Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مجله همگردی»
2024-04-19@21:43:57 GMT

کاخ گلستان تهران | نمادی از زندگی شاهانه ی قاجار

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۰۳۷۸۰

کاخ گلستان تهران که جزو قدیمی ترین و زیباترین بناهای دویست ساله اخیر در تهران به شمار می رود، اقامتگاه شاهان سلسله قاجار بوده است. ساخت این بنای مهم و پر اهمیت در زمان های مختلف انجام شده است و از نظر معماری و هنری و تاریخی دارای ارزش و قدمت بالایی می باشد و سالانه گردشگران زیادی از سراسر کشور و جهان برای بازدید از این کاخ به تهران می آیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کاخ گلستان که در مرکز شهر تهران واقع شده است، بنای به جا مانده از دوران زندیه و قاجار می باشد، قدمت این کاخ در حدود 440 سال می باشد و در ردیف منحصر به فردترین مجموعه های تاریخی ایران قرار می گیرد. وسعت کاخ گلستان امروزه در حدود 4.5 هکتار می باشد که در واقع این مساحت یک دهم وسعت اولیه این مجموعه است و متاسفانه ساخت و سازهایی که در اطراف آن صورت گرفته است سبب شده که هویت و اصالت معماری کاخ گلستان زیر سوال برود. در این کاخ سنگ قبر ناصر الدین شاه، آثار هنری زیبایی مانند تخت مرمر و همچنین آثاری از هنرمندان به نام و مشهور ایرانی و خارجی از جمله استاد بزرگ کمال الملک نگهداری می شود. در پلان کاخ گلستان بناهایی با معماری زیبا و بی نظیری چون تالار آینه، عمارت بادگیر و شمس العماره مشهود است که توجه هر گردشگری را به خود جلب می کند. پس با ما در مجله گردشگری همگردی همراه باشید برای معرفی معماری کاخ گلستان...

تاریخچه کاخ گلستان تهران

احداث و طراحی پلان کاخ گلستان در زمان شاه عباس صفوی شروع شد و در زمان کریم خان زند یعنی در سال های 1173 تا 1180 هجری قمری با ایجاد دیوانخانه در آن تغییراتی صورت گرفت و به صورت کامل تر در زمان قاجار و زمانی که ناصرالدین شاه پادشاه ایران بود تغییرات بیشتری در این کاخ به سبب تاثیر پذیری وی از سفرهای اروپایی انجام شد و در واقع اهمیت این ارگ سلطنتی دو چندان گشت.
در این کاخ تاج گذاری پادشاهان قاجار مثل احمدشاه بر تخت مرمر، تاج گذاری مظفر الدین شاه در عمارت بادگیر و بازگشایی مجلس یکم که در 18 شعبان 1324 انجام شد، برپایی مجلس موسسان در آذر 1304 و همچنین تاج گذاری رضاه شاه که در سال 1305 و در 4 اردیبهشت ماه در تالار سلام انجام گرفت. همچنین تاج گذاری پسرش محمدرضا شاه از وقایع مهمی است که در کاخ گلستان تهران اتفاق افتاده است و شاهان قاجار چون آغامحمدخان قاجار، فتحعلی شاه قاجار، محمد شاه قاجار، ناصر الدین شاه قاجار، مظفر الدین شاه قاجار، محمد علی شاه قاجار و احمد شاه قاجار همگی در کاخ گلستان ساکن بوده اند.

بناها و معماری کاخ گلستان

حوضخانه، تالار آینه، تالار سلام، تخت مرمر، شمس العماره، ایوان تخت مرمر، حوضخانه عمارت بادگیر، تالار الماس، تالار برلیان، کاخ ابیض، خلوت کریمخانی و تالار عاج می باشد. همچنین بناهایی چون خوابگاه ناصری، عمارت خروجی، عمارت اندرونی، تالار خاقان مغفور، تکیه دولت، عمارت صندوق خانه و رخت دار خانه سلطنتی قبلا در کاخ گلستان وجود داشته اند.
پلان کاخ گلستان بخش مهمی از تاریخ هنر این مرز و بوم را نشان می دهد و رخدادهای تاریخی مهمی که در گذشته و در طی 400 سال اخیر در ایران اتفاق افتاده است سبب شده است که این مجموعه به عنوان سندی مثال زدنی و زنده و بخش مهم و پر اهمیتی از تاریخ ایران باشد.

دسترسی به کاخ گلستان

این کاخ که در آدرس خیابان پانزدهم خرداد تهران، میدان ارگ واقع شده است. بهترین راه برای رسیدن به ان این است که از طریق مترو خود را به ایستگاه پانزده خرداد رسانده و وقتی که از ایستگاه خارج شدید خود را به خیابان داور در سمت شرقی خیابان پانزده خرداد برسانید و حدودا 5 دقیقه باید از ایستگاه مترو پانزده خرداد تا ورودی کاخ گلستان که در خیابان داور قرار دارد، پیاده روی کنید.

منبع: مجله همگردی

کلیدواژه: کاخ گلستان تهران گردی تهرانگردی تهران تور اروپا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت hamgardi.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مجله همگردی» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۳۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو می‌آید

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نمایش «شورش ذهن» به نویسندگی و کارگردانی محمد یغمایی و تهیه کنندگی مهدی تیمورزاده از ۱۶ اردیبهشت در عمارت نوفل لوشاتو روی صحنه خواهد رفت.

«شورش ذهن» یک فانتزی سیاه درباره افسری است که متوجه نقشه‌ی فرمانده اش برای حمله اتمی به ژاپن می‌شود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده است:مایکل افسر ارشد نیرو‌های هوایی است و در جنگ جهانی دوم بعد از آنکه متوجه می‌شود مافوقش قصد عملیات با بمب اتم دارد یعی می‌کند با افشای سند از این فاجعه جلوگیری کند، اما ...

این نمایش تولید گروه اغما است و آراز دانش به عنوان مدیر پروژه و محمد شاهی پوربه عنوان مدیرهنری این نمایش را همراهی می‌کنند.

سایرعوامل این نمایش عبارتند از: دستیار اول کارگردان و بازیگردان:سوفیا جمالی، مشاورپروژه: لیلی سعیدی، مدیر روابط عمومی و تبلیغات: مریم رودبارانی، دستیار دوم کارگردان: مرتضف‌ی موسوی، مشاورهنری: حمیدرضا نورزاده، طراح حرکت: سارینا شاد، طراح صحنه و لباس: زهرا آمالی، طراح  گریم: سما زارع، دستیار اول گریم: ملیکا دادرسی، طراح نور: فرشاد نصیری، اپراتور نور: نوید کهریزی، موسیقی: امیر تهرانی، مدیر صحنه: سارا ابراهیمی - مریم سعیدا، ساخت موشن: علی اشرفی، کارگردان بصری: سینا خدابخش، طراح گرافیک:سینا افشار، ساخت تیزر:علی بنایی

به زودی بازیگران این اثر نمایشی معرفی می‌شوند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • میانگین نرخ ارز تخصیصی برای واردات ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان است/ تامین ۲.۵ میلیارد دلار ارز
  • یک عکس متفاوت و عجیب از «درویش‌های ایرانی» در زمان قاجار
  • "مجنون آن لیلی" به تالار حافظ می‌آید
  • آغاز فاز دوم مرمت و بهسازی محوطه باغ کیهانی + تصاویر
  • مجنون آن لیلی به تالار حافظ می‌آید
  • مالک گران‌ترین خانه جهان چه کسی است؟
  • شعار «مرگ بر اسراییل» در تالار مرکزی رشت پیچید
  • ارتش دژی استوار در برابر هرگونه تجاوز و تهدید و نمادی از وحدت و انسجام ملی
  • برگزاری ۳۷۴ پاتوق گفت وگو در گلستان
  • «شورش ذهن» به عمارت نوفل لوشاتو می‌آید