Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرهنگ > ادبیات - همشهری آنلاین:
نیل گیمن بریتانیایی و هاروکی موراکامی ژاپنی دو چهره بزرگ ادبیات جهان هستند که برای بردن نوبل جایگزین با هم رقابت می‌کنند.

به گزارش همشهري آنلاين به نقل از گاردين، پس از رسوايي جنسي فرهنگستان سوئد و لغو شدن مراسم اهداي جايزه نوبل ادبيات در سال 2018 (و احتمالا 2019)، يك آكادمي يا فرهنگستان جديد در سوئد راه‌اندازي شد تا جايزه‌اي جايگزين به برترين چهره ادبي دنيا اهدا كند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حالا اين فرهنگستان فهرست نهايي نامزدهاي خود را رونمايي كرده كه شامل چهار چهره نامدار از گوشه و كنار جهان مي‌شود.

فرهنگستان جديد كه با همكاري و مشاركت بيش از 100 چهره فرهنگي سوئد تشكيل شده، از كتابداران و كتابخانه‌هاي سوئدي خواست كتاب‌ها و نويسندگان برگزيده خود را معرفي كنند. پس از پايان مهلت مقرر، 47 نام به راي عموم مردم گذاشته شد و يك هيات داوري متخصص به رياست آن پالسن، ويراستار و ناشر مستقل كار معرفي چهار نامزد نهايي را بر عهده گرفتند. برنده جايزه نوبل جايگزين ماه اكتبر معرفي مي‌شود.

اين فهرست شامل دو نويسنده مرد و دو نويسنده زن است؛ گيمن بريتانيايي كه برخي او را فوق‌ستاره واقعي دنياي ادبيات فانتزي مي‌دانند، موراكامي ژاپني كه در سال‌هاي اخير همواره جدي‌ترين رقيب بردن نوبل ادبيات بوده و از تحسين‌شده‌ترين نويسندگان و مترجمان دنياست، ماريز كُنده كه از برترين چهره‌هاي ادبيات كاراييب است با پرداختن به مضاميني چون تاثير استعمار بر زندگي مردم و سرانجام كيم توي ويتنامي كه در كانادا بزرگ شده و صداي رساي ادبيات مردم كشورش است.

جايزه‌اي كه فرهنگستان جديد مي‌دهد يك تفاوت محتوايي با جايزه نوبل فرهنگستان سوئد دارد و آن اينكه جايزه جديد به روايت‌كننده داستان زندگي مردم جهان اهدا مي‌شود اما نوبل به نويسنده‌اي مي‌رسد كه شاخص‌ترين اثر ادبي را در يك جهت تعيين‌شده و مشخص خلق كرده باشد.

پس از رسوايي جنسي برخي اعضاي آكادمي سوئد، قرار شد جايزه نوبل ادبيات سال 2018 برگزيده نداشته باشد و در عوض سال آينده دو جايزه نوبل در بخش ادبيات اهدا شود.

در همین زمینه: اعتراض به رسوایی جنسی آکادمی سوئد | یک جایزه تازه جایگزین نوبل ادبیات می‌شود جایزه نوبل ادبیات ۲۰۱۸ لغو شد | گزارش‌های رسوایی اخلاقی آکادمی نوبل رسوایی جنسی در این نهاد را تایید کرد بحران و استعفا در کمیته جایزه نوبل به دلیل رسوایی آزار جنسی پس‌لرزه‌های بحران آزار جنسی در آکادمی نوبل | سه داور کناره‌گیری کردند افشای پشت پرده آکادمی سوئد پس از ۵۰ سال | گرین می‌توانست برنده نوبل ادبیات باشد

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۳۹۹۹۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاکو، دل آرنولد را برد!

همشهری آنلاین-ویژه ورزش ایران درسال 1402 بدون هیچ شک و تردیدی، هادی چوبان بود. گرگ ایرانی باز هم به جمع بهترین‌های مسترالمپیا راه پیدا کرد و بین 5نفر آخر قرار گرفت.

هادی انتظار داشت برای دومین سال متوالی، مجسمه باارزش مسترالمپیا را به دست بیاورد اما در نهایت پشت هم باشگاهی‌اش درک لانسفورد ماند و نفر دوم شد. حتی دوم شدن در چنین رقابتی در سطح جهان، یک دستاورد خارق‌العاده به نظر می‌رسد اما اتفاقاتی که روی آن سکو برای هادی رخ داد، خیلی درخشان نبود. او به شدت عصبانی به نظر می‌رسید و به همین خاطر حتی تا پایان مراسم روی سکوی بازی‌ها نماند و خیلی زود جدا شد.

هادی باور داشت که باید قهرمان می‌شد و از تصمیم نهایی داورها اصلا راضی به نظر نمی‌رسید. شاید اگر سال با همین اتفاقات برای هادی تمام می‌شد، او قطعا از خودش ناراضی بود اما این ستاره در همین سال، در رقابت بین‌المللی آرنولدکلاسیک هم شرکت کرد و با اختلاف زیادی، نفر اول این مسابقه‌ها شد. از همان اولین روز حضور هادی در این رقابت‌ها، آرنولد علاقه ویژه‌ای به ژست‌های او پیدا کرده است. برای اولین بار در تاریخ، چهره‌ای از آسیا نفر اول آرنولدکلاسیک شد و جایزه بزرگ 300 هزار دلاری را از آن خودش کرد. جایزه‌ای که قرار است سال آینده به 500 هزار دلار برسد.

هادی امسال هم ورزشکار محبوب مردم ایران بود و باز هم مزد تلاش بی‌توقف، تمرین‌های سخت همیشگی و دوری از خانواده را به بهترین شکل ممکن گرفت. هادی یکی از معدود چهره‌های ورزش ایران است که در سطح دنیا نیز طرفداران بسیار زیادی دارد. طرفدارانی که هر وقت با این ستاره روبرو می‌شوند، تواضع بیش از حد او آنها را شگفت‌زده می‌کند.

کد خبر 840995 برچسب‌ها هادی چوپان ویژه ورزشی مجله زندگینامه اهالی ورزش ایران

دیگر خبرها

  • رایان مسی جایگزین لیونل می‌شود
  • کاکو، دل آرنولد را برد!
  • نایب قهرمانی مریم طوسی در دوومیدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی
  • نایب قهرمانی طوسی در رقابت‌های دو و میدانی جایزه بزرگ آفریقای جنوبی
  • نایب قهرمانی مریم طوسی در مسابقات جایزه بزرگ آفریقای جنوبی
  • نخستین سالگرد درگذشت استاد سمیعی گیلانی
  • ظریف: اگر استعفاء نمی‌دادم جایزه نوبل می‌بردم!
  • پایه‌گذاری جایزه شعر و ادبیات محلی به نام حیدرعلی طالب‌پور بروجنی
  • کوین هارت جایزه مارک تواین را دریافت کرد
  • کوین هارت جایزه مارک تواین را دریافت کرد/ تجلیل برای یک عمر کمدی