Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-05-05@20:42:20 GMT

با روش‌های تلقینی و تبلیغاتی مشکل حجاب حل نمی‌شود

تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۰۴۰۵۱۷۹

با روش‌های تلقینی و تبلیغاتی مشکل حجاب حل نمی‌شود

هادی زینی ملک آباد، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه در گفت‌و‌گو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: از آن جا که حجاب خاستگاه ملی- مذهبی دارد، یعنی از یک سو ریشه در تمدنی کهن و از سوی دیگر از نظرگاه دین مورد تأکید فراوان قرار گرفته است، برای درک درست از موضوع حجاب باید با بینش عمیق و چند جانبه به آن نگریست.
این دکترای الهیات با بیان اینکه دستیابی به الگوی حجاب از فرآیند تربیتی تبعیت می‌کند، افزود: از این رو باید نگاه کل نگر به فرآیند داشت، در فرآیند تربیتی برای تثبیت یک موضوع باید از بینش به گرایش و سپس عملکرد دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


زینی ملک آباد اظهار کرد: برای تثبیت امر تربیتی چنانچه فرآیند گفته شده شکل نگیرد، مسیر نادرست تلقین و یا تحمیل جایگزین خواهد شد که بی‌ریشه بوده و دوامی ندارد.
فعالیت‌های حوزه حجاب تنها تبلیغاتی نباشد
وی با بیان اینکه در بحث حجاب نیز تمرکز بیشتر بر فعالیت‌های تبلیغی و روش‌های تلقینی و تحمیلی آسیب‌های موجود را ایجاد کرده است، اظهار کرد: اساسا در ده‌های اخیر برای ایجاد بینش درست تلاشی صورت نگرفته و اقدامات انجام شده بیشتر جنبه شکلی و تمرکز بر حوزه عملکردی است و توجهی به کل فرآیند حجاب یعنی عبور از بینش به گرایش صورت نگرفته است.
این مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تصریح کرد: طراحی و برنامه‌ریزی برای حجاب نیازمند هم‌افزایی متخصصان از رشته‌های مختلف علوم دینی، روانشناسی، جامعه شناسی و علوم تربیتی است تا در سطح بینشی افراد تحول ایجاد شود.
زینی ملک آباد گفت: از آن جا که فرآیند حجاب غالبا رونده است، چنانچه زمینه ایجاد بینش فراهم شود، گرایش و تمایل و سپس حوزه عملی ایجاد حجاب دست یافتنی است.
وی با اشاره به اینکه عدم سرمایه‌گذاری در این مرحله حجاب را به مسأله بزرگ و پیچیده تبدیل کرده است، افزود: وسعت حوزه‌های تحمیل و تلقین و ایجاد رفتارهای برخاسته از تحمیل و تلقین بستر ایجاد بینش را سخت کرده است.
این دکترای الهیات با بیان اینکه در آموزه‌های دینی نیز به حوزه بینشی توجه بسیار شده است، خاطرنشان کرد: انگاره غالب جامعه که بحث حجاب را در حوزه عملکردی و ظاهری خلاصه کرده است سبب شده تا بدون توجه به فراوانی آموزه‌های قرآنی و حدیثی در حوزه بینشی، حجاب را بحثی بی‌سابقه در قرآن و منحصر در زنان بداند.
حیاء؛ پل رسیدن به حجاب
زینی ملک آباد بیان کرد: نظام تربیتی قرآن تحمیل و تلقین را بر نمی‌تابد از این رو در آیات و روایات فراوان با تأکید بر حوزه بینشی، از حیاء به عنوان پل رسیدن به حجاب یاد کرده است.
وی با بیان اینکه اساسا حجاب حاصل و نتیجه بینشی حیاء است، افزود: جامعه اسلامی و نهادهای رسمی به بینش سازی توجهی چندانی نکرده‌اند از این رو در حوزه تبلیغ برای حجاب موفقیت چندانی حاصل نشده است.
این مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه بیان کرد: بینش ایجاد علاقه می‌کند و خودجوشی در روی آوری به حجاب را به دنبال دارد.
زینی ملک آباد اظهار کرد: سرمایه انسانی و مادی برای نظام عملیاتی حجاب باید در حوزه ایجاد و یا تحول حیاء و عفاف صورت گیرد.
وی یادآور شد: تحول در حوزه بینشی نیز با تبلیغات به تنهایی نتیجه مند نیست و در دراز مدت اثر تبلیغات را خنثی کرده و مخاطب را نسبت به پیام بی احساس می‌کند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن ایکنا خراسان جنوبی اجتماعی حجاب بدحجابی قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۰۴۰۵۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز طرح ملی طوبی در تبریز

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی هدف از برگزاری طرح ملی طوبی را تشکیل تیم‌هایی برشمرد که به صورت عالمانه، هنرمندانه و با روش‌های تهییجی، تبلیغی و ترویجی مناسب به مسئله حجاب و زیست عفیفانه به خصوص در میان جوانان می پردازند.

بلاغی افزود: طرح ملی طوبی در ۳ مرحله مقدماتی، عمومی و تخصصی برگزار می‌شود و امروز در مرحله مقدماتی آن طی یک روز از صبح تا شب ۳۰۰ نفر از بانوان تحصیل کرده و علاقمند در حوزه مسائل دینی و حجاب و عفاف از کل استان مباحث مختلفی را توسط اساتید اعزامی از استان‌های البرز و تهران می‌آموزند.

 وی گفت: ۴ محور در این دوره‌ها تدریس می‌شود که محور اول مبانی شرعی و عقلی حجاب، محور دوم مبانی تاریخی حجاب، محور سوم شیوه‌های نوین و خلاقانه ترویج و تبلیغ حجاب و محور چهارم روایت و کار رسانه‌ای در حوزه حجاب است.

بلاغی گفت: شرکت کنندگان در این دوره ها پس از سپری کردن هر ۳ دوره حائز شرایط برای فعالیت در حوزه تبلیغ و ترویج حجاب خواهند بود و در مدارس، مساجد و اماکن عمومی آذربایجان شرقی فعالیت خواهند کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • خانواده بافضیلت موجب تعالی جامعه می شود
  • آغاز پخش فیلم‌های تبلیغاتی نامزد‌ها در شبکه استانی گلستان
  • شور و حال انتخاباتی در تک حوزه استان اردبیل در مرحله دوم انتخابات مجلس
  • تبلیغات کاندیداها در رسانه ملی گلستان آغاز شد
  • بهره وری غیر اصولی آب مشکلات آینده را بیشتر می‌کند
  • خاتمی: دشمن برای کشور مشکل اقتصادی ایجاد کرده است/ دشمن می خواهد حیا و عفت بانوی ایرانی را نابود کند
  • آغاز طرح ملی طوبی در تبریز
  •  کاهش استرس با قلیان جنبه تلقینی دارد
  • سردار رادان: به سبک خودمان آزادی را ایجاد می‌کنیم
  • حل مشکل ۵۰ ساله مردم جزیره قشم در سفر رئیس قوه قضاییه به استان هرمزگان