Web Analytics Made Easy - Statcounter

افتتاحیه نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی ایران با حضور پژوهشگران ملی موسیقی نواحی ایران از ۶ اقلیم کشور در منطقه آزاد چابهار آغاز شد و تا ۱۱ شهریورماه ادامه دارد. ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۵ استانها سیستان و بلوچستان نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از چابهار؛ میرجلال‌الدین کزازی زبان شناس و استاد زبان فارسی در آیین افتتاحیه اولین جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان گفت: این نخستین بار است که به چابهار می‌آیم و هرگز نمی‌دانستم، سرزمینی این‌گونه به‌شادی و اصالت در ایران وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سرزمین‌های زیادی‌ را در ایران دیده‌ام اما با آواز بلند می‌گویم که چابهار بی‌همتاست.

وی در عین حال به تحسین زبان بلوچی برخاست و افزود: از شما می‌خواهم که با فرزندان خود به زبان بلوچی صحبت کنید و اجازه ندهید این زبان به فراموشی سپرده شود. دیرینگی زبان بلوچی بی‌همتاست و یکی‌از ناب‌ترین زبان‌های قوم‌های ایران است.

کزازی تصریح کرد: زبان هند و موسیقی بلوچی باید با چنگ و دندان پاس داشته شود؛ اگر واژه‌ای از زبان و گویش بلوچ بمیرد مرگ ایرانی است.

این پژوهشگر ارشد موسیقی نواحی ایران بابیان اینکه ملا کمالان هوت از چهره‌های نامدار ایرانی در عرصه موسیقی نواحی است، گفت: بسیار مفتخرم که در جشنواره‌ای حضور پیدا می‌کنم که به‌نام موسیقی حماسی ایران و هنرمند به‌نام آن استاد کمالان هوت نام‌گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: گرامی داشتن یاد و نام استاد کمالان هوت وظیفه تمام هنردوستان بلوچ است و امیدواریم جشنواره ملی موسیقی حماسی کمالان به‌صورت مستمر در سال‌های آینده ادامه پیدا کند.

افتتاحیه نخستین جشنواره ملی موسیقی حماسی ایران، کمالان، به مناسبت زادروز تولد اسطوره موسیقی حماسی ایران و بلوچستان استاد کمالان هوت، با حضور پژوهشگران ملی موسیقی نواحی ایران هم‌چون استاد هوشنگ جاوید، آرش اوستا، میرجلال‌الدین کزازی، احمد صدری، محمدرضا درویشی و علی اکبر شکارچی و حماسی‌سرایان و حماسی‎نوازان از 6 اقلیم کشور شب گذشته در منطقه آزاد چابهار آغاز شد و تا 11 شهریورماه ادامه دارد.

انتهای پیام/ن

R7843/P1361/S6,65/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۴۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو

 وحیده رخشانی اظهار داشت: ششمین نمایشگاه بین‌المللی توانمندی‌های صادراتی ایران با عنوان ایران اکسپو ۲۰۲۴ در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران در حال برگزاری است. 

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سیستان و بلوچستان افزود: در این نمایشگاه علاوه بر موارد صادراتی، صنایع‌دستی و گردشگری استان نیز معرفی و در معرض نمایش قرار دارد که غرفه اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان در سالن ۲۵ پذیرای مهمانان و بازدیدکنندگان است. 

وی افزود: در این نمایشگاه ۲ تعاونی صنایع‌دستی "دوچ بلوچ" از زاهدان و تعاونی "دست هنر مکران" از چابهار هم حضور پیدا کرده‌اند و گروه هنری "اسپیدژ" برای اولین بار سوزن‌دوزی بر روی چوب را ارائه میدهد که مورد استقبال بازدیدکنندگان نیز قرار گرفته است. در این نمایشگاه پرچم‌های خامه‌دوزی سیستان به بازدید کنندگان هدیه داده می‌شود که طرفداران زیادی دارد. 

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران تا ۱۲ اردیبهشت‌ماه از ساعت ۸ تا ۱۵ برای بازدید علاقه‌مندان دایر است.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • تویوتا ۱۲۰ میلیاردی در چابهار توقیف شد
  • آغاز فعالیت ستاد اربعین وزارت تعاون در سیستان و بلوچستان
  • حضور پررنگ صنایع دستی سیستان و بلوچستان در نمایشگاه اکسپو
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • یک درگذشت، خبرهایی از حج و پخش ۳ سریال جدید از تلویزیون
  • سعیدی: اگر معادل اختلاس چای دبش صرف زیرساخت‌های استان سیستان و بلوچستان می‌شد، دیگر چیزی نمی‌خواستیم
  • گروه موسیقی آهوی دشت شهربابک در بندر عباس به روی صحنه رفت
  • نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ با حضور سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • آغاز همکاری حمل ونقل بین المللی ایران و تاجیکستان از بندر چابهار کلید خورد