گذشته‌ مشخصه شهر‌های دوره اسلامی وجود مناره‌های مساجد بود، مناره‌های بلندی که هم به مسافران در پیدا کردن مسیر کمک می‌کرد و هم سمبل شهر اسلامی بود که شهر رشت هم از این قاعده مستثی نبود.

یکی از مساجد قدیمی منطقه ساغریسازان رشت مسجدی است که به مسجد گلدسته معروف است و علت نامگذاری آن مناره زیبای آجری کتیبه دار آن بود که مردم آن را گلدسته می‌نامیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس نوشته‌های کتیبه گلدسته مسجد و به نقل از معتمدین این محل، این بنا در سال ۱۲۰۴ هجری قمری به دستور حاجی علی تاجر شیروانی بنا شده است و دارای یک گلدسته بلند آجری و کتیبه‌ای از جنس کاشی بوده که به خط نستعلیق در آن آیه نور نوشته شده بود و متأسفانه گلدسته قدیمی این مسجد بر اثر زلزله سال ۱۳۶۹ خورشیدی کاملاً تخریب شد.

مناره مسجد گلدسته ساغریسازان رشت در حال مرمت است

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی استان گیلان گفت: مناره مسجد گلدسته ساغریسازان که در زلزله سال ۱۳۶۹ به طور کامل تخریب شده بود، پس از حدود ۲۸ سال تخریب به همت خیر فرهنگ دوست، حاج غلامحسن قطب زاده مرمت و احیا می‌شود.

وی افزود: طرح اولیه بازسازی گلدسته این مسجد توسط حاج غلامحسن قطب زاده، خیر گیلانی، در زمستان ۱۳۹۶ به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان ارایه شد که بر اساس آن این خیر فرهنگ دوست با بودجه شخصی اقدام به بازسازی مناره مسجد گلدسته می‌کند.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان گفت: صحن این مسجد دارای هشت فیل پا در دو ردیف چهارتایی است که هریک توسط پنج ردیف کاشی تا ارتفاع ۹۵ سانتیمتر تزیین شده  و محراب این مسجد نیز دارای تزئینات گچبری آیات قرآنی به خط نستعلیق است.

ولی جهانی با اشاره به اینکه اداره کل میراث فرهنگی گیلان در تلاش است تا با هدایت خیران فرهنگی به سمت احیای بافت‌های تاریخی، زمینه هرچه بیشتر رونق صنعت گردشگری و جذب گردشگر فرهنگی را در استان فراهم کند.

محرابی که منقش به آیات الهی است

منوچهر ستوده در کتاب از آستارا تا استرآباد در مورد مشخصات این مسجد اینگونه می‌نویسد: این مسجد به طول ۱۸متر و عرض ۶۰/۱۱ متر است، هشت فیلیپا در دور ردیف در صحن مسجد است و پایه فیلیپا‌ها پنج ردیف کاشی به ارتفاع ۹۵ سانتی متر دارد، محیط قسمت پایین فیلیپا‌ها که هشت ضلعی و کاشیکاری است۲۶۰سانتیمتر است.

ارتفاع کاشی کاری داخل محراب ۱۰۵ سانتیمتر و ارتفاع کاشیکاری از اره مسجد ۸۰ سانتیمتر است، محرابی دارد که آیه نور و صلوات بر رسول خدا و آل او و نام‌های پنج تن و نصر من الله و فتح قریب را گچ بری کرده اند.

 ستوده که دهه ۱۳۴۰ از مسجد ساغریسازان دیدن کرده بود، یادآور می‌شود که بخشی از کتیبه مسجد گلدسته که به خط نستعلیق از چپ به راست آیه نور را نوشته، فعلا زیر سیمان کاری رفته است،کتیبه گلدسته مسجد بر سنگ مرمر سفیدی به ابعاد ۳۰در۴۰ سانتیمتر در بدنه گلدسته در میان سیمان کاری نصب است.

مسجد ساغریسازان ثبت ملی می‌شود

سید مهدی میرصالحی یکی از کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری گیلان گفت: اگرچه این مسجد قدیمی و زیبا که معماری بومی خود را در قدیمی‌ترین محله رشت حفظ کرده، ولی در فهرست بنا‌های میراثی کشور ثبت نشده است.
وی در این باره نیز با تأکید برضرورت حفظ بنای این مسجد، می‌گوید: پرونده ثبتی این بنا شامل ساخت سال، ویژگی‌های معماری و شرح اثر و پلان آماده شده و برای بررسی و ثبت در فهرست بنا‌های میراثی کشور به سازمان میراث فرهنگی ارسال شده است.

خیری که گلدسته ساغریسازان را احیا می‌کند

محسن قطب زاده، خیر فرهنگی و نیکوکار گیلانی است که خاطرات کودکی خود را در محله ساغریسازان به یاد دارد، این مهندس معمار که هزینه احیای گلدسته مسجد ساغریسازان را تقبل کرده، در این باره به می‌گوید: من خودم بچه محله ساغریسازان هستم، ۶۸سال سن دارم و از کودکی با مسجد ساغریسازان خاطره دارم. اصلا ساغریسازان بنام گلدسته این مسجد معروف بود. من هم خواستم با احیای این گلدسته باقیات و صالحاتی برای خود داشته باشم.

سازه با کیفیت با حفظ نمای قدیمی

وی همچنین به همکاری‌های دفتر فنی استانداری گیلان نیز اشاره و تصریح می‌کند: با وساطت دفتر فنی استانداری، قرار شد آجر با کیفیت از تهران خریداری شود تا در ارتفاع ۱۴متری مناره آجری دچار خوردگی و فرسایش نشود، ضمن اینکه بنا دارم دامنه و سفال بالای گلدسته را نیز به همان شکل قدیمی از نو بازسازی کنم.

قطب زاده در مورد کتیبه این مناره نیز می‌گوید: اگر امکان بازگردان کتیبه اصلی به مناره نباشد، یک کتیبه از جنس سنگ مرمر به همان شکل و با همان محتویات و آیه نور ساخته و در مناره جا نمایی می‌کند.

رشت با پیشینه هزار ساله

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی گیلان رشت را به عنوان بزرگترین مرکز جمعیتی شمال کشور، با پیشینه‌های بیش از هزار سال توصیف کرد و گفت: برای نخستین بار، در کتاب حدودالعالم در سال ۳۷۲ هجری قمری ، رشت به عنوان نواحی بزرگ آن سوی رودی، یعنی گیالن غربی، معرفی شده است.

همکاری خیران فرهنگی در بازسازی و مرمت بافت‌های قدیمی گیلان

معاون میراث فرهنگی گیلان تصریح کرد: در بافت تاریخی شهر‌های استان گیلان آثار با اهمیت بسیاری وجود دارد که در دهه‌های گذشته یا تخریب شده و یا در معرض تخریب قرار دارن و با توجه به علاقمندی تعدادی از فرهنگ دوستان و خیران فرهنگی، این امکان به وجود آمده تا با ارایه خدمات فنی و مهندسی از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان، نسبت به بازسازی و مرمت این سرمایه‌های فرهنگی اقدام شود.

مدتی است ساکنان ساغریسازان رشت، شاهد سازه آهنی هستند که به ارتفاع ۱۴متر در جوار مسجد ساغریسازان قد برافراشته است، حالا باید دید، گلدسته چه زمانی به محله ساغریسازان رشت باز می‌گردد.

 

انتهای پیام/م.ع

ساخت گلدسته ۱۴ متری مسجد ساغریسازان رشت پس از ۲۸ سال

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی زلزله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۶۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای گیلان ؛ سردار غلامرضا سلیمانی رئیس بسیج مستضعفین کشور در این جشنواره با بیان اینکه با عملیات وعده صادق بر علیه رژیم صهیونیستی اقتدار ایران بیش از پیش بر جهانیان و سلطه گران ثابت شده است گفت: اکنون پایان، رژیم اشغالگر و جهلی اسرائیل فرا رسیده است. 

رئیس بسیج مستضعفین کشور با بیان اینکه اسرائیل در همه کشور‌ها دست به قتل عام و خونریزی زده است گفت: ملت ایران از دیر باز تاکنون یک ملت تاریخ سازی بود و هر بار که مورد طمع بیگانگان و اشغالگران واقع می‌شد از مسیر فرهنگی و هنری بر آن سلطه گران چیره می‌شد.

سردار غلامرضا سلیمانی با اشاره به اینکه جبهه مقاومت بر گرفته از مقاومت و درس عاشورایی و حسینی است، افزود: با اراده و با بهره گیری از قدرت رسانه و هنر اینگونه غزه در برابر رژیم صهیونیستی ایستادگی کرد.

سردار علی مقوا ساز معاون فرهنگی و هنری بسیج مستضعفین کشور هم در این جشنواره با بیان اینکه با برپایی چنین جشنواره‌های شبکه بزرگ فرهنگی بسیج در کشور شکل گرفته است، گفت: جوانان و نوجوانان با اراده و توانایی‌های که داشتند در این جشنواره حماسه خلق کردند.
سردار مقوا ساز با بیان اینکه این جشنواره بزرگ‌ترین جشنواره کشوری است که مردمی بودن از خصوصیات بارز این جشنواره است گفت: از مجموع آثار ارسالی به این جشنواره، ۲۹ هزار اثر از ابتکارات پایگاه‌های بسیج کشور بود.

سردار حمیددامغانی فرمانده سپاه قدس گیلان هم در این جشنواره گفت: بیش از ۷۵ هزار اثر از سراسر کشور به دبیر خانه این جشنواره ارسال شد که از این مجموع ۳۵۰ اثر برگزیده شده است.

فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: برگزاری جشنواره "مدرسه عشق" به دنبال جبران خلأ تولید محتوا در زمینه فرهنگی و هنری در نبرد رسانه‌ای امروز است. 

وی یکی از ویژگی‌های این دوره از جشنواره را کثرت آثار ارسال شده عنوان کرد و افزود: ایمان به ظرفیت‌های مردمی در هر عرصه‌ای تاثیر فراوانی در پیشرفت در آن زمینه دارد و مسئولان باید به توانایی‌های مردمی به خصوص جوانان ایمان داشته باشند.

فرمانده سپاه قدس گیلان گفت: مسئولان کمیته‌های این دوره از جشنواره مدرسه عشق که برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دادند، از جوانان دهه هشتادی بودند.

در پایان جشنواره از ۵۰ اثر منتخب تجلیل شد.

دیگر خبرها

  • ایام اوقات فراغت با محوریت مسجد فرصت خودسازی است
  • (تصاویر) زلزله ۵.۶ ریشتری در سولوسرای؛ مناره مسجد کنده شد
  • حمایت از تشکل‌های مردم پایه فرهنگی هنری در مازندران
  • مهم‌ترین رسالت هیئت امنای مساجد چیست؟
  • لحظه زلزله مهیب ترکیه؛ کنده شدن مناره مسجد
  • کنده شدن مناره مسجد پس از زلزله نسبتا شدید جدید در ترکیه | تصویر
  • فعالیت ۴۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد در سلماس
  • پیوند مسجد و جوانان نقطه مثبتی در احیای کارکردهای مسجد است
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • مراسم اختتامیه جشنواره ملی مدرسه عشق در گیلان