Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، نهم شهریورماه 1373 و در یک روز گرم تابستانی، یوزپلنگ ماده به همراه سه توله‌اش برای نوشیدن آب به سوی نخلستان‌های اطراف بافق آمد، اما در میان تعدادی از مردم محلی ناآگاه محاصره می‌شود و مادر پس از مدتی مقاومت در برابر حملات و ضربات مردم که توسط سنگ و چوب به آن وارد می‌شود فرار می‌کند اما سه توله‌اش گرفتار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از شاهدان، خود را به اداره محیط زیست بافق می‌رساند و ماموران محیط زیست را مطلع می‌کند. زمانی‌که ماموران به محل می‌رسند با لاشه بی‌جان یکی از توله‌ها مواجه می‌شوند اما 2 توله دیگر با وجود جراحات شدید همچنان زنده بودند و به یزد منتقل می‌شوند.

شدت ضربات وارده بر سر و روی یکی از توله‌ها باعث مرگ او در میانه راه می‌شود. توله سوم در یزد توسط دامپزشک مداوا می‌شود اما برای نجات از مرگ بلافاصله به تهران منتقل می‌شود.

طبق گزارش‌های محیط‌بانان بافق، ماده یوز هر روز به نزدیکی شهر و نخلستان می‌آید تا توله‌های را جستجو کند اما بعد از یک هفته جستجوی ناکام، دیگر در محیط دیده نشد. توله بازمانده ماریتا نام گرفت و بعد از مدتی بهبود یافت. اما تا دی ماه 1382 در پارک پردیسان تهران باقی ماند و در همان‌جا پس از 9 سال مرد. هر چند ماریتا نجات یافت اما بازمانده‌ای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگ‌ها کند.

بزرگداشت یوز پلنگ ایرانی

دبیر تشکل پاکسازان طبیعت فارس با اشاره به برگزاری مراسم روز ملی یوزپلنگ ایرانی در شیراز به خبرنگار فارس می‌گوید: برای آگاهی و ایجاد دغدغه بین شهروندان امروز از ساعت 6 تا 21 در پیست اسکیت بلوار چمران توسط شبکه تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی استان فارس و کانون جوانان نگاه فردا مراسمی برگزار می‌شود.

شهلا ایادی ادامه می‌دهد: این مراسم با همکاری اداره کل محیط زیست استان، سازمان فرهنگی و ورزشی شهرداری شیراز، سازمان پسماند شهرداری شیراز، هیات اسکیت شیراز و ... برگزار می‌شود.

وی با تاکید بر برنامه‌هایی که در این مراسم با هدف آشنایی کودکان با اهمیت حیات وحش و گونه‌ در حال انقراضی همچون یوزپلنگ ایرانی عنوان می‌کند: در این برنامه نقاشی روی صورت کودکان، اوریگامی یا پازل‌چینی، اهداء ماسک، نقاشی روی پارچه و اکران فیلم همگی با موضوع یوزپلنگ ایرانی اجرا می‌شود.

ایادی از وجود 47 یوزپلنگ ایرانی در کشور خبر می‌دهد و می‌گوید: 9 شهریور به عنوان روز ملی این گونه رو به انقراض باید به بهترین شکل برگزار شود تا همگان خود را در مقابل حفاظت از این گونه نادر مسوول بدانند.

 

روز مسؤولیت سنگین

دبیر تشکل پاکسازان طبیعت فارس نهم شهریور را یادآور سابقه درخشان، همت بلند و مسئوولیت سنگین مردمان این دیار می‌داند و اظهار می‌کند: ایران تنها کشور قاره آسیاست که توانسته است نسل یوزپلنگ آسیایی را همچنان زنده نگاه دارد.

ایادی می‌افزاید: به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی 9 شهریور به مناسبت نجات ماریتا به عنوان «روز ملی حفاظت از یوزپلنگ» نام‌گذاری شد که بر همین اساس از سال 86 هرسال به همین مناسبت برنامه‌هایی در سراسر کشور انجام می‌شود.

وی اضافه می‌کند: امسال نیز برای چهارمین سال متوالی بزرگداشت این روز ملی در شیراز انجام می‌شود تا نسل نو نیز خود را بارها و بارها در مقابل حیات وحش و گونه‌های نادر مسوول بدانند.

دبیر این تشکل، خال‌های یوز آسیایی را همچون  اثر انگشت انسان تشبیه می‌کند و می‌گوید: این خال‌ها در هر قلاده منحصر به فرد است که به شمارش دقیق کمک می‌کند و  بر این اساس به طور قطع 47 قلاده یوزپلنگ آسیایی در ایران وجود دارد.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/الف

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۹۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)

به‌تازگی تصویری در شبکه‌های اجتماعی، مبنی‌بر شکار یک پلنگ ایرانی در پارک ملی هِنگول بلوچستان پاکستان، منتشر شده است. این نژاد از پلنگ در معرض خطر انقراض است.

به گزارش فارس، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • (ویدئو) لذت یک توله شیر کوهی از استراحت در بانوج
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • حمایت آیت‌الله مکارم از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • حمایت آیت‌الله مکارم شیرازی از اقدام پلیس در اجرای طرح نور
  • عکس‌| حمایت مردان آهنین از گربه‌سیاه پرسپولیس!
  • داستان تیتراژ سریال دلیران تنگستان
  • داستان تیتراژ سریال«دلیران تنگستان»/ وقتی موسیقی ایرانی محترم است
  • مختومقلی فراغی از محورهای وحدت در گلستان است