Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک هنرمند نقاش و مجسمه ساز مدتی است که توانسته خانه «شمشیرگرها» را به نگارخانه «۴۰ طاقچه» مبدل کند، او یکی از اتفاقات معراج نبوی را به شکل هنر مفهومی در این نگارخانه پیاده سازی کرده است.

خبرگزاری شبستان – شیراز:

 

از کوچه پس کوچه های پشت باغ موزه نارنجستان قوام شیراز که می روی، چند اقامتگاه بوم گردی خودنمایی می کنند، این خانه های قدیمی، در حال از بین رفتن بودند که نفسی جدید به آن دمیده شد، نقاشی های مختلف روی دیوارهای این منطقه حاکی است اتفاقات جدیدی است که در حال رخ دادن است، مدتی است خانه «شمشیرگرها» به همت یک نقاش و مجسمه ساز هنرمند به نگارخانه تبدیل شده، البته این نگارخانه هنوز در مرحله آغازین کار است و بهار 98 افتتاح می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

عادل یزدی، نقاش و مجسمه ساز هنرمند اسم این نگارخانه را «40 طاقچه» گذاشته است و وجه تسمیه این اسم را 40 طاقچه ای می داند که هرکدام اکنون با اثری هنری مزین شده اند، یزدی که صاحب این خانه است که هشت سرا دارد، می گوید: این محل برای ایجاد کارگاه های هنری، آموزش و جذب توریست هنری در نظر گرفته است.

 

 

این هنرمند جوان که آثارش را بر اساس هنر مفهومی، خلق کرده است، اضافه می کند: «یکی از اتاق های این مجموعه را با 14 هزار انگشت مزین کرده ام که نشانی از فرشته ای است که در شب معراج حضرت رسول (ص) در خصوص آن که هزاران دست و انگشت داشت، از جبرئیل پرسید که فرشته وحی هم خدمت حضرت عرض کرد این فرشته تعداد دانه های باران در تمام زمین را محاسبه می کند»؛ جالب اینجاست که انگشت های خلق شده در این اثر هنری با ذکر خداوند مزین شده و بسیاری از آن به شکل باران از سقف آویزان بودند.

 

وی می افزاید: این واقعه تاریخی جرقه ای در ذهن من بود که با هشت سال کار خلق این اثر طول کشیده است و باید پذیرفت که همه ما در حال دیده شدن هستیم و تک تک اعمال ما مورد بررسی قرار می گیرد.

 

 

او در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری شبستان در خصوص، فرشته ای که درست کرده است، می گوید: هر کسی استنباطی از فرشته دارد، برخی فرشته های الهی را به شکل زن و برخی به شکل مرد متصور می شوند و من هم فرشته استنباطی خود را در این اثر خلق کردم.

 

به گفته یزدی، 2 سال و چهار ماه طول کشید تا بتوانم خانه «شمشیرگرها» در محله باغ قوام به وضع کنونی برسانم البته هنوز هم کار دارد و تمام این اتفاقات از هزینه شخصی بوده است، این خانه متعلق با 117 سال پیش است و در زمان پهلوی اول هم بخشی به آن اضافه شده است.

 

وی، برگزاری دوره های مختلف کارگاهی و همچنین توجه به توریست هنری را از جمله اهداف نگارخانه «40 طاقچه» می داند و می افزاید: حتی اگر بتوانیم تنها 20 دقیقه یک توریست را در این محل مشغول کنیم به طور حتم بخشی از فرهنگ ایران و شیراز را به جهانیان انتقال داده ایم.

 

 

شیراز با داشتن خانه های مختلف از دوره های قاجار در صورت توجه سرمایه گذار می تواند به شهری با داشته های عظیم اقامتگاه بوم گردی و گالری های هنری در بافت تاریخی و فرهنگی، مبدل شود.

 

عکس و گزارش: محسن تورع

 

 

پایان پیام/130

منبع: شبستان

کلیدواژه: استان همدان هفته دولت غدیر مجلس اینفوگرافی عید غدیر حسن روحانی غدیر خم مقام معظم رهبری اردبیل اقامتگاه های بوم گردی خانه های بوم گردی اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری فارس ظرفیت های گردشگری شیراز ظرفیت های گردشگری فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۲۰۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، مراسم بدرقه خنیاگر و نغمه‌پرداز خراسان شمالی، ظهر دیروز با حضور گسترده مردم، مسئولان و جامعه فرهنگی و هنری در مجتمع فرهنگی و هنری گلشن بجنورد، برگزار شد.

استاد عیسی قلی پور از بخشی‌های موسیقی مقامی شمال خراسان، نوازنده دوتار و پیشکسوت موسیقی محلی در این خطه است که چندین دهه سابقه بخشی‌گری دارد.
وی متولد سال ۱۳۲۱ در روستای گودعلی سلاخ در ۱۸ کیلومتری شمال غرب بجنورد و از آخرین بازماندگان بخشی‌های شمال خراسان است.

عیسی بخشی علاوه بر نوازندگی دوتار، خواننده قهاری نیز بود و به زبان‌های ترکی، ترکمنی، کرمانجی و کردی خراسانی آواز می‌خواند.
استاد قلی‌پور در جشنواره‌های بین‌المللی، ملی و استانی بارها خوش درخشیده بود و همچنین نشان درجه یک هنری را نیز دریافت کرده بود.

دیگر خبرها

  • گشایش نمایشگاه نقاشی در نگارخانه حوزه هنری
  • خودنمایی سیاه قلمهای بانوان کردستانی در گالری سوره سنندج
  • «عیسی بخشی» در خانه ابدی آرام گرفت
  • پیکر آخرین خنیاگر خراسان در خاک آرام گرفت
  • هنرمند پیشکسوت خراسان شمالی به سوی خانه ابدی بدرقه شد
  • وداع مردم خراسان شمالی با عیسی بخشی هنرمند موسیقی مقامی
  • وزیر فرهنگ درگذشت یکی از بزرگان موسیقی کشور را تسلیت گفت
  • سینه‌ این هنرمند لبریز از اشعار و عرفان بود
  • عیسی قلی‌پور درگذشت
  • پیام تسلیت وزیر ارشاد در پی درگذشت هنرمند موسیقی خراسان شمالی