Web Analytics Made Easy - Statcounter

گاردین نوشت ارتش میانمار در کتابی جدید با انتشار تصاویر ساختگی و تحریف تاریخ سعی کرده است نسل کشی اقلیت روهینگیا را توجیه کند.
روزنامه گاردین چاپ انگلیس در گزارشی نوشت: در کتاب جدیدی که تبلیغاتچی های ارتش میانمار در ارتباط با بحران اقلیت روهینگیا نوشته اند، از تصاویر جعلی استفاده و تاریخ مربوط به آنها به شکل عجیبی بازنویسی شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نظر می رسد این اقدام در تلاش برای توجیه کشتار هزاران تن از مردم روهینگیا طی سال گذشته در حملات ارتش میانمار انجام شده است، اقدامی که سازمان ملل متحد آن را محکوم و نسل کشی توصیف کرده است.
این کتاب صد و هفده صفحه ای که اداره روابط عمومی و جنگ روانی ارتش میانمار در ماه ژوئیه منتشر کرد، حاوی تصاویری است که ارتش آن را "تصاویر مستند" توصیف کرده است.
تحقیقات رویترز نشان می دهد که منشأ سه تصویر از هشت تصویر تاریخی موجود در این کتاب جعلی است. 
در این کتاب ادعا شده این تصاویر در استان راخین تهیه شده است در حالی که یکی از این عکس ها در بنگلادش و عکس دیگر در تانزانیا گرفته شده و عکس سوم هم که به دروغ گفته شده مربوط به وارد شدن روهینگیاها از بنگلادش به راخین است، در واقع آنها را در تلاش برای خارج شدن از راخین نشان می دهد.
یکی از عکس ها مردی را نشان می دهد که بالای سر دو جسد ایستاده است و یک ابزار کشاورزی در دست دارد. در متن این کتاب آمده است که این تصویر بودایی هایی را نشان می دهد که توسط روهینگیاها طی آشوب های قومی در دهه هزار و نهصد و چهل کشته شده اند. اما بررسی های رویترز نشان می دهد که این عکس در واقع طی جنگ استقلال بنگلادش در سال هزار و نهصد و هفتاد و یک گرفته شده است، زمانی که صدها هزار بنگلادشی توسط نیروهای پاکستانی کشته شدند.
یک عکس دیگر جمعی از مردان را نشان می دهد که به نظر می رسد در حال حرکت دسته جمعی هستند. در زیرنویس این عکس آمده است: " پس از آن که استعمار انگلیس بخش جنوبی میانمار را اشغال کرد، بنگالی ها وارد این کشور شدند."
این عکس ظاهرا می خواهد نشان دهد روهینگیاها در حال وارد شدن به میانمار در دوره استعماری هستند که در سال هزار و نهصد و چهل و هشت پایان یافت. رویترز دریافت این تصویر در حقیقت نسخه تحریف شده یک عکس رنگی متعلق به سال هزار و نهصد و نود و شش در ارتباط با پناهجویانی است که از نسل کشی در رواندا فرار می کنند. 
این عکس توسط مارتا رآل برای روزنامه پیتزبورگ پست گرفته گرفته شد.
مسئولان این روزنامه به درخواست ها برای اظهارنظر درباره استفاده از این عکس پاسخ ندادند.
یک عکس دیگر -که سیاه و سفید است- مردانی را نشان می دهد که سوار بر یک قایق فرسوده هستند. در زیرنویس این عکس نوشته شده است: "بنگالی ها از طریق مسیر آبی وارد میانمار شدند."
در واقع، این عکس  نشان می دهد روهینگیاها و مهاجران بنگلادشی در سال دو هزار و پانزده در حال ترک میانمار هستند، زمانی که دهها هزار نفر به سوی تایلند و مالزی فرار کردند.منبع این تصاویر دستکاری شده وزارت اطلاع رسانی میانمار بوده است.
دسترسی به زاو هتای سخنگوی دولت و سخنگویی از ارتش میانمار برای اظهار نظر در ارتباط با صحت و سقم این عکس ها میسر نشد. او میو مینت مائونگ وزیر موقت اطلاع رسانی میانمار از اظهار نظر در این باره خودداری کرد و گفت این کتاب را مطالعه نکرده است.
کتاب صد و هفده صفحه ای "سیاست های میانمار و تاتمادو (ارتش میانمار): بخش یک" به روایت های ارتش میانمار از حوادث اوت سال گذشته مرتبط است، زمانی که حدود هفتصد هزار روهینگیا از ایالت راخین -بر اساس گزارش های نهادهای سازمان ملل متحد از کشتارهای جمعی، تجاوز و آتش زدن های عمدی- به بنگلادش فرار کردند. 
این کتاب در کتاب فروشی های سراسر یانگون پایتخت تجاری میانمار به فروش می رسد. بیشتر محتوای این کتاب از واحد موسوم به  اطلاعات خبری صحیح ارتش نشأت می گیرد که از زمان آغاز این بحران به صورت گسترده ای به ویژه در فیس بوک در حال انتشار اخبار بر اساس نقطه نظرهای ارتش میانمار است.
روز دوشنبه، فیس بوک حساب های کاربری فرمانده ارتش و دیگر مقامات نظامی میانمار را که به استفاده از فیس بوک برای "تشدید تنش های قومی و مذهبی" متهم هستند، مسدود کرد. در همان روز، مأموران تحقیق سازمان ملل متحد ژنرال مین آئونگ هلینگ فرمانده ارتش میانمار را به نظارت بر عملیات با "قصد نسل کشی" متهم و توصیه کردند او و دیگر مقامات بلندپایه ارتش میانمار به سبب جنایت علیه بشریت محاکمه شوند.
ارتش میانمار در کتاب جدید خود ادعاها در ارتباط با اذیت و آزار توسط نظامیان را رد می کند و این خشونت ها را به "تروریست های بنگالی" نسبت می دهد که می گوید اقدامات شان بر یک استان روهینگیایی به نام آرکیستان متمرکز است.
حمله شبه نظامیان روهینگیا که خود را ارتش آزادی بخش آراکان روهینگیا می خواند، قبل از سرکوب های ارتش میانمار در اوت سال دو هزار و هفده در ایالت راخین رخ داد. به گفته مأموران تحقیق سازمان ملل متحد ممکن است در آن سرکوب ها ده هزار نفر کشته شده باشند.
در این کتاب همچنین سعی در ارائه تاریخچه ای از روهینگیاها بوده است که خود را ساکنان اصلی غرب میانمار می دانند. این کتاب آنها را افرادی معرفی می کند که از بنگلادش وارد میانمار شده اند.
 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: ارتش میانمار جعل تاریخ تصاویر ساختگی قتل عام روهینگیا گاردین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۹۰۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اطلاعات تازه رادیو ارتش اسرائیل از شب حمله ایران به اسرائیل

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی کیفیت 480 بازدید 9 رادیو ارتش اسرائیل در گزارشی به تحلیل حمله موشکی و پهپادی ایران به مناطق تحت اشغال ایران و تاثیر موشک‌های پدافندی آمریکا در رهگیری موشک‌های ایرانی پرداخت و به پایگاه جاسوسی اشاره کرد که ایران هدف قرار داد. این گزارش جالب را با زیرنویس فارسی می‌بینید و می‌شنوید.

دیگر خبرها

  • انتشار تصاویری از تانک‌ اسرائیلی در خیابان‌های رفح
  • فیلم | تصاویری از حملات هوایی اسرائیل به رفح در جنوب غزه
  • ذوب شدن اجساد شهدای غزه با سلاح‌های ممنوعه ارتش صهیونیستی
  • آنروا: رفح را ترک نخواهیم کرد
  • آغاز کوچاندن ساکنان شرق رفح از سوی رژیم صهیونیستی + فیلم
  • مراسم تشییع شهدای گمنام در نیروی زمینی ارتش در تهران
  • رسانه اسرائیل : حزب الله یک هزار و ۵۰۰ موشک به اسرائیل شلیک کرده است
  • رونمایی از کتاب «مثل ابراهیم» در رزن
  • اطلاعات تازه رادیو ارتش اسرائیل از شب حمله ایران به اسرائیل
  • نشر شالگردن با ۱۸۰ عنوان به نمایشگاه کتاب می‌آید